Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-25, 19:40   #61
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Då har vi tagit oss igenom samtliga enklassiga vagnar bland boggievagnarna av modell 91, förutom Co4, vilken enbart byggdes i 4 exemplar och som jag därför valt att hoppa över. (Och tekniskt sett en vagn till, men den kommer vi till lite senare i etappen)


BCo1 (modell 1897) nummer 1082

Första blandvagnen är BCo1 modell 1897. Varför 1897? Var det inte vagnar av modell 1891 som stod på schemat? Jodå. Men det byggdes nämligen två serier med vagnar med något olika utseende som båda började att levereras före 1902, alltså innan man börjat skilja boggievagnar åt med en siffra efter boggienollan. Så dessa båda typerna hette BCo fram till 1902 och ville man skilja dem åt så kallade man dem modell 1893, eller 1897, efter det året som första vagnen av den typen levererades. Båda modellerna hade tre andraklasskupéer med tredelade fönster, men tredjeklassdelen skiljdes åt. md97 som jag har byggt hade fem stycken vanliga tredjeklasskupéer, men md93 hade istället tre salonger bestående av två hopsatta tredjeklasskupéer helt avgränsade med en vägg i mellan.
Man kan lätt skilja de båda typerna åt på bild, då den äldre modellen 1893 har ett dubbelfönster längst ut i tredjeklassänden på vagnen, istället för det lilla enkla toalettfönstret som syns på bilden på modell 97 här ovan.

Samtliga vagnar av littera BCo1 var sovvagnar, så att man kunde använda andraklasshalvan som sovvagn, men däremot så var tredjeklassavdelningen endast sittvagn med träbänkar. Från sekelskiftet så började man att måla andraklassavdelningen i förstaklass-blå färg, för att indikera att det gick att använda den som både första och andraklass. Det kommer att finnas en sådan blå/röd textur att byta med, samt en brun.

Sedan så kom moderniseringsvågen på 20-talet och även BCo1: orna drabbades. 1930 så gick 19 vagnar av den äldre modellen kvar som BCo1 i oförändrat skick och de resterande 4 hade omlitterats till BCo3. Skillnaden var att man bytt de bäddbara sofforna i andra klass till enbart sittsoffor från 1925. Ursprungligen byggdes 23 BCo1 modell 1893.
Av den nyare modellen som jag byggt så hade man 1930 moderniserat 19 av vagnarna till BCo7 med täckta övergångar, men fortfarande med sina ursprungliga -91-boggier. De 43 resterande vagnarna hade fått sofforna i andraklass utbytta till obäddbara soffor och även de hade littera BCo3. En sista vagn, 1201 har jag hittat som skrotades efter en olycka i Lännersta 1928. Detta summerar alltså till 62 vagnar BCo1 modell 1897.

Ovanligt nog så finns ett exemplar av denna vagnstyp bevarad, dock av den äldre modellen. Det är nummer 1032 finns på JvM i Gävle och är restaurerad till nära originalskick. Bengan har bilder på den från TÅG150 då den ingick i sekelskifteståget. Som det ser ut nu så kommer jag inte att bygga denna äldre BCo1 modellen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-28, 23:39   #62
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Vagn nummer fem i denna etapp blir littera ABo1. Detta är den första boggievagnen som SJ beställde och därför också den första modell -91-vagnen, samt den första boggievagnen hos SJ överhuvudtaget. Passande nog så fick den första vagnen nummer 1000 (dock så verkar det som om man hoppade en bit i nummerserien för att få ett fint jämt nummer för boggievagnarna, och sedan fyllde på upp till 1000 med nya tvåaxliga vagnar som köptes eller övertogs efter det.)


ABo 1005 (senare ABo1 1005, efter 1902)

Före 1902 så hade dessa vagnar två litteran, dels ABo och dels Ao, även om det var samma vagn. Vagnen bestod till hälften av helkupéer och till hälften av halvkupéer. De första 16 vagnarna hade fasta ryggstöd i halvkupéerna, vilket innebar att de kupéerna bara kunde användas som förstaklasskupéer då vagnarna gick som sovvagn. (eftersom man sov två personer i våningssängar i andraklass)
Dessa första vagnar var målade vid leverans som på bilden, med olika färg för olika avdelningar lokomotivgrön/ultramarin och vad det verkar utan vändbara skyltar för 1/2-klass. Senare levererade vagnar var helt målade i ultramarin och hade vändbara skyltar. Vissa vagnar fick skjutdörrar mellan halvkupéerna så att de gick att öppna upp till helkupéer.
Det var de första 5 vagnarna som hade litterat Ao, varför vet jag inte och jag hittar ingen information om att de skulle skilja sig mot ABo. Troligtvis ändrade man litterat rätt snabbt efter det till ABo, men tyvärr har jag inga dokument över omlitteringar som är äldre än 1896 och Ao nämns inte i några dokument jag har. Vagnen jag byggt, 1005, var i alla fall en ABo, alltså den första med det litterat. Vagnen tillhörde den första serien levererad 1891 från Kockums mekaniska verkstadsaktiebolag.

Totalt byggdes 68 ABo1 vagnar och var de tog vägen på 20-talet har jag berättat tidigare.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-12, 19:50   #63
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det har tagit ett tag sedan senaste vagnen, för jag var tvungen att bygga om stora delar av korgen igen, men nu är den här, låt mig presentera: tredjeklass/resgodsvagn CFo.


CFo 1284

Även detta är en gammal bekant, nämligen den vagnstyp som senare blev CFo5 som vi såg i moderniserad variant i förra etappen. Man byggde mellan 1900 och 1907 totalt 26 vagnar med littera CFo och det ändrades till CFo1 1909 då man började tillverka CFo-vagnar för kontinentaltrafiken som då fick littera CFo2.
De två första vagnarna skiljde sig till utseendet, vilket jag påpekat tidigare, men jag har nu hittat varför de skiljde sig. Dessa två första vagnar var smalare, hade skjutdörrar och bara fyra kupéer med tredjeklass, istället för fem, för att dessa skulle kunna gå som följevagnar till kungavagnarna. (Man hade en smalare normalprofil utomlands, därav att vagnarna var smalare, så att man kunde köra med dem ute i Europa) Dessa två såg likadana ut hela sina liv.

Men resterande vagnar såg ut som denna modell gör fram till 20-talet, då de som jag förut berättat om byggdes om till den spännande vagnstypen CFo4. Man byggde då in ena änden av vagnen, den som passagerarna satt i, men lät den andra änden behålla sin öppna gavelplattform. Alla dessa vagnar, både som CFo/CFo1 och CFo4 hade istället för skjutdörrar, vikdörrar som var insänkta i nischer i vagnssidan för att inte sticka ut så mycket då de var öppnade.
Längs ut i resgodsänden av vagnen fanns en lite kupé för konduktören.
Individen, nummer 1284 byggdes 1901 av Aktiebolaget Södertälje Verkstäder och byggdes om till CFo4 1925. Så här såg den ut på leveransfotot.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-13, 12:57   #64
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Svårt att veta vad man ska säga för ord räcker inte till riktigt ibland. Fantastiskt vilket jobb du gör och resultatet ser ut att bli därefter. Liknande vagnar användes som arbetsvagnar när jag var barn (under femtiotalet). Kommer ihåg tredjeklass träbänkarna, som barn var det mycket bekvämare med trådhyllorna för bagage och kläder. Fungerade bra som hängmattor, farsgubben däremot han kunde sova varsom helst. Han hade också den märkliga egenheten att han sov mest hela sträckan mellan Boden och den tillfälliga arbetsplatsen, vaknade när sista infartsväxeln passerades och plockade ihop sina grejor och var klar när tåget stannade oavsett station. Han var vagnsreparatör på den tiden också trots att han inte hade den utbildningen. Normalt tillhörde han bangårdspersonalen men på den tiden var många Sjanställda mångsysslare. Nog om det, vagnarna var ofta halvinredda med utrymme för verktyg och redskap i den oinredda delen. Jag kommer inte ihåg om det var någon annan färg än SJbrun utanpå men plattform och grindar fanns kvar.
Kul att du fortsätter med dina projekt.

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)

Senast redigerad av stickanw den 2015-02-13 klockan 13:01.
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-13, 21:37   #65
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
Svårt att veta vad man ska säga för ord räcker inte till riktigt ibland. Fantastiskt vilket jobb du gör och resultatet ser ut att bli därefter. Liknande vagnar användes som arbetsvagnar när jag var barn (under femtiotalet). Kommer ihåg tredjeklass träbänkarna, som barn var det mycket bekvämare med trådhyllorna för bagage och kläder. Fungerade bra som hängmattor, farsgubben däremot han kunde sova varsom helst. Han hade också den märkliga egenheten att han sov mest hela sträckan mellan Boden och den tillfälliga arbetsplatsen, vaknade när sista infartsväxeln passerades och plockade ihop sina grejor och var klar när tåget stannade oavsett station. Han var vagnsreparatör på den tiden också trots att han inte hade den utbildningen. Normalt tillhörde han bangårdspersonalen men på den tiden var många Sjanställda mångsysslare. Nog om det, vagnarna var ofta halvinredda med utrymme för verktyg och redskap i den oinredda delen. Jag kommer inte ihåg om det var någon annan färg än SJbrun utanpå men plattform och grindar fanns kvar.
Kul att du fortsätter med dina projekt.

Stickanw
Därmed har Korvtigers CFo inte bara ett yttre rikligt liv utan även ett inre.

Bra berättat, stickanw.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 20:14   #66
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tackar för intressant historia stickanw! Bagagehyllorna var tydligen ett populärt substitut för säten, här en bild från samlingsportalen tagen av Lennart Nilsson (Ja, den Lennart Nilsson! Han är och har länge varit en tågentusiast) ca 1955:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBDB16472

Det var vanligt att gamla träramsvagnar med öppna plattformar fick ett andra liv som verktygs- redskaps-, bangårds- eller tjänstevagnar. Dessa var ofta målade i en mellangrå färg med data och uppmaningar om att vagnen skulle växlas försiktigt påmålat på sidan. En bild hittade jag, med två tjänstevagnar i bakgrunden:
http://www.samlingsportalen.se/getit...m_KBDB12923_01

Det är ofta dessa vagnar som överlevt till idag då de kunnat återställas till originalskick. Tyvärr så saknas ju av naturliga orsaker inredningen.


BFo 1279

Nästa vagn som kommer ut ur verkstaden är syskonvagn till CFo, nämligen BFo som vi också har hört talas om tidigare, nämligen vagnen som senare genom BFo4 blev BFo5 som vi såg i förra etappen. Dessa vagnar byggdes i 18 exemplar mellan 1900 och 1904 som jag sagt tidigare, dock så misstänker jag att de precis som CFo behöll sitt littera BFo fram till 1909 då 1:an hakades på då man började att leverera kontinentalvagnarna som alla fick siffra 2. Dock så tillverkades det aldrig några andra BFo-vagnar än dessa. Som tidigare sagt så blev de BFo4 på 20-talet med skjutdörrar och passageraränden inbyggd och därefter byggdes de om till BFo5.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-22, 20:19   #67
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Imponerande å intressant, både jobbet på vagnarna, plus all möjlig info.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-05, 23:36   #68
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tackar Ekan!

Då kommer här den troligtvis sista vagnen i denna etappen, blandad resgods/postvagn littera DFo1.


DFo1 1197

Detta är en vagnstyp som jag aldrig nämnt tidigare.

Vad jag hittar så tillverkades 22 vagnar mellan 1892 och 1902, men en vagn, nummer 1107, skrotades efter Getå 1918, så i str263 från 1930 finns bara 21 vagnar. Dessa hette från början, precis som de andra modell -91-vagnarna, bara DFo fram till 1902. Därefter lade man till 1:an för att skilja dessa från boggievagnarna som man övertagit med Västkustbanorna ett par år tidigare.

Inuti så var resgodshalvan av vagnen väldigt lik den på BFo och CFo, med en konduktörskupé i änden, men dörrarna var enklare och lite smalare. I postavdelningen fanns den vanliga uppsättningen med hyllor att sortera in posten i, samt en separat dörr på mitten av vagnen att lasta i och ur postsäckar igenom. Mellan resgodsavdelningen och postavdelningen finns det en vägg med en liten dörr så att det var möjligt att ta sig rakt igenom vagnen om man skulle vilja, men dessa utrymmen var naturligtvis inte öppna för passagerare. Båda avdelningarna tog upp hela vagnens bredd så vagnarna gick alltid i änden eller närmast lok i tåg. I postavdelningen fanns även en kamin som man kunde elda i för att hålla värmen om de 6 elementen drivna av ångvärmen från loket inte räckte till.

Vagnarna verkar ha fått gå någorlunda oförändrade hela sina liv, de fick till exempel aldrig sina övergångar inbyggda. Dock så bytte man boggier från de ursprungliga modell 1891 till modell 1907 någon gång före 1930.
Just denna vagnen, nummer 1197, tillverkades av Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje (Vabis) år 1901 och var således en av de sista DFo som byggdes. Vagnen skrotades 1965.

När det kommer till målningen så var de första 8 vagnarna målade i en annorlunda färgsättning där postavdelningen utvändigt var svart nedtill och ljusgul upptill. Dock så har jag inte hittat någon leveransbild på detta, bara en skalmodell som inte är utförd helt enligt leveranskontraktet, men jag kanske kommer att göra en textur med denna målning också.
Detta som min vagn fått är den typ av målning som resterande 14 vagnar hade. Jag finner den tidigare målningen väldigt udda, för enligt leveranskontraktet för de DC1 vagnar som levererades 1886, alltså före DFo så skulle de vara målade med todenkopf/caput mortum, alltså samma färg som på bilden som de senare DFo-vagnarna fick. Lustigt att man bytte och lät 8 vagnar få en helt annan målning där under några år på 1890-talet. Dessutom så skall D1-vagnarna byggda på 1870-talet ha haft samma svart/gula målning, så man har uppenbarligen haft lite svårt att bestämma sig och bytt varje årtionde. Efter 1924 så blev de helt brunmålade i alla fall, i samma nyans som vagnarna i förra etappen.

Och med denna vagnen så tror jag att det får vara nog för denna etapp. Jag lämnar därför ett par vagnar obyggda, som den äldre restaurantvagnen ABo3, den andra BCo1-modellen, BCo4 samt Co4(Som inte har något att göra med den Co4a som jag redan byggt). Nu skall jag gå tillbaka till alla vagnar och skapa fler texturer. Andra/förtaklass-vagnar som haft både lokomotivgrön och ultramarinblå målning skall få en textur av varje och alla vagnar som överlevt 20-talets moderniseringsvåg utan att bli ombyggda skall även få en brun-textur. Sedan skall allt testas, dokumentation skrivas och så vidare och därefter är det bara att kroka på ett passande lok och dra iväg!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-06, 01:22   #69
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Som vi tidigare nämnt användes en del vagnar senare som arbetsvagnar, skulle det vara möjligt för dig att göra sådana? Med vidhängande trappor och extradörrar m.m. Eller i varje fall exteriört färgmässigt?

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-25, 23:13   #70
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Vagnarna som blev tjänstevagnar blev det på 50-60-talet och då hade många av vagnarna fått en ny typ av tak med avskurna takändar som jag saknar ritning på. Dessutom så sattes lanterninfönster igen, och likaså vanliga fönster. Tyvärr så är det dåligt om referensbilder på sådana vagnar och ritningar vet jag knappt om det ens existerar då de nog kunde vara mer eller mindre spontant ombyggda. Som du nog märkt vi det här laget så vill jag alltid att det jag bygger skall vara så likt verkligheten som möjligt, så att bara hitta på något är inget för mig. Dessutom är dessa vagnar långt efter min intressesperiod som är runt 1900-1930, så jag har inget intresse av att lägga ned tid på att bygga tjänstevagnar. Hoppas att du har överseende med detta! Men kanske finns det någon annan forumit som är villig att doppa fingrarna i färgburken?

I övrigt så har jag jobbat lite i skymundan, men jag tänkte posta en liten uppdatering då det är lite dött här på forumet just nu.
Jag har beslutat att DFo är den sista vagnen, så totalt kommer etappen att innehålla 8 vagnar, ABo1/Ao, Bo3, BCo1/BCo3, BFo1, Co1, Co5, CFo1 och DFo1. Jag har sedan sist gjort klart alla extra texturer, samt i princip skrivit klart dokumentationen. Just nu ska jag lägga till funktionalitet för att kunna byta texturer på själva vagnarna, samt skriva lite specialscript för att vissa av vagnarna skall kunna byta belysningstyp beroende på vilken textur man väljer, precis som på ABo3 från förra etappen. Sedan skall allting bara testas lite till och sedan så är det bara att släppa lös vagnarna på era banor!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-27, 20:11   #71
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Håller precis på att ladda upp cdp-filen, så alldeles straxt kommer etapp II till download!

Har för övrigt lyckats lösa smoothingproblemet som Lan klagade på som gjorde att sidorna på korgen blev lite kantiga, så numera är de släta och fina!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-28, 06:51   #72
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Tack Tomas, för dessa trevliga vagnarna.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-28, 12:03   #73
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Tack...

... till Korvtiger och vovven47,
som gjort det möjligt för oss att köra tåg som de såg ut när tåg fortfarande var TÅG !!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20150328_0000.jpg (130.6 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg lan_20150328_0001.jpg (161.6 KB, 98 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-28, 12:33   #74
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Det är bara att tacka å bocka, och njuta av mästerverken .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-03-30, 21:26   #75
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Lite beröm

Eftersom frågan kring beröm verkat kommit upp hos våra simulatorvänner i Railworks forumet så kände jag att jag ville lägga in en klapp här till Korvtiger.

Har laddat ner vagnarna och de är väldigt fina. Inspirerande är de också - jag försöker själv lära mig Blender nu efter att hela mitt (lilla) modelleringsliv använt en annan mjukvara så det är skönt att se vad som går att åstadkomma av någon som kan mjukvaran.

Så stort tack för det här Korvtiger!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009