Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-31, 14:48   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Angry TANE - oönskade spårbyten med mera

Tjena på er i Svedala.
President Ben i Bensland har vaknat till liv igen efter att ha tagit Time Off för något år. Nu har jag till och från under den senaste månaden försökt få in Bensland i TANE. Det var tidigare skapat i Trainz 2010, flyttad till 2012 (med en del hel förluster) och sedan till TANE (med ÄNNU större förluster).

På bifogade bilder kan man se att det uppstått en katastrofal jordbävning någonstans i tiden däremellan. Flygfotot visar en vy över Gullskog station där halva staden försvann mellan Trainz 2012 och TANE! Någon utomjording tycks också ha sugit upp all räls! Den blev för övrigt förstörd i transporten mellan TZ10 och TZ12. Återuppstod som streckade linjer.

Än märkligare saker hända: När jag lagt tillbaka rälsen (använt SAM's spår) så sker det plötsliga byten till någon typ 1track wood. SOM INTE GÅR ATT TA BORT! (bild på rälsen bifogas).

Dessutom är jag inte nöjd med grafiken. Den är luddig och ljus. Man ser tydlig skillnaden i flygfotografierna! Bättre skärpa i gamla Trainz12, och 10.

Nä, jag är en jäkel på att ha tålamod och envishet - men nu känns det som att President Ben har fått nog. Jag säger adjöss till TANE. Synd för jag kommer att sakna de lättare utsättningarna av luftledningar och en hel del annat godis (verkligen fina saker!) som LAN, Korvtiger, Bengan och alla andra (ingen nämnd ingen glömd) har skapat.
Hälsningar från snörikt Newfoundland.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Gullskog TS12.jpg (155.6 KB, 400 visningar)
Filtyp: jpg Gullskog TANE.jpg (118.6 KB, 403 visningar)
Filtyp: jpg Changing track.jpg (255.0 KB, 404 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 16:35   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tänker jobba vidare och fullfölja mitt projekt för President Ben och göra honom glad igen.
Har alltså övergivit TANE och fortsätter att skapa Bensland i Trainz 12 Build 61388.

SAM's spår går att använda - men jag måste RADERA och byta ut ALLA streckade spår och ersätta med nya.
Det hade varit väldigt bra om man kunde ändra något i Config-filen i Content Manager v3.7.
Där har de spår som använts (och som blivit streckade) fått en symbol för "Modified".
Det tråkiga är att alla signaler och växlar och annat spårnära försvinner när jag raderar och byter ut. Måste sätta ut signaler och annat på nytt igen.....
Någon som vet en smartare lösning???
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-03-31 klockan 16:56.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-31, 23:14   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

De vita linjerna tyder på att de spår du använder är missing eller faulty. Detta borde gå att åtgärda, eller batch-raplacea mot nya spår som fungerar i TANE.

Rälsen som inte kan tas bort låter desto mer mystisk. Det är inte så att den ligger i något annat, låst lager?

Att saker ser ljusare och "luddigare" ut i TANE har nog bara med inställningarna att göra. De är bekant att standardinställningarna för ljussättningen i rutterna är för ljus, vilket enkelt kan fixas genom ett par reglage i Environment-rutan. Detta var uppe för diskussion tidigare i någon tråd där, om jag inte minns fel, Ekan delade med sig lite av sina inställningar. Oskärpan kan dels bero på inställningar, men i det här fallet ser det ut som distance-fog, alltså att det blir dimmigare på saker som är långt bort i bilden. Denna kan dras ned och tas bort helt om så önskas, finns också i någon av menyerna i Surveyor.
Vill man ha ännu mer kontrast i bilden så kan man ställa in det med post-processing filtren som finns.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 13:51   #4
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Jag råkade ut för samma sak som du har gjort vid byte från Trainz 12 till Tane. Jag tittade då på vilka spår som de har gemensamt och bytte spåren i
12:an till samma som i Tane. Det fungerade alldeles utmärk. Signaler mm finns då kvar.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 11:54   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag förstår Benkegbg som lägger TANE åt sidan. Även jag gör så – och utan saknad.

Jag är banbyggare sedan anno TRS 2009, är nog den ende som lagt ut kompletta banor i Forum. Det har jag gjort i huvudsak 2010. Min senaste bana är Nynäsbanan, ursprungligen byggd i 2010 med stort engagemang av Lan och Jgloket. Jag lyfte över banan – egentligen blev det bara spåren – till TANE och installerade vägskydden., som plötsligt bara försvann. Då tröttnade jag på TANE och återgick till 2010.

Fick ett ryck, inhandlade TANE och började om med Nynäsbanan, närmast som ett tack till Lan, som gett banan dess ansikte. Plötsligt försvann allt jag byggt i banan utom spåren. Jag tog en lång time-out från TANE.

Ger dock inte upp så lätt. Började på nytt med Nynäsbanan, men upptäckte i förra veckan att banan bar sig mycket underligt åt. Lät en tekniker kolla datorn ingående. Inget fel men teknikern gissade att TANE kunde vara felinstallerad,

Jag har en reservdator, en Win 7 med TANE inlagt och med en väl fungerande Nynäsbana. Rensade Content i min nya dator och lyfte över route och session. Content tog emot filerna men någon bana gick inte att öppna. Testade olika lösningar med samma dåliga resultat.

Till slut prövade jag Spara som och då fick jag in banan – men utan signaler, kontaktledningar – och spår. I bilderna visar jag station Handens hela bangård.

Att bygga i Trainz ska vara ett nöje. Så är det inte i TANE. Ständiga nålstick gör mig ofta frusterad. Som banbyggare har jag lärt mig att TANE är en dålig variant av 2012, som är en dålig variant av 2010. TANE är fyllt med en massa finesser – men inget som jag som banbyggare har nytta av. Att TANE är lynnigt kan kanske bero på storleken i GB.

Jag kommer att sakna LANs ModCat och PT-räls.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Handen 1.jpg (168.8 KB, 349 visningar)
Filtyp: jpg Handen 2.jpg (157.7 KB, 352 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 13:36   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för tips och råd. Men de streckade spåren är alltså i tolvan och inte i TANE.

Jag har nu fattat beslutet att sätta TANE i arkivet och börjat jobba i tolvan. Den finns kvar i datorn. Programskivorna däremot brann upp då hela bostadsområdet vi bodde i brann ner till grunden.

Nu har jag börjat med att byta ut alla spåren för hand. Att göra en enkel "Replace assets" är omöjlig eftersom det inte går att "hämta" spåren, då de är vita. Det betyder att alla signaler och annat raderas och måste sätta ut på nytt. Känns som att börja om från början - jag ser det som en storstädning och får något fräscht på nytt.

Så - än återstår mycket att reparera. Bilden visar Gullskog som fortfarande har en hel del jobb kvar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Gullskog.jpg (214.4 KB, 348 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 14:30   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Okey, då är det lite knixigare, men det går att lösa de vita ränderna i TS2012 också. Hittade detta foruminlägg som förklarar hur:

https://forums.auran.com/trainz/showthread.php?137664

Kort så gör man en kopia med högre kuid-version av den dolda asset som är den vita streckade spåret. Sedan gör man denna version visningsbar i spelet och använder den för att köra Batch-replace på för att få önskat spår.

Då borde alla trackside-objekt att vara kvar på sina gamla ställen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 17:24   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jag beklagar...

... och jag har skickat följande mejl till Nisse - mina synpunkter och Niccolòs:

"vi*har*observerat*era*misslyckande*med*TANE*och*b eklagar*det.

Men*jag*är*övertygad*om*att*det*beror*på*handhavan defel*från*er*sida*!

Ni*gör*naturligtvis*som*ni*vill*-*vi*får*väl*stå*ut*med*saknaden,*men*TANE*ÄR*en*my cket*bra*simulator
-*klart*överlägsen*TS2010/2012.
Men*den*måste*accepteras*och*hanteras*rätt.

Än*en*gång*citerar*jag*Machiavelli:
"Inget*är*så*svårt*som*att*förändra*tingens*ordnin g*-*man*får*endast*ljumma*anhängare*i*dem*som*kan
tänkas*fungera*i*det*nya*-*och*dödsfiender*i*dem*som*fungerade*bra*i*den*gam la."
"

Med hopp om bättring:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 20:53   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Handhavande fel i TANE, inget handhavande fel i 2010/2012 trots att jag lagt fem kompletta banor (det innebär att inget kuidnummer saknats) i Forum plus ett stort antal manualer.

Det här får jag inte ihop.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-04, 10:14   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Vad jag menar är att om man installerar en hel rutt byggd i build 3.3 (TS2010eller tidigare så är chansen minimal att allt skall fungera i build 3.9 (TANE) eller högre (N3V garanterar inte detta!). Saker byggda i build 3.5 (TS2012) skall fungera i TANE (påstår N3V ?).
Med rutter är det ju så att de kan innehålla saker byggda för build 1.3 och senare som innebär att mycket inte kommer att fungera i build 3.9 och senare.

Med handhavandefel menar jag att försöka importera en rutt som fungerar i TS2010/12 och tro att den skall fungera i build 3.9 och senare, utan ett JÄTTE-arbete, är på gränsen till naivt !

För rutter och sessioner man importerar kan man ju direkt se vad som är felaktigt genom att lista alla "dependencies".

Vet inte om detta bringade nån klarhet i eländet ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-04, 12:04   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

TANE är ett bra spel som har sina fördelar och nackdelar, precis som allt annat här i livet. Jag har inte skickat det i soptunnan, men jag känner att allt arbete jag lagt ner på Bensland (i Trainz 10 och senare i 12) försvinner i TANE. Därför har jag återgått till att avsluta projektet i 12-an innan jag tar upp TANE igen. När den dagen kommer så ska jag starta om från början med ett helt nytt projekt.

Kanske TANE tills dess har utvecklats ytterligare och ger än mer möjligheter och framför allt, inspiration, för mig att börja om.

Nu - tillbaka till Bensland. Jag har ändrat på Build-numret i en del av LANs bergstunnlar och skärningar samt Mod Cat och det fungerar i tolvan. Bifogar ett par bilder från ett parti där banan går genom flera tunnlar och skärningar.

Det lilla irriterande viruset i nedre högerkanten är gammalt material (en fsi någonstans) som spökar. Kommer förhoppningsvis att försvinna när den gamla, vitstreckade, rälsen raderas och då också signalerna.

Kan inte ändra, byta, rälsen som är streckad trots ditt (korvtiger) goda tips. Jag hittar inte vilket spår jag använt tidigare....

För resten, en liten fråga. Kan jag någonstans finna - vilken marktextur ska jag använda på Bergskärningar och tunnlarna? Någon som vet?

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg berg.jpg (222.6 KB, 304 visningar)
Filtyp: jpg Berg2.jpg (215.8 KB, 305 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 20:11   #12
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej igen!
Jag velar fram och tillbaka över TANE. Jag har fortsatt jobba på republiken Bensland i Trainz 12 och efter ett tag fick jag för mig att göra ett nytt försök att ladda in banan i TANE.

På nytt uppstod ett spökspår, helt utan anledning. Det går inte att få något grepp på det. Försökt i såväl route som session-lagret. Det är ett spår som jag för övrigt inte använt någonstans.

De går inte att radera, flytta eller ens undersöka med "?"-tecknet. Vad jag kan göra är att radera rälsen före och efter spök-spåret och höja allt mark omkring, så att jag rälsen försvinner under markytan. Därpå lägger jag ut mitt nya spår ovanpå och reparerar banan. Se bild 1.

Tycker inte helt om grafiken. Kan inte finna hur jag kan ändra, om det ens går, för att få mer skärpa. Det blir lite mycket vitt i vissa objekt.
Se bild 2 på en station och bild 3 exempel på STW Plattformssplines och mätverktyg.
Videokortet i datorn är ett Nvidia Geforce GTX 870M så det borde vare sig hacka eller vara suddigt, vilket det gör.

Som jämförelse: samma station i Trainz 12 och Plattformssplines i Trainz 12 på sista bilderna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dolt spar.jpg (244.3 KB, 272 visningar)
Filtyp: jpg Vita objekt.jpg (267.8 KB, 267 visningar)
Filtyp: jpg STW plattformtexture.jpg (202.2 KB, 260 visningar)
Filtyp: jpg STW plattformsplines.jpg (198.2 KB, 254 visningar)
Filtyp: jpg Station.jpg (278.2 KB, 251 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-04-11 klockan 20:22.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 20:45   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Har du testat olika inställningar i TANE ? Skulle vara intressant att se vad du har ?
Jag har dessa:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg settings.jpg (80.3 KB, 233 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 23:12   #14
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Jag börjar bakifrån, när det gäller upplevelsen av hur objekt gestaltar sig, så finns det ju otaliga bevis i dessa forum hur olika vi uppfattar nyanser. Det kanske är Tane som är korrekt och inte tolvan, eftersom du är van vid tolvan så blir ju Tane extremt ljust?
Fast jag tror inte det är så i detta fallet! Kunde inte hålla mig utan startade Mac-versionen (Trainz 2) som motsvarar tolvan och kan bara hålla med om att det är en stor skillnad på utseendet mot Tane, och det ser bättre ut i tolvan.

Jag testade LAn:s inställningar, men det gjorde ingen skillnad, är dock tvungen att lägga mig på en lägre "shadow" nivå, annars blir Tane segt som sirap. Men jag behåller de andra så får jag se vad som händer i övrigt!

Spökspåret, verkar väldigt knepigt. Jag har varit med om något liknande, men först en liten frågestund:
  • Har du kollat i dependecies om det finns något spår som inte ska finnas, och om det går att radera "utifrån"?
  • Ligger spåret på en plats där spår ska finnas?
  • Vid dina olika försök att importera banan till Tane dyker spåret upp på samma ställe?
  • Vad händer om du tar bort spåret i tolvan och lägger nytt spår (kanske inte är roligt att labba med om det finns objekt på spåret)?
  • Om du klonar banan i tolvan och läser in klonen?
Bara lite ideér...

Nu till mitt spår-problem, jag hade inget spökspår men ett spår (egentligen två) som jag inte kunde arbeta med, precis så som du beskriver. Denna bana är importerad för länge sedan från tian (Trainz 2010 Mac), spåren är skapade i Tane långt senare. I mitt fall så var det (tror jag) LAn:s PT-spår (taftologi) annars så var det något inbyggt spår i Tane. Jag hade flera dubbelspår med växelövergångar emellan spåren, i ett av dessa kunde jag inte röra spåren. Jag ville lägga till en växelövergång till men kunde inte arbeta med spåren. Nu kommer jag inte ihåg när i sekvensen som det löste upp sig, men jag skulle gissa att det skedde när jag tog bort växelomläggarna, alternativt när (om det gick innan jag tog bort växelomläggarna) jag tog bort växelövergången.
Om det finns objekt på spökspåret så kan det vara något av dessa som spökar! Om man markerar var de objekten sitter så kan man bara flytta de till ett annat ställe och sedan kanske byta ut spåren och återplacera objekten, så behöver man förhoppningsvis inte göra jobbet igen!

Hoppas det löser sig, verkar vara en trevlig bana.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 23:59   #15
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jag har raderat alla missing dependicies samt alla faulty i content managern. Det fanns inga spår/räls med i missing dependencies listan.
Spåret uppstod som ett byte av ett av SAM's spår som jag för övrigt använt i hela banan, inga andra spår - utom möjligen de som finns inbyggda i broar och sådant.
Har inte testat med att flytta in någon annan bana. Men jag skall göra som så här: Jag fortsätter att bygga en stund till i Trainz 12, som jag gillar bättre, och senare göra ett nytt försökt att importera det till TANE.
Övriga förslag ska jag ta i beaktande vid nästa test.

För övrigt (till Lan) så har jag testat högsta inställningarna, men mitt köp av ett nytt grafikkort har blivit en besvikelse. Det blir segt och jag har då sänkt ribban lite: se bild.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TANE inst.jpg (143.9 KB, 228 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009