Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-24, 22:30   #16
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Perfekt....

Ser jag fram emot och antagligen fler med mej. Hade du något svar på min sista fråga skulle det vara topp.

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 14:48   #17
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Mer om skog

Hej!
Jag kanske missförstod din fråga, Blappe. Antalet träd per ha i min skogsrutt, "SkogarSverige.cdp", är bara hälften så stor som medelvärdet för skogarna i de olika landsdelarna. Skogens täthet (antal träd per ha) ligger däremot något över den lägsta gräns som Skogsstyrelsen accepterar. Antalet träd har jag hållit nere för att dels spara minne och dels så ser trädmodellerna mindre snygga ut om man ställer dem för tätt - tycker jag i alla fall.

På mina egna banor brukar jag kopiera in (i minnet) en rektangel på 50 * 100 m med den skog jag vill ha. Sedan "pejstar" (Paste) jag ut rektangelns skog som ridåer 10-20 m från närmaste spår. Mellan varje "utpejstning" (Paste) låter jag rektangeln rotera ett kvarts varv medurs. På så sätt får jag en viss variation. Eftersom man bara kan rotera 90 grader per gång (i TRS 2006 i alla fall). kommer man ofta att få ett "taggigt" skogsbryn som inte följer banvallen parallellt. Se bifogad bild som visar "taggiga" skogsbryn.

I de trädlösa ytorna kan man manuellt sätta in träd eller buskar. Den yta som liigger bortom skogen låter jag enbart vara en grön jättestor betesmark.

Vänligen

Hans Ekvall
Bifogade bilder
Filtyp: jpg RidåTaggig.jpg (60.6 KB, 179 visningar)
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 21:26   #18
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Väldigt bra initiativ, ser fram emot att själv få tillämpa dina metoder i min nya rutt

Sånt här vill vi se mer av! Har du möjlighet och vill skulle det säkert uppskattas av många ifall du kunde göra några exempel på inte fullt lika perfekta bestånd Jag menar lite vanskött ungskog i behov av röjning och andra typer av "tragisk djungel" (populär benämning på vissa bestånd hemma vid hemstället) skulle göra mycket för att höja realismen.

Ifall du vill ha några fler förslag så rabblar jag gärna upp dem, om du inte villa ha det får du väl om inte annat blunda från och med nu

-Förslag på olika hyggestyper
-Skog och övrig vegetation på myrmarker
-En finstudie på det fascinerande ämnet åkerkants-sly

Tackar, bockar och drar åt skogs.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 18:30   #19
mr. desa
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
Smile

Ville bara instämma i hyllningskören !
Snyggt jobbat !!!!

Stefan
mr. desa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009