Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-05, 20:29   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Att starta företag inom tågmodellering

Jag och en kompis till mig har bestämt oss att starta eget, och vi spånade lite på olika affärsområden tills jag föreslog om att vi ska hålla på med att skapa tåg och rutter till olika simulatorer.

Min tanke är att i början göra modeller till TrainSimWorld och Train Simulator genom partnerskap med DTG, men det kan utökas.

Just nu är vi i idéstadiet och ska göra en plan på hur vi ska starta upp företaget, men jag tänkte kolla lite med er om tips och tricks på hur det ideala företaget för 3D-modellering och ruttbyggen skall vara, prisbilder och detaljnivåer. Min idé är att våra tåg ska vara så realistiska som möjligt, och det är tänkt att jag och mitt företag ska ägna tid på studiebesök hos förebilden för att samla ihop material till projekt. Det blir mycket att investera i företaget för dessa studiebesök samt att ha folk som kan det här med modellering och programmering, framförallt till Unreal-motorn som TSW är byggd på, men även andra simulatorer kan vara en merit.

Vi har olika namnförslag men vad för typ av namn föredrar ni rallare? "Stockholms Virtuella Verkstad" som på gammaldags vis? eller något modernt eller liknande?

-Vilka tågmodeller/objekt/banor/annat efterfrågar ni till hög kvalité?
-Vilka moderna simulatorer ska de produceras till?
-Tips och tricks?
-Intresserad?
-Förväntningar? och priser?
-Annat?

Så mycket tips och input som helst vore guld värt om man ska vara en av de första att göra 3rd party contents till en ny och fräscht tågsimulator!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 23:15   #2
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Låter som en intressant idé, hoppas att det fortsätter till nästa steg till att börja producera

1. För mig är alla tåg av intresse både gamla och nya. Alla rutter är välkommna.
2. TS2017 och TSW är intressant för min del.
3. Har inga tips och tricks, kanske höra efter med de utländska aktörerna hur de gör?
4. Definitivt intresserad
5. Förväntningarna är väl att det ska vara ungefär i kvalité med Christrains, vR RSSLO och andra producenter på marknaden. Prisnivån brukar ligga kring 100-200 så ungefär något där.
6. Inget mer förutom att jag önskar er lycka till med idén och ser fram emot en eller flera färdiga produkter
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 17:06   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Lite frågor, tankar och idéer..

Ska ni ha detta som en hobbyverksamhet? Eller nått ni kan leva på?
Är det bara du och din kompis? Eller blir ni fler personer inblandade? Hur många?
En simulator eller flera?

För att kunna leva på det och/eller bygga rutter, så krävs fler personer inblandade, som då ska ha betalt för det dom bygger. Ni måste då bygga mängder med tåg och/eller rutter, för att det ska fungera. Plus att du får inrikta dig på t.ex. tyska och/eller engelska marknaden.

Om det gällde mig och en kompis, så hade jag inriktat mig på tåg bara och kört det som en hobbyverksamhet. Byggt svenska/nordiska tåg. Antingen sälja tåg/lok för 200-300 kr styck (men då måste kvalitén va bra!) eller genom donationer. Fråga vad som önskas på forumen, så vet ni vad folk vill ha!

Edit:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 00002.jpg (73.9 KB, 77 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2016-09-06 klockan 17:26.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 17:16   #4
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Oavsett vilket tycker jag att detta är ett bra initiativ.

Förhoppningsvis får vi i förlängningen se fler saker bli släppta och inte bara hamna i beta-stadie i år in och år ut tills dom läggs ner helt vilket är vad vi ser idag.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 18:08   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Lite frågor, tankar och idéer..

Ska ni ha detta som en hobbyverksamhet? Eller nått ni kan leva på?
Är det bara du och din kompis? Eller blir ni fler personer inblandade? Hur många?
En simulator eller flera?

För att kunna leva på det och/eller bygga rutter, så krävs fler personer inblandade, som då ska ha betalt för det dom bygger. Ni måste då bygga mängder med tåg och/eller rutter, för att det ska fungera. Plus att du får inrikta dig på t.ex. tyska och/eller engelska marknaden.

Om det gällde mig och en kompis, så hade jag inriktat mig på tåg bara och kört det som en hobbyverksamhet. Byggt svenska/nordiska tåg. Antingen sälja tåg/lok för 200-300 kr styck (men då måste kvalitén va bra!) eller genom donationer. Fråga vad som önskas på forumen, så vet ni vad folk vill ha!

Edit:
Det är väl nåt vi har tänkt at leva på, och tanken är att det är ett team som ska göra tågmodeller, dvs. folk som kan det där med 3D-modellering och programmering. Vi börjar på en liten skala och med mig och min kompis inräknade så tror jag vi blir totalt 6st personer.

I början är tanken att vi inriktar oss till TrainSimWorld, men det ska ju utökas till andra simulatorer så småningom. vi tänker ett steg i taget.

Tanken är att vi ska bygga skandinavisk rullande material¨& banor. Jag förstår att efterfrågan på dessa inte är så höga, men något som t.ex. Malmbanan verkar ju vara av intresse för de flesta runtom i världen. Dessa produkter kan vi antingen sälja som 3rd party content på vår hemsida, eller genom sammarbeten med t.ex. JustTrains, DTG eller liknande. just DTG vill vi ju ha sammarbete med genom deras s.k. partner programme, så man har tillgång till deras devtoolkit och kan utveckla tåg & banor korrekt på proffesionell nivå.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 22:44   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tycker det är bra att börja i liten skala och utöka om det funkar. Tror dock att bygga skandinaviska rutter och tåg, inte är realistiskt tyvärr, om man ska försöka leva på detta. Alldeles för liten marknad.

Sen att bygga en rutt tar lång tid. Måste planeras, dokumenteras och byggas alla objekt till. Att ha nått samarbete med nån utgivare, betyder mindre till er. Så jag skulle nog satt upp en egen sida och spridit detta över alla tågsim forumen.

Men jag hoppas ni testar och önskar er lycka till!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2016-09-06 klockan 22:50.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 23:33   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Vi kom fram till att inte satsa på att starta företag. Det blir för mycket att investera enligt min kompis. Jag hoppas att ni som gör tågmodeller på fritiden gör det i fortsättningen för TSW.

Själv kom jag på att göra en svensk motsvarighet till Minutt for minutt. Det behövs ignen företag till, bara en kickstarter-kampanj, sedan har man allt som behövs! sedan kan jag ordna med lok-inspelningar och material till lok och vagnar när jag ändå är på gång... men ha inga för höga hopp där heller.

Men idagsläget fortsätter jag med mitt ruttbygge för TS.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009