Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-29, 21:41   #1
1422 stegetfore
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sverige
Inlägg: 38
Standard Köra med Joystick?

Hej!

Har inte spelat Train Simulator nu på ett tag, men ska ta och börja spela det nu igen.

Har en joystick här hemma, och undrar om det funkar att köra med?
1422 stegetfore besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 22:13   #2
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

Kolla in det där
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=joystick
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 22:35   #3
1422 stegetfore
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sverige
Inlägg: 38
Standard

Tack tack
1422 stegetfore besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 00:24   #4
1422 stegetfore
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sverige
Inlägg: 38
Standard

Finns det nån billig "ratt" eller vad man ska kalla det, som någon kan länka till
1422 stegetfore besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 01:40   #5
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av 1422 stegetfore Visa inlägg
Finns det nån billig "ratt" eller vad man ska kalla det, som någon kan länka till
Som sagt, finns ingen tågsimulator som jag vet som fungerar med joysticks. Enda jag träffat på är Open BVE, och det funkade väldigt dåligt...

Enda alternativet är en s.k. Raildriver som kostar ca 200 euro + frakt på www.aerosoft.com
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 12:39   #6
1422 stegetfore
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sverige
Inlägg: 38
Standard

Okejokej, tack

Men, måste man lägga ut 2000 spänn för att kunna köra Train Simulator (Om man nu absolut inte vill köra med tangenter )
1422 stegetfore besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 12:45   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Eller lite minder om man hittar en begagnad. Jag köpte en begagnad för 1300 + frakt.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 14:23   #8
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard

Inlägg #5&6 Kommer inte ihåg hur eller om den fungerade dock. http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=Joystick
Viktor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 20:05   #10
1422 stegetfore
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sverige
Inlägg: 38
Standard

Hm ser ut att bli strul om man har Vista och Raildriver :/ på MSTS. Vad rekomonderas då?

Tack för alla tar sin tid
1422 stegetfore besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 00:09   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Lat mans hand

Det går alltid att översätta tangentbordskoder till en speciell hårdvara om man vill, om man har den kunskapen.

Jag är ju programmerare och elekrtronik ingenjör, och som programmerare försöker man alltid att göra det så bekvämt för sig som möjligt (ni har kanske sett alla kryptiska och korta variabelnamn i källkoder som vi använder - det är bara för att vi inte orkar att skriva så långa ord).

Om det inte redan finns ett program som kan underlätta ens tillvaro, så gör man det själv.

Jag gjorde ett generellt program för Windows för många år sedan, som översätter mus tangenter/hjul-koder till tangentkoder, för att underlätta mitt arbete. Sen upptäckte jag att köra tåg med endast musens tangenter och hjul var ju väldigt bekvämt. Det är bara att definiera vilka musfunktioner som ska översättas till tangentbordet. Detta går naturligvis att översätta från en joystik också.

Jag anser dock att en joystik är överflödig, när man ändå har en mus i ena handen. Man kör endast med pekfingret vilande i ett bekvämt läge över musen. Om man behöver använda originalfunktionerna för musen, är det bara att hålla nere Ctrl-tangenten samtidigt.

Mitt program är en så kallad "keyhook" som ligger i bakgrunden av alla program som är aktiva i Windows. Programmet känner av musens koder och översätter dessa till tangentbordskoder innan något annat program "ser" dessa koder.

Några exmpel.


TRS DCC mode. Endast mus-hjulet används.
  • Wheel up: Throttle + (W)
  • Wheel down: Throttle - (X)
  • Wheel (middle) button down: Stop (S)
MSTS CAB mode. Hjulet och höger tangent används.
  • Wheel up: Throttle +
  • Wheel down: Throttle -
  • Wheel (middle) button down: Release Throttle/Break
  • Right button down: Break
Den som är intresserad av att använda detta program, för eget privat bruk endast, skriv ett PM till mig. Programmet har jag använt under många år i alla möjliga sammanhang. Det är helt buggfritt och det är garanterat Windows kompatibelt och följer alla regler enligt "Windows programming API".
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TheHook.jpg (78.1 KB, 92 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-10-31 klockan 00:13.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 00:38   #12
1422 stegetfore
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sverige
Inlägg: 38
Standard

Intresserad till 1000!

Skickade PM =)
1422 stegetfore besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 00:44   #13
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
(ni har kanske sett alla kryptiska och korta variabelnamn i källkoder som vi använder - det är bara för att vi inte orkar att skriva så långa ord).
-
Det är ju också det klart största och främsta skälet till att man använder en utvecklingsmiljö/programvara som skriver ut det man tänker. Typ Visual Studio eller Dreamweaver.
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 03:35   #14
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström Visa inlägg
Det är ju också det klart största och främsta skälet till att man använder en utvecklingsmiljö/programvara som skriver ut det man tänker. Typ Visual Studio eller Dreamweaver.
Vilken lycka om så vore fallet! Att kunna tänka sig till en funktion, eller flera, och få den/de utskrivna. Men å andra sidan skulle jag bli sysslolös och vara tvungen att hitta på något annat meningsfullt så det är tur för mig att denna mjukvara inte finns ännu.

Skämt åtsido. Jag förstår vad du menar, men min tolkning kanske blir verklighet någon gång i framtiden?

Visual Studio, hmmm... Dreamweaver, vet ej/har ingen uppfattning. Sen slutetet av 80-talet så litar jag på och använder fortfarande Borlands utveckingsverktyg (Assembler, Pascal, C, C++, Delphi, Builder etc.).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-10-31 klockan 03:54.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 03:59   #15
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Vilken lycka om så vore fallet! Att kunna tänka sig till en funktion, eller flera, och få den/de utskrivna. Men å andra sidan skulle jag bli sysslolös och vara tvungen att hitta på något annat meningsfullt så det är tur för mig att denna mjukvara inte finns ännu.

Skämt åtsido. Jag förstår vad du menar, men min tolkning kanske blir verklighet någon gång i framtiden?

Visual Studio, hmmm... Dreamweaver, vet ej/har ingen uppfattning. Sen slutetet av 80-talet så litar jag på och använder fortfarande Borlands utveckingsverktyg (Assembler, Pascal, C, C++, Delphi, Builder etc.).
Hum, jag har tyvärr inte någon koll på Borland, men det jag menade var iaf att du påbörjar att skriva något så kompletterar den/ger förslag på vad du menar...
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009