Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-12-18, 11:21   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Xtracks problem

Installerade Xtracks 3.4 och nu fungerar inte EDK 1.4 längre. Har bara den rutten för tillfället (som använder Xtracks). Med 3.3 fungerade den utan problem.

Problemet är att jag får upp att det saknas spårbitar (det är många errors som kommer!) och sen låser sig rutten. Jag har provat och ladda ner och installera Xtracks i från två olika sidor och det blir samma fel. Nån som vet hur man fixar det?

Har läst på train-sim forumet att det var visst problem med Xtracks och Marias Pass 3.1 också. Jag trodde att buggarna var borta i och med version 3.3, men jag hade visst fel (?). Fan, jag hoppades verkligen att det skulle fungera nu!.


http://pirpen.cjb.net/

Edited by - Pierre on 18 December 2002 11:23:49
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-12-20, 17:38   #2
OG
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 68
Standard

Hej, problemen med MP3.1 har med den rutten att göra.
Anledningen att XTracks nämns i de trådarna är att installation av XTracks är ett av sättet att lösa problemen på.

I och med version 3.4 ändrade jag paketeringen av XTracks. Det finns nu två filer "standard edition" och "route builders extras".
Alla XTracks användare behöver "standard edition", vill man använda de nya spårbitarna i en rutt man håller på och bygger behöver man dessutom "route builders extras" som ett komplement.
Anledningen till att jag ändrade paketeringen var att göra filen mindre om man inte håller på och bygger rutter.

Det låter konstigt om det fungerade innan men inte efter en uppdatering till v3.4. Plockade du bort version 3.3 först eller la du de nya filerna ovanpå (ska inte spela någon roll)? Har du installerat tsection.dat filen rätt (plats och build nummer)? Exakt vad är det för felmeddelande du får? Om det är s-filen den klagar på låter det som att du inte placerat dessa rätt, prova att söka i filsystemet efter de filer den klagar på.

/Okrasa
OG besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-12-20, 18:32   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej Okrasa!

Jag tog en kopia av Global mappen innan jag la in XTracks första gången. La sedan in 3.3 och allt fungerade bra. Men när jag skulle lägga in 3.4 slängde jag först Global mappen och la sedan in kopian (orginal Global mappen).

Efter det zippa jag upp "standard edition" på skrivbordet och la in allt innehåll i 3.4 Global mappen till Global mappen i MSTS. Nu fungerar inte rutten EDK 1.4 längre. Utan jag får en massa felmedelanden om att det saknas spårbitar. Klickar jag förbi dessa medelanden kraschar MSTS.

Har frågat andra om dom fått 3.4 att fungera och det har dom. Men dom har lagt över 3.3, inte gjort som jag och lagt in det på orginal Global mappen. Vet inte om du eller jag gjort en miss här, men testa att lägga in 3.4 på en orginal Global mapp och se om det fungerar. Har mailat dig om detta (innan jag såg att du svarat här!).

Annars ska du ha ett stort tack för ett av dom bästa add-ons till MSTS!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-12-21, 11:17   #4
hp
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 591
Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Det har länge kliat i fingrarna för att skapa ett prog. som man kan byta version av x-tracks med. Detta är inte alls omöjligt, jag gör det nämligen idag för hand.

OBS! Detta är den högre skolan av MSTS, känner ni att ni inte fattar eller vid minsta tvivel om att ni inte klarar av detta så håll fingrarna i styr, detta kan resultera i stor missär och trol. ominstallation av MSTS...

Den fil som styr heter Global/Tsection.dat, jag har idag 23 tsection.dat som när jag vill använda X-Tracks 1, döper om från Tsection XTracks 1.dat till Tsection.dat
Sen är det bara att köra...
När det gäller shapes så är det viktigt att alla shapes, från Xtracks 1 till XTracks 3.4 finns i Global/Shapes mappen, annars funkar inte detta.

För att återknyta till föregående talare, jag skulle byta tillbaka till XT 3.3 för att få det att funka, men bara genom att byta ut Tsection.dat och spara den som tillhör XT 3.4

Finns det en efterfrågan efter ett enkelt prog. som gör detta byte??

HP
hp besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-12-21, 11:48   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jag kör Xtracks2, Xtracks 3.3 och original samtidigt.. Och det på olika installationer, så mitt liv skulle bli mycket lättare med en sådan programsnurra från dig, HP! (Xt2:an ska ju iof bort, men, men..)

__________________________________________________ __
_____/Mats A
Mazz besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fråga Om Xtracks Erik.H MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 9 2005-01-16 17:30
Hur många av er får problem med er dator ibland? LokKalle Off-topic 2 2004-02-27 22:33
Xtracks 3.6 :) Mazz Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 3 2003-08-01 19:44
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 22:20
XTracks eller inte Banbyggarna MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2002-06-09 13:45



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009