Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-23, 20:46   #1
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard Problem med BHJ, igen...

Hej!

Jag har skrivit om det här problemet förut, men det är ju i alla fall så att det kommer upp meddelande om att jag saknar custom content varje gång jag skall starta BHJ. Och efter som ingen kunde hjälpa mig sist så tänkte jag fråga om det inte finns något sätt att kontrollera att allt som rutten kräver är installerat? Alltså om det finns något programför det, eller om de KUID som som ruttens custom content använder finns uppskrivet nånstans. Då är det ju bara att kolla i TRS2004\World\Dispatcher\Downloads mappen så att alla de KUID som är uppskrivna finns där. Finns det någon som vet om man kan göra så som jag beskrivit ovan?

Tack på förhand!

/ Joel
Joel besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-06-23, 20:53   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Använd programmet Trainzobjects. Har för mig att du kan ladda ner det gratis på Auran site.

Tidigare har det iaf varit en bugg som gör att TRS klagar på själva rutten. Med andra ord den klagar på BHJ och påstår att den inte finns och därav att du får meddelandet att det saknas något.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-23, 21:26   #3
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Om du inte hittar något saknat objekt med TrainzObjectz, se mitt inlägg nederst i denna tråd: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9532

EDIT: TrainzObjects hittar du här: http://www.tafweb-trainz.co.uk/trainzobjectz.html

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 21:38   #4
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Rotten, det skulle vara snällt om det var möjligt för dig att maila den där editierade config filen till mig? Annars får jag ladda ner TrainzObjectz och försöka med det, bara det att jag inte vet hur det funkar.

/ Joel
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 21:58   #5
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Hejsan, nu har jag två frågor:

1. Jag har nu laddat ner TrainzObjects. Så är det någon som kan förklara för mig hur jag gör när jag skall kolla det ni beskrev?

2. Den vagnen som man kör torv med, alltså Kbps961, står inte på Bergaryds rangerbangård som den ska göra. Jag har installerat tillbehören som behövs för att vissa vagnar skall fungera, men det vill sig inte ändå. Vagnen funkar alldeles utmärkt i Railyard, men i BHJ går det inte. Har någon nåt tips, eller vet nåt som kan vara orsaken till att det inte funkar?

/ Joel
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 22:41   #6
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Joel

Rotten, det skulle vara snällt om det var möjligt för dig att maila den där editierade config filen till mig? Annars får jag ladda ner TrainzObjectz och försöka med det, bara det att jag inte vet hur det funkar.

/ Joel
Tyvärr så minns jag ju inte vilket objekt det var frågan om. Ska lägga pannan i djupa veck och försöka ta reda på det.

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 22:56   #7
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Joel

Hejsan, nu har jag två frågor:

1. Jag har nu laddat ner TrainzObjects. Så är det någon som kan förklara för mig hur jag gör när jag skall kolla det ni beskrev?

2. Den vagnen som man kör torv med, alltså Kbps961, står inte på Bergaryds rangerbangård som den ska göra. Jag har installerat tillbehören som behövs för att vissa vagnar skall fungera, men det vill sig inte ändå. Vagnen funkar alldeles utmärkt i Railyard, men i BHJ går det inte. Har någon nåt tips, eller vet nåt som kan vara orsaken till att det inte funkar?

/ Joel
1. När du startat TrainzObjects första gången så ska du klicka på den lilla meny-knappen nere till höger och ställa in Error Checking till läge Full Error Checking. Starta sedan om TrainzObjects och rätta till de eventuella fel den rapporterar.

När sedan TrainzObjects är igång igen så väljer du fliken Maps och i den lilla drop-down-boxen väljer du BHJ. Då kommer en analys av BHJ att göras. När den är klar så visas en rapport över vilka objekt som finns i kartan och vilka objekt du eventuellt saknar. Saknar du något objekt så kan du i detta läge kögerlicka på rapporten och välja Search for missing objects on DS (d.v.s. programmet startar en sökning efter de saknade objekten på Aurans Download Station).

2. Det skulle mycket väl kunna vara den vagnen vars configfil jag editerade. Tyvärr kan jag inte verifiera det för det ligger inte kvar någon backup av orginalet i dess mapp. Om det är den så är det troligen en skillnad på de kuids som listas i kuid-table och de kuids som används som bogies. Kolla det. Vagnen ifråga huserar i mappen [u]...\Auran\TRS2004\World\Dispatcher\Downloads\kuid 41462 15315</u>

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 23:46   #8
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Vagnen ifråga använder boogies som finns med på Svenska Tåg CD'n.
Om de finns någon annan stans vet jag inte

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 00:25   #9
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Joel!
Svarade först på din fråga i landskapsdesign, men flyttar det hit istället.

Är du säker på att det är själva rutten som saknas? Som jag skrev så har det problemet försvunnit för mig och jag tror det hände i samband med SP2.

Ett tips som du kan prova är att ändra något på din BHJ, placera ut ett till träd eller något liknande, och sedan spara under ett nytt namn. Då får du en "user-layout", alltså en layout markerat med ett "c". Dessa borde inte behöva finnas på DS för att fungera. Får du fortfarande felmeddelanden så saknar du nog något annat.

LLJ: Det är väl samma boggi som finns här(?): http://www.stw.se/parts_swe.html

mvh .... Mats

MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-28, 02:06   #10
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Jag har rynkat pannan ordentligt och jag är ganska säker på att det var ett mocrossing-objekt eller något annat med attached track som spökade. Stämmer detta är det antingen järnvägsövergångar eller torvindustrin och jag lutar åt en järnvägsövergång, närmare bestämt bhj-versionen. I morgon ska jag flytta på mappen som innehåller denna övergång och installera den igen från cdp, för att se om jag är ute och cyklar eller inte.

EDIT: Jag har nu arkiverat och nyinstallerat några av objekten som används på BHJ. Sedan har jag jämfört configfilerna mellan de arkiverade versionerna och de nyinstallerade, dock utan att hitta några skillnader.

De testade objekten är Peat Loading Dock, Peat Unloading Dock, BHJ Road w doublegates 1t samt Kbps961.

De första tre är objekt som har attached tracks, vilket är vad jag har för mig är vad som spökade. Det finns visserligen andra objekt på kartan med attached tracks men dessa objekt följer med i TRS och kan ju knappast ha blivit editerade av mig.

Ska testa några objekt till men jag börjar fundera på om jag inte har drömt det hela. [:I]

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-30, 23:19   #11
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Hej allihop, och tack för alla svaren. Jag har dock några frågor till som jag skulle vilja ha svar på, som rör TrainzObjectz:

1. När jag startar TrainzObjectz så får jag ju upp ett antal meddelanden, här ger jag en bild som exempel:



När jag fått upp detta meddelande klickar jag "Ja", och får upp en config.txt fil.
Problemet är att jag inte vet hur jag rättar till felet som rutan beskrivit. Så är det någon som vet hur man löser problemet? Nu är det ju inte bara detta fel som kommer upp, men om jag får hjälp av er med detta problem så kanske jag vet hur man ska gå till väga för att lösa de andra.

2. När jag har tagit mig till mapp fliken i programmet och valt BHJ i drop-down-boxen så börjar programmet att jobba. Efter en stund får jag upp ett meddelande som ser ut så här:



Jag klickar då "Yes", men jag vet dock inte om jag ska göra det eller inte. Direkt efter kommer detta meddelande upp:



Jag klickar "OK", och då visas efter en stund rapporten. Ska de meddelanden som jag just beskrivit komma upp, eller är det något som inte stämmer?

3. rotten, du skrev att det fanns ett val som hette Search for missing objects on DS, men det valet hittar inte jag. Kanske några som liknar det, men inte exakt. Så är du säker på att det är rätt namn du har skrivit?

Tack på förhand!

/ Joel
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-01, 00:24   #12
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Vid bild ett tillfrågas du om du vill rätta till ett eventuellt fel i objektets config-fil, ' tecknen. Vet du inte hur man ändrar, svara nej.

Vid bild två tillfrågas du om du vill leta efter saknade objekt i arkivmappen. Har du inte skapat någon sådan i TrainzObjektz, svara nej. Annars får du följaktligen svaret som kommer i bild tre, att en sådan mapp saknas.

När rapporten av rutten (map) är klar, gå ner till ett objekt efter raden
Unknown objects och högerklicka. Då får du fram en meny där bl.a Find all missing items on DS finns med. Väljer du detta kommer du till DS.
Väljer du Download missing items with helper startar den Download Helper och laddar ner objekten den vägen.

Natt natti


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-01, 11:15   #13
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

hm är det fler som får det där quotation mark felet på mina ljudsignalstavlor?

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-02, 12:18   #14
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Jag måste bara än en gång tacka alla som försökt hjälpa mig med mina problem, och det har gett resultat. För nu funkar BHJ som det ska, efter att jag ändrat i config filen tillhörande Kbps961 och lagt till ett saknat objekt. Nu har jag bara en enda fråga till som jag skulle vilja ha svar på, så jag hoppas att ni står ut en liten stund till.

Det är så att jag har börjat intressera mig för att sköta godstrafiken på BHJ, och låta persontågen styras av datorn efter tidtabell. Jag gjorde då så att jag skapade en ny rule, vid namn "Schedule Rule", och började editiera den. Jag valde att tidtabellen skulle gälla Y1 1, och sedan satte jag ankomsttiden till 06:26 och avgångstiden till 06:29 för Bergaryd station, där tåget redan befinner sig vid start. Själva sessionen startar 06:25, så tåget har ju faktiskt en hel minut på sig, och det måste ju vara tillräckligt när det står i startposition från början. Men när jag kör sessionen så rör tåget inte på sig, fast klockan slagit 06:29. Om ni säger att jag ska högerklicka på tåget och välja "Drive Schedule", så går det inte, för ett sådant val kommer inte upp för mig. Så är det någon som vet vad som är fel, och hur jag gör för att få tåget att röra på sig? Observera att jag angav ankomsttid plus avgångstid för alla stationer längs hela rutten, och inte bara för Bergaryd station.

/ Joel
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-02, 13:36   #15
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Jasså, det var något jox med den ändå? Kan du skriva här vad det var du ändrade så blir det lättare att hjälpa till när nästa person stöter på samma problem.

Jag har inte experimenterat något med Drive Schedule, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Dock finns det nog säkert någon annan som kan.

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem med Scheduel - igen! StefanD Trainz - Allmänt om Trainz 2 2004-08-12 08:10
Problem med MTTS MrMoore MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 11 2004-07-28 23:02
Problem med att spara i RE mikael512 Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 3 2003-01-13 14:25
Problem (igen) stefan_o MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2002-11-14 16:33



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009