Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-07, 09:12   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Väktare brottar ner tolvåring.

Ett hett ämne just nu är denna video http://www.youtube.com/watch?v=c4wB3KMd4HU som skapat stor debatt. Media har valt att ta lill-killens sida och i deras artiklar och inslag låter det som pojken har betett sig som en ängel och att vakterna använt grovt övervåld.

När man ser på filmen ser man hur det egentligen gick till. Vad tycker ni om detta? Är det befogat våld? Överdriver media och tolvåringens familj?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 11:03   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Enda jag ser är att man kanske skulle gjort, om möjligt, är att mer skyndsamt gått iväg med omhändertagna utan att kvarstanna på plats
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2011-10-07 klockan 12:17.
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 11:57   #3
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Knappast övervåld, de har ju belagt honom med handbojor av en orsak dessutom verkar han inte riktigt vilja stå still och när han sen börjar sparka på ordningsvakten ja då får han studera asfalten istället. Summa av kardemumman blir att som man bäddar får man ligga.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 02:27   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Det är så jäkla löjligt. Allt är övervåld idag. Förr fick man en örfil, när man var kaxig mot t.ex. lärarna i skolan. Idag spöar eleverna skiten ur lärarna och rör en lärare en elev, åker dom dit direkt på misshandel. Är det rätt?

Vi fick heller i videon aldrig vet varför 12-åringen blev tagen av väktarna. Hade han vandaliserat eller nått? Nått måste han ju ha gjort! Åldern tycker jag inte spelar nån roll. Beter man sig illa så ska man få f.. för det också. Låt dom hållas och vi kanske har en ny massmördare om några år...vem vet?
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2011-10-08 klockan 02:30.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 08:51   #5
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Tror han hade koppelåkt mellan Saltsjöbane vagnarna.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 09:38   #6
tågkillen85
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 53
Post

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
Tror han hade koppelåkt mellan Saltsjöbane vagnarna.
Vissa säger så, vissa säger att han bara stod där när tåget stod stilla och gick in i vagnen efter.
__________________
//Tågkillen85
Är tunneltågförare på "1:an, 2:an och 3:an".
Har du frågor om mitt yrke? Fråga här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29361
tågkillen85 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 09:57   #7
Rc611
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
Standard

Känns nästan som misshandel, med dom där greppen som ordningsvakten
andvänder.
Rc611 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 10:35   #8
tågkillen85
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 53
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Rc611 Visa inlägg
Känns nästan som misshandel, med dom där greppen som ordningsvakten
andvänder.
Tycker inte jag. Eftersom ungen är så stöddig och att han kallar de vissa grejer och dessutom mordhotar vakten, så ska vakten agera.
Folk påstår även att vakten slog honom med sin ASP-batong, men det är inte sant. Han fällde endast ut den.
Dock tyckte jag inte att batongen skulle användas, då de var flera st vakter där i slutet som kunde hantera situationen.

Dessutom stör jag mig på morsan, som endast berättade om vakthändelsen och inte vad ungen gjorde, dessutom sa ju morsan i TV och i intervjuer att ungen inte var en "svärmorsdröm".
__________________
//Tågkillen85
Är tunneltågförare på "1:an, 2:an och 3:an".
Har du frågor om mitt yrke? Fråga här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29361
tågkillen85 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 22:40   #9
hampus123
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: sweden
Inlägg: 73
Skicka ett meddelande via Skype™ till hampus123
Standard

För det första. 1, så skulle ungen tågsurfa men han såg att det var vakter så då gick han in i vagnen och satte sig. 2, Jag tycker att det e grovt övervåld. 3, han är 12 år!! inte 15!! Det e en lag på att man inte får sätta handbojor på dom som e mindre än 15 år! 4, Varför jag tycker att det e grovt övervåld är för att greppet han använder gör så ont att det går inte beskriva, sen skulle jag reagera exakt som han (som ungen), Och sen när han kastar ner han på asfalten och sen SLÅR HAN MED FJÄDDERBETONGEN! på benet! jag tycker iallafall synd om ungen att det just hände han och att finns vakter som dom. Det e rätt åt vakterna att dom blev avstängda en kort stund.

Men det e vad jag tycker ! Nu kommer jag säker få massa åsikter osv.

But i dont care.
__________________
Motto - De va bättre förr.
hampus123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 23:33   #10
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hampus123 Visa inlägg
Och sen när han kastar ner han på asfalten och sen SLÅR HAN MED FJÄDDERBETONGEN! på benet!
Nej, han placerar ungen på marken och fäller ut expanderbatongen eftersom ungens kompisar närmar sig. Det krävs en snärt eller liknande för att den ska fällas ut och det kan då lätt tolkas som ett slag.

Min enkla åsikt: Ett väl utfört ingripande, inget övervåld vad jag kan se av filmen. Såväl rättsväsende som vaktbolagets chef och SLs trygghetschef har dessutom sagt att det hela skedde på rätt sätt. Ungen ställde till det för sig och får helt enkelt finna sig i händelsen. Åldern spelar ingen som helst roll enligt mig, hör bara hur ungen uttrycker sig mot ordningsvakten: "Jag svär, jag kommer att mörda dig din jävla hora" med mera.

Uppkäftiga snorungar, "dä' ä' bara att bunta ihop dem och slå ihjäl dem" som en berömd komiker sade en gång i tiden.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 17:41   #11
JenzA
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , .
Inlägg: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hampus123 Visa inlägg
För det första. 1, så skulle ungen tågsurfa men han såg att det var vakter så då gick han in i vagnen och satte sig. 2, Jag tycker att det e grovt övervåld. 3, han är 12 år!! inte 15!! Det e en lag på att man inte får sätta handbojor på dom som e mindre än 15 år! 4, Varför jag tycker att det e grovt övervåld är för att greppet han använder gör så ont att det går inte beskriva, sen skulle jag reagera exakt som han (som ungen), Och sen när han kastar ner han på asfalten och sen SLÅR HAN MED FJÄDDERBETONGEN! på benet! jag tycker iallafall synd om ungen att det just hände han och att finns vakter som dom. Det e rätt åt vakterna att dom blev avstängda en kort stund.

Men det e vad jag tycker ! Nu kommer jag säker få massa åsikter osv.

But i dont care.
sluta hitta på en massa, ungen är känd sen tidigare att koppelåka och vandalisera vagnarna. Det är inte första gången han har åkt fast.
JenzA besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 17:44   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av JenzA Visa inlägg
sluta hitta på en massa, ungen är känd sen tidigare att koppelåka och vandalisera vagnarna. Det är inte första gången han har åkt fast.
Hur vet du det?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 18:05   #13
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Vad har den här diskusionen med Forum att göra? Finns det inte annan plats för den i cyberrymden?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 19:01   #14
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Vad har den här diskusionen med Forum att göra? Finns det inte annan plats för den i cyberrymden?

Nisse
Den ligger ju i off-topic och här kan man diskutera vad man vill. Vad har du emot att detta ämne diskuteras?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 19:29   #15
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hampus123 Visa inlägg
3, han är 12 år!! inte 15!! Det e en lag på att man inte får sätta handbojor på dom som e mindre än 15 år!
Det finns ingen lag som reglerar från vilken ålder man får sätta fängsel på en person.
Citat:
Ursprungligen postat av hampus123 Visa inlägg
4, Varför jag tycker att det e grovt övervåld är för att greppet han använder gör så ont att det går inte beskriva
Det väktaren gör är att han håller fast den omhändertagna i fråga medans han står upp, lite ont gör det nog, men det finns betydligt värre grepp.
Sedan när den omhändertagna ligger ned så håller väktaren ett knä, troligen lätt mot, kroppen så han inte ska få för sig att röra sig.
Fjäderbatongen är redan nämd
Sedan kastar han inte ner någon, kasta innebär att man släpper personen, väktaren i fråga håller konstant i den omhändertagna.
Citat:
Ursprungligen postat av hampus123 Visa inlägg
Men det e vad jag tycker ! Nu kommer jag säker få massa åsikter osv.
But i dont care.
Åsikter och åsikter, viss fakta/erfarenhet saknar du, så då får man räkna med att man får lite svar på det man skrivit =)

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Vad har den här diskusionen med Forum att göra? Finns det inte annan plats för den i cyberrymden?
Nisse
Inte riktigt för jag hängde med vad som menas med med Forum.

Men varför inte? - Detta är ett forum för tågentusiaster, så det hör lite hemma här.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009