Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-13, 20:40   #91
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Ekankal. Hyvens av dig.
Efter lite luskande runt i listorna hittade jag två saker som nu är raderade och Bensland kunde öppna gränserna igen. Presidenten kan återgå till jobbet.
Så länge nu det varar....
Ett litet smakprov från Bensland. Stadsparken i närheten av Benstad Central.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Stadspark.jpg (196.9 KB, 88 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 20:52   #92
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Väldigt fin park! Kul att det fungerar igen för dig, alltid kul att se ditt byggande.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 12:35   #93
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Säg den glädje som varar....
Efter att ha byggt i någon timme blev det paus. Stängde ner och öppnade igen. Då var det stopp! Samma sak som tidigare.

Kollade i Content Managern. Syns inget rött, inget fel i listan "View error..." Tittade på en fil - som spelet själv skapat kallat "Untitled" och där inne syntes "VE48: This asses uses an obsolete trainz-build number. Trainz-build numbers below 3.5 are no longer supported".
Lite djupare koll så var det ett objekt från en av våra excellenta skapare, Lan, "Signalskåp LAnED" som visade "faulty". Raderade och spelet kom igång igen.

Ska det vara så att ALLT material som är under build 3.5 ska vara borta från Content Managern ??!! I så fall blir det ju inget kvar !! Nja, det här är inte klokt!

Men, men. Nu fungerar det - efter att ha försökt starta tre gånger!
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 14:14   #94
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Säg den glädje som varar....
Efter att ha byggt i någon timme blev det paus. Stängde ner och öppnade igen. Då var det stopp! Samma sak som tidigare.

Kollade i Content Managern. Syns inget rött, inget fel i listan "View error..." Tittade på en fil - som spelet själv skapat kallat "Untitled" och där inne syntes "VE48: This asses uses an obsolete trainz-build number. Trainz-build numbers below 3.5 are no longer supported".
Lite djupare koll så var det ett objekt från en av våra excellenta skapare, Lan, "Signalskåp LAnED" som visade "faulty". Raderade och spelet kom igång igen.

Ska det vara så att ALLT material som är under build 3.5 ska vara borta från Content Managern ??!! I så fall blir det ju inget kvar !! Nja, det här är inte klokt!

Men, men. Nu fungerar det - efter att ha försökt starta tre gånger!
Har gammalt material med build 1.3 installerat i mitt Tane och har än så länge, inte råkat ut för något problem med dom. Men det kanske kommer.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 16:10   #95
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Nu har jag råkat ut för ännu en krasch, efter att ha hämtat tre objekt från DLS. Spelet startar inte - det frös efter "precaching objects..." och stod still. Så jag tänkte det var stilla. Tittade i "Task Manager" och CPU var på 0 och minnet fullt över 2000 Mb. Så jag avslutade det där.

Skulle nog inte ha gjort det för tittade jag i Content Manager så var nu massor av objekt Obsoleta!! De var de inte tidigare !!.

Nu har jag tappat tålamodet ordentligt, vilket enligt min fru är extremt ovanligt, för jag har tålamod större än Job in Bibeln. Det säger inte lite. Så nu är datorn kliniskt rensad. Allt som heter TANE och N3V är avinstallerat och raderat. Inget i AppData, inget i Programmapparna eller någonstans!

Nästa steg är: Åter installera och allra sist hämta in senaste CPD-filen på Bensland. Jag förväntar mig att spelet kommer att sakna mängder med objekt jag använt i Bensland. Det räknar jag med. Så jag tänker återinstallera dessa, men bara det som behövs. Ska försöka hålla Content Managern fri från allt sådant som jag ändå inte använt/använder.

Kan tilläggas också att jag har en extra laptop och på den finns TANE som en kopia. Saknas något kan jag hämta det därifrån.

Återkommer med ny rapport senare.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 16:15   #96
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Avinstallation pågår!
Använder mig av ett speciellt program som raderar allt fullständigt.
Inte bara via Control Panel, för det tar inte bort alltsammans.
Clean Disk Security heter programmet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Avinstallation.jpg (58.7 KB, 76 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 16:31   #97
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg

Ska det vara så att ALLT material som är under build 3.5 ska vara borta från Content Managern ??!! I så fall blir det ju inget kvar !! Nja, det här är inte klokt!
Det är MASSVIS med objekt som har lägre build än 3.5 som är inbyggt i TANE, så det ska inte vara något problem.
Jag själv har dessutom "tonvis" med gamla objekt av alla de slag (tåg, sceneryobjekt, mm) som har allt från build 1.3 och uppåt, och ingenting har ställt till några problem.
Förvisso fick jag rätta/fixa en del som var felande/faulty när jag installerade dom, men som sagt, inga som helst fel eller problem efter det.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 18:15   #98
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Det är sant det du säger Ekan, och jag lägger inte skulden på gammalt material för mitt strul med TANE. Inte direkt, men kanske till en viss del. För trots allt så har programmet protesterat mot saker som uppenbarligen kommit in i Bensland, men som inte ska vara där.

Hur som helst. Nu är det ingen återvändo. Just nu så installerar jag in ett rent TANE SP2 och CDP-filer till Bensland. Kan inte skada (eller?) med nytt friskt data i Content Managern.

Nu återstår och se om det fungerar. Håller tummarna....
Om inte annat, så har jag ju alltsammans på den andra datorn.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 03:09   #99
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Så har vi nu nått slutet på ovanstående följetong.
Det är åter stopp i trafiken. Gränsen till Bensland är stängd. Presidenten tar TimeOut och går i landsflykt. TANE har gått i stå och fungerar inte. Eller korrekt. Spelet fungerar men det går inte att öppna Bensland. Så nu är det adjöss och good by för ett tag.
Återkommer när jag antingen får igång eländet eller när en helt ny version av TANE (eller vad det nya spelet ny kan komma att heta) kommer ut.

För att utveckla situationen lite. Nyinstallationen fungerade. Allt var frid och fröjd. Flera dagar har förflutit och allt har gått bra. Men så plötsligt, börjar krascherna komma tillbaka. Och det är där jag nu är. Har helt enkelt tröttnat på att försöka längre.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2018-02-20 klockan 03:10.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 12:09   #100
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Allt väl

Hej igen!

Nu har det gått några dagar och jag tänkte "jag gör ett försök till".
Så nu har det kommit igång igen !!! Presidenten har åter lagt sin styrande hand över byggandet av Bensland.

Polisen i Bensland har fått ärendet och misstänker att det är Presidentens dator som är boven. Den behöver en rimlig och lååång tid för att ladda in alla object och sådant. Krascherna uppkommer just vid inläsningen från Content Managern. Något fel i själva filen kan inte upptäckas. Nu fungerar det i alla fall men ärendet är inte avskrivet för det, utan den misstänkta datorn hålls under uppsikt.

För att lätta upp stämningen lite bifogas en bild från Karlsköping. Det är Benslands stora stad i södra delen där banan går tillbaka norrut mot Benstad.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Karlskoping.jpg (202.8 KB, 37 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009