Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Nyheter

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-29, 08:17   #31
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Finns följande?

Jag har Railworks men jag måste säga att jag sällan använder det pga jag upplever det som så svårt att bygga i det samt framförallt att hitta innehåll - jag saknar en DLS funktion som i Trainz...

Det jag iaf undrar över är följande:
*) har man sett över rutt byggnads editorn nya versionen? I ärlighetens namn har jag inte sett över den sen det hetter Railsimulator så det kan ju blivit enklare redan i förra versionen...
*) kan man importera terräng numera via något 3D:e parts verktyg som man kan göra via t.ex. TransDEM i Trainz?
*) kan man få sådana där snygga pilar ovanför växlar som visar vilket håll växeln ligger åt i Trainz? ja, jag vet att det inte ser realistiskt ut men det är sååå praktiskt att veta och enkelt kunna lägga om den
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 10:16   #32
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Som jag har förstått det så kommer det att bli mycket lättare att bygga i RW3, då dom kommer ha ett helt sett med nya verktyg.
Bland annat så kommer dom har ett verktyg, om jag förstått det rätt, där du markerar ett område, och väljer att det ska vara en skog, sedan väljer du vilken sorts skog, eller om du vill ha en blandning, sen ställer du in densitet och liknande, så genererar RW själv fram skogen.

Men vi får se mer när dom visar upp hur editorn fungerar.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 10:21   #33
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Som jag har förstått det så kommer det att bli mycket lättare att bygga i RW3, då dom kommer ha ett helt sett med nya verktyg.
Bland annat så kommer dom har ett verktyg, om jag förstått det rätt, där du markerar ett område, och väljer att det ska vara en skog, sedan väljer du vilken sorts skog, eller om du vill ha en blandning, sen ställer du in densitet och liknande, så genererar RW själv fram skogen.

Men vi får se mer när dom visar upp hur editorn fungerar.
Tack för informationen Marcus, det skall bli intressant att följa vad som kommer då. Just den där "skog" genererings funktionen tycker jag låter fruktansvärt intressant efter att ha satt ut några tusentals träd på DONJ.... ;-)

Du som är en klippa på att göra lok mm - hur skiljer det sig från att göra detsamma till Trainz? Är det lättare eller svårare och kommer det att förändras?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 11:08   #34
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Är det någon som kan säga mig om material gjort i Railworks 2 kommer att vara kompatibelt med 3:an? Tänker mest då på alla addon man har slängt ut pengar på.
__________________
Henrik.V

Senast redigerad av henrik645 den 2011-07-29 klockan 11:09.
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 11:15   #35
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

DEM har gått att importera ända sedan början av Railsimulator utan något 3:e parts verktyg.

Växelindikatorer är det tyvärr lite snålt med, går att se i 2D kartan men den man får upp med F3 är ju så liten att man knappt ser något och fullskärmsläget vill man ju inte köra med.
Skulle gärna se att man la in en indikator på nästa växel såsom finns i MSTS.

Att bygga saker till RW är knappast lättare/svårare än till Trainz.
Det är väldigt likt hur man bygger modeller i MSTS med att alla hjul och annat ska finnas med i huvudmodellen som länkade underobjekt.
Om jag förstått rätt gör man i Trainz dessa som separata objekt som sedan länkas ihop via configen.
Men det gör ju ingen större skillnad då man ända måste göra objekten eller återanvända dom från en tidigare modell.
Det blir lite lättare än tidigare i och med vi slipper skuggmodellen nu som kunde vara riktigt svår att få till bra.
Fast skuggmodellen kunde man strunta i tidigare om man accepterade att modellen inte kastade någon skugga.
Det stora problemet med modeller till RW är att få till blueprintsen rätt, särskilt då till ett lok eftersom det finns så mycket att skruva på i de filerna.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 11:16   #36
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henrik645 Visa inlägg
Är det någon som kan säga mig om material gjort i Railworks 2 kommer att vara kompatibelt med 3:an? Tänker mest då på alla addon man har slängt ut pengar på.
Ja det ska de vara, de kommer också att göra lite uppdateringar på materialet som ingår.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 11:18   #37
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Ja det ska de vara, de kommer också att göra lite uppdateringar på materialet som ingår.

Okej, tack!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 11:20   #38
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Ny video som visar dosering och en massa svaj i hytten. http://www.youtube.com/watch?v=DaJr-...layer_embedded

Ser lite skumt ut med ballasten i kurvorna men något som förhoppningsvis är fixat innan släppet
Edit: Derek Siddle "Yes the track does get tilted, the art needs to be extended into the terrain to take into account the angle that can be achieved." Så spåren behöver byggas om?
Videon ser grym ut, väldigt snyggt!
Ballasten skulle kunna fixas med en separat loft som följer spåret i kurvan om man inte har uppdaterade spår med ballast som går djupare.
Att dra ned spårets ballast djupare kan ju ställa till det på andra ställen t.ex. broar.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 11:27   #39
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Det här verkar intressant. Funderar på att börja med testbygge nå´ngång i höst. Först av allt vill jag få min Thn-2 helt klart.
Jag la märke till att texten Train Simulator är precis likadan som MSTS. Är det de samma personer som tidigare jobbat hos Microsoft?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 12:38   #40
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Ballasten skulle kunna fixas med en separat loft som följer spåret i kurvan om man inte har uppdaterade spår med ballast som går djupare.
Att dra ned spårets ballast djupare kan ju ställa till det på andra ställen t.ex. broar.
Ja det är ju helt sant och en underbart enkel lösning på det hela som man nästan blir irriterad på att man inte tänkte på själv
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:49   #41
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Så var det dags för lite demonstration av ljuset http://www.youtube.com/watch?v=cKqbd...layer_embedded. Ser riktigt jäkla bra ut i mitt tycke.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 10:26   #42
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Ser skitbra ut
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 11:30   #43
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Ja den videon bör ju slutgiltigt ta död på alla tvivel på strålkastarnas vara eller inte vara.
Ser verkligen fram emot den 23e september!

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 19:19   #44
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Ja den videon bör ju slutgiltigt ta död på alla tvivel på strålkastarnas vara eller inte vara.
Ser verkligen fram emot den 23e september!

Snyggt! Jag har letat efter någon video om hur det ser ut inifrån hytten med strålkastare, men jag har inte hittat någon. För det är väl det som är mest intressant, om man vill köra tåg?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-05 klockan 19:20.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 21:39   #45
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Snyggt! Jag har letat efter någon video om hur det ser ut inifrån hytten med strålkastare, men jag har inte hittat någon. För det är väl det som är mest intressant, om man vill köra tåg?
Högra delen av videon visar inifrån hytten. Må vara att det är från det stillastående loket men det ger ändå en viss uppfattning av hur det ser ut när man ser tåget passera förbi.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009