Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-15, 15:48   #1
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard Småknepigt...

Hej!

Jag behöver hjälp.

Jag håller på att exprimentera med kurvradier i MSTS och tänkte att nästa banprojekt ska bli Stockholm - Kungsängen, så som det såg ut innan enkelspåret Kallhäll-Stäket-Kungsängen revs. Via Hitta.se:s "mät i kartor-funktion" har jag listat ut och skrivit ned hur långa alla kurvor och raksträckor är i meter. Inte svårt. Det svåra är att komma på vilken radie i MSTS man ska välja så att min meterberäkning stämmer ungefär med det som jag bygger upp. Finns ju som bekant en del radier att välja mellan, 120, 250, 500, 750, m.m. Raksträckorna är ju dock inga problem.

Att sammanfatta det hela:
Hur listar jag ut vilket spår jag ska välja i MSTS för att få det så exakt mina metermått som möljigt? Går det över huvud taget att räkna ut? Eller blir det till att skärmdumpa flygfotona från Hitta.se och lägga ut som transfers och bygga därefter?

Jag har länge funderat över detta...

Ha det bra!
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 18:42   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Eftersom du inte postar i MSTS-forumet, så dristar jag mig med att kommentera följande:

Ska du påbörja en helt ny rutt, rekommenderar jag dig starkt att arbeta med Rail Simulator istället för MSTS. I synnerhet om du har en ambition av en sån här sträcka. MSTS är inte speciellt effektivt att hantera godtyckliga radier, ej heller särskilt bra på stora bangårdsområden som den här sträckan innehar, mycket på grund av antal objekts-begränsning per tile, som skapar en hel del huvudvärk för stora rutter. Gäller att planera så man hushållar med antal objekt per tile.

MSTS ÄR dessutom en gammal simulator, om än en väldigt trevlig och bra. Men, tar du dig tiden att lära dig Rail Simulator, så är den så mycket mer effektivare att bygga med, samt kommer leva längre. RS är ny, MSTS är 6 år gammal och ett sånt här ruttprojekt tar tid.

För verklig-rutt-bygge, så har du förnämliga möjligheter att exakt bestämma vilken radie du vill lägga spåren. Du sätter även upp en spårklass, t.ex SJ stambana, som gör att du aldrig överträder t.ex minsta tillåtna radie för en sådan sträcka. Nu när man börjat fördjupa sig i Rail Simulators dokumentation, så hittar man det ena efter det andra i väl genomtänkta lösningar, till gagn för skaparglädje och mindre harvande med buggletning...

Angående att få in koordinater och radier för spårläggningen, kolla i Fredriks tråd här:

http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=17693

Ja men, det finns ju inget svenskt material till Rail Simulator... Lugn, det kommer. Dokumentationen är utmärkt så här långt och vad gäller modellbyggande så är det ganska rakt på och i grunden lika som tidigare till MSTS, men med lite nya dialekter i detaljer och möjligheter. Så, att det så småningom börjar att trilla ut svenska mojjar till Svenskrallande i RS är helt klart och under tiden man väntar på sånt, kan man ju passa på och lära sig editorerna ordentligt. Jag va entusiastisk redan när RS kom, men efter att ha börjat fördjupa mig i dokumentationen är MSTS hopplöst gammal i jämförelse. Vill man ha så mycket skaparglädje som möjligt är RS ett givet val. Vill man av sentimentala skäl jobba vidare med MSTS så är ju inte det fel heller, bara man är medveten om att det är en gammal plattform.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 21:06   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Hej
Håhåjaja
Hoppas att RS kan bli nått bra, men just nu, så avstår ja från dyligt..

Faktum är, att jag hoppas på att MSTS2 ska bli den simulatorn som vi alla "drömmer" om...
Men RS..........näääää, den tror jag inte på
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 09:42   #4
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Hej och tack för svaren.

Jag försökte med något liknande när det gäller markeringar på karta men använde då en tjänst som heter TopoRoute http://www.toporoute.com/. När man skapat klart markeringarna skapas en fil som konverteras av RouteRiter till MSTS marker-format. Detta blev dock inte särskilt bra. För det första blev det för snäva och konstiga kurvor och för det andra blev sträckan kortare än originalet. T.ex. 5 km blev 3 km osv. Kanske fungerar bättre i Rail Simulator med Google earth.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009