Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-21, 00:46   #16
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jacmob01 Visa inlägg
Kom hem för en stund sen och testade att göra en ny testbana där jag satte ihop 2 olika vägskydd, ett som jag råkade göra i route-editorn och en i session-editor.

Det första vägskyddet fungerade på ett lite skumt sätt genom att Vsin slog om till kör och även FVsin slog om till att visa rätt signalbild, däremot aktiverades inga signaler eller bommar. Det andra vägskyddet skapade jag i session-editor och sparade en ny session som jag namngav som bas session istället för den man får när man skapar en rutt på nytt. Detta vägskydd fungerade perfekt, och även det vägskydd som jag skapade i route-editorn, så mitt vägskyddsproblem verkar vara löst!

Nu till att plugga in hur man signalerar korrekt
Med risk för att få skäll, så skriver jag i denna tråden igen...

Till skillnad från korvtiger så arbetar jag ENDAST i rutt-lagret via rutt-editorn. Alla "fysiska" objekt, signaler, växlar, vägskydd mm placeras alltid i rutten. Lok och vagnar är ju typiska objekt som placeras i sessionen, men kan även de placeras i rutten om de ska finnas i flera sessioner.
Eventuella förändringar hos ett objekt, tex signalbild, växelläge, vilken status ett vägskydd har, ska sparas i sessionen för att kunna återskapas när man sparar i driver. Hur saker sparas är ALLTID programmerarens ansvar, fast N3V gör det inte så lätt för oss...

När jag vill testköra det jag har byggt, så gör jag det ALLTID från session-editorn. Oftast så använder jag mig bara av "Quick Drive" men ibland så skapar jag sessioner också när jag vill testa specifika detaljer i mitt signalsystem.
Skälet till detta arbetssätt är att särskilja mellan rutt och session för att undvika problem med objekt som inte beter sig på ett korrekt vis.

Istället för at jag ska upprepa mig så hänvisar jag till den här tråden, http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36469, där jag beskriver hur det funkar fr.o.m post #8. Detta är testat i SP1, dock tror jag inte att det är några skillnader i SP2, har inte märkt några i alla fall, förutom att autosave inte finns längre!

Där beskriver jag också hur man gör för att alltid spara i rutten om den som har programmerat tillåter att det görs, som korvtiger nämnde tidigare.
Kort sagt, spara ALDRIG en session från rutt-editorn så ska allt sparas i rutt-lagret.

Jag tror att det vägskyddet som du skapade i rutten inte har alla objekt länkade till det namngivna vägobjektet. Eftersom namnet är borta när rutten öppnas igen så misstänker jag att det bara sparas i sessionen, men om man ser till att alla objekt är länkade till vägskyddets namn så ska det fungera ändå, gör så hos mig!

EDIT: Testade ett vägskydd som jag redan har skapat i en labb-bana och den hade inget befintligt namn i namnlistan. Alla objekt som ska ha länkning till namnet hade det förutom osynlig master och osynlig klarerare. Skrev in namnet på vägskyddet igen och sparade en ny session. Gick in i sessions läget och kollade, då fanns namnet även på de osynliga objekten. Gick tillbaka och kollade i rutt-läget igen och då var namnet borta!
Så jag hade rätt i min tro att detta är skälet till varför det första vägskyddet inte fungerade som tänkt.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-08-21 klockan 00:56. Anledning: Testning
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009