Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-12, 03:30   #1
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard Betala för MSTS-rutter???

Jag har märkt en tendens till att de som gör nya rutter, börjar antingen att lägga dem på en CD-ROM för §xx.xx dollar eller Euro, eller att man t ex skall använda t.ex. PAyPal (en betaltjänst med kreditkort) för att ladda ner olika rutter. Jag har full förståelse för att ruttbyggnaing är både krävande och tar lång tid, men vart är vi på väg egentligen??? Merparten av de utländska rutterna som tidigare var gratis på www.railserve.com har nu helt plösligt blivit sidor där man ska betala en ringa summa för att hämta hem rutten.
Hoppas inte att Svenska 3D-tåg går samma väg.

Vad tycker ni??? själv tycker jag det är för [}]

Byggare Bob
 
Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 07:56   #2
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Ja jag har (p.g.a min plånbok ock saknad av kreditkort) aldrig brytt mig om Payware material, oavsett kvaliten!!

Suger fett. Betala 300 spänn för en 3D modell.[V]

/Jonatan

Ånglok är bäst!
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 08:18   #3
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Finns det ingen köpare så kan de ju fortsätta att ta betalt bäst de vill och så länge det finns entusiaster förblir marknaden för payware liten. Att ta betalt för något innebär ju också ett ansvar eftersom det då handlar om en köpare-säljarerelation och allt vad det innebär av ansvar och skyldigheter och lagar och regler.

För egen del kan jag bara säga att mitt intresse för msts hade varit obefintligt om inte alla underbara freeware funnits!

Vill med detta inlägg hylla alla entusiaster!
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 08:30   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag har varit emot payware hela tiden, då jag ser detta som en hobby, inget arbete!

Jag anser också att payware dessutom slår väldigt fel. Är man arbetslös, studerande eller har veckopeng, kan det vara kämpigt att lägga ut 200-500 för en rutt eller tåg. Medans den som har arbete utan problem kan lägga ut det.

Visst är det mycket jobb att göra en modell eller rutt. Men jag trodde att 3d-/ruttbyggarna i första hand bygger åt sig själva!????? Alltså att dom bygger för det är skoj och att dom vill ha den modellen /tåget/objektet.

Sen borde det vara tillräckligt med belöningen av att få glädja andra....

Men det är vad jag tycker!




http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 09:55   #5
tjalle
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Bromma, Sweden.
Inlägg: 224
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard

Jag håller faktiskt med Pierre .

I många fall (inte alla) så tycker jag att freeware rutterna är bättre och har högre kvalité än payware samt att alla kan få möjligheten av tillgång till dem (kan visserligen vara problem för dem som har modem [V]).

tjalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 10:33   #6
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev tjalle

Jag håller faktiskt med Pierre .

I många fall (inte alla) så tycker jag att freeware rutterna är bättre och har högre kvalité än payware samt att alla kan få möjligheten av tillgång till dem (kan visserligen vara problem för dem som har modem [V]).

Instämmer helt till det Anders säger, det är nästan aldrig någon "kmj" kvalitet på payware så varför betala för att få sämre?

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 12:37   #7
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Jag är som Pierre, totalt emot payware! För lixom, alla tjänar juh inte pengar på ett jobb, alla har inte jobb. Vi ungdommar t.ex, vi har väldigt ofta en månadspeng/veckopeng som ofta är runt 200-300/50-60 kr.

Jag gör som Jonatan, jag skiter fullständigt i ALLT Payware som har med MSTS att göra.

Alltså, vad är nyttan med en modell, om den bara är gjord för allmänheten?? Jag skulle alldrig kunna bygga ett lok som jag verkligen hatar, för att andra ska kunna köpa det.

Nä, detta med payware är totalt fel.

MVH Daniel

VD för UBOPGE

Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 12:59   #8
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Var går gränsen för vad ni verkligen skulle kunna betala för?

Ska alla hobbys vara gratis eller var går gränsen och varför ska vissa hobbys kosta medans andra inte ska?

Kan ni uppge någon hobby där det inte finns pengar inblandat?

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 13:01   #9
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Men Fredrik, man ska väl inte betala för att ladda ner härifrån sen?

M.V.H Tobias
år 2004!
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 15:39   #10
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Det är kul att se att jag inte är ensam om att tycka som ni!!!
Misstänker att den här tråden kommer att diskuteras länge[8D]
Fortsätt och tyck till!


Byggare Bob
  Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 16:08   #11
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Jag köpte MSTS för 169 kr - rea - även om jag haft planer på att köpa den länge för betydligt högre pris. Men vad ett payware skulle vara värt är svårt att säga. Ett kommersiellt payware som garanterat fungerar, så man slipper koppla in Konsumentverket och KO, skulle väl kanske få kosta någon tia för ett tåg. Jag tror inte att jag skulle köpa det om det inte vore absolut sista utvägen. En annan följd skulle bli att jag förmodligen inte skulle ladda hem i den utsträckning som jag gör idag och inte heller använda MSTS så mycket. Följden blir att MSTS dör bort och då tror jag att det inte heller dröjer länge förrän folk söker sig någon annanstans och marknaden försvinner för de kommersiella byggarna.
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 18:34   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vi kanske ska skilja på payware tåg/objekt/rutter och att betala för att kunna ladda ner....

Att behöva betala för att kunna ladda ner freeware saker (som på t.ex. uktrainsim och på train-sim.com) tycker jag värst om. Dom sidorna gör freeware till payware och så ska det f.. inte vara!

Visst det går att ladda ner ifrån dom utan att vara betalande medlem, men det är knappt att det går. På uktrainsim så hamnar man i en kö och det är bara 5 som får ladda ner samtidigt och till en hastighet av c:a 2,00 kB/sek. Skitdåligt!!!!

Enligt (Fredriks) siffror i denna tråd: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8473 så skulle det kosta 30 000 - 100 000 per år för att driva e-buzz. Och det är kostnaden som tvingar bl.a. uktrainsim att ta betalt. Men när Fredrik sen berättar vad e-buzz verkligen kostar per år så säger han:

"Den enda kostnad vi/jag har är betalningen för domänen(rna) e-buzz.net och stw.se - Denna kostnad står jag och STW för. Kostnaden 30 000-50 000 skulle vara om vi blev ivägkörda från Christians server och blev tvungen att hyra in oss på något större webhotell."

"e-buzz.net kostar 30$ per år (~234 kr) stw.se ligger på 200 kr per år har jag för mig så det är inga större pengar det rör sig om."


Detta gör mig smått förvirrad!?????? Ni har Christian som sponsrar e-buzz med serverplats. Varför kan inte uktrainsim m.fl. sidor ha sponsorer? Är dom för stora för det? Kan man inte ha fler än en sponsor? Lättare att ta medlemsavgift, än leta sponsor?

När det gäller payware tåg/objekt/rutter så är det upp till alla om man vill syssla med sånt. Jag har sagt redan varför jag är emot det!

Jag kan förstå varför företag sysslar med det. Dom gör det oftast enbart av skälet att tjäna pengar. Privatpersoner har jag dock ingen förståelse för. Varför göra det svårare för dom som har det sämre ställt att syssla med det dom gillar!???? Bara för att dom själva ska kunna köpa payware? Bra, då är ju den dåliga cirkeln sluten och sen rullar det på....

Och Fredrik, jag vet att många hobbys (kanske alla????) kostar pengar. Men måste dom göra det? Kan det inte få finnas nån hobby som är gratis?

I denna tråd: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9412 så skriver Emges:

"Pierre, det enda ekonomiska intresse som finns i ST2004 är att driva verksamheten här vidare. Dvs forumet, filarkivet, webbsajterna, mässor, och liknande. Tycker du att det är fel att vi uppmuntrar till det? Att man dessutom med senaste versionen får det bästa av Trainz med mängder av svenska prylar är ju vinst för alla parter."

Förvirrad blir man minst????? Varför ens ta upp forumet, filarkivet, webbsajterna när man kunde läsa i den andra tråden att dom inte kostar speciellt mycket!? Jag får en känsla av att man behöver nått att skylla på när man sysslar med payware!? Skäms man för att man sysslar med sånt?

Som jag sagt tidigare så är det inte jag som bestämmer om det ska finnas payware eller inte och vem som ska syssla med det.

Men ni som gör det kan väl stå för det och ge raka besked!

Edit: Tog bort Janne så han blir glad!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 19:33   #13
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Pierre. Jag har nog lagt ner nånstans mellan 500 och 1000 timmar under de år jag varit med om att skapa content för tågsimulatorer. Nu ska jag berätta hur mycket pengar som trillat ner i mina fickor som ett resultat av all nedlagd tid. Noll kronor. NOLL, ZERO, SILCH... Jag vore glad om du inte använder mitt namn och payware i samma mening.

Däremot har STW faktiskt kunnat köpa in lite ritningar och faktaböcker för att kunna skapa ytterligare content. Men det går säkert att hitta något fel i det också - om man anstränger sig. [:0]


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 22:14   #14
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Detta är en intressant diskussion. Jag har själv ett paypal-konto och har köpt flera bra program från internet. Jumper, Mosaic och Tuneup utilities 2004 är tre exempel på vad jag har köpt i år.
Helt klart är att jag är beredd att lägga ut en liten slant på ett bra program. Jag skulle t om vara beredd att lägga in en liten slant om någon t ex kom med ett uppdaterat svenskt signalpaket till MSTS.

Som Fredrik skrivit så kan 'research' vara en kostsam historia. Om man t ex gör en rutt med hjälp av DEM-kartor (som i Sverige kostar pengar) så skulle det i mina ögon vara ett intressant inköp. Vill Fredrik och STW ha ett bidrag till denna hemsida så kan jag nog även ordna detta.

Allt är dock en fråga om vad man får för pengarna och jämför man med flera av de freeware-rutter som finns ute så kan det kännas konstigt att betala för en rutt som är sämre än de svenska rutter vi ser idag.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-12, 23:39   #15
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Standard

Jag kan både acceptera & tänka mig att betala för speciella applikatonsprogram som kan tänkas behövas för en vidareutveckling av våra järnvägssimulatorer.

En person som för hobbybruk och inget vinstintressse gör banor eller tillbehör till ingen kostnad finns inte ord nog att uppskatta.[]

Att man sedan av fri vilja ger en dusör för en bana (motsv.) som översänds per post och CD-rom anser jag vara fullt berättigat [^]- svårigheten ligger i att uppskatta värdet i arbetet. [8]Jag väntar fortfarande på ett besked på hur mycket en kreatör tycker att den bana som han gjort kan anses vara värd; En CD kan ju kosta någon tia + porto; Så långt är det ju enkelt - , men hur värdera det nedlagda arbetet?[8]

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
MSTS Hänger! Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2003-04-07 23:43
Konvertera från Trainz till MSTS, går det? Pierre Off-topic 8 2003-03-04 22:18
Uppdatering av MSTS På Svenska! Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-02-18 19:32
Möte av flera tåg i MSTS. Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-01-30 20:21
Svensk version av MSTS är snart här. (Bilder) Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 29 2003-01-11 15:30



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009