Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-25, 18:21   #1
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Question Många färdiga byggnader från Sverige och hela världen kan detta vara något?

Hej hittade detta av en slump när jag kollade på google earth.

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/

Ni kanske redan viste om detta? Det står även att man kan ladda ner modellerna. Modellerna är bilar ,Fartyg,Flygplan,Tåg och byggnader. Vet inte riktigt hur detta fungerar och om det funkar i spelen Railworks/Train simulatror, MSTS, Trainz? Men med detta kanske man kan bygga mer verklighetstrogna städer?
Rasmus96 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 18:51   #2
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Här är några tåg jag hittade det finns flera tåg. Det står under bilden att man kan ladda ner modellen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tunnelbana 1.jpg (11.9 KB, 322 visningar)
Filtyp: jpg Pendel1.jpg (10.8 KB, 320 visningar)
Filtyp: jpg Pendel2.jpg (14.0 KB, 321 visningar)
Filtyp: jpg Pendel3.jpg (14.2 KB, 321 visningar)
Filtyp: jpg X2n.jpg (8.9 KB, 319 visningar)

Senast redigerad av Rasmus96 den 2011-09-25 klockan 18:54.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 19:33   #3
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Här är även lite byggnader just dessa är från Stockholm. Därför jag visar detta är för att ni ska se lite vad som finns och om man kan ha användning av sånt i simulatorerna?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Huset.jpg (31.4 KB, 319 visningar)
Filtyp: jpg Huset1.jpg (6.5 KB, 312 visningar)
Filtyp: jpg Huset2.jpg (7.0 KB, 311 visningar)
Filtyp: jpg Huset4.jpg (11.1 KB, 315 visningar)
Filtyp: jpg Huset5.jpg (11.8 KB, 315 visningar)
Filtyp: jpg Huset6.jpg (7.1 KB, 306 visningar)
Filtyp: jpg Huset7.jpg (8.0 KB, 311 visningar)
Filtyp: jpg Huset8.jpg (6.1 KB, 307 visningar)
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:09   #4
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Dethär skulle ju kunna vara ett enormt lyft för Tåg-sim!

EDIT; Kolla nu, finns ju alla från tågstationer till pizzerior!

Senast redigerad av GBSF den 2011-09-25 klockan 21:11.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:11   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Det enda som behöver göras är alltså att få in det i simulatorn, och de försök jag har gjort under eftermiddagen har inte varit framgångsrika...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:22   #6
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Du kan exportera Sketchup modeller till t.ex. 3DsMax för att sedan exportera till simulator. Det största problemet ligger i att det nästan är mer jobb att fixa till modeller än att göra de från grund. Sen kan de alltid fungera som referensmaterial inne i editorn medan man bygger samma typ av modell. De är inte riktigt lämpade för direkt export till simulator, då pratar jag om själva tågen och detaljrika modeller. Hus går alldeles utmärkt (med tillstånd)
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:55   #7
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Japp finns mycket kul. Det här med tillstånd vet jag inte riktigt finns ju en "Hämta modellen/ladda ned" knapp på alla modeller så tror att man kan använda de då? Fast jag vet inte riktigt. Men visst vorre det kul med typ Stockholms statshus eller något annan känd svensk byggnad. Skulle bli mycket roligare att bygga riktiga städer i Tåg-sim då.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 22:09   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Sannolikt kan man få tillstånd att som i vårt fall använda modellerna som freeware i tågsimulatorer. Kollat lite på 3ds-hämta-hem modeller idag i annat sammanhang och de flesta påpekar att de inte får läggas upp i någon form på annat ställe, än med deras medgivande. Det gäller nog även i förädlad form så som i tågsimformat. Men, jag har svårt att tro att någon skulle säga nej faktiskt, har man än gång lagt upp en modell så är det formodligen för att det ska komma till glädje i ej kommersiella sammanhang. Så ser man bara till att ha med referenser till grundkällan, så blir nog ursprungsmakaren bara glad skulle jag gissa på.

Nästa sak som kan stöka till det för oss kan mycket väl vara komplexiteten på modellerna. Som Basse mycket riktigt påpekar, så kan det vara mycket jobb att få till det. Dessa modeller kanske (eller till och med sannolikt) har en helt annan division på antalet polygoner än vad vi önskar oss. Som kuriosa, jag hämtade hem en fotboll. Ja, en sån där rund ni vet, som ett antal människor springer o jagar på en gräsplan. (dom skulle ha flera bollar....) Den hade det blygsamma antalet av dryga 22000 polygoner, ungefär som mitt D-lok har just nu. Så, bara polygonstädning kan ta en kolossal tid.

Sen kan det ju mycket väl finnas objekt som kan passa som handen i handsken eller som sagt kan tjäna som master för en egen modell. Så möjligheten är intressant ändå, skulle vara kul om nån får en framgång i detta.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 17:50   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nya rön!

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Sannolikt kan man få tillstånd att som i vårt fall använda modellerna som freeware i tågsimulatorer. Kollat lite på 3ds-hämta-hem modeller idag i annat sammanhang och de flesta påpekar att de inte får läggas upp i någon form på annat ställe, än med deras medgivande. Det gäller nog även i förädlad form så som i tågsimformat. Men, jag har svårt att tro att någon skulle säga nej faktiskt, har man än gång lagt upp en modell så är det formodligen för att det ska komma till glädje i ej kommersiella sammanhang. Så ser man bara till att ha med referenser till grundkällan, så blir nog ursprungsmakaren bara glad skulle jag gissa på.

Nästa sak som kan stöka till det för oss kan mycket väl vara komplexiteten på modellerna. Som Basse mycket riktigt påpekar, så kan det vara mycket jobb att få till det. Dessa modeller kanske (eller till och med sannolikt) har en helt annan division på antalet polygoner än vad vi önskar oss. Som kuriosa, jag hämtade hem en fotboll. Ja, en sån där rund ni vet, som ett antal människor springer o jagar på en gräsplan. (dom skulle ha flera bollar....) Den hade det blygsamma antalet av dryga 22000 polygoner, ungefär som mitt D-lok har just nu. Så, bara polygonstädning kan ta en kolossal tid.

Sen kan det ju mycket väl finnas objekt som kan passa som handen i handsken eller som sagt kan tjäna som master för en egen modell. Så möjligheten är intressant ändå, skulle vara kul om nån får en framgång i detta.
Efter Bengans "uppkastningar", i Trainz Download,av stora Stockholmbyggnader var jag tvungen att utforska dessa!

Resultatet blev följande:
  1. Modeller gjorda med "Googles Ketchup" är mycket polygonsnåla!!!
  2. Mängden texturer däremot är enormt!!!!
Jag dissekerade "Gasverksvägen Hjorthagen" som är en liten byggnad, för att se hur den var exporterad. Resultatet ser ni på bilderna! Men detta är nog ändå framtiden att framställa byggnader enkelt! Man kan ev. minska storleken på vissa texturer och få ned storleken ytterligare!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Polycount.jpg (104.0 KB, 193 visningar)
Filtyp: jpg Texturesize.jpg (158.5 KB, 195 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-02-25 klockan 17:53.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 19:43   #10
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Har sketchup slutat att ha onödiga "invändiga" ytor på alla polygoner numera eller är det exportverktygen som förbättrats avsevärt på sistone?

Hus och annat fyrkantigt är sketchup rätt bra att använda men på grund av dess natur, mitt mellan solid- och ytmodelleringsprogram, är dess definition av en cirkel och andra "runda" föremål lite för exakt för våra syften.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 20:10   #11
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

För hus fungerar det säkert helt okej. Det jag märkt när jag testat är att det skapas väldigt många extra verts, och texturen är lite speciellt lagt på modellerna.
Men ser man till att få bort allt "skräp" från modellen går det säkert helt ok om man också får tillstånd av skaparen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 08:32   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Analys av "Globen - by Stefan Larsson"

Förvisso ett vackert bygge men resultatet av min analys ger betänkligheter!? Bilderna får tala!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Polycount.jpg (112.1 KB, 176 visningar)
Filtyp: jpg Texturesize.jpg (203.2 KB, 177 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 19:47   #13
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Det du, det var inte dåligt "inpinkat" det
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 13:00   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Mera Ketchuperier!!!

På Google Sketchups Warehouse finns många snyggt gjorda byggnader, bl.a. Falköping Cenral, ett mycket fint och detaljerat bygge med mycket snygg texturering! Men, när man exporterar den till Trainz med Ruby Exportern så blir reslutatet nedslående. Begrunda dessa bilder och siffror så förstår ni nog att det är helt oandvändbart i Trainz. Det finns sätt att minska ner detta till rimlig nivå men jag tror ingen har lust för det är ett jättearbete!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg falk1.jpg (94.3 KB, 134 visningar)
Filtyp: jpg falk2.jpg (111.0 KB, 133 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 13:34   #15
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
På Google Sketchups Warehouse finns många snyggt gjorda byggnader, bl.a. Falköping Cenral, ett mycket fint och detaljerat bygge med mycket snygg texturering! Men, när man exporterar den till Trainz med Ruby Exportern så blir reslutatet nedslående. Begrunda dessa bilder och siffror så förstår ni nog att det är helt oandvändbart i Trainz. Det finns sätt att minska ner detta till rimlig nivå men jag tror ingen har lust för det är ett jättearbete!!!
Det gäller väl inte bara Trainz, det är väl alla nuvarande tågsimulatorer som det blir mastigt för?

När man väl fått in modellen i sin 3D-miljö, med alla 300.000+ polygonerna och givet att den är måttriktig så har man ju en suverän bas att snabbt bygga upp en tågsimulatorvänlig ny modell, genom att använda den importerade geometrin som bas och snappa en ny modell till de vertex som redan finns på rätt plats. Det är ganska snabbt gjort.

Om texturen är användbar eller inte får man väl ta ställning till från fall till fall, men jag menar att det bör vara en suverän bas för att snabbt få en modell gjord jämfört med att bygga den från scratch. Nu utgår jag från att den importerade modellen håller en hög måttriktighet så man kan ta koordinaterna rakt upp o ner, annars spricker resonemanget.

Bara en stilla fundering, utan att själv ha importerat nått o analyserat.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009