Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-23, 16:03   #1
Gunter 2
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Insjön,Dalarna
Inlägg: 287
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Lightbulb Drömmar/Önskningar

Hej!
Jag tänkte att jag tar och skapar en tråd där du kan förmedla dina drömmar eller önskningar om olika fordon, byggnader m.m.
Det kan både vara 3d modeller eller helt enkelt repaints!
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 16:20   #2
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Smile En liten önskning...

Hejsan hejsan allihopa, jag skulle vilja önska lite smalspårs grejer för 891mm spår. Jag funderar på att ta upp bygget på Ölandsbanan igen, men då det bara finns ett sätt med Yo1p bussar att ladda ner som jag med säkerhet vet fanns på Öland så känns det lit tråkigt att bygga. Jag vet att det går att bygga saker själv, men jag tror inte min dator klarar det Tillbaka till önskningen. Jag har ritningar på loken 1-4 som var s11p lok och ritningar på loken 6, 10-12 som var Np lok, ett av Sveriges vanligaste Smalspårs-lok Sedan har jag också diverse ritningar på några godsvagnar (varav en var ombyggd till vatten vagn genom att man satte fast en trätunna på den) Och om det inte vore nog så finns en ritning på deras egen byggda motorvagn M16. Om någon vill bygga något av detta skulle jag bli jätte glad
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 16:49   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Bra initiativ Gunter 2.
Jag klistrar denna tråd, tillsvidare. Här kan ni alltså önska och drömma i fortsättningen.
Men jag kommer att flytta den till Trainz - Allmänt om Trainz senare, då ämnet inte bara kan handla om 3D-design.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-02-23 klockan 16:59.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 17:34   #4
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Då går jag rakt på sak.
Det som står högst upp är det jag vill ha mest.
Det är som att skriva till tomten.

X1.
Enbent strömavtagare till Rc.
En uppdatering av X10, X11, X12, X14.
En uppdatering av X2.
En uppdatering av Dm3. (Malmlok)
En uppdatering av Y1.
En uppdatering av X50 serien.
X3 Arlanda express.
LMV. (Lift Motorvagn fd Y6, Y7, Y8)

Senast redigerad av RobertE den 2013-02-23 klockan 17:36.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 21:01   #5
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

SL A32
Är min önskning.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 21:25   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Fler hytter! Till tex. T44/T43, X1x, X50-X53 mm.! Gärna även landskapsobjekt, som hus, affärer och andra objekt man finner i skogar/städer
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-02-24 klockan 21:28.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-11, 22:45   #7
calleyg
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Jönköping
Inlägg: 50
Arrow V5 Skulle vara mysigt

Hejtan tvejtan alla muppar! Jag anser att SJ (Statens Järnvägar) V5-lok Skulle vara mysigt. Om någon annan än jag (Jag kan inget om 3d modellering) kan tänka sig modellera en sådan skulle jag bli evigt tacksam
__________________
Högaktingsfullt eder Gustav
calleyg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-27, 13:37   #8
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Jag vet inte om det ö h t är någon som bryr sig om de önskningar som framförs här, men jag gör i alla fall ett försök (som jag även petar in på annat lämpligt ställe)...

Jag skulle vilja att någon av våra duktiga byggare (varför inte LAn?) tog sig an ett par nitade stålvagnar. Dels den ovanliga Co13 / B13 = lokaltågsvagn som fanns i både Stockholm och Göteborg samt den korta, kombinerade post- och resgodsvagnen, DFo7.

Hoppas att detta kan förverkligas!
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-08, 16:11   #9
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Hjälpkraftledningar/Återledningar

Det känns lite dumt att skriva och önska något. Man skulle ju själv lära sig att arbeta med 3D-grafik och producera saker till Trainz. Tyvärr har jag inte tid just nu - det kanske blir tid så småningom. Men, i vilket fall som helst gäller det STW:s utmärkta ledningspaket, vilket utseendemässigt skulle kunna förbättras.

Jag tycker att särskilt hjälpkraftledningarna (och även återledningarna) borde kunna göras mer jämna och inte så "hackiga" som de är nu. Antalet noder (eller vad termen heter på grafikspråk) kanske behöver ökas för att få ett jämt och snyggt "häng" på ledningarna

Min önskan är att någon kunnig kreatör kunde ta sig an detta problem. Alla som kör svensk elektrifierad järnväg skulle bli mycket glada och tacksamma
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-08, 16:38   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tror du menar hur splinen är gjord ? Numera skulle man nog gjort hela luftledningspaketet som trackside och ledningarna med "stitched track"-teknik.
Jag och Svenolov var inne på detta när vi gjorde järnvägstavlorna, men det hanns aldrig med. Men den teknik för propertyrutan som Svenolov skriptade för tavlorna
skulle gå att använda för ett nytt luftledningspaket som skulle bli mycket lättare att använda.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2014-12-08 klockan 20:26.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 18:53   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Kugghjulsspår Cogwheel track

Hejsan!
Den här tråden har sovit i 6 år nu, så det känns som att vi svenska Trainzare är lite sömniga? Eller så har vi spårat ur och kommit in på annan tråd-räls, kanske i N3Vs (Aurans) eget forum?

Jag har ingen kunskap om hur man skapar saker till Trainz, via 3D eller liknande program. Det enda jag har lite kunskaper i är att manipulera objekt via Photoshop. Funkar hyfsat för mig. Men att pula i splines-objekt, typ tracks, är för mig svårt.

Jag skapar, som ni kanske vet, mitt favoritland, Bensland. Allt går "som på räls", men då använder jag räls som är befintlig från Download Station eller Banbyggarna.
Nu till saken, Kugghjulsspår. Bensland är kuperat och har några bergsmassiv som är ogenomträngliga, annat än med tunnlar. Då kom jag på att i våra alpländer (Österrike och Schweiz) finns banor med extra driv, kugghul.

Har sökt och letat men icke funnit, en räls med kugghjulsspår. Därför provade jag på att manipulera en del befintliga spår med Photoshop. Men icke. Det blir liksom inget av. Jag gör säkert fel, men hur?

Därför vänder jag mig till vårt förnämliga forums sakkunniga i detta område. Finns det någon som känner för att hjälpa mig så tas den hjälpen tacksamt emot.

Vad jag önskar mig är en räls med kugghjul. Spelar ingen roll om det är slipers i trä eller betong eller hur ballasten ser ut (fast gärna inte alltför ljus)
I Bensland använder jag mest TRS 19 Track 1 Procedural <kuid2:661281:44083:11> - men också spår SAM Track - II/B <kuid2:132952:100738:1>

Jag har clonat och provat på att lägga in kugg och beskurit och skalat och på alla sätt försökt få delarna att fastna, men det blir inget synligt. Bif bild visar en typ av kugghjulsspår där jag provat med att klippa ut och klistra in på klonade spår.

Är det något som känner sig modig för uppgiften så .... Tack på förhand.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Cogwheel.jpg (119.2 KB, 135 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009