Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-11, 01:09   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard HB Signalsystem - Vad tycker ni?

Hej, håll i hatten för nu blir det jobbigt!
Om ni tycker att det är jobbigt med all denna text (jag vet att det finns de som tycker att jag skriver för mycket) så hoppa längst ner till Sammanfattning!
Sedan ett tag tillbaka så har jag funderat på hur den närmaste utvecklingen av mitt Signalsystem ska se ut. Jag startar denna tråd för inte "besudla" min signaltråd med en massa vidlyftiga spekulationer och önskemål.
Egentligen så handlar funderingarna mest om vad som ska finnas i den första versionen av Signalsystemet.
Man skulle kunna ställa frågan på ett väldigt enkelt vis: Vill ni att version1 ska vara ett fullfjädrat system eller bara ha något att testa och leka med?

Nu är ju sällan saker så enkla att det bara är svart eller vitt, därför så kommer jag att beskriva nedan hur det är tänkt och vilka komponenter som ska ingå. Under denna tankeprocess så har jag också fått en idé om själva Signaldelen i systemet och tar även med det här.

avsnitt A
Hela Signalsystemet har gjort en resa från de första idéerna med bara signaler och växlar till att nu innefatta ett helt koncept. Alla delar i systemet har en relation till varandra. Den ena grundbulten i systemet är ett Scriptbilbliotek som sköter om objekten som gör anläggningen. Den andra grundbulten är ett Osynligt Tkl-hus som hanterar rörelsevägar och stationsautomater. Eftersom objekten beter sig som i verkligheten så måste det finns något som agerar som Tkl.
Nedan så redovisas de delar som ingår i Signalsystemet, jag har säkert glömt något eller så tillkommer det något sedan. Vissa av delarna innehåller funktioner som inte redovisas i listan.

VERSION1/BASKOMPONENTERNA
  • Scriptbibliotek - Hanterar Signalsystemets olika komponenter och sambanden däremellan
  • Signaler - Fullt fungerande signaler, se avsnitt B för mera funderingar
  • Växlar - Komplett växelpaket (El-växel, Klot-växel, El-spärr, Klot-spärr)
  • Tavlor - Komplett tavelpaket (beskrivet i signaltråden)
  • Balisgrupp - ATC-systemets passiva del, kommer att finnas att bygga med, regler och värden är korrekta för baliserna
  • Linjeblock - Fullt fungerande och komplett
  • Osynligt Tkl-hus - Sköter om skapandet, läggning och kontroll av rörelsevägar, även stationsautomater
  • Stationsautomater - Fullt fungerande och komplett
  • Tkl-funktioner - Grundläggande funktioner för Tkl-styrda stationer och för att kunna "hobbyköra" (så som det visas i signaltråden)
  • Kommandon - Hjälpkommandon för hobbykörning (så som det visas i signaltråden)
  • Manual - Färdig info och guidedel, referensdelen uppdateras efterhand, så mycket som möjligt ska dock vara färdigt
Externa-objekt
  • STL-växlar/spårspärrar - Kommer att fungera med Signalsystemet under specifika villkor. Jag ska berätta mera i Signaltråden när jag har påbörjat att scripta mina egna växlar
  • STL-vägskydd - Vägskydd och Signalsystem ska fungera enligt respektive funktionsbeskrivning

VERSION 2
  • Lokdator - ATC-systemets aktiva del, funktion som minst en ATC-panel light, förhoppningsvis fullt utvecklat
  • Vägskydd - Eget vägskydd med tågvägs- och ATC-beroende och med korrekt funktionalitet
  • Tkl-funktioner - Mer avancerade funktioner i samverkan med kommandon och Sessions-funktioner för Tkl-styrda stationer och Stationsautomater
  • Kommandon - Eventuellt egna kommandon som ersättning för de inbyggda, för att garantera funktionalitet med mitt Signalsystem (kanske redan i version 1)
Externa-objekt
  • STL-vägskydd - Tågvägs-beroende och ATC-beroende, om det går att få det funktionellt
VERSION 3
  • Lokdator - Fullt(?) utvecklat
  • Tkl-funktioner - Fullt(?) utvecklat
  • Kommandon - Eventuella special kommandon
SPECIAL-FUNKTIONER
  • Hastighetskontroll - Detta kanske låter lite konstigt, men handlar om att varje fordon måste förhålla sig till en korrekt STH, inte bara vad signaler och tavlor visar, utan också hur banan är beskaffad. Ett exempel, ett fordon utan ATC har en STH på max 80km/h på bana med ATC men följer signal-/ tavel-hastigheten på banor utan ATC. Detta måste systemet kunna hantera på ett korrekt vis.
  • Sessions-funktioner - Med hjälp av tidtabeller/scheman/körorder och i samverkan med mitt Signalsystem ska man kunna skapa sessioner där flödet av fordon sköts mer eller mindre automatiskt
FRISTÅENDE OBJEKT
  • Växlar och Tavlor kommer att finnas som fristående objekt för att användas på banor som inte använder mitt övriga Signalsystem, dock kommer Script-biblioteket att behövas eftersom det sköter om de grundläggande inställningarna för objekten.
  • Även Balisgruppen kommer antagligen att finnas i en fristående variant, dock utan några som helst ATC-funktioner eller kopplingar till något signalsystem i hela världen, bara som visuella objekt, mer om detta senare i Signaltråden.
Komplicerat? Bara ibland!
Som ni kan se så innehåller Version 1 alla delar som behövs för Signalsystemet. Det som skiljer de olika versionerna åt, är hur avancerade de är och därför hur lång tid det tar att scripta dem.
Flera delar av Signalsystemet är nästan färdigt (ta i trä) medan andra knappt är påbörjade. De delar som jag tror kommer att ta längst tid att göra är Manualen, Tkl-funktionerna och Special-Funktionerna, antagligen också Lokdatorn och eget vägskydd.
Även avsnitt B förlänger ju tiden för projektet!

Kontentan blir ju det att om man väljer Version 1 så blir det ett system utan möjlighet till att skapa vettiga sessioner men möjlighet att köra själv och då finns det också något att testa och se hur det är tänkt att fungera. Om ni vill lägga in något från de andra versionerna så ökar antagligen tiden det tar att få ut något på marknaden, det ska ju testas också!

Min egen inställning är att jag gärna skulle få ut något på marknaden fort, för att slippa stressen av att ni upplever att det bara är en massa prat men ingen verkstad! Samtidigt så är det viktigt för mig att det som släpps, även i version 1, är en fungerande produkt. Jag kommer inte att släppa en massa beta-versioner i stil med "testa detta och se vad som händer".
Fördelen med att sikta mot en "helt färdig" produkt är att jag kan göra de delar som jag känner för just nu istället för att "tvinga" mig att göra det som måste för version 1, och att jag kan göra färdigt ett helt koncept, tex ATC.

avsnitt B

STL:s signalsystem fungerar ju så att man placerar ut en Osynlig Master på spåret som länkas till en synlig Slav som är ett scenery-objekt. Dessa objekt länkas med hjälp av namnen på ett specifikt vis. Detta sätt att länka signalerna på har jag ärvt! Fördelen blir att man har stor frihet att placera scenery-signalen, vilket också är nackdelen, eftersom placeringsregler kan åsidosättas!
Det verkar också som Master/Slave systemet är det som orsakar mest frågor och problem hos STL:s signalsystem.

Min fundering är att skapa rena Trackside signaler istället för Master/Slave varianten. Nu vet jag att STL redan hade påbörjat något liknande och de flesta (alla!) andra signalsystem hos Trainz har ju enbart Trackside. Finessen med min variant är att det blir färre signaler att arbeta med!
I dagens system är det:
2st Osynlig Master/Klarerare (jag har 1st), 2st Försignaler, 5st Huvudljussignaler, 2st Huvuddvärgar, Dvärgsignal och Stopplyckta, sedan så väljs funktionen på signalen i propertyrutan, tex Mellansignal eller Blocksignal osv.

I det nya systemet så tänkte jag att man istället väljer mellan tre typer av signaler, Försignal, Stationssignal och Linje(block)signal och sedan väljs vilken variant av signal och även funktion i propertyrutan. Alla signaler är Trackside och ingen Master behövs (Osynlig Master kommer dock att finnas kvar för andra ändamål). I propertyrutan kommer man också att kunna välja om signalen ska ha Medgivandedvärg och också dess placering, även andra objekt ska kunna väljas som tillbehör, vilket gör att mängden objekt som behöver placeras ut minskar avsevärt.

Propertyrutan kommer att bli en blandning mellan Tavelsystemet och de nuvarande Signalerna/Master som bägge redovisas i Signaltråden.

Jag tror inte att Signaldelen av systemet behöver skrivas om jättemycket, det mesta berör ju Master/Slave som behöver tas bort och ersättas. Sedan kommer jag också att dela upp Linjeblocket för sig, vilket gör det lättare ur programmeringssynpunkt.
Det som tar tid att skapa är egna signaler, nu tycker jag att Johans (JVS) är snygga, så om det går och jag får, tänkte jag konvertera de till Trackside och sedan lägga till lite egna objekt runt omkring. Om jag kan använda mig av Johans signaler så skulle jag säkert tjäna flera månaders arbete!

Ju mer jag har funderat på det här sättet att göra ju mer inställd blir jag på Trackside-signaler. Visst kommer det att skapa mera jobb för mig, men koden kommer att bli enklare och effektivare.
Några punkter:
  • Färre objekt att arbeta med
  • Färre objekt att placera ut
  • Justeringar av objekt blir mer enhetliga, enklare Manual
  • Slipper Master/Slave frågorna
  • Ingen Master/Slave, ger färre anrop mellan objekt, snabbare signalsystem/Trainz
  • Skulle även gå att lägga ut Baliserna direkt via propertyrutan, vet ej om det är en bra idé dock
Jag vill helst inte underhålla två system!
Vad tycker ni?

SAMMANFATTNING
A
Vill ni att Version 1 av Signalsystemet ska vara ett fullfjädrat system med alla delar av systemet så utvecklat som det går eller vill ni att Version 1 bara innehåller det nödvändigaste vilket bland annat innebär att vettiga sessioner inte kommer att kunna skapas, men då finns det något att testa. Eller har ni någon annan idé?

B
Vill ni ha signaler som fungerar som STL:s gör, med Master/Slave eller vill ni ha rena Trackside signaler, som de flesta andras signaler är?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 17:21   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

På A så föredrar jag hellre att kunna göra sessioner (vilket är det jag tycker är kul med Trainz, utöver byggandet). Så där väntar jag hellre på nåt gott. Dessutom låter det enklare för dig att slippa hålla på med två versioner. Och för användaren tror jag också det är bättre: släpper man en färdig sak på en gång, slipper man att nån eventuellt sitter och använder ett utdaterat system och försöker släppa den rutten.

På B föredrar jag helt klart Trackside, om det finns väl anpassade inställningsmöjligheter (rotera signalen en aning, flytta uppåt, åt sidan, neråt, förläng stolpen osv.osv.) så det blir lätt att anpassa signalernas placering.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 19:02   #3
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Thumbs up HB Signalsystem

Citat:
Ursprungligen postat av Blomsson Visa inlägg
Hej, håll i hatten för nu blir det jobbigt!
Nej då, inte alls. Tvärtom. Det är roligt att arbetet går framåt.
Jag följer ditt projekt med stort intresse och ser fram emot att få ta del av och använda resultatet från det.

Angående dina frågor tänker jag så här:

A)
Jag tror att det är värdefullt att få återkoppling från användare tidigt snarare än senare.
Det ger möjligheter att hitta och rätta buggar i ett tidigare skede.
Dessutom kan användarna komma med en del input som kan vara värdefull i det fortsatta arbetet.

Jag bygger själv på en ganska stor bana med en hel del signaler som har fått det nuvarande STL-signalsystemet att nå sin gräns.
Av den anledningen skulle det vara intressant att testa ditt signalsystem.

Därför föredrar jag helt klart att version 1 kommer ut tidigt med baskomponenter och grundfunktionalitet.
Sessionsbyggande kommer i min värld lite senare.

B)
I de allra flesta fall skulle rena Trackside signaler fungera.
Det blir ju dessutom mycket färre objekt att hålla reda på och ställa in.
I några få fall använder man faktiskt flexibiliteten som Master/Slave erbjuder,
men även där skulle nog en Trackside-lösning kunna fungera om de har bra inställningsmöjligheter.

Därför röstar jag på Trackside.

Bra jobbat!

Hälsningar
Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 19:17   #4
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Det vore bra med trackside signaler blir mer simpelt och tar inte så lång tid att sätt ut signaler då.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 19:33   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

På A.

Där vet jag inte riktigt, vilket ben jag ska stå på.

Men det lutar åt fullfjädrat system.

På B.

Trackside.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 19:45   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Instämmer med Bengans förslag.
Ska bli intressant att följa, oavsett vad det slutar med .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 23:16   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

A/ Sysslar inte med sessioner. Avstår kommentar.

B/Trackside om signaler på stolpar etc kan lösas.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-04, 20:18   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej igen, har väntat lite på att skriva, med förhoppningen att ännu flera skulle ha delgivit mig sina tankar! Som vanligt så är alla funderingar och det visade intresset välkommet.
Jag tänker inte citera något idag utan nämner någon vid namn om det är något speciellt jag tänker på.
Trevligt också att ni anammade A o B metodiken blir lättare så. Jag fick inte rum med allt som jag tänkte skriva i första posten,
får ju bara(!) skriva 10000 tecken så kommer lägga till lite mera information.

avsnitt A

En sak som jag missade att skriva om är att Växelpaketet även ska innehålla Klotväxlar och Spårspärrar med elektrisk förregling.
Detta är ett krav för att signalsystemet ska kunna fungera som det gör i verkligheten.
Jag kan också avslöja en bakomliggande tanke, att alla växlar som INTE har något av mina script anknutna till sig (el-växel, el-förregling)
kommer att behandlas som klotväxlar utan elektrisk kontroll i ställverket. Detta betyder att växlarna inte är centralt omläggningsbara och/eller inte går att ställa rörelseväg via och att också
hastigheten blir begränsad till 40km/h. Mera ingående om växlarna sedan i signaltråden.

Jag glömde (eller fick inte rum) att berätta att även TAM-sträcka(Tåg AnMälan)/System M ska finnas med i basfunktionerna.
Även VUT (VagnUtTagning)/System S ska förhoppningsvis finnas med, dock så är dessa system mera förknippat med samspelet mellan TKL och Lokförarna än signalsystemet som sådant,
och faller då mera under TKL-funktioner och kanske kommandon än under yttre objekt. Dock så kommer det att finnas en del kontroller i signalsystemet så att det byggs med korrekta objekt
vid korrekt tillfälle. Till exempel att en Försignal pekar på rätt signal och att det inte finns felaktiga objekt emellan eller att man inte placerar ut en
Linjeplatssignal på en blocksträcka osv, allt för att det ska bli så korrekta banor som möjligt.

Jag är väl lite som Jocke, tycker om spelet mellan olika fordon och trafiken däremellan, att bara "slököra" är inte riktigt min melodi.
Även bygga är kul, men tycker jag spenderar mycket tid med att leta efter objekt som inte finns(!), vilket förtar en del av glädjen.
Och leta igenom tusen varianter av gräs med samma namn är inte så kul! Tur då med demobanan som inte behöver vara landskaps-färdig vid första släpp!

Eftersom mitt signalsystem fungerar som i verkligheten, där signaler på stationer är i stopp och växlarna är låsta i ställverket, så måste det finnas någonting som sköter om hanteringen
av de yttre objekten, därför finns TKL-funktionerna (det här har jag skrivit om i Signaltråden). I det inbyggda Trainz (som jag också använder valda delar av) så räcker det att ställa ett fordon
framför en Signal så går den upp i kör (kan finnas andra kontroller också) detta accepterar inte jag utan jag har skrivit ett eget system som sköter om signalernas funktionalitet.
Egentligen skulle jag vilja skriva ett helt eget system utan inblandning av den inbyggda funktionaliteten, men då funkar säkert inte tågförningen eftersom det finns underliggande
mekanismer mellan yttre objekt och fordonen.

Eftersom systemet är utformat med verkligheten som grund så blir även sessions skapandet speciellt.
En stationsautomat använder sig av triggers men TKL-styrda stationer måste ju veta vad som ska hända med fordonet för att kunna ge rätt order till ställverket.
Tanken är dock inte att man ska ge order i still med "Ställ tågväg si eller så" eller "Lägg om växel" osv, utan man talar om vart fordonet ska ta vägen,
hur länge det ska stå still om det ska kopplas isär osv (en del av dessa borde gå att lägga in i ett körorder-script istället för i kommando raden),
och sedan sköter TKL-funktionerna om resten och du som Lokförare får agera på det som sker.
Mycket av sessions-funktionerna är bara på funderings stadiet men jag vet hur jag skulle vilja att det fungerade, om det överhuvudtaget är möjligt får vi se!
Förhoppningen är att det, som minst, ska gå att göra enklare varianter av sessioner, som sedan bara ska gå att utveckla i takt med att systemet blir mera potent.

Det kommer alltid att finnas problem med att det kan cirkulera olika versioner av samma system och att folk då inte bygger med det senaste, det är svårt att värja sig emot,
men kuid2 systemet gör att en tidigare version skrivs över om en senare installeras. Jag kommer att använda mig av Kuid2-systemet överallt.
Det kommer bara att finnas en aktiv version ute åt gången, och det gäller (bäst att skriva antagligen) alla objekt. Så jag kommer bara att behöva underhålla en version i taget!
Versionsnummren som jag nämner är mera för att separera de olika "svårighetsgraderna" i systemet.
Version 1 är det absolut minsta som behöver finnas i signalsystemet för att det ska gå att arbeta med, medan Version 3 (eller högre) är så nära fullt utvecklat det kan bli,
jag räknar inte med att det kan bli färdigt eftersom det alltid finns detaljer att slipa på och saker att lägga till och göra om/uppgradera.

Specialfunktionerna som jag nämner är ju också viktiga i systemet men lite svårt att placera in i versions ordningen.

Men Nisse, du behöver inte haka upp dig på sessionerna, det är en punkt av ca 25 som jag nämner och om du inte gör sessioner så blir väl det andra i systemet desto viktigare?

Vilken version ska man då satsa på?
Ja säg det! Egentligen så håller jag med Bengan, ett fullfjädrat system som släpps som sedan kan underhållas och utvecklas med nya funktioner vid behov,
och uppgraderas i samband med nya Trainz-versioner!
Fast samtidigt så blir jag stressad av att "aldrig bli klar" och att då släppa en tidigare version, fullt funktionsduglig att bygga och hobbyköra med, är ett tilltalande alternativ.
Återkoppling är ju alltid intressant, samtidigt så vet jag hur systemet ska fungera och se ut, så är väl användarvänligheten som är intressantast kanske.
Jag har tänkt att släppa Tavelsystemet och Växelsystemet fristående och räknar med att få en del input då om mitt sätt att tänka!

Problemet är att jag ser en stor mur i form av nästa version av Trainz och det skulle vara enormt skönt att få ut något innan dess...

Nä nu har jag bluddrat en massa igen så dags för lite matnyttigt...


avsnitt B
Jag hade nästan bestämt mig för Trackside, om inte ni hade tyckt något annat i stor övervikt, nu blev det enhälligt!
Mycket av tiden sedan sist har använts till att "konvertera" Johans signaler till trackside. Egentligen så är det ingen konvertering alls, eftersom signalerna är exakt samma som tidigare.
Jag har dock bytt ut tavlorna till mina egna, förutom Huvud-/dvärgsignaler som hade egna inbyggda.
Propertyrutan är också reviderad så att alla mina objekt har samma utseendemässiga grund, så att det är lätt att känna igen sig.

När jag har jobbat med signalerna som trackside så har det uppdagats en hel del funktionsmässiga vinster med att göra som jag har tänkt, dock så får jag mycket detalj-programmering att göra,
som tyvärr ingen märker jobbet bakom! Jag är mån om att det ska vara lätt att jobba med mina objekt och därför är användarvänligheten i fokus.

Nu till lite bilder med medföljande information:
1 Hsi medd.jpg
Alla signaler och tavlor som syns på denna bild är utplacerade som ett objekt, den gröna fyrkanten! I STL:s system skulle detta bli två mastrar (en i mitt gamla system), två scenery-signaler och två tavlor!

2 Stn-si val.jpg
Detta är propertyrutan till föregående bild. Som synes så väljer man vilken typ av signal som ska placeras ut och om den valda signalen (om det går) ska ha tilläggstavlor och medgivandeobjekt.
Huvudobjektet går att flytta i sidled, upp (sällan ner), fram o bakåt och roteras (+/- 30°), eftersom Johans signaler inte har centrum på stolpen så flyttas signalen lite i förhållande till fästet.
Detta syns vid stora värden och/eller på nära håll. Tilläggstavlorna placeras automatiskt i förhållande till Signalen.
Medgivandeobjekten placeras också automatisk men går till viss del att flytta på, men valen bestäms beroende på vilka val som är gjorda tidigare. Syns inte i bild.
Nu syns också signalens status i propertyrutan.

3 Hsi medt.jpg
Detta är samma signal men med Medgivandetavla.

4 Hsi medd rör.jpg5 Hsi medd ktl.jpg
6 Hsi medd ktl breve.jpg7 Hdvsi.jpg
Tre bilder på samma signal i lite olika konfigurationer och de två typerna av Huvuddvärgar som finns.
Behovet av justering i längsled behövs eftersom liknande objekt, men gjort av olika personer inte har exakt samma position, till exempel STW:s och STL:s KTL-stolpar.

Alla dessa bilder är ifrån HB Stationssignaler.

8 Fsi inkl val.jpg
Detta visar gruppen HB Försignaler och övriga signaler. Får väl se om alla typer som visas kommer med!

Just nu så finns det tre grupper av signaler att välja mellan:
  • Stationssignaler
  • Försignaler och övriga signaler
  • Linje(block)signaler - där även Utfarts(block)signaler finns med
Eventuellt så tänker jag göra en grupp med Scenerysignaler, men inte Master/Slave utan de länkas via namn till funktionen som de ska hantera,
eftersom de inte har någon direkt påverkan på fordonen. Men de kan leta sig in i de övriga grupperna...

En stor fördel med att välja signalgrupper istället för att ha en signal per objekt är att man kan byta ut signaltypen, men att alla giltiga val behålls, men också försvinner vid ogiltiga val.
Denna mikroprogrammeringen är det som inte syns och som jag är mest nöjd med och som också ger användarvänligheten i systemet!

Det som återstår, förutom en massa testande, är att mikroprogrammera mera och göra fästen för tavlorna.
HB Linje(block)signaler ska också göras iordning och linjeblocket ska separeras från signalscriptet.
Sedan ska också en del av de signaler som saknas tillverkas!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2018-02-04 klockan 20:23.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-28, 18:28   #9
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Den närmaste framtiden för HB Signalsystem!

Det var ju länge sedan jag skrev något om mitt Signalsystem så jag tänkte berätta lite om hur den närmaste framtiden är tänkt att se ut, med en gigantisk brasklapp för okända händelser och ytterligare idéer!

Hade jag vetat att Vägskyddssystemet skulle ta en sådan hiskeligt lång tid att göra så hade jag antagligen arbetat med de olika systemen parallellt. Fördelen med att enbart arbeta med vägskyddet var dels att det faktiskt blev färdigt och att jag hade, så att säga, en tom målarduk att arbeta med där jag kunde sätta min egen prägel på hela projektet. Under arbetet med vägskyddet så lärde jag mig mängder med saker och en hel del kommer att finna sin väg in i Signalsystemet.

Jag kommer inte att redovisa mängder med detaljer eller bilder om hur det kommer att bli eller vilka förändringar som kommer att införas utan mera på ett övergripande vis berätta hur tankarna går. När saker har scriptats och gjorts iordning kommer det att redovisas i signalsystemstråden.

Texten nedan är uppdelad i avsnitt för respektive kategori av objekt, i vissa fall kan informationen och kategorierna överlappa.

Det som jag har skrivit tidigare gäller ännu, det är mest på detaljnivå som förändringarna syns.

Vad har gjorts hittills?
Tanken var att ta en paus efter slutförandet av Vägskyddet men det fanns redan färdiga ideér om hur vissa problem i signalsystemet skulle lösas så jag kastade mig in i den processen direkt.
Huvudfokuset har legat på att göra koden "TRS19 vänlig", även fast det inte behövs om man håller sig till versionsnumret som objektet är skapat för, så är det lika bra att göra jobbet direkt ifall systemet skulle uppgraderas till nyare versioner av Trainz.
Fokuset ligger också på att göra funktioner stabilare och i samma anda som hos vägskyddssystemet, men framförallt att lösa/undvika problemen med "Timeout errors", vilket nu är åtgärdat både vid skapande av rörelsevägar och redovisande av desamma. Exempelvis så fick jag ut knappt 300 st tågvägar tidigare nu har jag manuellt stannat processen vid 10000 st! Antagligen så blir det en maxgräns för hur många rörelsevägar som är tillåtna.

Efter dessa lösningar tog jag en liten paus men är nu igång igen även fast det går lite långsamt!

Signaler
Som beskrivits tidigare så är signalerna indelade i olika asset-grupper beroende på hur eller var de används, det kan tänkas att de indelas i något fler än vad som har redovisas tidigare.

Följande signaltyper kommer garanterat att finnas:
  • 2 - 5-skens huvudljussignal
  • Huvuddvärgsignal - även med stor röd lykta (eventuellt samma asset för bägge typerna)
  • Stopplykta (olika funktioner)
  • 2 och 3-skens försignal
  • Dvärgsignal
  • Repetersignal
Kommer att finnas med i mån av tid:
  • Skred(för)signal (kräver ytterligare funktionalitet, grunden är redan skriven)
  • A-signal (Tågvägsberoende via TKL-hus)
  • Kontrollykta (Tågvägsberoende via TKL-hus)
Dessa signaler kräver ytterligare funktionalitet, kan finnas med utan specifik funktionalitet och i så fall i mån av tid:
  • Brosignal (kräver kontroll på rörlig bro)
  • Portsignal (kräver specifik portfunktion i enlighet med redovisning i linjebok)
Signalerna går inte att släppa separat eftersom de kräver TKL-funktionalitet.

Eventuellt blir det en liten överraskning med signalerna som märks när det märks...

Växlar
Tanken är fortfarande att växlarna ska vara fristående, som tavelpaketet är, men jag får se om det blir så att det släpps innan resten av signalsystemet. Växlarna är ett av de objekt som jag började scripta tidigt vilket betyder att det finns mycket som behöver fixas till för att det ska hålla samma standard som det övriga systemet.

Växelomläggningsanordningarna(!) kommer att vara av egen tillverkning.

Linjeblock
Linjeblockeringen är en fundamental del av ett modernt signalsystem och ska därför vara hundraprocent fungerande redan från början. Linjeblocket kommer att finnas i två varianter, dels den som är scriptad hittills med grundläggande funktionalitet men utan finnesser och en variant som är baserad på spårledningar med exakt likadan funktionalitet som verklighetens linjeblock.
Bägge kommer att fungera precis som i verkligheten, men den med spårledningar kommer antagligen vara snabbare och effektivare eftersom den inte genomför några sökningar för att kolla ifall spåret är fritt/belagt.

Baliser
Balisgruppen som finns idag kommer att införlivas med samtliga typer av grupper som finns, antagligen också några "hjälp-grupper" för att underlätta för byggarna. Koden till balisfunktionerna, som ligger i scriptbiblioteket, kommer att uppdateras eftersom jag inte är riktigt nöjd med en del användarfunktioner och att datan inte alltid uppdateras direkt vid byte mellan balisgrupperna.

ATC
ATC är egentligen det stora frågetecknet i version 1 av signalsystemet, ska det finnas (och i så fall hur mycket) eller ska det skapas till nästa version. Jag har ingen aning om hur lång tid det tar att programmera ATC-systemet men ambitionen är att alla funktioner och beteenden som finns i systemet även ska finnas i den slutgiltiga versionen.
Problemet med att "plocka ut russinen" ur ATC är att det kan skapa problem senare när ytterligare funktionalitet ska läggas till och redan skriven kod behöver ändras, och dessutom vilka russin som ska väljas. Det är då bättre att bygga ett riktigt system direkt från grunden och sedan lägga till specifika delar senare vid behov. Nackdelen med ett riktigt grundläggande system är att det antagligen tar en väsentligt längre tid att programmera än ett mindre potent system.

Många verkar tro att ATC bara handlar om att stanna ett tåg vid stoppsignal men det innehåller så många fler funktioner än så och det är hela konceptet jag vill återskapa i slutänden, med allt vad det innebär!

Jag är väldigt sugen på att programmera ATC:n

Strukturell information
Utan att gå in på så mycket detaljer kan jag ändå delge lite grundläggande funderingar kring hur ATC är tänkt att fungera för användaren.
Min idé är att ATC-panelen (med samtliga funktioner och indikeringar) syns som en HUD hos lokföraren, alltså ingen egen panel i lokhytten. Fördelen med en HUD är att panelen även syns om man kör utanför hytten.

Visst skulle det vara snyggt med korrekt fungerande ATC-paneler i hytterna, men då krävs det att varje hytt skrivs om för att fungera med mitt system. Tanken är att mitt ATC-system ska ha publika funktioner för de som vill skapa hytter med ATC-funktionalitet så att HUDens information och interaktivitet även ska fungera hos en panel som finns i hytten.
Det här är absolut inget som finns inplanerat i en basversion av ATC-systemet men är enligt mig en önskvärd utveckling av ATC-systemets användarvänlighet.

TKLHus och TKL-funktionalitet
TKL-huset har genomgått en del förändringar och fler kommer det att bli! Vägskyddsystemets utformning har påverkat hur TKL-huset arbetar, redovisar och ser ut. Detaljer redovisas senare i signalsystemstråden när flera förändringar har blivit införda.

Planen är att införliva System M/TAM-sträcka och kanske även System S/VUT-sträcka i den första versionen av signalsystemet, bägge dessa system hör mera till Tkl-funktionerna och med interaktion från föraren än till signalfunktionaliteten, men är ju ändå en stor del av ett modernt signalsystem.

Kommandon
Kommer antagligen att finnas i begränsad form, eventuellt egna varianter av redan befintliga kommandon för att AI ska fungera korrekt. Kommandon för hobbykörning som nämns i första inlägget kommer att finnas, dock är den inte till för att användas i sessioner.

Sessioner
Antagligen inte något stöd eftersom det är tidskrävande, men förhoppningen är att kunna göra någon enklare variant ändå!
Målet är att det ska gå att göra väldigt avancerade sessioner och det ligger mig väldigt varmt om hjärtat men är antagligen väldigt komplext och dokumentationen är ju som vanligt dålig!

Vägskydd
Förhoppningen är att kunna införa de funktioner som saknas enl. vägskyddsmanualen redan i första versionen av signalsystemet.

STL:s vägskydd kommer inte att få någon koppling till mitt signalsystem eller något ATC-beroende.

Övriga funderingar
Syftet med det här inlägget är att informera om hur tankarna går med en första version av Signalsystemet. Som nämns i det första inlägget har signalsystemet utvecklats (invecklats kanske en del tycker) sedan det första spadtaget till ett mera kompetent men också komplext system med många delar som hör ihop. Även fast systemet till viss del är modulbyggt, så är det ändå svårt att göra en första version med få komponenter.
Det som går att göra är att minska på antalet objekt inom en viss kategori (t.ex. antalet signaltyper) eller att ta bort en hel kategori (t.ex. ATC) för att på så vis minska tiden det tar att skapa både objekt och funktionalitet, dessutom ska allt ju också testas i oändlighet!

En sak som jag aldrig ger avkall på är att allt som ingår i ett system ska fungera hundraprocentigt även om inte alla funktioner finns med från början!

Återkoppling
Jag tror inte att återkoppling är så viktig om man både kunskap om hur det fungerar i verkligheten, då är användarupplevelsen viktigare tror jag, alla fall för mig! Man kan säga att jag har släppt tre koncept hittills (Balisgruppen, Tavelpaketet och Vägskyddssytemet inkl. många egna objekt) och än så länge är återkopplingen i stort obefintlig, skälen vet jag ej men jag tar det som positivt! No news is good news

Den stora frågan är egentligen: Hur viktigt är ATC i en första version av Signalsystemet?

Som vanligt är alla synpunkter intressanta, är det något som saknas, otydligt, som kan tas bort i en första version, några önskemål, ordet är fritt!!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-03, 21:43   #10
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Hej
Jag undrar hur många som använder ditt stora signalpaket.
Man läser väldigt lite från de andra byggarna.

Jag själv bygger inte och har inte trainz.
Men jag är väldigt imponerad vad du tagit fram. Det är ju suveränt gjort det jag kan läsa mig till. Men det innebär ju även att det är lite komplicerat att använda paketet. En del kan nog bli avskräckta också.
De flesta lägger nog mer energi på landskap spår än kanske signal anläggningen.
Synd att inte alla kan nyttja paketet. Men så är det ju i denna tåg simulator värld

Du kan ju själv bygga en bana där du använder allt du gjort och göra youtube film av det så kan du göra reklam för signalpaketen.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 00:02   #11
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Tja! Ladda ner det igår och är mycket nöjd! Väldigt mycket detaljer vilket jag gillar skarpt!

__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-14, 07:30   #12
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg

Hade jag vetat att Vägskyddssystemet skulle ta en sådan hiskeligt lång tid att göra så hade jag antagligen arbetat med de olika systemen parallellt. Fördelen med att enbart arbeta med vägskyddet var dels att det faktiskt blev färdigt och att jag hade, så att säga, en tom målarduk att arbeta med där jag kunde sätta min egen prägel på hela projektet. Under arbetet med vägskyddet så lärde jag mig mängder med saker och en hel del kommer att finna sin väg in i Signalsystemet.

Som vanligt är alla synpunkter intressanta, är det något som saknas, otydligt, som kan tas bort i en första version, några önskemål, ordet är fritt!!

mvh
Håkan
Håkan, varfør uppfinna hjulet på nytt? Du skulle kunna utnyttja våra skript (STL) før ett komplett signalsystem. STL signalsystem stræcker sig från semaforer (korvtiger) - øvergång till ljussignaler - modernt signalsystem.
Jag førmodar att du ærver Signal.gs i dina skript. Men om du ærver SweSignalStub.gs og SweSignal.gs så har du tillgång till flera års arbete. Det ær faktiskt ett komplett system.
Nytt før detta system ær trackside signaler, och en bættre "motor" som inte tar musten av den enklaste datorn. Det finns också lite udda signaler som anvæns på malmbanan Luleå-Boden-Murjek-Gællivare-Kiruna-Riksgrænsen-Narvik.
Framgent kommer det finnas signaler før Stockholms tunnelbana. Tacka Lennart (lan) før det.
Logistiken før alla signaler finns inbygd i våra skript. Det ær bara upp till deg att anvæda skripten och gøra din egen version. Och framførallt så kommer dina signaler vara kompatibla med STL's signaler.
Ursækta språket, jag skriver på ett norskt tangentbord.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 19:24   #13
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Håkan, varfør uppfinna hjulet på nytt? Du skulle kunna utnyttja våra skript (STL) før ett komplett signalsystem. STL signalsystem stræcker sig från semaforer (korvtiger) - øvergång till ljussignaler - modernt signalsystem.
Jag førmodar att du ærver Signal.gs i dina skript. Men om du ærver SweSignalStub.gs og SweSignal.gs så har du tillgång till flera års arbete. Det ær faktiskt ett komplett system.
Nytt før detta system ær trackside signaler, och en bættre "motor" som inte tar musten av den enklaste datorn. Det finns också lite udda signaler som anvæns på malmbanan Luleå-Boden-Murjek-Gællivare-Kiruna-Riksgrænsen-Narvik.
Framgent kommer det finnas signaler før Stockholms tunnelbana. Tacka Lennart (lan) før det.
Logistiken før alla signaler finns inbygd i våra skript. Det ær bara upp till deg att anvæda skripten och gøra din egen version. Och framførallt så kommer dina signaler vara kompatibla med STL's signaler.
Ursækta språket, jag skriver på ett norskt tangentbord.
Jag tycker det här inlägget är konstigt och instinktivt känner jag att jag inte vill svara på det. Ju mera jag läser det, ju mera känns det som en anklagelse mot mitt jobb med mitt signalsystem, jag kanske har fel och överreagerar, men känslan vill inte släppa! Tråden handlar ju om HB Signalsystem inte om STL:s signalsystem! Efter några dagars fundering så kommer här ändå ett slags svar!

Jag är bara intresserad av ett modernt signalsystem, inte semaforer eller tunnelbanan. Att hjälpa andra är ingen omöjlighet även om det ligger utanför ens egen intressesfär, men då sker det i mån av tid och lust. När det gäller specifika signaler så kan jag inte förstå varför inte jag skulle kunna lägga till vilka objekt eller funktioner som jag tycker behövs i mina egna system?
För mig är det inte viktigt med någon kompatibilitet mot STL:s signaler, skulle det behövas så går det att lösa senare.

Du skriver att det är ett komplett system, det kan jag tyvärr inte se, bl.a. saknas det linjeblockering och möjlighet att ställa rörelsevägar på ett korrekt vis, bara för att nämna två saker.

Skälet till varför jag började på ett eget signalsystem var att det som fanns inte motsvarade vad jag ville att det skulle göra, varken utifrån funktion, verklighet eller användarupplevelse.
Jag började med mitt signalsystem i juni -16 (använde maj till att lära mig grunderna i Trainzscript och ta reda på om det gick att göra som jag ville), började på med Vägskyddsystemet senhösten -18, blev klar i somras med det och har återupptagit signalsystemet igen. Alltså 4,5 år med trainz-scriptande och byggande och under den tiden har du inte varit aktiv på forumet och det har inte hänt något med STL:s signalsystem förutom Korvtigers uppdateringar av befintliga script till senare versioner av Trainz.
Visst, jag ärver signal.gs (än så länge), men varför ska jag gå via STL:s kod när den inte är utvecklad på "evigheter", när mina önskemål för hur ett signalsystem ska vara skiljer sig på enormt många sätt mot det som ni har gjort?

Det är troligare att mitt signalsystem läggs ner än att jag skulle använda STL:s signalscript och därmed slänga bort över fyra år med arbete som jag dessutom är jävligt nöjd med!!!

Sedan så finns det ett par viktiga saker till att tänka på:
  • Med ett eget signalsystem så är det jag som bestämmer och som har kontroll på vad som ska ingå och hur det ska fungera. Om jag då skulle ha använt STL:s script så skulle det bli ytterligare något att hålla koll på, lära sig och fråga om lov.
    Jag gör allting själv från script, objekt och manualer.
  • Dessutom så tänker du och jag väldigt olika och har olika angreppspunkt på hur ett signalsystem ska fungera.
  • Och kanske det viktigaste: Det är roligt att göra saker själv efter eget huvud och att lära sig nya saker även fast det är frustrerande ibland. Det finns en tillfredställelse när man förverkligar en idé, bortse inte från det!

En väldigt viktig sak till som jag kanske inte har påtalat tydligt nog tidigare:
Jag gör alla mina projekt inom Trainz för min egen skull, därför att jag tycker att det är kul, inspirerande och därför att järnväg alltid har varit ett stort intresse. Skälen till att mina projekt blev publika är att jag använder många gratissaker i Trainz, kan jag då använda mina intressen och kunskaper till att förse användarna med objekt så varför inte, dessutom tycker jag att Trainz förtjänar ett bra modernt signalsystem.
Ibland ångrar jag att jag någonsin berättade om mina planer på ett eget signalsystem och gjorde det publikt...

Jag hade tänkt att skriva mer men nöjer mig såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Hej
Jag undrar hur många som använder ditt stora signalpaket.
Man läser väldigt lite från de andra byggarna.

Jag själv bygger inte och har inte trainz.
Men jag är väldigt imponerad vad du tagit fram. Det är ju suveränt gjort det jag kan läsa mig till. Men det innebär ju även att det är lite komplicerat att använda paketet. En del kan nog bli avskräckta också.
De flesta lägger nog mer energi på landskap spår än kanske signal anläggningen.
Synd att inte alla kan nyttja paketet. Men så är det ju i denna tåg simulator värld

Du kan ju själv bygga en bana där du använder allt du gjort och göra youtube film av det så kan du göra reklam för signalpaketen.
Tack, är själv väldigt nöjd med vad jag hittills har åstadkommit.
Att bygga signalsystem (eller järnvägsteknik i allmänhet) kan ju vara komplicerat men en av mina grundstenar i alla system, eller projekt om man så vill, är att det ska vara så enkelt som möjligt att använda. Så mycket som möjligt i systemet ska skötas automatiskt. Beroende på hur signaler (och andra objekt) placeras och ställs in behöver inte användaren ha järnkoll på hur varje objekt ska användas. Eventuella fel redovisas för användaren. Dessutom så kommer det i manualen finnas information och exempel på hur objekten ska användas.

Exempel: Avståndet mellan signaler, dess typ och funktion bestämmer vilka signalbilder och övriga funktioner som är tillåtna, om avståndet ändras kommer också möjligheterna att ändras för signalerna.
Exempel: Ett korrekt byggt linjeblock sköter sig helt automatiskt (precis som i verkligheten) utan någon ytterligare påverkan från användaren.
Exempel: Samtliga rörelsevägar (tåg- och växlingsvägar) hittas och skapas automatisk, även dess skyddsträckor och eventuella övervakningar kontrolleras automatisk vid aktivering av rörelsevägarna och självklart kan rörelsevägar magasineras!

Eftersom mycket är automatiserat så upplever inte jag mina system som komplicerade utifrån ett användarperspektiv!

Mitt mantra är: Jag skriver kod så att du slipper göra en massa onödiga inställningar!

Jag har ingen som helst aning om hur många som använder mina system, kanske en handfull i bästa fall! Nu är det ju så att det bara är tre delar som är släppta än så länge (Tavlor, Vägskydd och Baliser), den stora delen med Växlar, Signaler och TKL är ju inte släppt ännu så kan ju vara därför det är ganska så tyst, men kan hålla med om att det ändå är ovanligt tyst, och det kan ju tolkas hur man vill
Kom på att jag också har släppt några verktyg och hjälpmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Du kan ju själv bygga en bana där du använder allt du gjort och göra youtube film av det så kan du göra reklam för signalpaketen.
Tanken väldigt tidigt var att göra en demobana för att redovisa alla delar av signalsystemet och så är det fortfarande. På forumet finns det en tråd om demobanan: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36753,ingenting skrivet på snart tre år (uj va tiden går). Lite ytterligare byggt, mest i samband med testning av Vägskyddssystemet, men inget som är värt att delge i den tråden för närvarande!

Youtube-filmer kan ju vara bra, det finns tre stycken på min youtube-sida om stationsautomater. Problemet är att det tar tid att göra filmerna, ska ett helt system redovisades på ett pedagogiskt vis så krävs det nästan att man gör manus och liknade saker och då blir det väldigt tidskrävande. Däremot så kan de tänkas att det kan dyka upp kortare snuttar i framtiden om valda delar av systemen beroende på tid och behov!
Som vanligt så står det mellan om man ska skriva om det som man gör eller göra det man skriver om...

Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen Visa inlägg
Tja! Ladda ner det igår och är mycket nöjd! Väldigt mycket detaljer vilket jag gillar skarpt!

Tack, kul att du gillar det! Tycker också om mycket detaljer...

Det är de små, små detaljerna som gör det.
Povel Ramel

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 01:09   #14
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Har följt ditt arbete lite till och från och av dina skärmbilder att döma så är det ett fantastiskt och verklighetstroget system.

Det som gjort mig lite rädd var att det upplevdes alltför komplicerat. Men efter att ha läst ditt sista inlägg med förklaring om att systemet ska sköta sig själv, mestadels per automatik, efter att ha gjort vissa inställningar, så känns det lugnare.

Jag är intresserad av att implentera hela systemet i Bensland och avvaktar därför publiceringen av banan tills du är klar, om och när du blir det....

Jag tillhör den lilla skara som mest bygger och är ingen tågnörd. Har inget brinnande intresse av tågkörande utan låter AI-förare göra jobben. Men visst, jag vill naturligtvis att allt ska flyta på så att inte två tåg blir stående head-to-head eller ett envist ?-tecken som säger "Adam is stuck and waiting for instructions".

Ser därför fram emot att få prova på ditt system i framtiden. Keep up the good work

EDIT: Efter att ha läst inlägget kom en kort och hastig fråga upp: Är systemet klart att använda? Jag tar och provar på och ladda hem det som finns på din hemsida och testar. Bensland är byggd helt i Trainz 2019. Undrar om sakerna fungerar där....



Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2020-11-18 klockan 01:30.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 04:28   #15
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Rött i Trainz 2019

Hej igen.
Kan svara på mitt eget inlägg, ovan.
Det blir röda objekt i Trainz 2019.
Möjligt att jag missat att ladda in något? Vägskyddet går inte att bygga då kuren är rödlistad och osynlig.
Kan inte finna signalerna.

EDIT: Tilläggas kan att jag laddade hem och installerade i TANE också - samma rödlistade objekt där också.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Missade kuider HBobjekt.jpg (171.2 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg Roda objekt.jpg (173.7 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg Inga HBSignaler.jpg (202.2 KB, 99 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2020-11-18 klockan 04:42.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009