Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-19, 11:04   #91
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Orienteringsskylt är en viktig del i TRS-banan. Den informerar om vad som vänter, när det är dags att börja bromsa och med vilken kraft. Denna information kan ges i Toogle Map, men fungerar inte bra - i TRS 2012 mer än dåligt. Sitter man i hytten ger orienteringsskylten med tillägg den allra viktigaste informationen, och ersätter på ett förträffligt sätt den verklige lokförarens körjournal.

Finns motsvarigheten i nya Svenska signaler? Eller finns det något fiffigt sätt fixa problemet?

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg O-skylt.jpg (143.5 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg Konfig.jpg (130.6 KB, 205 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 11:46   #92
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Orienteringsskylt är en viktig del i TRS-banan. Den informerar om vad som vänter, när det är dags att börja bromsa och med vilken kraft. Denna information kan ges i Toogle Map, men fungerar inte bra - i TRS 2012 mer än dåligt. Sitter man i hytten ger orienteringsskylten med tillägg den allra viktigaste informationen, och ersätter på ett förträffligt sätt den verklige lokförarens körjournal.

Finns motsvarigheten i nya Svenska signaler? Eller finns det något fiffigt sätt fixa problemet?

Nisse
Jadå, Nisse. Alla nuvarande STW tavlor kommer att finnas i anpassad form (ny kuid) till STL-31 systemet, plus fler därtill. Många STL tavlor bygger på STW tavlorna (med tillstånd). Och du kommer att kunna lägga till många olika tilläggstavlor på signalernas stolpar också. Om vi bara får "beta" av tavlorna först (en uppdatering kommer snart där vi har beaktat era synpunkter), så kommer dom nya anpassade signalerna och ännu fler tavlor sen. Just nu så uppskattar jag att vi är uppe i runt 80 objekt, som vi jobbar med.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-04-19 klockan 11:49.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 15:03   #93
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det fixade sig - men kräver en hel del pyssel.

Först installerade jag orienteringsskylten, därefter den undre skylten (med text), fäste den vid stolpen och drog ner den så långt som möjligt. Sedan den övre skylten och där börjar problemen. Skylten skall justeras till höjd. Då måste man vinkla spåret annars svarar inte den gula knappen. Nästa steg är att klicka fram skylten så att den ligger en bit från stolpen (de gula knapparna få inte gå in i varandra för så blir det ännu mer problem...).

Nu får man chansa på höjden. Därefter gå ut ur konfigrutan, vinkla spåret till vågrätt läge, kolla skyltens höjd genom syftning, justera höjden och eventuellt göra om operationen till dess rätt höjd är nådd och skylten kan skjutas in.

Lätt som en plätt? Tjaa - om det inte är därför att jag har tre cab-banor (olika versioner) plus två andra banor som skall utrustas med orienteringsskylten - 100-120 stolpar!

Frågan är om det är värt att lägga krut på att strömlinjeforma stolpen. Finns det fler än jag som använder den...?

En viktigare betatest kommer senare; nämligen när banan skall överföras via nätet till annan användare. Då får det inte bli som med de gamla signalerna; de som bara går upp i rök.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ITavla.jpg (139.7 KB, 205 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 16:33   #94
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det fixade sig - men kräver en hel del pyssel.

Först installerade jag orienteringsskylten, därefter den undre skylten (med text), fäste den vid stolpen och drog ner den så långt som möjligt. Sedan den övre skylten och där börjar problemen. Skylten skall justeras till höjd. Då måste man vinkla spåret annars svarar inte den gula knappen. Nästa steg är att klicka fram skylten så att den ligger en bit från stolpen (de gula knapparna få inte gå in i varandra för så blir det ännu mer problem...).

Nu får man chansa på höjden. Därefter gå ut ur konfigrutan, vinkla spåret till vågrätt läge, kolla skyltens höjd genom syftning, justera höjden och eventuellt göra om operationen till dess rätt höjd är nådd och skylten kan skjutas in.

Lätt som en plätt? Tjaa - om det inte är därför att jag har tre cab-banor (olika versioner) plus två andra banor som skall utrustas med orienteringsskylten - 100-120 stolpar!

Frågan är om det är värt att lägga krut på att strömlinjeforma stolpen. Finns det fler än jag som använder den...?

En viktigare betatest kommer senare; nämligen när banan skall överföras via nätet till annan användare. Då får det inte bli som med de gamla signalerna; de som bara går upp i rök.

Nisse
I nästa version blir tilläggstavlorna justerbara hela vägen i höjdled. Dessutom vill jag påminna dig om den Monteringslinjal som finns, den är faktiskt väldigt användbar !!! mät upp O-tavlans underkant, flytta sen linjalen till den övre T-tavlan och justera den, sedan till den undre oc justera den. Sedan flyttar man T-tavlorna på plats vid O-tavlan.

Gör nu inte för mycket jobb innan den nya versionen är släppt, men experimentera mycket, det ger rutin!


Våra tavlor går alltså ner i "rök", om man säger så
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-20, 15:01   #95
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Post Monteringslinjalen

Ny version av STL 3.1 Allmänt finns nu i Download!

Det innehåller den "nya" monteringslinjalen som jag kortfattat beskriver här:

Detta verktyg är "Surveyor only" så ni kan placera ut hur många ni vill, de stör inte i körläget. De är väldigt bra att ha när man justerar in tavlor och tilläggstavlor men är ochså bra att justera pantografhöjd på lok och kontaktledningens zickzack-spel (+/- 300 mm).

1. De gula markeringarna är de olika standardhöjderna för våra tavlor.
2. Den blå markeringen är standard kontaktledningshöjd (6,0 m)
3. De röda markeringarna är zickzack-spelet för kontaktledningen.

Experimentera med detta verktyg så upptäcker ni hur användbart det kan vara!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Monteringslinjal.jpg (76.7 KB, 179 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-20, 17:53   #96
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har installerat beta 2-paketet. Resultat: Samtliga moderna hastighetsstolpar i TRS 2012 gick upp i rök. Har återställts.

Min lilla följetong om orienteringsskyltens tilläggstavlor har löst på ett enkelt sätt: Gör så här så behöver inte Svenolov svettas över ett script:

Ställ i orienteringsstolpen på 2 meter:
Ställ in tavla 1 (Infotavla 510 X 481) till höjd 1,4 meter.
Ställ in tavla 2 till 1,1 meter.
Skriv in, dra sedan tavlorna på plats.

Sammanfattning: en enkel och snabb operation. Bjuder på den. En möjlig förbättring kan vara att lägga in texten ovan i stolpens konfig-ruta.

Nisse

P S Lans tumstock behövs inte. D S
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-20, 19:18   #97
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Nisse

P S Lans tumstock behövs inte. D S
Nä då, den är bara till för dom som inte kör "trial-and-error"-metoden!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 15:45   #98
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Nu är jag här igen... Men sedan "b2" släpptes har det kommit lite nytt:

tavlornas placering är lite störande, för förut var det bara att dra dem till en stolpe så passade dem perfekt, nu måste man gå in och ändra dem med Fram/bak.

Tycker även att vissa tavlor har fått andra färger (tror det var tilläggstavla 510mmx510mm) än var orienteringstavlan hade.

Det går inte att flytta en siganlpilstavla lika långt i sidled som en U-tavla. Gula U-tavlor finns inte när jag kollar på JTF'en som finns på tydal.nu

Annars kan jag inte komma på något mer från mitt test igår! (Kör just nu "Updating Trainz asset database", får se om den bara behövs göras en gång, tidigare har jag inte kunnat starta Trainz med snabbknappen, har behövt starta via Content Manager då UTAD bara körts om och om och om igen...)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 18:06   #99
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Nu är jag här igen... Men sedan "b2" släpptes har det kommit lite nytt:

1. tavlornas placering är lite störande, för förut var det bara att dra dem till en stolpe så passade dem perfekt, nu måste man gå in och ändra dem med Fram/bak.

2. Tycker även att vissa tavlor har fått andra färger (tror det var tilläggstavla 510mmx510mm) än var orienteringstavlan hade.

3.Det går inte att flytta en siganlpilstavla lika långt i sidled som en U-tavla.

4.Gula U-tavlor finns inte när jag kollar på JTF'en som finns på tydal.nu

Annars kan jag inte komma på något mer från mitt test igår! (Kör just nu "Updating Trainz asset database", får se om den bara behövs göras en gång, tidigare har jag inte kunnat starta Trainz med snabbknappen, har behövt starta via Content Manager då UTAD bara körts om och om och om igen...)
1. Det där är just därför denna justering finns!

2. Det stämmer!!

3. Det är sidojustering 2.2 m som fattas på piltavlan!

4. Motsäges av denna bild av Andelind!!
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....76&postcount=1
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 18:25   #100
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
1. Det där är just därför denna justering finns!

2. Det stämmer!!

3. Det är sidojustering 2.2 m som fattas på piltavlan!

4. Motsäges av denna bild av Andelind!!
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....76&postcount=1
1: det vore dock mycket enklare (och snabbare) om man bara kunde dra tavlan in mot en stolpe utan att finjustera den (tar ett tag om man ska sätta ut ett ex antal tavlor)

3: Ja, det kan nog stämma!

4: Tja, jag tror fortf. att den är färgad gul av smuts, och inte att den är gul från början Men där har du en utmaning till Lennart! Nämligen U-tavlor med rundade hörn, som Andelinds bild visar, men nu känns det som om jag ber om för mycket!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 21:07   #101
Gunter 2
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Insjön,Dalarna
Inlägg: 287
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Standard

det finns inga gula u-tavlor utan det är stoftet från bromsarna som har färgat den gul
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 21:55   #102
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Gunter 2 Visa inlägg
det finns inga gula u-tavlor utan det är stoftet från bromsarna som har färgat den gul
Jösses, vi får väl anlita vår egen nerskitare då, Ekan.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 22:32   #103
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
1: det vore dock mycket enklare (och snabbare) om man bara kunde dra tavlan in mot en stolpe utan att finjustera den (tar ett tag om man ska sätta ut ett ex antal tavlor)

3: Ja, det kan nog stämma!

4: Tja, jag tror fortf. att den är färgad gul av smuts, och inte att den är gul från början Men där har du en utmaning till Lennart! Nämligen U-tavlor med rundade hörn, som Andelinds bild visar, men nu känns det som om jag ber om för mycket!
Jag har noterat dina synpunkter, och LAn och jag tar åt oss och bearbetar detta. Allt från användarvänlighet till skitiga tavlor.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 22:49   #104
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jösses, vi får väl anlita vår egen nerskitare då, Ekan.
Nej Svenolov, tvärtom - även om jag har all respekt för Ekan som nerskitare (obs inom vårt sfär).

Det var bra att Jockes tog upp den gula färgen. Jag har jämfört Thomas STW-signaler (på bilderna t v) med LAns. Skillnaden är markant: LAn har kraftigare stolpar och större text. Mycket bra. Thomas har knallgul färg. Mycket bra.

Att Thomas lagt färgen så skarpt samt med stolphöjden 2,4 meter har nog sin förklaring i att synbarheten ökar markant - speciellt genom ett loks Ekan-behandlat fönster.

Bilderna visar dels hastighetsskyltar, dels orienteringsskyltar. Dessa är de två viktigaste skyltarna i mina cab-banor - fem stycken f ö. Att missa infoskylten och braka rätt in i en allför skarp kurva är ingen höjdare.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hastighet.jpg (76.0 KB, 124 visningar)
Filtyp: jpg Orienteringsskyltar.jpg (167.0 KB, 122 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 07:26   #105
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är mycket bra att debatten fortsätter, men en hel del av dessa synpunkter kunde gärna ha kommit fram i första beta-vändan! Det kommer säkert en tredje beta men det lär dröja, så ös på med synpunkter bara

Lite (bort)förklaringar:

1. Anslutningen mot andra stolpar (av olika typ) är besvärlig eftersom Trainz inbyggda steglängd vid förflyttning i y-led är 250 mm. Att det stämde i beta1 berodde på att tavlan satt exakt 500 mm bakom. När jag gjorde nytt fäste flyttade jag tavlan xx mm bakåt och då stämmer det inte längre. Borde ha flyttat fästet och alla stolpar framåt istället !!!

2. Tavlornas färg har jag gjort för att de skall stämma med dom bilder jag haft och göra att det ser mer verklighetstroget ut. Tydlighet och läsbarhet har kommit i andra hand.

3. Den gula U-tavlan var en gissning! Jag får väl göra om den till "skitig vit" då .

Men som sagt, vi noterar allt ni kommer med, men i slutändan blir det ofta ändå kompromisser mellan olika önskemål och begränsningar
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009