Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-29, 00:55   #16
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andoarmd Visa inlägg
Oj va snyggt!
Hörde att du modellerar på MacBook
Var använder du dig av för program och hur lärde du dig 3D- moddelera?
Är intresserad av att börja men det verkar avancerat... Vore kul ändå!
Edit: Vad du har för program vet jag ju
Har kollat på massor av videor på YouTube och även börjat lite, tänkte bara höra var du lärde dig å moddelera. Vore kul att kunna skapa sådana modeller, framförallt till Tottes Trollhättan-rutt. Jag har viljan och tålamodet så det är väl bara att sätta igång att lära sig. Har inte fått den där sista klämmet på det. (Jag har testbyggt saker i TS17, exempelvis busstolpe till Vetlanda Stn)
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 14:25   #17
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Har försökt ge bron lite texturer, något jag hoppas kommer gå bra i slutändan då det oftast är där problemet ligger när man försöker exportera till TS och misslyckas.

Hur går det med exporteringen till TS?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 21:52   #18
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andoarmd Visa inlägg
Edit: Vad du har för program vet jag ju
Har kollat på massor av videor på YouTube och även börjat lite, tänkte bara höra var du lärde dig å moddelera. Vore kul att kunna skapa sådana modeller, framförallt till Tottes Trollhättan-rutt. Jag har viljan och tålamodet så det är väl bara att sätta igång att lära sig. Har inte fått den där sista klämmet på det. (Jag har testbyggt saker i TS17, exempelvis busstolpe till Vetlanda Stn)
Hej!
Ursäkta för sent svar. Jo angående din fråga, jag har också lärt mig genom den vägen helt ärligt. Har kollat på videoklipp och bara "byggt efter" samtidigt som dem gör det i klippen.
Så mitt tips är att du fortsätter att kolla på videoklipp där de bygger mer enklare saker så kommer du att minnas de olika verktygen som använts och som du senare kan utnyttja i dina framtida projekt. Jag kan väldigt lite om att modellera om jag ska vara ärlig, men som du såg på bilderna så går det att ändå göra något fint även om man inte är van vid det. Tro mig, det är enklare än vad man tror att modellera. Men om man ska göra mera detaljer, avancerade byggen så kräver det en hel del tid och mera kunskap (vilket jag inte riktigt lyckats med än), men fortsätter man att bara bygga så klarar man det till slut.
Så försök gärna bygga modeller i Blender, och om du stöter på något problem eller behöver hjälp med något så får du gärna skicka ett PM så kan jag se om jag kan hjälpa till med något sätt!
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 21:55   #19
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hur går det med exporteringen till TS?
Hej, jag har tänkt att vänta med att försöka exportera tills nästa månad då jag planerat att införskaffa en ny dator, då den jag använder just nu inte funkar så bra för sånt.
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 22:00   #20
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Hej!
Ursäkta för sent svar. Jo angående din fråga, jag har också lärt mig genom den vägen helt ärligt. Har kollat på videoklipp och bara "byggt efter" samtidigt som dem gör det i klippen.
Så mitt tips är att du fortsätter att kolla på videoklipp där de bygger mer enklare saker så kommer du att minnas de olika verktygen som använts och som du senare kan utnyttja i dina framtida projekt. Jag kan väldigt lite om att modellera om jag ska vara ärlig, men som du såg på bilderna så går det att ändå göra något fint även om man inte är van vid det. Tro mig, det är enklare än vad man tror att modellera. Men om man ska göra mera detaljer, avancerade byggen så kräver det en hel del tid och mera kunskap (vilket jag inte riktigt lyckats med än), men fortsätter man att bara bygga så klarar man det till slut.
Så försök gärna bygga modeller i Blender, och om du stöter på något problem eller behöver hjälp med något så får du gärna skicka ett PM så kan jag se om jag kan hjälpa till med något sätt!
Tack för svar Marmar!
Har byggt AtmosFear idag. Tog en liten stund men blev ganska nöjd faktiskt
Hoppas att jag kan visa upp modellen imorgon.
Angående texturer har jag inte riktigt förstått och ska försöka få dit imorgon.
Jag vet inte, men jag tror man ser AtmosFear från spårområdet. Det var iallafall tänkt till Din rutt, Totte! Börjat på läppstiftet också. Syns den från spårområdet? Är inte direkt någon göteborgare som ni hör
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 22:07   #21
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Hej, jag har tänkt att vänta med att försöka exportera tills nästa månad då jag planerat att införskaffa en ny dator, då den jag använder just nu inte funkar så bra för sånt.
Ummm, vad är det som inte "funkar så bra" med exporten? Inte direkt nån krävande applikation och det är nog bra att du så snart som möjligt kommer igång med export och kan se resultatet i simulatorn. Det kommer färga hur du jobbar framåt....
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 22:11   #22
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Har en hel del tid att 3D moddelera imorgon.
Är det någon som är bra på Trollhättans destinationer och vad det står på displayerna på stationen? Hade tänkt fixa en sånhär till alla spår (utan animation)
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 23:00   #23
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Va trevligt! Thn spår 1 är mot Vänersborg alt. Karlstad.
Spår 2 mot Göteborg. Spår 3 är vad som helst.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 11:16   #24
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Ummm, vad är det som inte "funkar så bra" med exporten? Inte direkt nån krävande applikation och det är nog bra att du så snart som möjligt kommer igång med export och kan se resultatet i simulatorn. Det kommer färga hur du jobbar framåt....
Jo absolut, men saken är att jag just nu använt en Macbook där alla filerna och bilderna finns som jag använt för mina modeller, så varje gång jag ska testa exportera så blir det att föra över Blender filerna till den andra datorn. Saken är att den andra laptopen är väldigt segt och jobbig att jobba med. Då jag ändå är utomlands just nu så tänkte jag att när jag kommer tillbaks, så kan jag lika med införskaffa mig en nyare dator om allt går som planerat så kan jag fortsätta från där.
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 11:18   #25
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andoarmd Visa inlägg
Tack för svar Marmar!
Har byggt AtmosFear idag. Tog en liten stund men blev ganska nöjd faktiskt
Hoppas att jag kan visa upp modellen imorgon.
Angående texturer har jag inte riktigt förstått och ska försöka få dit imorgon.
Jag vet inte, men jag tror man ser AtmosFear från spårområdet. Det var iallafall tänkt till Din rutt, Totte! Börjat på läppstiftet också. Syns den från spårområdet? Är inte direkt någon göteborgare som ni hör
Låter bra! Ju fler kända byggnader från Göteborg man kan få in, ju verkligare kommer det bli!


Off- topic:
Har också jobbat med en destinationsskylt sedan tidigare, någon som vet vilken typsnitt det är som används vid sådana skyltar?
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 23:32   #26
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Låter bra! Ju fler kända byggnader från Göteborg man kan få in, ju verkligare kommer det bli!


Off- topic:
Har också jobbat med en destinationsskylt sedan tidigare, någon som vet vilken typsnitt det är som används vid sådana skyltar?


Tror det är en smalare verision av tratex. Väldigt lik hur som!

Hörde du att alla 3D-modeller som görs i TS20xx kommer att funka i TSW? Dettta blir ju bara bättre och bättre!
__________________
andoarmd

Senast redigerad av andoarmd den 2017-01-02 klockan 23:34.
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 12:27   #27
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andoarmd Visa inlägg


Tror det är en smalare verision av tratex. Väldigt lik hur som!

Hörde du att alla 3D-modeller som görs i TS20xx kommer att funka i TSW? Dettta blir ju bara bättre och bättre!
På riktigt?? Minns att dem sa att det inte skulle funka, men har de nu ändrat sig?
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 12:42   #28
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
På riktigt?? Minns att dem sa att det inte skulle funka, men har de nu ändrat sig?
Nja, rätta mig om jag har fel, men det man sagt är att vi redan nu kan exportera statiska saker till UE4-miljön, välja material osv.

Förutsätter att man har en modell att göra detta med. Dvs, den modell som du exporterat till TS20** kan du utgå ifrån, välja nya UE4-material och sedan exportera till UE4 o därmed ska den fungera till TSW.

Inte att TS20**-objekt skulle rakt upp och ner fungera i TSW, nej.

Bara att lära sig UE4-export.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 13:01   #29
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Nja, rätta mig om jag har fel, men det man sagt är att vi redan nu kan exportera statiska saker till UE4-miljön, välja material osv.

Förutsätter att man har en modell att göra detta med. Dvs, den modell som du exporterat till TS20** kan du utgå ifrån, välja nya UE4-material och sedan exportera till UE4 o därmed ska den fungera till TSW.

Inte att TS20**-objekt skulle rakt upp och ner fungera i TSW, nej.

Bara att lära sig UE4-export.
Precis, det var detta som jag tidigare hört. Men förmodligen blir det iaf lättare nu att exportera till TSW (genom UE4) än att exportera till TS med Blender.
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 14:58   #30
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Precis, det var detta som jag tidigare hört. Men förmodligen blir det iaf lättare nu att exportera till TSW (genom UE4) än att exportera till TS med Blender.
Läste nog lite snabbt! Tack för rättning! Kul att höra ändå! Trodde att TSW inte skulle stödja community-ware alls när de presenterade det i September 2016.
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009