Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MSTS / Open Rails - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-10, 22:21   #31
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50
Hej! En liten undran ska signal visa grönt på höger sida när man kör på vänster sida det ska väl bara visa grönt på den sidan man kör eller ha ja fel?

Mvh gubben50
Signaler placeras alltid på vänster sida, med undantag av det högraste spåret vid fler paralella spår. Exempelvis är det vid 4 spår i bredd, endast det högersta spåret som har signalen till höger, övriga är till vänster.

Alla regler har dock undantag. En signal får även i andra situationer placeras till höger om spåret, t.ex för att erhålla en bättre sikt till signalen. Signalen kompletteras då med en tilläggstavla med en pil mot det aktuella spåret.

Det är tänkbart att jag på något ställe utnyttjat undantaget, även om jag på rak arm inte kommer på nått sånt fall... Men, tilläggstavla med pil är inte tillverkad än, dock.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2007-05-10 klockan 22:24.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 22:33   #32
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard Jbj.r2

Hej!

Ja menar när man kör på ett dubbel spår med 2 st signal och ingen dålig sikt ä man kör på den vänstra sidan så ska det väl inte visa grönt på den högra sidan.

mvh gubben50
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 22:37   #33
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50
Hej! En liten undran ska signal visa grönt på höger sida när man kör på vänster sida det ska väl bara visa grönt på den sidan man kör eller ha ja fel?

Mvh gubben50
I "Explore route" läget när man endast kör med ett tåg på rutten visar alla signaler som kan grönt. Därav får du grönt i båda signaleran på dubelspåret. Om du istället gör en aktivitet kommer du endast att ha grönt på det spår du själv kör. Förutsatt att du inte lagt in ett tåg på högerspåret i samma riktning som du själv kör förståss.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 22:58   #34
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard Jbj.r2

Ok då hänger ja med har prov kört rutten det ju en kanon rutt annars .Hur gör man aktivitet ?

mvh gubben
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 23:02   #35
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Hej

Hoppas ingen behöver uppsöka akuten, bara för att jag och Mazz släppt en ny version av JBJ2.
Detta var verkligen inte meningen.

Jag kan nog bara säja, att ni som inte får igång "NÅTT", likagott lägger ner de, för de finns ju många andra trevliga rutter att köra på, typ, NMJ mm.


Men gör man rätt från början som Byggare Bob skriver, så "borde" man få igång rutten, smärtfritt.
Om man väl får allt att funka, så är det en kanonrutt, inga problem med "error send".

Trist att de skulle bli så här komplicerat för vissa av er.....


Lycka till, eller lägga ner rutten helt, bara ett gott råd.

Sen allt va signaler beträffar, så kan jag inte uttala mej om detta, då de helt å hållet är Mazz som står för dessa.
Jag tycker Mazz har gjort ett jättearbete med alla nya signaler, så ta de lite lugnt mä gnället, de kanske finns några små missar, men dom kommer att fixas, ja lovar.

Utan Mazz signaler vore rutten inte värd ett mycke....!

Kom sedan ihåg, att vi har byggt den här versionen av JBJ2 på våran fritid, så några "KRAV" på perfektion, kan ingen begära.


Ha de gott
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 23:42   #36
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk

Lycka till, eller lägga ner rutten helt, bara ett gott råd.
Oj, nu ska vi välan inte ta i från tårna...

Nu kanske jag är lyckligt ovetande, men frånsett några som har lite (sedvanliga?) bekymmer med tilläggspaketen relaterade med tsection.dat, så verkar ju de flesta få rutten att hoppa igång... Inte så tokigt för en rutt som egentligen är en intern arbetskopia, ingen granskning alls gjord innan den lades upp, ingen installations-anvisning, objekt som egentligen borde varit där etc... Känner till rutter som har haft mer bekymmer än så...

Så jag tror mest att det har mer med faktumet att rutten behöver tilläggspaket, snarare än rutten i sig strular...

Nått gnäll om signalerna har jag då rakt inte uppfattat, det har bara kommit kreativa och bra synpunkter att t.ex signaler inte så ofta brukar stå mitt i spåret... Så, ös på med synpunkter, ros o ris, nästan mest roligt med ris faktiskt... Finns garanterat saker man missat och vi ska ju så småningom lägga upp uppdaterad mer komplett version, så det finns ju lysande tillfälle att justara saker... hehe, jag vet faktiskt på nått ställe där det sitter fel signaltyp, som inte kan visa alla signalbilder som den borde göra... En försignal saknad har jag oxå hittat. Inga killers nån av dom dock, den saknade försignalen är väl mest besvärande möjligtvis. Ska bli intressant och se vem som hittar det först... Inga priser utlovas dock...

Nyfiken fråga... Funkar rutten att köra utan Track Monitor för er?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2007-05-10 klockan 23:51.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 23:47   #37
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50
Ok då hänger ja med har prov kört rutten det ju en kanon rutt annars .Hur gör man aktivitet ?

mvh gubben
Här finns en guide hur man skapar en aktivitet:

http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 00:50   #38
lukas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
Standard

Takk for mange svar og gode råd.Skal nok få det til med ruten
etterhvert men lurer på om jeg må installere xtracks og newroads på nytt
før jeg gjør et nytt forsøk?

Mvh lukas
lukas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 08:09   #39
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Jag provkörde rutten häromdan på sträckan Västerby - Säringe. Men inför varje plankorsning längs med den sträckan var det inte bara en tavla som anger att man ska ge signal (Tåg kommer, vad heter tavlorna egentligen? Tilläggstavla för plankorsning var det iaf) samtidigt som där fanns en V-Försignal och V-Signal vid plankorsningarna - som ändå var helt och hållet oskyddade. Ska det verkligen vara så?:/
Längs med samma sträcka var inte marken riktigt kombinerad med spåret som på något ställe låg typ 3-4 meter uppe i luften utan banvall... Inte så snyggt kanske.

Annars vore det kul med orienteringstavlor för trafikplatser. Det är något som uppskattas väldigt mycket när man kör persontåg, så slipper man sitta och trycka F10 med jämna mellanrum

Ska provköra rutten i eftermiddag och se om jag hittar fler fel. Men en sak är säker, trots att det är en BETA är det en ruggigt bra rutt. Tummen upp Hawk och Mazz!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 09:29   #40
Johanb
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Oj, nu ska vi välan inte ta i från tårna...

Nu kanske jag är lyckligt ovetande, men frånsett några som har lite (sedvanliga?) bekymmer med tilläggspaketen relaterade med tsection.dat, så verkar ju de flesta få rutten att hoppa igång... Inte så tokigt för en rutt som egentligen är en intern arbetskopia, ingen granskning alls gjord innan den lades upp, ingen installations-anvisning, objekt som egentligen borde varit där etc... Känner till rutter som har haft mer bekymmer än så...

Så jag tror mest att det har mer med faktumet att rutten behöver tilläggspaket, snarare än rutten i sig strular...

Nått gnäll om signalerna har jag då rakt inte uppfattat, det har bara kommit kreativa och bra synpunkter att t.ex signaler inte så ofta brukar stå mitt i spåret... Så, ös på med synpunkter, ros o ris, nästan mest roligt med ris faktiskt... Finns garanterat saker man missat och vi ska ju så småningom lägga upp uppdaterad mer komplett version, så det finns ju lysande tillfälle att justara saker... hehe, jag vet faktiskt på nått ställe där det sitter fel signaltyp, som inte kan visa alla signalbilder som den borde göra... En försignal saknad har jag oxå hittat. Inga killers nån av dom dock, den saknade försignalen är väl mest besvärande möjligtvis. Ska bli intressant och se vem som hittar det först... Inga priser utlovas dock...

Nyfiken fråga... Funkar rutten att köra utan Track Monitor för er?
Ok, då dristar jag mig till att fråga om det kommer bli uppdateringar vid järnvägsövergångar? Vill ju se dina nya varningssignaler för vägtrafikanter och bommar och sånt.
Johanb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 11:12   #41
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lukas
Takk for mange svar og gode råd.Skal nok få det til med ruten
etterhvert men lurer på om jeg må installere xtracks og newroads på nytt
før jeg gjør et nytt forsøk?

Mvh lukas
kan vara värt att göra ja...

Du måste nämligen ha senaste X-tracks ver 3.18 och tsection build 35 samt newRoads och ScaleRail...
  Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 16:17   #42
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Se till att du har senaste versionen av tsection.dat... nuvarande version av ScaleRail kräver version 0035.

Hade 0033,Även tack till byggare bob som beskriver hur man ska bära sig åt!

Senast redigerad av Sparkfot den 2007-05-11 klockan 16:18.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 18:02   #43
mattias_train
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Osbyholm(Hörby) ,Skåne , Sweden.
Inlägg: 203
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Finns det ingen annanstans att få tag i Scale Rail?
Man måste ju va medlem för att hämta hem det. Och jag känner inte för att bli det.
__________________
Mattias Andersson
mattias_train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 18:14   #44
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mattias_train
Finns det ingen annanstans att få tag i Scale Rail?
Man måste ju va medlem för att hämta hem det. Och jag känner inte för att bli det.
Nix, det är tyvärr enda stället man kan hämta hem ScaleRail.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 18:43   #45
mattias_train
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Osbyholm(Hörby) ,Skåne , Sweden.
Inlägg: 203
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Nix, det är tyvärr enda stället man kan hämta hem ScaleRail.
Jag blev medlem nu. Men jag kan inte ladda ner Scalerail.
__________________
Mattias Andersson
mattias_train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009