Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-18, 09:03   #1
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard Det här med ruttbygge

Hej!
Har precis börjat testa på att bygga rutter i TS, men dock så har jag märkt att det går väldigt segt (jämfört med hur enkelt det var i Trainz). Så jag undrar, har ni tips och tricks på hur man kan göra så att bygget går fortare? Hur gör ni när ni bygger landskap, lägger ni ut träd osv en och en eller gör ni det grupp, och i så fall hur? Jag har även DEM data så marken är inte jämn, finns det något sätt att göra så att träd osv som man lägger ut i grupp hamnar precis på marken?

Alla typer av tips och hjälp uppskattas!
marmar besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 09:41   #2
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

När du ska placera ut skog osv, använd assetblocks då får du välja vilka träd du vill ha och hur packat det ska vara, den fäster sig även på ojämna ytor!

Senast redigerad av Fippe den 2017-03-18 klockan 09:42.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 12:15   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Det finns många bra guider i Guider/Tutorials sektionen i forumet!

Jag har inte byggt landskap ännu i omfattande skala, men lär mig hela tiden nya metoder i bygget av spår.

Man får se upp för en hel del nybörjarmisstag som gör at man måste ta bort all spår och dra på nytt för att få det rätt!

Ett hett tips om man ska få till bankning (spår som lutar inåt i kurvor) är att markera den symbol som ser ut som en spiral. Kan vara svår läge att bygga med men kommer vara enorm nytta för banor med tighta kurvor där man vill bibehålla höga hastigheter. (som på trafikverkets spår nästan överallt.)

Det är en tutorial som saknas här på forumet, ser jag nu!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 20:01   #4
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Tack så mycket för era svar, de uppskattas verkligen!

En till fråga bara, hur gör man så att marken hamnar jämnt under spår och vägar (vid t.ex ojämna ytor eller backar)?
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 21:10   #5
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marmar Visa inlägg
Tack så mycket för era svar, de uppskattas verkligen!

En till fråga bara, hur gör man så att marken hamnar jämnt under spår och vägar (vid t.ex ojämna ytor eller backar)?
Om du går in på penseln och väljer magneten och håller in vänsterklick och drar över spår eller vägar så snappar den fast terrängen under spår / vägar men till spår så är det snyggare att använda en banvall
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 09:33   #6
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
Om du går in på penseln och väljer magneten och håller in vänsterklick och drar över spår eller vägar så snappar den fast terrängen under spår / vägar men till spår så är det snyggare att använda en banvall
Tack!
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009