Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-17, 11:21   #1
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard Bra tåg?

Finns det något elektriskt tåg som kan komma upp 180-200 km/h o har realistiska broms och accelerations-spec?
Dvs att stanna från 180 till 0 ska ta ungefär 1,5 km , med bromsen på ca 50 %. Alla tåg ja testat på trainz har nämligen kunnat bromsa från 200 till 0 på typ 500 m :/ Har X2000 på trainz bra engine-spec?

Senast redigerad av desse56 den 2010-04-17 klockan 11:22.
desse56 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 12:03   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Stanna tåget från 200-0km/tim på 500 m är rena rama nödbroms, kanske värre. Hos MSTS är mer relastiskt broms.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 13:18   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Ja verkligen! Normal bromsstrecka brukar för mig vara ca 2.5 km från 160 km/h i MSTS. Självklart beror det lite på vad man har för tåg, men loktåg brukar vara ungefär så.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 13:37   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Har inget direkt bra tips på något enskilt tåg, men kan ju klarlägga lite, att det är stor skillnad på att köra tågen i DCC- eller CAB-läge.
DCC är ju ett enklare läge, där acc. och inbromsning inte alltid är specielt realistiska.
I CAB- läge beter sej tågen däremot mycket mer realistiskt, vad gäller körupplevelse och egenskaper, t.ex sackar ner i motlut, man blir tvungen att bromsa i medlut, väldigt skifftande bromssträckor beroende på tåglängd/vikt och hastighet, möjlighet att bara använda lokbroms, eller bromsa hela tåget, mm mm, och givetvis även acc, t.ex är det stor skillnad på att starta ett godståg med 10 olastade vagnar, mot ett dito med 40 fullastade vagnar.

Också kan vi skippa gämförelser med andra simulatorer här, det var inte det frågan gällde.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2010-04-17 klockan 13:45. Anledning: glömde en sak
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 14:30   #5
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Enginespec är inte helt lätta att hålla på med. För att få till det korrekt så krävs det att man har tillgång till en del data om loken.
Jag själv är "skyldig" till Ra-lokens engine-filer. Nu gör dessa lok endast 150 km/h, så jag vet att det inte riktigt är vad du är ute efter, men jag har försökt göra dessa så realistiska som möjligt med hjälp av den begränsade data jag hade tillgänglig.

Dessa värden hade jag att utgå ifrån:
  • Effekt: 2640kW
  • Maxhastighet: 150km/h
  • Startdragkraft: 177kN

Och följande blev resultatet vid mina tester:
Endast lok:
  • 0-100km/h på 30s och 450m
  • 0-150km/h på 55s och 1500m



Lok plus fyra vagnar (172t)
  • 0-100km/t på 1m 30s och 1600m
  • 0-150km/h på 3m 30s och 6000m

Jag vet i och för sig inte om dessa resultat är realistiska då jag aldrig kört förebilden, men jag hoppas på det i alla fall.
Jag har tyvärr inte gjort några bromstester, så det kan jag inte svara på.

Om du vill så kan du alltid laborera själv med engine-filerna med hjälp av emges utmärkta program TEE (Trainz Engine Editor). Det ska finnas med på någon av Svenska Tåg-skivorna.

Hoppas att det är till någon liten hjälp i alla fall.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 14:37   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Har inget direkt bra tips på något enskilt tåg, men kan ju klarlägga lite, att det är stor skillnad på att köra tågen i DCC- eller CAB-läge.
DCC är ju ett enklare läge, där acc. och inbromsning inte alltid är specielt realistiska.
I CAB- läge beter sej tågen däremot mycket mer realistiskt, vad gäller körupplevelse och egenskaper, t.ex sackar ner i motlut, man blir tvungen att bromsa i medlut, väldigt skifftande bromssträckor beroende på tåglängd/vikt och hastighet, möjlighet att bara använda lokbroms, eller bromsa hela tåget, mm mm, och givetvis även acc, t.ex är det stor skillnad på att starta ett godståg med 10 olastade vagnar, mot ett dito med 40 fullastade vagnar.

Också kan vi skippa gämförelser med andra simulatorer här, det var inte det frågan gällde.
Hej!
Jag hade ingen tanke på jämförelse. Bra att du förklarade om DCC och CAB-läget, så nu vet jag. Jag blev bara förvånad över desse56:s fråga.

Senast redigerad av Totte den 2010-04-17 klockan 14:39.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 09:37   #7
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Stanna tåget från 200-0km/tim på 500 m är rena rama nödbroms, kanske värre. Hos MSTS är mer relastiskt broms.
MSTS är mycket realistiskt, och enkelt att ändra. 200 - 0 med magnetskenbroms (som är den som används som nödbroms) går i princip på 1100 meter....
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 09:38   #8
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Ja verkligen! Normal bromsstrecka brukar för mig vara ca 2.5 km från 160 km/h i MSTS. Självklart beror det lite på vad man har för tåg, men loktåg brukar vara ungefär så.
Jaa....dom är lite sega...sen beror de ju också på hur många vagnar du har...
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 09:40   #9
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Har inget direkt bra tips på något enskilt tåg, men kan ju klarlägga lite, att det är stor skillnad på att köra tågen i DCC- eller CAB-läge.
DCC är ju ett enklare läge, där acc. och inbromsning inte alltid är specielt realistiska.
I CAB- läge beter sej tågen däremot mycket mer realistiskt, vad gäller körupplevelse och egenskaper, t.ex sackar ner i motlut, man blir tvungen att bromsa i medlut, väldigt skifftande bromssträckor beroende på tåglängd/vikt och hastighet, möjlighet att bara använda lokbroms, eller bromsa hela tåget, mm mm, och givetvis även acc, t.ex är det stor skillnad på att starta ett godståg med 10 olastade vagnar, mot ett dito med 40 fullastade vagnar.

Också kan vi skippa gämförelser med andra simulatorer här, det var inte det frågan gällde.
Cab-läget ÄR mycket realistiskt....men problemet är bara att motorn och bromsarna ha alldeles för stor kraft....
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 09:45   #10
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Enginespec är inte helt lätta att hålla på med. För att få till det korrekt så krävs det att man har tillgång till en del data om loken.
Jag själv är "skyldig" till Ra-lokens engine-filer. Nu gör dessa lok endast 150 km/h, så jag vet att det inte riktigt är vad du är ute efter, men jag har försökt göra dessa så realistiska som möjligt med hjälp av den begränsade data jag hade tillgänglig.

Dessa värden hade jag att utgå ifrån:
  • Effekt: 2640kW
  • Maxhastighet: 150km/h
  • Startdragkraft: 177kN

Och följande blev resultatet vid mina tester:
Endast lok:
  • 0-100km/h på 30s och 450m
  • 0-150km/h på 55s och 1500m



Lok plus fyra vagnar (172t)
  • 0-100km/t på 1m 30s och 1600m
  • 0-150km/h på 3m 30s och 6000m

Jag vet i och för sig inte om dessa resultat är realistiska då jag aldrig kört förebilden, men jag hoppas på det i alla fall.
Jag har tyvärr inte gjort några bromstester, så det kan jag inte svara på.

Om du vill så kan du alltid laborera själv med engine-filerna med hjälp av emges utmärkta program TEE (Trainz Engine Editor). Det ska finnas med på någon av Svenska Tåg-skivorna.

Hoppas att det är till någon liten hjälp i alla fall.
mvh .... Mats
Har försökt med TEE och räkna ut, o skrivit in rätt värden, jag snackar då om öresundstågen...men här är problemet att det är en motorvagn...som har 3 olika vagnar och 2 av dem har motorer...och hela tåget kan dra i 170 kn
Men om jag då håller på och skriver in till en av vagnarna som har motorer, ska jag då skriva 85 kn (för det är dens kraft) eller båda drivande vagnarnas 170 kn...eller är det så att när jag styr en del av tåget så styr jag alla delar av det?
Confused....
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 17:54   #11
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Ingen som vet? :S
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 18:09   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Om du har två drivande vagnar kan du antingen ha en vagn som drar med den gemensamma kraften (170kN) eller att de två vagnarna som har drivanordning båda driver lika mycket (85kN).

Ett lok i trainz styr alla lok i det tågsättet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 19:46   #13
desse56
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Om du har två drivande vagnar kan du antingen ha en vagn som drar med den gemensamma kraften (170kN) eller att de två vagnarna som har drivanordning båda driver lika mycket (85kN).

Ett lok i trainz styr alla lok i det tågsättet.
Okej tack så mycket! Men när ja skriver in 170 kn och väljer 2 passagerarvagnar med rätt tyngd så står de att den ska kunna komma upp i 365 km/h
desse56 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009