Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-08-03, 08:03   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard Trs 22 +

Startar ny tråd om TRS 22 + och klipper ut och klistrar in inläggen från tanigardis tråd från Landskapsdesign, så vi slipper fylla ut den tråden med en massa frågor angående TRS 22 +.


Ser ju skitbra ut.
Har inte hållit på med Trainz på ett tag, har varit ett uppehåll på ca: 1 och ett halvt år, men är inne på Forumet några gånger i veckan.
Har TRS2019 och har tänkt mig uppdatera till nyare variant.
Vilken variant har du ? Vad heter den ?
Vill minnas, att det fanns flera varianter.
__________________
Bengan


Det är Trainz 22 plus dvs abonnemangsversionen. Det är den enda varianten som har stöd för HD- terrängen
__________________
tanigardi


Har bara köpt spelen tidigare och har aldrig behövt tänka på någon abonnemangsavgiften.


Vad ligger abonnemangsavgiften på, per månad ?

Behöver man först köpa Trainz 22 plus för X-antal pengar och sedan tillkommer abonnemangsavgiften ?
__________________
Bengan


Bengan: Trainz+ kostar antingen 7,99USD/månad, eller 69,49USD/år. Då ingår Trainz 2022 (och en hel del annat), men tror(????) man blir av med det när man slutar betala. När jag tecknade Trainz+ så var det någon deal att om jag valde Trainz+ för ett år, så fick jag även Trainz 2022 för alltid. Rätt saftigt, men för mig som älskar Trainz känns det som en bra stöttning varje år. Har tidigare bara haft FCT-prenumeration, men det går ju tyvärr inte att ha enbart FCT-prenumeration numer, utan FCT säljs bara som stycke, eller inbakad i Trainz+.
__________________
//Joakim Wahlberg


70 USD för ett spel och då ingår inte ens allting utan man måste betala extra för det som är intressant!
Den dealen som Jockes pratar om var bättre än det som finns som standard, men var ett specialerbjudande för något år sedan.
Annars är det så att om man inte köper TRS22 separat så försvinner det inklusive allt det andra som man har betalt för när man slutar betala för Trainz+.

Det innebär ju att TRS22 utan Trainz+ "bara" är T:ANE 3.0 och om man tar Trainz+ så betalar man för samma program igen och igen och igen...
Att kalla det för en prenumeration är att ta i, snarare leasing.

Tyvärr så tycker inte jag att det är värt pengarna hur bra det än är!

Ber om ursäkt igen för att ha klivit in vid sidan om ämnestråden.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2023-08-03, 08:48   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Med min knackiga skolengelska, så har jag uppfattat ungefär som vad Jocke och Blomsson beskriver.

Köpte för ca: 10 år sedan FCT på livstid och nu verkar det följa med i dom nyare Trainz, så där känner jag mig lurad.
Så att inte bli lurad igen, vid köp av nytt TRS, så har jag lite frågor.

Finns ju flera varianter av TRS 22.

TRS22 PURCHASE

TRAINZ PLUS STANDARD för $ 69,99. Den som Jocke beskriver.

TRAINZ PLUS GOLD för $ 7,99 per månad.

Med min dåliga engelska, så hänger jag inte alls med riktigt.
Om jag vill ha stöd för HD-terrängen. Räcker det med plus standard eller behöver man ha plus gold ?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-03, 09:10   #3
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Jag själv har standard-versionen och det räcker med plus standard för att få tillgång till HD-terrängen.


Gold-versionern ger dig bara lite mer annat som man förmodligen inte behöver, i alla fall inte jag.


t.ex.
Standard ger dig (Google översatt)


First class ticket


Senaste Trainz Retail Editions - Få tillgång till alla återförsäljar-Editions(?) (från T:ANE och framåt)


Trainz Plus Edition - Njut av helt nya funktioner först (t.ex. Surveyor 2.0)


Nytt innehåll - Tidig tillgång till innehåll före framtida återförsäljarsläpp


Exklusiva lojalitetsbelöningar - Coola grejer speciellt för medlemmar (som Scrapbook)


Gold-versionen ger detta


All DLC-åtkomst - Njut av hela sviten av Trainz DLC-objekt


Förhandsgranska Pass - Utforska nya DLC-artiklar innan återförsäljning släpps


Trainz Butiksrabatt - 25 % rabatt på all DLC i Trainz Store


Trainz Rewards - Bonus 3x Trainz-belöningar.


Låt Google översätta hela trainz-sidam, kopiera länken nedan,

https://info.trainzsimulator.com/trainz-plus

Klistra in den i Google översätt

https://translate.google.se/

Klicka i den svensköversatta länken sedan.

(Obs! Gick inte att att länka den direkt.)
__________________
Jörgen

Senast redigerad av mazter den 2023-08-03 klockan 09:16.
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-03, 11:11   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Bra gjort Bengan att flytta innehållet till en ny tråd!

TRS22 PURCHASE - 69:99 USD, ditt för evigt(!), endast programmet inget övrigt.
TRAINZ PLUS STANDARD - 7:99 USD/mån (95:88/år) eller 69:49/år engångsbelopp, innehåll enl masters inlägg.
TRAINZ PLUS GOLD - 14:99 USD/mån (179:88/år) eller 129:49/år engångsbelopp, innehåll enl masters inlägg.
Jag tycker detta är hutlösa priser och skulle definitivt inte köpa någon variant utan en väldigt kraftig rabatt!

Både Standard och Gold kan avslutas när som helst, men har du betalt för ett år så lär du ju vara fast under den tiden!
Vid avslutande av abonnemanget så försvinner tillgängligheten till allt innehåll.

Saxat från Trainz Membership FAQ
Citat:
What is Trainz Plus Standard Membership?
Trainz Plus Standard membership provides access to the latest Trainz Plus build, and includes an ongoing First Class Ticket.
You also receive the full TRS19 and TRS22 built-in content sets.
You can cancel your membership at any time and access to your Trainz builds (and other benefits) will end at the expiration of that billing period.
Den sista raden i kursivstil är den som är intressant och som i översättning lyder ungefär: Du kan avsluta ditt medlemskap när som helst och tillgången till dina Trainz builds (och andra förmåner) kommer att avslutas när betalningsperioden är till ända.

Så, om man inte har samma/liknande villkor som Jockes så måste man köpa TRS22 och Trainz+ för att få behålla TRS22 efter avslutat abonnemang. Vilket ju faktiskt innebär att du får betala för samma program flera gånger, den totala kostande beror givetsvis på vilka varianter man väljer.

Det som inte framgår när det skrivs om Trainz+ från diverse håll är vad som händer med objekt (banor t.ex) som skapas med Trainz+ och du avslutar abonnemanget? Det skulle ju vara väldigt taskigt om grejerna som du kanske har arbetat med i flera månader bara försvann och aldrig gick att få tillbaka! Jag hoppas ju inte att det är så utan att det är knutet till ditt användar-ID på något vis, men kan ju också vara ett sätt att behålla "kunderna" av rädsla att tappa innehåll, lite grann som" the first fix is free".

Som en (oproduktiv) skapare av innehåll/projekt till Trainz så känns det som viktigt att kunna testa alla olika delar av ett program, därför så blir ju avsaknanden av Surveyour 2.0 i TRS22 som en definitiv spik i kistan att införskaffa endast TRS22, om det inte skulle bli fruktansvärt billigt!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-03, 13:02   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Stora frågan är ju, vad är framtidstanken med Trainz? Kommer Surveyor 2.0 bli standard i nästa version av Trainz? Trainz 2022 är inte jättegammalt, släpptes ju för mindre än 1½ år sedan. Kommer vi få se ett Trainz 2024 snart, och vad är inkluderat i det?

69USD per år är dyrt, men jag ser det som ett stöd till utvecklingen av Trainz. 69USD är billigare än vad jag lägger på streaming-tjänster vare år. Tågsim är ju en riktig nisch-marknad, och med egentligen två konkurrenter (och ännu fler som inriktar sig på enbart körandet) så är ju frågan hur stor lönsamheten i branschen är.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-03, 18:13   #6
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard

Har samma tanke som Jocke, att man stöder utvecklingen av Trainz, som ju verkligen är en nisch på spelmarknaden. Tycker dessutom att det inte är särskilt dyrt med ca. 60:- per månad. Och för min del så, om jag tittar tillbaka, alltid köpt den nya versionen av Trainz när den kommit ut och att Trainz plus inkluderar en first class ticket gör att skillnaden blir ganska liten för min del.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-08-03, 21:44   #7
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Det stämmer med att det inte blir så mycket extra pengar man betalar för plus.


$5.99 för enbart FCT jämfört med Trainz plus med FCT för $7.99 är inte så farligt tycker jag.


Visst, skulle jag slopa att betala så förlorar man allt, vad jag också förstått det. Men det är en senare historia...
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009