Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-25, 15:02   #31
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Det är en bra dator utom en sak som jag är tveksam på är svag nätdel.
Precis, nätdelen tänkte jag också på och den uppgraderar jag till 750W (kostar bara 400kr extra) samt uppgraderar till i7-3770K så blir det ca 11.000 vilket känns mycket prisvärt för den datorn, eller har jag fel?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 15:10   #32
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Just precis. Det är grafikorten som tar mycket ström, så det viktigt att grafiken ska funka rätt. Lycka till!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 17:40   #33
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Precis, nätdelen tänkte jag också på och den uppgraderar jag till 750W (kostar bara 400kr extra) samt uppgraderar till i7-3770K så blir det ca 11.000 vilket känns mycket prisvärt för den datorn, eller har jag fel?
Jag undrar om det där nätagget är nått att ha????? Bara ett fåtal affärer som säljer det och hittar inga tester eller kundrecensioner på det.

Om du ska uppgradera till i7-3770K bör du byta ut moderkortet också, annars är det meningslöst att ta k-modellen. Till 3:e gen. Intel cpu är ett Z77 moderkort det bästa!

Zotac grafikkort är jag också lite tveksam till. Känns bättre med Gigabyte, Asus eller MSI...

För mig känns det som Komplett pressar priserna genom att erbjuda udda märken i sina paket. Visst går det att ändra delarna, men då sticker ju priset iväg uppåt och blir inte lika prisvärt som först man titta!

Enda speldatorn hos Komplett som får mig intresserad just nu är Komplett Gamer Premium Mini http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10595 och det är ju mest p.g.a. GTX680 och storleken. Dock är man ju lite fast när det gäller uppgraderingar i framtiden p.g.a. av just storleken!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2012-08-25 klockan 17:47.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 17:45   #34
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Just precis. Det är grafikorten som tar mycket ström, så det viktigt att grafiken ska funka rätt. Lycka till!
Jag gissar att du läser rekommenderade strömstyrkan på grafikkorten? Den är oftast överdriven! Nyare grafikkort är väldigt strömsnåla och enligt vad jag sett på tester, så ligger det på runt 400w för hela datorn (med ett grafikkort), även med dom kraftigaste grafikkorten. Men vill man kunna klocka och inte ligga på gränsen, är det bra att ta ett lite värre nätagg än 500w...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 20:03   #35
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Jag gissar att du läser rekommenderade strömstyrkan på grafikkorten? Den är oftast överdriven! Nyare grafikkort är väldigt strömsnåla och enligt vad jag sett på tester, så ligger det på runt 400w för hela datorn (med ett grafikkort), även med dom kraftigaste grafikkorten. Men vill man kunna klocka och inte ligga på gränsen, är det bra att ta ett lite värre nätagg än 500w...
Hej!
Jag läser watteffekten. Jag var hos Elektronikhuset i Trollhättan och datatekniker sa att dagens grafikkort har ganska höga watteffekt och rekomenderar 650w för att hela dator ska funka bra.

Senast redigerad av Totte den 2012-08-25 klockan 20:05.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 21:52   #36
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Jag läser watteffekten. Jag var hos Elektronikhuset i Trollhättan och datatekniker sa att dagens grafikkort har ganska höga watteffekt och rekomenderar 650w för att hela dator ska funka bra.
Hej Totte!

Lessen, men det går jag inte på. Låter som ett försäljningsknep!?

Jag har kollat tester av grafikkort, där dom med en dosa i väggen mätt vad hela systemet drar, utan och med belastning.

Kolla tabellen här http://www.sweclockers.com/recension...on/16#pagehead , så ser du att ett HD7970 (inkl. resten av datorn) drar 420w, vid full belastning!

Tillägg: Ang. att dagens grafikkort skulle dra mer ström. Det stämmer inte, det har blivit tvärsom! Dagens grafikkort drar mindre stöm, än sina föregångare...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2012-08-25 klockan 21:56.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 11:52   #37
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hitta igen denna kalkylator nu och med den kan man på ett ungefär räkna ut, hur kraftig nätdel man behöver: http://www.coolermaster.outervision.com/
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 14:06   #38
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Satte ihop en dator på Inet, som jag tycker blev rätt så trevlig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2215857/9974kr

Tog med montering, om du inte vill/kan göra det själv. Blev I5, då I7 inte gör ett piss i spel och den vanliga användaren inte behöver I7! Valde GTX 660TI, för att det är nästan lika bra som GTX 670 (skiljer 2-3 FPS i dom flesta spelen). Nätdelen är inte vacker, men ska vara skitbra och den räcker för ett till GTX 660TI (om du skulle vilja köra SLI senare!?).
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 15:00   #39
hampus123
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: sweden
Inlägg: 73
Skicka ett meddelande via Skype™ till hampus123
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Satte ihop en dator på Inet, som jag tycker blev rätt så trevlig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2215857/9974kr

Tog med montering, om du inte vill/kan göra det själv. Blev I5, då I7 inte gör ett piss i spel och den vanliga användaren inte behöver I7! Valde GTX 660TI, för att det är nästan lika bra som GTX 670 (skiljer 2-3 FPS i dom flesta spelen). Nätdelen är inte vacker, men ska vara skitbra och den räcker för ett till GTX 660TI (om du skulle vilja köra SLI senare!?).
Varför så liten hårddisk? 500GB kommer man inte långt på om man har mycket saker, i så fall minst 1TB? om man ska ha mer än typ 5 spel? (beror ju också på hur många gb spelet tar... Speciellt dagens spel..)

Jag kan ha fel igen
__________________
Motto - De va bättre förr.
hampus123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 19:56   #40
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hampus123 Visa inlägg
Varför så liten hårddisk? 500GB kommer man inte långt på om man har mycket saker, i så fall minst 1TB? om man ska ha mer än typ 5 spel? (beror ju också på hur många gb spelet tar... Speciellt dagens spel..)

Jag kan ha fel igen
Tog en 500GB mest för att hamna under 10 000kr. Sen har du även en SSD 120GB i paketet för Windows och program...

Jag tycker att för lagring bör man nog köra externa diskar idag, gärna med USB3. Ser det också på många nybyggen, att dom enbart kör med SSD i datorn!

Men vill man ha en större vanlig hårddisk, så är det bara att lägga till en sån i kassan, istället för 500 gigabytaren...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 20:04   #41
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Nu är denna dator som jag funderat på förut på 2500kr rea, tycker ni att jag bör slå till?

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10618
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 20:47   #42
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Slå till!
Men den har tre års garanti, vart ska du lämna in den då?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 22:06   #43
hampus123
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: sweden
Inlägg: 73
Skicka ett meddelande via Skype™ till hampus123
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Nu är denna dator som jag funderat på förut på 2500kr rea, tycker ni att jag bör slå till?

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10618
Den var jag också sugen på, och det som är i burken är bra men skulle i alla fall byta ut nätaggregatet mot minst 650W
__________________
Motto - De va bättre förr.
hampus123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 22:21   #44
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Slå till!
Men den har tre års garanti, vart ska du lämna in den då?
Garanti 3 års inskicksgaranti PC skickas av kund till Komplett.se


Citat:
Ursprungligen postat av hampus123 Visa inlägg
Den var jag också sugen på, och det som är i burken är bra men skulle i alla fall byta ut nätaggregatet mot minst 650W
Varför byta nätdel? Ja, om man inte ska ha två grafikkort då...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2012-08-27 klockan 22:27.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 22:24   #45
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hoppas du slog till Micke L. Mycket bra dator för rea-priset!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2012-08-27 klockan 22:27.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009