Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-13, 21:34   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard Äldre signaleringsredskap

Hej igen!
Som vissa kanske vet så har Bengan klagat på att det saknas semaforer. Kunde hålla med honom. Så jag tog saken i egna händer och med hjälp av en ritning på en BJ-semafor det lilla som fanns att tillgå på nätet av SJ-semaforer och några av Bengans bilder på en NBJ-semafor så blev det så här:


Det var svårt att få med hela eftersom den ska vara så fasligt lång och smal. Fick också med att jag lärt mig göra gräs i blender(kommer inte att följa med semaforen!) Modellen är dock gjord i gMax

Nu ska den textureras. Sedan ska jag göra tvåvingade semaforer också. och kanske trevingade. Finns fortfarande vissa frågetecken om du dom flervingade fungerade så om någon vet så får denne gärna dela med sig av informationen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 21:45   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Strålande "Korven". M.a.o kan man snart bygga ännu mer "gammeldags" riktigt realistiskt.
T.o.m gräset ser intressant ut för en annan som är lite av en nörd när det gäller att få till verkliga landskap.
Är det något som du kommer att utveckla vidare? MVH. Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2009-04-13 klockan 21:50.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 14:58   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Nu ska den textureras. Sedan ska jag göra tvåvingade semaforer också. och kanske trevingade. Finns fortfarande vissa frågetecken om du dom flervingade fungerade så om någon vet så får denne gärna dela med sig av informationen.
Undra, om det inte stod något om semaforer. På Gunnar Ekevings sida.

http://www.ekeving.se/index.html

EDIT: Är det fram eller baksidan, som bilden föreställer. Tänkte bara på. Är det baksidan, så sitter armen på fel sida. Dom svenska semaforerna pekar bort från spåret, meddans tyska t.ex. pekar in mot spåret. Om jag nu inte, är helt ute och cyklar.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-04-14 klockan 15:07.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 16:47   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Ekan: Man tackar, gräset är en sk particleeffekt (egentligen hår som är grönfärgat) och fungerar bara när man renderar i Blender. Skulle jag exportera det till Trainz så skulle jag få en platt tom polygon. Och räcker det inte med alla JVC och greenery-grönsaker du har?

Bengan: Har kollat runt på sidan. Det står mycket bra där, men jag undrar fortfarande om 2 och 3 vingade semaforer inte har något annat läge än "kör varsamt/sidospår" när man inte kör in på ett sidospår. Typ en grön och en röd. Annars är allt klart som korvspa'! (där fick jag till det ) Bilden är tagen från framsidan. Lite svårt att se då den inte är texturerad. Det hinner jag inte med idag så det får bli imorn.

Sedan skulle jag vilja ha bilder på flervingade semaforer där bägge/alla vingar är i fungerande skick. Jag underar nämligen hur det ser ut med dom stag som styr vingen. (syns tyvärr inte på min render)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 16:49   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Försökte göra en render med textur, men det ville inte Blender, så jag försökte få den att funka i Trainz istället. Fick aldrig scriptet att fungera så jag har kontaktat MatsS igen för att han (förhoppningsvis) ska hjälpa mig. Resten av pinnen fungerade dock, testade aldrig animationen, men den funkade fint i gMax.

Är fortfarande lite detaljer kvar, som baksidan på de färgade glas-skärmarna, hela pinnen ska upp lite så man ser stenen den står på.
Hoppas att ingen har polygonfobi då denna pinne ligger på 901 polys.

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 17:29   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Ser ut. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 17:44   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

ser fantastiskt ut! nu kan man börja bygga lite äldre banor
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009