Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-27, 23:10   #1
TGV Paris-Lyon
Nyligen medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 19
Standard Rutten LGV Med 3.0 laddar inte!

Hej!

Har precis installerat rutten LGV Med 3.0 och strax efter att jag klickar på START knappen efter att jag valt just denna rutt och tågset, så avbryts laddningen och ett litet, men retligt, felmeddelande upp med följande meddelande: "Train World initialization failed"

Någon som stött på samma problem och som vet en lösning på problemet? Mycket tacksam för hjälp!

Ha det fortsatt bra i vårregnet!
__________________
TGV Paris-Lyon besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 08:25   #2
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Gå in rutt mappen och kör Installme bat filen som ska finnas där som kopierar texturer från orginal rutterna. Hoppas det ska funka.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 14:07   #3
TGV Paris-Lyon
Nyligen medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 19
Standard Det funkade!

Verkligen kul att ditt tips hjälpte! Ett stort tack! Nu kan jag entligen färdas i detta fantastiska landskap!

Men vad var det igentligen som denna fil gjorde när jag klickade på den? Använder rutten nu istället textur från originalrutterna i MSTS, typ Marias Pass mm? Förklara gärna för en nyfiken nybörjare.

Ha det bra!
__________________
TGV Paris-Lyon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 14:11   #4
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Den kopierar helt enkelt miljö texturer från orginal rutterna till den nya rutten så att msts kan hitta rätt textur till rätt del av rutten osv. Personligen är jag inte så high på vad exakt i deltalj den gör det får gärna någon av forumets grymmaste rutt byggare svara på.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 14:16   #5
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej!
MSTS är uppbyggt så att alla objekt och texturer som används i en rutt måste ligga i den ruttens katalog. Det räcker alltså inte att t.ex. ett hus finns installerad rutt A. Vill man dessutom ha huset i rutt B så måste huset även installeras där.

Så det install.bat gör är att kopiera alla orginalobjekt och texturer som används i LGV Med 3.0 ifrån dom sex orginalrutterna till din LGV Med 3.0-katalog.

Hoppas att det förklarar saken.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 14:37   #6
TGV Paris-Lyon
Nyligen medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 19
Standard

Knepigt! Betyder detta att den textur som nu används inte är den som gänget bakom LGVMed hade tänkt sig? Eller är det meningen att det ska vara så?

Påverkas andra fristående rutter som Northen Denmarks textur också av denna batfil? Är det negativt eller OK?! Det ska vara så?

Påverkas även Xtracks och NewRoads som installerats för detta ändamål? Påverkar Xtrack originalrutterna som Marias Pass också?

Krångligt men intressant!
__________________
TGV Paris-Lyon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 15:40   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Nja, om vi benar up lite granna då...


En rutt har en egen mapp, som i sin tur innehåller följande i grova ordalag:
  • Ruttens texturer på mark och objekt
  • De ingående objekten som rutten använder sig av
  • Ruttens landskap förståss
  • Ruttens aktiviteter
När en rutt distrubieras kan ibland, men inte alltid, en installationsfil följa med, som då kopierar de saker som rutten använder sig av som finns i original-rutterna. Enbart den nya rutten ska normalt sett beröras. Men, det finns inget som inte säger att en bat-fil skulle kunna in o lalla i global likaväl. Möjligtvis en ut-döende process, då rutter blir mer och mer fjärran från vad originalrutterna är och därmed använder mindre av det som finns där... Själv har jag inte ens original-rutterna installerade längre och är inte så jätte-intresserad av rutter som bygger på original-grejjer... Själv avskyr jag dessutom allt vad exe-filer heter eller bat-filer, då man tappar lite kontroll på vad som görs... Exe-baserade rutter eller fordon brukar oftast åka i papperskorgen hos mig... Ett otyg, tycker jag och helt onödigt egentligen, så svårt är det inte att installera grejjer til msts. Men, det är jag det...

Til en MSTS-installation, så finns även en del globala saker, som alltså berör alla rutter och det är följande:
  • Spårsystem, alltså Xtracks, Y-tracks, ScaleRail etc...
  • Tågen
  • Tågsammansättningarna (Consists)
Communiten har utvecklat en standard för nya spår-system, som kallas "standardized tsection.dat" och det är definitionsfilen för spåren i MSTS. Standarden innebär att det är kompatibelt med original-rutter, samtidigt som nya spårsystem kan användas. Uppdateringar av standarden sker löpande, men signifikant är att det tas ALDRIG bort spårdelar, för att bibehålla bakåt-kompabiliteten.

En rutt påverkas således inte om du installerar Xtracks samtidigt som du har ScaleRail installerat. Men, åt andra hållet, man måste alltid kontrollera vad en rutt kräver för spårsystem för att fungera och vilken version minst av tsection.dat... Har du den nyaste tsection.dat, så är du lugn på den delen, men du måste ändå kontrollera vad rutten kräver, så du har alla "fysiska" spårdelar.

En rutt kan dock påverkas om man t.ex installerar Xtracks som ersätter en del original-spår, har för mig att en del kurvor byts ut til betydligt snyggare o mjukare kurvor t.ex...

ScaleRail har den finessen, så du kan ha olika polygon-täta spår installerade beroende på vad du har för dator eller vad du vil göra... Du kan utan vidare installera från gång til annan vilket polygonpaket du för stunden vil ha.


Tågsammansättningar (Consisten) är allstå inte ruttberoende, utan tillgängliga för alla rutter, på gott och ont. Vill man städa upp och ta bort en del consists, så är det på sin plats att vara försiktig... Tar du bort ett consist som en rutts aktivitet använder, får du inte igång rutten. Tar man bort consists, kan det vara en finess att istället för att ta bort dom, placera dom i "karantän" först, tills man vet att dom inte behövs. Alternativt får man ta bort aktiviteterna som använder sig av consisten.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 16:04   #8
TGV Paris-Lyon
Nyligen medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 19
Standard

Tack för ett mycket utförligt svar!

Jag lär mig mer och mer vilket är kul! Fattar inte riktigt hur jag missat denna underbara värld av tågsimulatorer och att köra tåg i en virtuell värld! Har annars alltid haft ett stort intresse för fysiska modelljärnvägar i H0 och N-skala! Men tid och plats har gjort att det tyvärr får ligga i lådan. Länge har jag planerar att bygga upp en ny N-skala bana, men efter att jag köpte MSTS för skoj skull för 89 kronor på Dischshop så är jag helt fångad!

Lite trist med tanke på att programmet funnits från 2001 och känns lite omodernt. Positivt är dock att det finns så mycket att ladda ner. De som gjort alla dessa underbara rutter, lok och vagnar har gjort ett fantastiskt arbete! Verkligen bra gjort! Och sedan detta forum är ju bra för dels som källa och dels för det knyter an till all möjlig kunskap inom MSTS!

Betyg till alla som utvecklat denna värld till vad den är idag: av fem möjliga!

Tänkte på att du skrev att du tagit bort vissa rutter. Går det att "städa" bort alla originalrutter och tåg från själva huvudinstallationen? Vill helst städa bort allt amerikansk och bara använda mig av svenska och europeiska saker!

Jo, en annan sak! Har ingen utvecklat någon svenska version av själva bakgrundsbilderna. Vet att det finns svensk översättning, men jag tror det var den danska versioner som även hade snygga danska bilder som bakgrund till menyerna? Ett tips till någon som vill utveckla detta!

Tack och ha det så bra!
__________________
TGV Paris-Lyon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 16:27   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Japp, det är ett gammalt program, men har fortfarande magiskt nog mycke att ge... Nya simulatorer är ju dessutom i antågande och åtminstånde den ena av dom, TMTS, kommer "ärva" åtminstånde fordon och objekt från MSTS. Återstår att se vad KRS kommer att göra på den punkten...

Om man inte vil ha original-rutterna och dess tåg och consists så kan man göra på följande sätt:

I din MSTS-map, så har de en mapp som heter ROUTES. Döp helt enkelt om den till ROUTES_ORIG. Skapa en ny mapp nu med namnet ROUTES på samma ställe som den gamla och så har du en helt ren mapp redo för dina nya rutter.

På samma sätt kan man göra med mapparna CONSISTS och TRAINS som finns i mappen TRAINSET. Så att du i mappen TRAINSET har 4 mappar, CONSISTS_ORIG, CONSISTS, TRAINS_ORIG och TRAINS.

På detta sättet har man en helt ren MSTS-insallation, utan original-rutter eller original-tåg. En varning kan dock vara på sin plats, några lok kan utnyttja original-lokens cabbar och/eller ljud, då får du lyfta tillbaka det aktuella tåget till din nya rena TRAINS-mapp.

Notera oxå att om nu du installerar en rutt med en bat-fil för att kopiera över original-saker, så blir det problem, då du flyttat bort dom. Lösningen är antingen att du editerar bat-filen och säger din andra path, där du har original-rutterna, eller så får du lyfta över original-rutterna temporärt...

Fördelen med att ha original-grejjerna borta från installationen är att dels så blir laddningstiden för msts kortare, samt att man slipper bläddra bland tåg och fordon som man ändå aldrig använder... Om man inte gör det, förståss..
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 17:21   #10
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post Länk till bakgrundsbilder

Citat:
Ursprungligen postat av TGV Paris-Lyon

Jo, en annan sak! Har ingen utvecklat någon svenska version av själva bakgrundsbilderna. Vet att det finns svensk översättning, men jag tror det var den danska versioner som även hade snygga danska bilder som bakgrund till menyerna? Ett tips till någon som vill utveckla detta!

Tack och ha det så bra!
Hej!

Här kan du hitta länkarna där det finns svenska bakgrundsbilder till MSTS:

http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9454

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 17:44   #11
TGV Paris-Lyon
Nyligen medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 19
Standard

Lät ju väldigt bra, men inga av länkarna som hänvisade till bilderna funkade!

Går de att hitta på annan plats?!
__________________
TGV Paris-Lyon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009