Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-12-28, 02:03   #1
PCC
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 4
Standard Problem med Trainz 2004

Hej!

Jag har problem med att få Trainz 2004 att fungera. Jag har installerat spelet och kommer så långt som till "launch trainz" och ett scenario börjar laddas, sen avslutas spelet och en felruta uppstår. Någon som vet hur man kan kontrollera om graffik-kortet är tillräckligt? Jag har laddat ner Direct 9X men det gjorde ingen skillnad.

mvh PCC
PCC besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2003-12-28, 02:15   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Tala om vad du har för dator (processor, RAM-minne, typ av grafikkort och minne på det) så ska vi nog kunna ge dig lite råd.

Tala gärna om vad det är för felmeddelande du får (skriv ner ev. text som står i det)

Har du laddat hem service pack 1 som finns till spelet för att se om det löser dina problem?

Har du testat att ändra prestandainställningarna för att se om det gör någon skillnad i spelet (om det fortfarande kraschar)

Det var lite till att börja med. Välkommen att fråga på nytt.

Beroende på var du köpt spelet så är det olika Service Pack som finns tillgängliga. Tänk på det!



___________________________________
Fredrik önskar God Jul och Gott Nytt År!

Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-28, 02:27   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

PCC?? Är det din laptop du kör med??

/358

Kenny

Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-28, 13:14   #4
PCC
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 4
Standard

Hej!


Tala om vad du har för dator (processor, RAM-minne, typ av grafikkort och minne på det) så ska vi nog kunna ge dig lite råd.

Jag är ingen expert på datorer men gör ett försök: AMD Duron Processor 1000Mhz 256MB RAM, S3 Grafics Inc. ProSavage DAC typ International med 16 MB programversion 4.0

Tala gärna om vad det är för felmeddelande du får (skriv ner ev. text som står i det)

"Fatal error has occured, class: hardware, Reason: Access Violent". Sen är det en massa massa mer siffror och text i en typ A5 stor ruta.

Har du laddat hem service pack 1 som finns till spelet för att se om det löser dina problem?

Nej, men det är ju ett sprojtans nytt spel, måste jag redan ladda ner servicepack?

Har du testat att ändra prestandainställningarna för att se om det gör någon skillnad i spelet (om det fortfarande kraschar)

Ja, om jag går in på configure trainz och ändrar t.ex. display settings till 32 Bit från 16 fungerar det inte alls lika långt.

Det var lite till att börja med. Välkommen att fråga på nytt.

Tack för svar! mvh PCC
PCC besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-28, 16:39   #5
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

om jag inte har helt fel är minimikravet ett GeForce2 med 32mb grafikminne, så ditt grafikkort ligger klart under det, där har du problemet. Investera i typ GeForce4 eller liknande så kommer det fungera mycket bättre

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-28, 19:32   #6
By Pell
Senior Member
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 253
Standard

Jag är nog böjd att hålla med Tomas här, tyvärr så är inte ditt grafikkort riktigt kraftigt nog för TRS2004 då det inte klarar minimikravet. Sen så är nog din processor kanske i minsta laget för allt. Saken är ju den att byter du grafikkort till ett större så märker du skillnad men inte så stor på grund av att då är din processor för klen för att orka mata grafikkortet med tillräckligt mycket info för att du verkligen ska se skillnad. Ett bra kort som ett GeForce4 Ti4600 behöver faktiskt en 1.8Ghz processor för att funka bra. Sen skulle jag också fundera på att lägga till 256Mb minne till dom du redan har.

Nedan följer Aurans krav för att det ska funka.

Windows 98/2000/ME/XP
PIII800Mhz • 256Mb RAM • 32Mb video card (Geforce equiv.)
Direct X 9 or higher • Direct X compatible sound card
8X CD-ROM • 56K Modem for Internet access


//Pelle[8D]

Nos nihil efficere non possumus
By Pell besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-28, 19:53   #7
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Prova först att ändra i Configure Trainz (på första startfönstret):

fliken Display Settings:
Prova mellan DirectX och OpenGL

samt fliken Advanced Options:
Prova Vertical Sync på Auto, Full rate eller Half rate samt Frequency till något som din skärm klarar av, eller auto.

Fel inställningar här i kombination med vissa grafikkort ger såna fel som du beskriver. Fast jag instämmer i att kortet är i klenaste laget. Med Geforce2 har jag fått det att fungera på en 450 MHz så det är nog där skon klämmer.



/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 12:21   #8
PCC
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 4
Standard

Hej och tack för all hjälp! Nu har jag köpt nytt grafikkort och spelet fungerar.

Nu till nästa fråga: Jag har tankat hem ett fordon från "Trainz.luvr.net". Det anges att installationen lyckades och är färdig men när jag söker efter fordonet i "Railyard" finns det inte. Det blev en ny mapp direkt på skrivbordet med innehållet av det jag laddade hem. Har jag missat något?

mvh PCC
PCC besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 13:21   #9
kritse
Nybörjare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Haninge,Stockholm,Sweden.
Inlägg: 35
Skicka ett meddelande via MSN till kritse
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev PCC

Hej och tack för all hjälp! Nu har jag köpt nytt grafikkort och spelet fungerar.

Nu till nästa fråga: Jag har tankat hem ett fordon från "Trainz.luvr.net". Det anges att installationen lyckades och är färdig men när jag söker efter fordonet i "Railyard" finns det inte. Det blev en ny mapp direkt på skrivbordet med innehållet av det jag laddade hem. Har jag missat något?

mvh PCC
´
Hej!
Börjar Mappen med kuid så lägg den under TRS2004\World\Dispatcher\Downloads


Med vänliga hälsningar
Krister
kritse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 14:12   #10
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

är filen u installerade en .cdp eller .exe fil. Vissa filer där är VÄLDIGT gamla. Funkar typ bara på trainz 1.0

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 14:24   #11
PCC
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 4
Standard

[quote]Tidigare skrev Blappe

är filen u installerade en .cdp eller .exe fil. Vissa filer där är VÄLDIGT gamla. Funkar typ bara på trainz 1.0

Jaha, kanske det som är fel. Om jag går in i mappen som ligger direkt på skrivbordet finns följande: Custom/bogeys trains/6 olika varianter

Det var nog en exe fil.

mvh PCC
PCC besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 15:15   #12
Macley
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 338
Skicka ett meddelande via ICQ till Macley Skicka ett meddelande via MSN till Macley
Standard

Jag har ungefär samma problem som beskrevs ovan.
Jah har köpt Svenska tåg 2004 addon:en och försökt installera alla dessa .cdp filer. När jag öppnar dem öppnas även Content dispatcher och säger att den har installerat dem.
När jag sedan kollar i TRS2004 finns inget av det där men om jag öppnar Content manager så står det att de finns där.

Vad kan vara fel i det här fallet??


MVH Macley


Macley besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-29, 17:55   #13
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.
Har du även läst readme filen och installerat det som står där?
Kolla även i filen log0.html i mappen undermappen \cache\logs.
Där står det om trainz inte hittar någon file och liknande.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-30, 19:28   #14
Macley
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 338
Skicka ett meddelande via ICQ till Macley Skicka ett meddelande via MSN till Macley
Standard

Readme filen till vad?
TRS??


MVH Macley


Macley besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-30, 19:41   #15
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Ni har problem med chump-filen

Ta bort den och det bör lösa sig.

world_cache_dispatcher.chump som ligger normalt under C:\Program\Auran\TRS2004\Cache

___________________________________
Fredrik önskar God Jul och Gott Nytt År!

Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kustpilen för Trainz 2004 csgaard Trainz - Allmänt om Trainz 9 2004-12-15 14:17
Problem med Norton Antivirus 2004 Rogge Off-topic 5 2003-10-09 11:45
Press release - Trainz Railroad Simulator 2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 31 2003-05-23 10:51
Hjälp önskas... RapidHO Trainz - Allmänt om Trainz 4 2002-11-13 10:07
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 22:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009