Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-16, 12:25   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Samarbete 3D-projekt

Nu kör vi igång samarbete mellan 3D-konstruktörerna mellan de olika simulatorerna!

Det är för all del inte nytt, LAn och KMW har t.ex samarbetat på ett mycket lyckat sätt med Xoa/Uoa7 så den finns både i Trainz och RS/RW och andra projekt med syfte att nå till fler simulatorer pågår.

Nu lägger vi upp lite rutiner runt detta. Ny forumdel för att understryka att vi nu kör på detta tänkesätt. Medverkan är naturligtvis helt frivilligt och den konstruktör som föredrar att enbart jobba till en simulator respekterar vi självklart! Jag tror dock att alla vinner på samarbete, det kommer att innebära att vi får tillgång fler modeller oavsett simulator.

Det konkreta just nu växte fram i ett förslag som LAn väckte i tråden "Svenska vagnar":

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...991#post217991

Mer info kommer!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 14:00   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Äntligen!!
Detta har jag väntat på i år och dar (inte ofta jag tar till smiles fler än osv)
Så slipper man uppfinna hjulen om och om igen på något tåg

Detta är perfekt, för jag tycker det är jobbigt när man sitter och drägglar över objekt i typ RW forumet.

Tex så bygger jag i gmax, så har inte så mycket att komma med.. Men kan med lite vilja (utan att det förstörs för mycket) konvertera in objekt till blender, dock oklart om jag får en polygon att bli dubbelsidig, inte orkat bry mig än riktigt..

En vidareutveckling av detta eller påbyggnad kan vara att skapa underforum, typ hjälp, texutering, konvertering, utbyte.
Eller skapa en klistrad tråd om olika taggar man bör använda sig av, för att underlätta vad man vill med just den tråden

Även sätta mallar på vilka objekt som de olika simultatorerna kan animera, så man vet hur man ska dela upp ett lok/vagn tex.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2010-09-16 klockan 14:03. Anledning: la till lite
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 14:56   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Underbart idé! Eller underbart att det äntligen blir av kanske jag ska skriva.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 15:04   #4
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Ja det här kan bara inte komma för tidigt, har sett att flera bygger med samma programvara så det här borde bli ett lyft för forumet. Nu skulle det sitta fint med en önskelista också, men av det seriösare slaget efter vad som verkligen saknas i dagens tågsimulatorer. T.e.x. så är det brist på svenska stationshus av större storlek. När en bra byggd bana är färdig idag så kommer man nästan alltid till samma stationshus när man kör på denna vilket ger känsla av "då var vi här igen" förtar ahaupplevesen från körningen.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)

Senast redigerad av stickanw den 2010-09-16 klockan 16:21.
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 15:15   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Ja, det behövs inte bara lok och vagnar, utan även svenska objekt som ligger kring järnvägen. T.ex skyltar, stationsobjekt (plattformstak, papperskorgar, avgångstavlor). newS som gjort massa fina skyltar kanske kan tänka sig att komplettera, med skyltar som saknas till järnvägen? Även om han gjort ett grymt jobb redan, så saknas det väl en o annan skylt?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 17:13   #6
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Låter bra alla dessa ideér!

Finns det någon möjlighet att exportera mina få objekt som jag har gjort till Trainz till RW? Har någon lust att fixa det så PMa mig så får ni källfilerna.
__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-09-16 klockan 18:22.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 01:37   #7
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ljuvligt! är nog inte ensam om att ha suttit och dreglat i trainz forumet och bett till högre makter om konverteringar till RS/RW
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 02:11   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Exportstandard???

Jag har provat lite med att exportera några modeller i 3DS-format och det går bra, texturer-mappningen bevaras men man får själv "sätta dit" den igen. Ett större problem är animationer: Man ägnar mycket tid åt att t.ex. animera en drivboggi på ett ånglok så det vore ju bra om vi hittar en "plattform" över vilken vi kan utbyta även animationer som möjligen fungerar i 3DS. I 3Dmax (och gmax) jobbar man med "IK-Limb", "Bones" och IK-Chain" men dom exporteras ej i 3DS? Däremot exporteras tydligen "dummyes", i Trainz betecknade b.r.xxx !? Jag tänkte börja ett litet utbyte av mesher här för att se om dom går att importera till "Blender, Maya m.m.) Det finns en "Importer" till gmax för 3DS men för animationer vet jag inte???

Jag laddar upp en 3DS-fil på en enkel godsvagnaboggi (1 hjul med tillbehör och en enkel animation över 30 frames) så får vi se hur många som lyckas "fånga" den!? Den blir i .rar-format eftersom 3DS-format (ännu) ej tillåts på detta forum(?)

Och inte bara det, detta forum accepterar inte .rar-filer utan endast .zip. Jag uppmanar "moderatorena" att UPPDATERA detta forum till "modern" standard (ingen kritik, bara ett råd).

Så blir då filen i .zip-format (PHUUUST):
Bifogade filer
Filtyp: zip Godsvagnsboggi.zip (25.2 KB, 18 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 14:20   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Texturen till Testboggin

512x512 tga-textur till boggin jag laddade upp igår. Kan några av er som bygger i annat än max testa hur det går till att använda .3DS resp .TGA-filer.
Bifogade filer
Filtyp: zip black_eker.zip (103.1 KB, 12 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 16:31   #10
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Den blir i .rar-format eftersom 3DS-format (ännu) ej tillåts på detta forum(?)

Och inte bara det, detta forum accepterar inte .rar-filer utan endast .zip. Jag uppmanar "moderatorena" att UPPDATERA detta forum till "modern" standard (ingen kritik, bara ett råd).

Så blir då filen i .zip-format (PHUUUST):
Nu ska det fungera med rar
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 16:42   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack, Fredrik!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 21:27   #12
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Lennart, har sparat ned din godsvagnsboggie och provat ta in den i 3D Canvas.
Blev lätt förbryllad först då jag inget såg, visade sig att den är 6cm bred, 2cm hög och 3cm lång!
Blivit något konstigt med skalan på modellen så den är pytteliten?
Har du byggt med modelljärnvägsmått (0 skalan)?
Uppskalning och återknytning till texturfilen så ser det bra ut.
Nåväl en hjulaxel med upphängning behöver ingen animation i vare sig RS/RW eller MSTS.
Man namnger hjulsätt och boggier enligt en standard och då fixar simulatorn själv animeringen.
På X7/UB7X var det endast dörrar och strömavtagaren som jag behövde animera (visst ja vindrutetorkare också).
Om även hjulen behöver animeras i Trainz så finns det ändå inget att flytta över från en MSTS/RS/RW modell.
Det största animeringsproblemet som jag ser framför mig är en slidstyrning.
"Bones" för animering finns även i 3D Canvas fast jag har aldrig använt det.
Förstår principen men jag har ändå valt att göra animeringarna i frames och med vanliga vridningar och förflyttningar.
Något format för att flytta animeringar mellan olika 3D verktyg känner jag tyvärr inte till.
Själva modellen tror jag dock att 3DS är det bästa formatet från de erfarenheter jag har.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg 4.jpg (39.3 KB, 182 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 23:37   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

KMV, ser ut att fungera utmärkt, kan du skicka en enkel modell som du gjort i 3D Canvas och exporterat, så jag får se hur det fungerar "the other way around"!
Skall försöka få till en lika bra presentation av mig som du fått av dig i presentations-tråden, i morgon. Imorgon skall jag försöka välja Sveriges Riksdag för de närmaste 4 åren, en mycket mer grannlaga uppgift än 3D-design.

vi hörs:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 01:06   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard J-lokets drivboggi?

Jag laddar upp drivboggin till J-loket och hoppas att att nån kan försöka importera den till olika utvecklingsverktyg och meddela hur det går! Den innehåller mycket animeringar och det är det jag vill åt! Hur gör vi med dom?
Bifogade filer
Filtyp: rar J_drivboggi.rar (843.5 KB, 7 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 02:06   #15
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag laddar upp drivboggin till J-loket och hoppas att att nån kan försöka importera den till olika utvecklingsverktyg och meddela hur det går! Den innehåller mycket animeringar och det är det jag vill åt! Hur gör vi med dom?
Är enbart texturen i den filen så jag hoppas att resten följer?
Ska fixa en fil från mitt håll med något lämpligt också, blir nog en boggie eller nått.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009