Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-08-14, 11:15   #1
Richard70
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Hägersten, Stockholm, Sweden
Inlägg: 41
Standard Scripts/rules

Hej
Är det någon som kan hjälpa mig i gång med hur man gör sina egna rules. Vet inte riktigt var jag ska starta. Vad är det för språk som används? Finns det beskrivningar över funktioner? Hur ser utvecklingsmiljön ut? osv osv.

Som första projekt tänkte jag mig fixa en tidtabell, som jag skrev i tidigare inlägg.

/Richard
Richard70 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 17:16   #2
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

Man använder TrainzScript, ett c++ och java liknade scriptspråk.
Det finns lite tutorials på Aurans hemsida, har dock inte läst dem själv[:I].

Kolla även filen idex.chm i underkatalogen \scripts\doc i TRS2004 katalogen.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 21:52   #3
Richard70
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Hägersten, Stockholm, Sweden
Inlägg: 41
Standard

Lars Tack för tipsen!
Har laddat ner alla 15 dokumenten från Auran. Har också börjat läsa index.htm. Just nu känns det som om jag tagit mig vatten över huvudet! [:0] Trots att jag sedan tidigare är lite bekant med OO-programering. Men skam den som ger sig. Fast det kommer ta tid!

Har jag förstått rätt så är det ett eget ObejktOrienterat språk väldigt nära C++/Java i sin struktur. Men saknar pekarare som finns i C.

Jag hade tänkt mig skapa en "Route manager", en "Rule" däör man i Surveyor skapar och underhåller turer. Där en tur är en samling kommandon. Precis som man gör i tex Driver för att få loket att göra olika saker tex Drive to trackmark etc. Turen ska man sedan kunna återanvända i andra "Rules".

Har nu inte läst allt, men bara måste få ur mig alla frågor så här långt. Hur börjar man? Har du någon bra mall att utgå från o fylla på kod i? Var lägger man alla scriptlets? Ska de ligga i en egen mapp eller under /Scripts? Exemplen som jag har sett så här lång känns "kladdiga", med väldigt mycket text. Jag får ingen struktur på dem. Fast det kan bero på att jag ännu inte vet vad jag ska titta efter.

Hälsningar
Richard
Richard70 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-15, 12:07   #4
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej Richard.

Jag har skapat några undermappar till TRS2004, där jag lägger olika typer av scripts, t.ex så har jag industrier i en map kallad Industries.

Det enklaste är att utgå från något av Aurans exempel och lägga till lite egen kod, läsa in index.chm och försöka förstå hur allt funkar och hänger ihop, vilket inte är så lätt.

/Lars


LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009