Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-17, 20:20   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard Vilken simulator är verkligen värt att bygga rutt?

Hej!
Det diskuterades verkligen aktivt om datorprestanda och jag undrar om det är verkligen värt att bygga RW-rutt? Tänk om RW-utvecklarna inte bryr sig om att höja grafikmotorn.
Då är kanske bättre att satsa på Open Rails istället.
Vet inte hur är det med Trainz, har den bra grafikmotor?
Vad säger ni om det?
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 20:44   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag tycker inte att Trainz är något att bry sig om. Visst, det är finfin grafik och enklast att bygga, men det är mer en virtuell modelljärnväg än en tågsimulator. Nästan inga svenska tåg har riktig hytt, till exempel. Jag tycker att du ska bygga vidare i RW och sen får vi se hur det blir med OpenRails.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 23:03   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Vill inte dra upp denna eviga strid om "vilken som är bäst", men Xoa7, Xoa5, Yoa6, Yoa7, Yoa8, Pa, Oa, Oc, Od, samt bussar och en ångbåt har allesammans fungerande hytter. Räknar man även de som man inte kan röra reglage i så tillkommer en hög till, som Hg och även något av DONJ-ångloken om jag inte missminner mig. Och det är väl ändå fler hytter än vad det ens existerar riktiga svenska lok till RailWorks/RailSim vad-det-numera-heter?

Vad det gäller att bygga rutter så är nog Trainz (har ingen erfarenhet av någon annan simulator skall tilläggas) den som är lättast att förstå och komma igång med, men de andra är säkert bra när man väl förstår dem. Att sedan grafiken inte är den bästa i Trainz får man väl leva med, men man kan höja realismen betydligt om man vet hur man bygger, titta bara på Ekankal och Rely's bilder från spelet. Allt beror på hur man vänder och vrider på det.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 23:45   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vill inte dra upp denna eviga strid om "vilken som är bäst", men Xoa7, Xoa5, Yoa6, Yoa7, Yoa8, Pa, Oa, Oc, Od, samt bussar och en ångbåt har allesammans fungerande hytter. Räknar man även de som man inte kan röra reglage i så tillkommer en hög till, som Hg och även något av DONJ-ångloken om jag inte missminner mig. Och det är väl ändå fler hytter än vad det ens existerar riktiga svenska lok till RailWorks/RailSim vad-det-numera-heter?

Vad det gäller att bygga rutter så är nog Trainz (har ingen erfarenhet av någon annan simulator skall tilläggas) den som är lättast att förstå och komma igång med, men de andra är säkert bra när man väl förstår dem. Att sedan grafiken inte är den bästa i Trainz får man väl leva med, men man kan höja realismen betydligt om man vet hur man bygger, titta bara på Ekankal och Rely's bilder från spelet. Allt beror på hur man vänder och vrider på det.
Instämmer helhjärtat i att det är fullständigt meningslöst att "räkna ut nån" eller "vem är bäst"... Simulatorerna är ju olika, har olika för och nackdelar och tilltalar folk olika. Kan det inte få vara så?

Jag skulle dock vilja opponera mig lite mot argument att en editor är lätt att komma igång med och förstå... det har säkert betydelse för glada nybörjare, men att bygga en 30-mila-rutt eller nått är inte gjort i en handvändning, hur många år höll Totte på med trollhättan 2? Då är det mer väsentligt hur verktyget fungerar när man väl kan det och är inkörd på det. I den professionella cad-världen jobbar jag mycket hellre i ett cad-program som kräver utbildning än ett som du själv kan komma snabbt igång med.. det snabba programmet blir man snart tokig på för att det är osmart att jobba effektivt med. Det avancerade programmet har mycket energi lagt på att få det intuitivt att jobba med. När du väl lärt dig programmet... min egen uppfattning. Givetvis kraftigt generaliserat, optimalt så skulle det vara både lättlärt och effektivt att jobba med förståss...

På frågan vad man ska satsa på? Ja du. Den som visste det. Open Rails vet vi för lite om dess uthållighet, det är ju trots allt en frivillig insats och hur kommer kontinuiteten att vara? Trainz har väl såvitt jag förstår en fungerande utveckling, så att räkna ut dom verkar ju befängt... RailWorks är bevisligen aktivt, RW3 med väsentliga uppgraderingar är inte gammalt. Att hänga upp sig på datorprestanda kontra grafikmotor konta plattformsval verkar också lite kortsiktigt. En rutt blir ju inte klar nästa vecka lixom... På ett år vet vi att datorkomponenter har tagit ett kraftigt kliv framåt i prestanda, så vad man än väljer ur det perspektivet så spelar det väl egentligen ingen roll.

Så, vad blir kontentan av det här resonemanget då? Tja, bygg med det du trivs med helt enkelt. Eller på det du av en eller annan anledning tror på. Så tror jag.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 12:41   #5
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Lite OT men det får gå ändå

@Mazz
Appropå CAD-program håller jag för det mesta med dig, men det finns såklart undantag...

Ta exempelvis det fina "high-end" programmet Siemens NX (á 140 000 riksdaler), det är ett jättebra program med ett enormt utbud av funktioner och tillämpningar, problemet är att för normal användning är det nästan för mycket. Det är nästan omöjligt att hålla ett bra arbetsflöde. Exempelvis talar vi om en sisådär 15 variabler som måste definieras för att göra en extrude, jämfört med två musklick i "enklare" program såsom Solidworks eller Inventor.

Vilken poäng jag ursprungligen hade med det är inlägget har jag hunnit glömma på vägen, men jag antar att det var något i stil med att:
Lagom är bäst
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 13:14   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

@sealpower

helt enig med dig, undantag/extremer finns det alltid. Lagom är definitivt bäst!

Sen finns det ju i den professionella världen väldigt många parametrar att ta hänsyn till i valet av en plattform, men användarvänlighet är ju idag en väldigt tung parameter vågar jag påstå.

Undrar om Totte blivit något klokare nu...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 13:22   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Ja Mazz, jag blev klokare nu.
Förstår att det är enormt jobb att jobba med spelets plattform. Många spel blir eftersläpna p.g.a. datorns snabba utveckling.
Så därför reagerar jag på Hawk:s trådar om prestanda m.m.
Jag bygger fortfarande med MSTS och RW. Det är kul!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 13:42   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Ja Mazz, jag blev klokare nu.
Förstår att det är enormt jobb att jobba med spelets plattform. Många spel blir eftersläpna p.g.a. datorns snabba utveckling.
Så därför reagerar jag på Hawk:s trådar om prestanda m.m.
Jag bygger fortfarande med MSTS och RW. Det är kul!
Totte: Jag tror att du har gett det bästa svaret själv, DET SKA VARA KUL.
Det är väl det vi ALLA vill ha när vi håller på med våran hobby.
Annars kan jag nog bara säga som Mazz bl.a, det finns nog inget annat sätt att få reda på vilken simulator som passar bäst för respektive användare, annat än att prova dom själv, och se hur KUL dom är att jobba med.
Att lita på "experterna" som dömer ut vissa simulatorer, och kallar dom för en massa konstigheter (inge vidare seriösa upplysningar), ger jag inte mycket för .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 19:32   #9
dalchr01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
Standard

Och jag bygger vidare (långsamt dock) i gamla MSTS. Inte för att den är mest lättjobbad eller ger bäst resultat, utan helt enkelt för att jag har lyckats lära mig den riktigt bra och trivs med den.

Så för min del rullar det vidare med MSTS, och med två förhoppningar:
- Att Open Rails ska ge förbättrade möjligheter, t ex belysning, fler inställningar osv osv.
- Att de fina modeller (främst då lok och vagnar) som finns t ex till Trainz ska (antagligen genom något sorts mirakel) kunna bli tillgängliga även för MSTS/OR när Open Rails skruvar upp grafikkapaciteten.

Den som lever får se
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 21:58   #10
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Ja Mazz, jag blev klokare nu.
Förstår att det är enormt jobb att jobba med spelets plattform. Många spel blir eftersläpna p.g.a. datorns snabba utveckling.
Så därför reagerar jag på Hawk:s trådar om prestanda m.m.
Jag bygger fortfarande med MSTS och RW. Det är kul!
Men hallå
Jag har ju bara gjort tester som skall vara till hjälp.
För att inte tala om hur mycket pengar jag lagt ut för att komma fram till mina resultat
Jag har konstaterat att MSTS flyter nu efter snart 11 år som det borde gjort från början,
Det tog 10 år innan datorerna kom upp i kapacitet för att kunna köra MSTS med 60-70 FPS och inte minsta lagg.
Det som är synd är att man inte kan köra MSTS riktigt på en widescreen monitors.
Beträffande RW så funkar det ganska skapligt och är värt att bygga rutter till, även köpa rutter är roligt.
Men det kräver senaste hårdvara för att kunna köra med nästan allt på max. Det viktigaste är ett kraftfullt grafikkort.(helst kraftigare än det jag har 7870oc.....
Hoppas att RW utvecklarna verkligen lyckas få till bättre prestanda, typ kunna dra nytta av fler kärnor, mm
Det ända som inte går är att dra upp till max är AA, då laggar det rejält 2X2 då funkar det på min dator, utan AA så flyter RW galant, men då ser ju vissa objekt inte så snygga ut, typ kraftledningsstolpar mm.

Sedan så vet jag inget om Trainz i dag vad det kräver, men jag byggde i Trainz i början och det var roligt då, och så finns det ju så in i vassen med snygga Svenska lok till Trains
Jag tror att jag installerar Trainz igen och ser hur jag gillar det i dag.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009