Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-17, 03:08   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard RCT3's uppföljare är här!

Tjena!

Av en ren slump sprang jag på Planet Coaster på Steam (släpps idag, 17nov). Tydligen är det samma utvecklare som står bakom Roller Coaster Tycoon som varit favoritspel sedan länge. För er som aldrig hört talas om Roller Coaster så är det att man bygger och driver egna nöjesparker. Allt ifrån att bygga individuella bergochdalbanor till att se till att parken går med vinst, justera priser för hamburgare mm mm. Sjukt detaljerat med andra ord.

Nu är alltså uppföljaren här (RCT3 har några år på nacken men är fortfarande roligt). Enligt mig ser det helt fantastiskt ut. Grafiken har förbättras multum, man har förbättrat byggverktygen så att man kan detaljera sina parker ÄNNU mer än tidigare vilket jag ser fram emot. Själv har jag redan förbokat på steam, utan tvekan. Återkommer med åsikter när jag testat.

Mer info finns här; https://www.planetcoaster.com/en/
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 00:06   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Har hunnit spela ett par timmar under dagen nu och här är mina första tankar och åsikter.
  • Det är fantastiskt vackert allting. Grafiken är snygg, detaljrikedomen är fantastisk och alla färdiga byggnader är sjukt fina.
  • Allt är mycket mer "verkligt" än RCT-generationen. Dvs hamburgekioskerna är inte formade som hamburgare utan alla kiosker kommer som en generisk "box" med lucka, sedan får man själv bygga upp det som man vill.
  • Detta leder mig in på nästa steg - detaljstyrningen. I spelet finns nästan inga gränser. Finns säkert tusentals olika smådelar som tanken är att man ska bygga sina olika kiosker och miljöer med. Alla kiosker och byggnader som redan finns med i spelet är också uppbyggda med dessa "smådelar" så de går att plocka isär om man nu skulle vilja och sitter inte ihop som ett fast objekt.
  • Alla attraktioner är också sjukt snygga, detaljerade osv. Bergodalbanorna kan du få exakt statistik på hur hög spänningsgrad olika delar av banan har osv. På de "fasta" attraktionerna kan man ofta välja vilka moment man vill ha med under åkturen vilket är en rolig feature.
  • Bergochdalbanorna har en enormt mycket större valfrihet än RCT3. Finns inte längre fasta bitar att välja mellan utan varje spårbit du lägger kan du vrida och vända nästan hursomhelst. Med undantag för vissa färdigbyggda loopar mm.

Några små nackdelar dock;
  • Eftersom spelet är så oerhört detaljerat så tar det också oerhört lång tid. Eftersom möjligheten faktiskt finns att detaljbygga minsta lilla kiosk så gör man ofta det, vilket gör att det tar väldigt lång tid att bygga parker osv. Detta är dock även väldigt charmigt med spelet.
  • Lite rörigt ibland när man ska leta byggdelar. Det går att filtrera osv på olika sätt men ibland är det svårt att filtrera fram precis det man behöver. Tar lång tid att leta efter grejer.
  • Lite få "teman". I RCT fanns ex. western, spooky, sci-fi osv osv, nu finns det egentligen bara typ 3 huvudteman som är pirate, western och fairytale. Saknar ex. mer spooky-saker om man vill bygga skräckdelar i parken.

Men som sagt, har egentligen bara skrapat på ytan i detta spel och har mycket mer att upptäcka. Men detta var några första tankar.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 19:31   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

En grym grej med spelet att det finns tre spellägen. Sandlåda, karriär och challenge. Det sistnämnda innebär att man startar med en tom park men till skillnad från sandlåda har man begränsad budget och allt är inte framforskat än. Här är några bilder från parken jag byggt under dagen - bara för att visa vad man faktiskt kan åstadkomma med det här fantastiska spelet!





__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009