Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-18, 00:30   #1
Loktobbe
Junior Member
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard Bygga tåg

Hej alla glada. Det är så att något dumt har hänt. Jag satt och slösurfade lite och hittade den här sidan och massor av svenska lok och vagnar. Och till min glädje hade jag ett msts här hemma så jag tänkte att det kanske skulle vara något för mig. Iaf så nu är jag fast med spelet. Inte bra alls ju.

Det jag tänkte på var att det finns ju fotorealistiska tåg så då borde det ju vara möjligt att göra elstolpar och andra bandetaljer med samma princip. Eller? Finns det nån fyndig person som testat det?

Och så undrar jag om det är svårt att göra fotorealistiska hytter till låt oss säga Y7 och dom andra.
Loktobbe besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-06-18, 11:13   #2
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

[8)]

Att göra fotorealistiska hytter är enkelt, om man inte vill ha en massa rörliga reglage..... vill man ha det är det lite mer jobb!
Det är bara ta ett foto och klistra in i läplig hytt, se bara till att du får rätt storlek (1024x1024)

Ang elstolpar mm: nej, att göra bandetaljer med endast ett foto går inte. Du måste ha byggt en modell av saken, att du sedan kan texturera med foton är en helt annan sak! Dom fotorealistiska tåg du pratar om är bara målade med foton, inte byggda

Hoppas du fick svar på allt![|)]



Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-18, 20:17   #3
Loktobbe
Junior Member
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev JSON

[8)]

Att göra fotorealistiska hytter är enkelt, om man inte vill ha en massa rörliga reglage..... vill man ha det är det lite mer jobb!
Det är bara ta ett foto och klistra in i läplig hytt, se bara till att du får rätt storlek (1024x1024)

Ang elstolpar mm: nej, att göra bandetaljer med endast ett foto går inte. Du måste ha byggt en modell av saken, att du sedan kan texturera med foton är en helt annan sak! Dom fotorealistiska tåg du pratar om är bara målade med foton, inte byggda


Hoppas du fick svar på allt![|)]



Där ser man! Hmm,, En annan fråga jag har. När man öppnar readme-filerna till tex en vagn eller lok så står det att man ska öppna en consisteditor. Då undrar jag vad det är för grej. Måste man ladda hem nåt extraprog för att få in vagnar och lok på listan?

Loktobbe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-18, 21:54   #4
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Loktobbe

Citat:
quote:Tidigare skrev JSON

[8)]

Att göra fotorealistiska hytter är enkelt, om man inte vill ha en massa rörliga reglage..... vill man ha det är det lite mer jobb!
Det är bara ta ett foto och klistra in i läplig hytt, se bara till att du får rätt storlek (1024x1024)

Ang elstolpar mm: nej, att göra bandetaljer med endast ett foto går inte. Du måste ha byggt en modell av saken, att du sedan kan texturera med foton är en helt annan sak! Dom fotorealistiska tåg du pratar om är bara målade med foton, inte byggda


Hoppas du fick svar på allt![|)]



Där ser man! Hmm,, En annan fråga jag har. När man öppnar readme-filerna till tex en vagn eller lok så står det att man ska öppna en consisteditor. Då undrar jag vad det är för grej. Måste man ladda hem nåt extraprog för att få in vagnar och lok på listan?

Nej det är det inte, det är en del av Editors & Tools. På www.msts-akuten.com så hittar du en guide som heter "Skapa ett consist". Kolla där.

/Mohammad, VD på CT Inc.

http://w1.500.telia.com/~u50025334/

DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-19, 10:37   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Finns ett program du kan använda också. Heter Conbuilder. Kolla här: http://www.geocities.com/conbuilder/


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-19, 14:54   #6
Loktobbe
Junior Member
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Finns ett program du kan använda också. Heter Conbuilder. Kolla här: http://www.geocities.com/conbuilder/


http://pirpen.cjb.net/
Den där tackar man för! Funkade perfekt det lilla jag hann testa innan jobbet. När jag fipplade i consisteditorn så var det något som gick snett, men en kväll och en ominstallation så löste det sig till det bättre. Så den här var verkligen uppskattad.

Jag skulle vilja spara alla svenska tåg och banor och på något sätt lägga in dom på en ny Msts-skiva så allt svenskt installeras med det andra. Är det genomförbart?
Loktobbe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-19, 15:54   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ta först en backup på TRAINS mappen (där du har MSTS installerat!).
Radera allt i CONSISTS och TRAINSET mapparna.
Installera alla svenska tåg.
Bränn TRAINS-mappen på cd.

Flytta tillbaks orginal TRAINS mappen!

För rutter:

Installera rutterna och bränn sedan dom (ruttmapparna!) till cd.


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-19, 16:13   #8
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Jo, men ända som är vilktigt är att man har kvar cabview och soundmapparna i alla orginaltågens kataloger!

Varför? Jo, många svenska tåg använder orginalljud eller cabview.

När det gäller rutter: Om du vill instalera andra rutter behöver du orginalrutterna för att kopiera filer ur. Däremot kan du tömma mapparna Traffic, Paths, Activities och Services! Då dyker dom inte upp i Simulatorn



Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-19, 19:54   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag kanske tog det för givet, men så som jag beskrev det hela, var hur man skulle få en skiva med bara svenska tåg till MSTS!

När man sen installerar, så ska man självklart installera MSTS först och sen lägger man in tågen från cd´n. Och man ska inte ta bort orginal tågen! Då många av dom hämtar, som Json säger, hytt och ljud ifrån orginaltågen....

Och ska du bara använda dom rutter du brännt, så behövs inga orginalrutter, men om du skulle vilja installera fler senare, så kan du få problem (då dom oftast hämtar filer ifrån org. rutterna!).



http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Någon som vill bygga en sådan här? LLJ 3D-design - Trainz 2 2003-11-19 15:26
Tänkte bygga en liten egen rutt... fregge Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 10 2003-10-06 16:16
T46 [Någon som vill bygga den?] purre57 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2003-03-11 14:46
Hur fixar jag fler segs när ja börjat bygga?? prymikom 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 0 2003-01-10 02:33
Nån som kan bygga desa lok Richard 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 6 2002-12-26 16:26



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009