Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-20, 18:20   #1
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Vad gör jag med alla "Open for edit"

För fans det ju ett kommando för detta, Commit. Men nu i TANE ser jag inte detta så hur gör jag då?
Jag försöker också installera en bana som öppnar sig fint i Surveyor men går inte att öppna i Driver. Två filer tycks saknas. 70030:25004:127 och 70030:25007:127. Jag har hittat bägge utan det sista 127 och lagt till dem men ändå finns de inte med.
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 18:25   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Commit heter Submit i TANE. Gör exakt samma sak, de har bara bytt namn på det av någon anledning. Enklast är att högerklicka och välja Submit Edits.

Banan verkar kräva dessa kuider av version 127 (hu! hur har någon tid att uppdatera en asset 127 gånger!?) Den du har hittat är 1:a eller egentligen 0:te versionen, alltså med versionssiffra 0. Men banan kräver minst version 127. Så du måste hitta version 127 eller högre för att det skall fungera.

När jag söker på föremålen du nämner verkar det vara byggnader. Alltså borde de inte hindra banan från att kunna köras i spelet. De kommer bara sakna dessa byggnader. Vad händer när du försöker starta banan i driver?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 19:05   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Jag försöker också installera en bana som öppnar sig fint i Surveyor men går inte att öppna i Driver. Två filer tycks saknas. 70030:25004:127 och 70030:25007:127. Jag har hittat bägge utan det sista 127 och lagt till dem men ändå finns de inte med.

Har också stött på dessa och letat efter 127. Finns inte att få tag i.

Har däremot löst det, på detta sätt, där dom har saknats.

Har öppnat upp configen på banan och letat rätt på dom två kuiderna kuid2:70030:25004:127 och kuid2:70030:25007:127 och sedan tagit bort 27 på slutet.

Både kuid2:70030:25004:1 och kuid2:70030:25007:1 finns för nedladdning på DLS, men inget med högre nummer än 1.

Svårt att tro, att moonraker har uppdaterat dessa hus 127 gånger.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 21:56   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Anledningen till 127-nummret är, att det innebär en slutgiltig uppdatering, Trainz läser tydligen inte in högre nummer än just det.
Men varför någon bestämmer sej för att göra en sån, det kan man ju fråga sej .

Har man problem att hitta att hitta en grej med ett onormalt högt kuidnummer på slutet (som i fallet ovan), och man har en fungerande dito med ett lägre nummer, så kan man öppna den för edit, och sen kopiera den mappen till skrivbordet (eller annan önskad plats), där kan man då man ändra kuidnummret till det som erfordras, sen är det bara att dra in mappen i CM.

Kan ju vara bra att veta, om man vill manipulera med kuidnummer.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 07:52   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Låter mycket enklare Ekan.

Själv har jag letat i banans kuidtable bland 100-tals objekt, för att sänka ner 127 till 1 på slutet.

Går ju snabbare, att öppna upp objekten och ändra från 1 till 127 i objektets config istället.

Nackdelen är väl, att man kommer gå miste om en ny uppdatering utav objektet. Om det skulle komma i framtiden en uppdatering till 2, 3, 4 på slutet. Då kommer ju 127 att gälla ändå.

Det är moonraker som har gjort husen. Först som vanlig kuid, sen kuid2 med 1 på slutet. Någon 2 har jag aldrig hittat.

Så jag misstänker skarpt, att det är i banans kuidtable som det har blivit fel på något sätt.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 16:05   #6
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Det är Ostalgie II som jag försökte installera. Finns på DS i en version för Trainz 12. De fel jag jag såg först kunde jag mer er hjälp rätta till. Ändrande i configen för banan. Men det kan dyka upp fler fel. Vid första startförsöket så var vissa partier omålade och vissa saknade delar och hade fel med höjden. En del saker kunde hänga i luften och en del saker var på tok för långt ner. Men när jag startade om utan ändringar så var nästan allt okej. Men starttiden vill inte ändra sig. Den är satt till 5:00 men då är det ju mörkt så jag har ändrat den till 8:00. Men den envisas med att vara fem ändå.
Ostalgie som var en mycket fin och stor bana har inte överlevt den nya banbyggarens uppdatering till Trainz på ett riktigt bra sätt.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009