Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-10, 21:23   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard Malmbanan.

Har börjat så smått, på min gamla DEM-karta över Malmbanan. Blir väl som vanligt, att man ger upp efter några veckor. Men man kan ju alltid hoppas, att tålamodet håller i sig denna gång.


Bygger Riksgränsen efter en handritad bangårdsritning, som det såg ut 1924 ungefär. Jobbar mig neråt på den svenska sidan, då jag inte har hittat några spårplaner på den norska sidan. Om någon vet, vart man kan hitta det. Så tar jag tacksamt emot detta tips.




.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2018-06-10 194009.jpg (255.4 KB, 231 visningar)
Filtyp: jpg 2018-06-10 194102.jpg (290.2 KB, 229 visningar)
Filtyp: jpg 2018-06-10 194157.jpg (286.4 KB, 230 visningar)
Filtyp: jpg 2018-06-10 194240.jpg (288.4 KB, 231 visningar)
Filtyp: jpg 2018-06-10 194304.jpg (292.7 KB, 227 visningar)
Filtyp: jpg 2018-06-10 194351.jpg (288.1 KB, 228 visningar)
Filtyp: jpg 2018-06-10 194530.jpg (290.4 KB, 227 visningar)
Filtyp: jpg 2018-06-10 194558.jpg (287.6 KB, 225 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 23:16   #2
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Snyggt! Bengan
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 00:47   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Gamla spårplaner är roligare än nya, du gör rätt i att gå bakåt i tiden, Bengan. Det är ingen liten munsbit du ger dig i kast med. Kör så län ge du orkar.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 08:22   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Gamla spårplaner är roligare än nya, du gör rätt i att gå bakåt i tiden, Bengan. Det är ingen liten munsbit du ger dig i kast med. Kör så län ge du orkar.

Nisse
Ja, det är väl 50 mil eller något sådant, mellan Luleå och Narvik.
Blir väl som vanligt inte klart, men någon annan är kanske sugen att bygga vidare. När jag själv ger upp.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 20:15   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Hoppas att du orkar med några mil i alla fall (så slipper man bygga själv, hehe).
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 21:34   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Titta på kartbild.com, där finns gamla 60-tals flygfoton över hela(!!!) Sverige vad jag lyckats gotta mig genom än så länge. Dessutom bilder från -75 från större delen av södra Sverige. Men kul att du bygger Bengan, du bygger ju dessutom riktigt bra vet jag!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 05:38   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Ett väldigt intressant projekt, men stort. Varför inte dela upp det i etapper och då t.ex Riksgränsen - Kiruna i etapp1?

Själv har jag ju erfarenhet från HNJ dem bana med sammanlagt omkring 10 mil räls och jag håller fortfarande på att påta till lite då och då.


Sen kan man ju göra det lätt för sig och bygga upp ett vinter landskap och senare nån gång bygga ett nytt i form av sommar landskap = 2 router.

Riksgränsen är intressant då där under ånglokstiden fanns ett STORT rundstall med en vändskiva på 20 meters diameter. Här byttes svensk-norsk dragkraft.
Skall tydligen ännu finnas kvar lite lämningar från detta bygge.
Synd att inte bandelen Riksgränsen - Narvik kom med....

En bana Narvik - Kiruna vore nåt !
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 10:18   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

JA, Malmbanan är intressant, men avsaknaden av DEM-kartor gjorde att jag gav upp för många år sedan. Men av Bengans bilder ser landskapet väldigt äkta ut! Men att ensam bygga hela verkar ouppnåligt? Men jag hejar på Bengan och hoppas av hela mitt hjärta eftersom både min morfar och farfar var med och byggde originalet i slutet på 1800-talet.

Lycka till Bengan !!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-12, 18:43   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Riksgränsen är intressant då där under ånglokstiden fanns ett STORT rundstall med en vändskiva på 20 meters diameter. Här byttes svensk-norsk dragkraft.
Skall tydligen ännu finnas kvar lite lämningar från detta bygge.
Synd att inte bandelen Riksgränsen - Narvik kom med....


Vovven47.


Lokstallet med 10 portar är med, då jag blandar mellan nytt och gammalt eller vad jag kommer över angående spårplaner.


Tanken är. Att sträckan ner till Narvik ska vara med, men där har jag inte hittat några spårplaner över sträckan från Riksgränsen ner till Narvik.


Så där hoppas jag på hjälp, med någon sida med spårplaner över den norska sidan.


Lennart.


Men jag hejar på Bengan och hoppas av hela mitt hjärta eftersom både min morfar och farfar var med och byggde originalet i slutet på 1800-talet.


Då kanske dom jobbade tillsammans, med min sambos mor och far föräldrar. Då även dom var uppe och jobbade som rallare på malmbanan i slutet på 1800-talet.


Kan även meddela, att jag har tagit mig vatten över huvudet.
Har mergat ihop hela sträckan Luleå - Narvik. Kommit fram till, att det är alldeles för mycket. Så jag börjar om från början och är jävligt glad, att jag inte har gjort mer än själva Riksgränsen.


Börjar istället om med del 4 och jobbar mig neråt från Riksgränsen på den svenska sidan. Den norska sidan, blir vilande tills jag har fått tag i spårplaner över området.


När fyran är klar (2033), så mergar jag ihop den med trean och fortsätter neråt.


Så det blir en liten Sven-Ingvars, med Börja om från början med Riksgränsen.


Chansen är kanske mindre, att jag tröttnar. Om jag tar på mig mindre snuttar och kanske får bättre motivation, när bit för bit växer fram.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2018-06-12 165408.jpg (289.2 KB, 191 visningar)
Filtyp: jpg Image1.jpg (54.2 KB, 192 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (86.9 KB, 189 visningar)
Filtyp: jpg Image3.jpg (57.9 KB, 190 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 04:43   #10
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Lokstallet i Riksgränsen var ett imponerande bygge, som dessutom var överbyggt av ett tak för att skydda vändskivan från snömassorna.
Läs här och studera bilderna från då- och nu-tiden:

https://www.utsidan.se/cldoc/industr...fjallmiljo.htm

Kanske nåt att bygga och komplettera till ditt lokstall nån gång!

Dessutom var ju Riksgränsens station inbyggd (1903). Kanske också
nåt som skulle byggas nån gång!

I vilket fall som helst väldigt intressant!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg malmb_riksgr_1903_banhall.jpg (41.6 KB, 178 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 16:20   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Då är man igång igen, efter lite bråk med Tane.
Hade ju först mergat ihop alla bitar, från Luleå till Narvik. Då jag insåg, att det blir allt för stort. Om jag ger mig på allt, på engång. Istället började jag om, på del 4. Sträckan mellan Riksgränsen och Kiruna. Nu är jag på samma punkt, som jag var tidigare + lite till. Men hade först stora problem, att få banan sparad. Som tur var, så testade jag bara med att sätta ut ett hus. För att sedan spara, så jag har i.a.f. inte behövt bygga om allt 15-20 gånger innan jag löste problemet.


Fick meddelandet, att jag hade för lite minne för att kunna spara. Fast jag har väldigt gott om minne (alltså på datan, inte i skallen). Efter en massa tester och rensningar. Så gjorde jag en tom bana, på ett bord. Därefter, så mergade jag dit del 4. Och då var det inga problem att spara. Så nu är man på G igen, men blir avbruten hela tiden utav VM-fotboll.


Men har inhandlat SJ 104 år på Malmbanan hos Tradera. Så att jag får lite mer kunskap om malmbanan och hoppas på gott om bilder (behövs, då man inte har varit längre upp än till Sundsvall, annars så får man väl leta vidare på nätet) och även kanske spårplaner om jag har tur över den norska sidan.




.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SJ 104 år på Malmbanan.jpg (103.3 KB, 145 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 12:57   #12
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej Bengan.
Fantastiskt roligt att Du ger Dig på Malmbanan. Då finns den senare i tre simulatorer, Tane, TS och OR. Dessutom i äldre tid (Tane) och i nutid (OR samt TS).
Kanske vi kan inspirera varandras byggande med fina bilder?

Jag har börjat med delen Kiruna - Narvik, den vackraste delen. Spår, banvall och slipers på plats. Den finns som del i Stockholmsrutten version 4 som beta senare.
Att göra hela Malmbanan är ett hästjobb, så jag tänkte som Dig, börja med en del, gör klart och sen gå vidare med nästa.
Jag önskar Dig all lycka till med ruttbyggandet och om jag kan bistå Dig med info eller dylikt så mycket jag vet, så skicka ett PM.
.
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 20:55   #13
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Ingenting byggt sen sist. Fotboll och midsommar har kommit imellan.

Fick boken idag, men vart besviken. Hade hoppats på annan info, än vad som fanns i boken.

Dock så dök det upp, en annan bok om malmbanan idag hos Tradera (innan jag hämtade ut den andra boken idag.). Det var köp nu. Så jag slog till direkt. Bara att hoppas, att den ger mer info, än föregående bok.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2018-06-26 19.40.15.jpg (132.0 KB, 95 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2018-06-26 klockan 21:00.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009