Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-22, 03:09   #16
theSnuFFer
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Finns det något program som kan läsa en cdp fil och se vilka KUID nummer som ingår. Utan att behöva installera i Trainz.
Har du testat "CDP Browser 2"?
http://razorbackrailway.com/apps/faq...120&artlang=en

Använder jag själv för att hålla reda på och kolla igenom cdp-filerna på hårddisken utan att behöva installera dem.


//TheSnuFFer
Bifogade filer
Filtyp: zip cdp_browser2_173.zip (837.6 KB, 63 visningar)
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 08:56   #17
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av theSnuFFer Visa inlägg
Har du testat "CDP Browser 2"?
http://razorbackrailway.com/apps/faq...120&artlang=en

Använder jag själv för att hålla reda på och kolla igenom cdp-filerna på hårddisken utan att behöva installera dem.


//TheSnuFFer
Äntligen . Tack för det "guldkornet".
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 15:13   #18
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av theSnuFFer Visa inlägg
Har du testat "CDP Browser 2"?
http://razorbackrailway.com/apps/faq...120&artlang=en

Använder jag själv för att hålla reda på och kolla igenom cdp-filerna på hårddisken utan att behöva installera dem.


//TheSnuFFer
Perfekt, den var välkommen
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 15:28   #19
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Gör jag fel eller är det fel på programmet. När jag väll laddat in alla mina filer utan att programmet storknar så går det inte att spara resultatet. Dessutom finns där ingen sökfunktion.
Hur många poster har ni fått in när programmet är klart? Jag tror jag fick något på upp mot 23000.

Är det så att räddningen fortfarande står och faller med svenolov's expertis?
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 22:29   #20
theSnuFFer
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
Standard

CGD
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar? - Jag förstår däremot vad svenolov beskriver och funderar på, men det var inte det du frågade efter från början.

Du frågar efter:
Citat:
något program som kan läsa en cdp fil och se vilka KUID nummer som ingår. Utan att behöva installera i Trainz.
Det har du fått nu.

Sen vill du veta:
Citat:
att rätt fil redan finns på hårddisken. Men var?!? Tänk om det fanns en funktion hos CM som även höll koll på vilka cdp filer och KUID nummer du redan har lagrade på din hårddisk.
Välj "Export text" och du får en textfil skapad med information om de CDP-filer du har markerat, såsom t.ex. var på din hårddisk dessa finns. (Dock inte i CM - men varför gå över ån efter vatten?)

Citat:
När jag väll laddat in alla mina filer utan att programmet storknar så går det inte att spara resultatet.
Vaddå laddat in?? Det var ju precis det du inte ville göra i CM...


Använd programmet för att se vad dina CDP-filer innehåller, t.ex. kuid-version, username & screenshot. Spara sedan den exporterade txt-filen och du har ditt resultat...


//theSnuFFer
theSnuFFer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 10:02   #21
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Svårt förstå?

Jag är hemskt ledsen theSnuFFer att jag inte lyckades få dig att förstå.
Jag gör ett nytt försök.
Om man skall kunna få CDP Browser Beta 5 att skriva ut en textfil måste man först låta programmet söka igenom den del av hårdiskarna som dina nedladdade cdp filer finns på. Alltså, ladda in filerna i CDP Browser.
När jag kör CDP Browser så kan det inte söka igenom hela den del av disken där jag förvarar mina cdp filer. Programmet låser sig efter ett tag. Jag måste ta det i mindre bitar. Därför undrar jag hur det gick för er andra som använder programmet och hur många cdp filer som listas.
Jag tycker att CDP Browser har sina fördelar men enligt mitt tyckande räcker det inte ända fram. Det borde kunna spara resultatet i sitt eget format och nästa gång programmet körs så kan det lätt se om det har blivit cdp filer tillagda eller borttagna.
Men något som också vore mycket bra är om Content Manager hade en flik för allt oinstallerat lokalt material. Om du idag installerar en bana och det saknas delar så söker CM igenom DLS efter delar att ladda ner. På många fina banor, speciellt de där från Östeuropa, saknar ofta massor med delar. CM hittar inte dessa på DLS. Men tänk om då CM även sökte på den lokala hårddisken. Jag vet inte ett dugg om hur ni andra gör men jag laddar ner mycket som jag hittar runt om på Internet. Idag är min folder för nedladdade saker till Trainz 52.4 GB och innehåller 241.018 filer. Så om CM då även sökte igenom denna del så finns det ju en chans att många saknade delar hade hittats.
theSnuFFer, du är välkommen att skriva en rad om jag fortfarande inte får dig att förstå.
Det kan ju också vara så att olika Forummedlemar har olika krav och idéer om hur Trainz skall fungera.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 19:56   #22
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

CGD: Jag vet inte om jag är trögfattad, men du skriver:

citat

"Idag är min folder för nedladdade saker till Trainz 52.4 GB och innehåller 241.018 filer. Så om CM då även sökte igenom denna del så finns det ju en chans att många saknade delar hade hittats."

slut citat.

Menar du verkligen att du har 52.4 GB hämtade (ej installerade i spelet än) cdp-filer?
Om så är fallet, varför i herrans namn har du tagit hem alla dessa filer för, om du ändå inte har installerat dom?

Personligen så laddar jag bara ner sådant jag vill ha, och raderar allt som bara var "skit" på en gång, efter att ha kollat på grejorna i spelet.
Går blixtsnabbt om det bara rör sej om 10-20-30 obj, eller nått' sånt
(gäller ej banor från DLS, för där kan det ju följa med 100-tals objekt, då får man gå in på den banan i.s.f och kolla på, och radera, sånt som man ev. tycker är onödigt).
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2011-03-24 klockan 19:57.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 21:19   #23
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Många gånger så hämtar jag hem saker som jag gillar när jag kommer förbi dem. Dessutom så sparar jag på allt som jag har kunnat leta upp när det saknas delar till något i spelet.Dessutom så kan ju sidor upphöra och Trainzsaker som fanns på dessa försvinner. Ett par exempel som jag nu kommer att tänka på är Klaus Malorny och Sporbust. Det tar ju inte upp någon riktig plats.

Jag har nu hittat ett annat program www.s-penke.de/test/cdp_katalog.zip
Tyvärr för mig på tyska så jag vet inte riktigt hur det skall hanteras.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 06:53   #24
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Jag har nu hittat ett annat program www.s-penke.de/test/cdp_katalog.zip
Tyvärr för mig på tyska så jag vet inte riktigt hur det skall hanteras.
Finns också på TrainzDepot.de
Ser ut att vara ett grymt bra program - men som sagt på tyska. Tyvärr så fungerar det tydligen inte på Windows Vista 7. För er som fortfarande kör Windows XP kanske det går?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg CDP-katalog.jpg (93.0 KB, 94 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2011-03-25 klockan 06:55.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-26, 10:31   #25
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag kör fortfarande med XP så det fungerar bra. Men även jag måste ju byta till Windows sju 64 bitar eller någon efterföljare.
Så vår hopp står fortfarande till svenolov.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-26, 11:40   #26
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Ett litet tips om man nu av någon anledning ska spara cdp-filer på hårdisken, och inte inst. dom på en gång, döp om filerna till ett namn som talar om vad som finns i filen (kan ju vara ganska kryptiska namn på dessa ibland, t.ex ryska, polska, mm), t.ex "USA lok SD45 XXX", "godsvagnar tyska", "ryska hus", och liknande, så vet man ju på ett ungefär vad dom innehåller i.a.f.

Förstår inte riktigt din "taktik" CDG, med att spara en massa filer, som man ändå inte har en susning om vad dom inehåller.

Och förresten, du skrev att Sporbust har upphört, då måste det finnas flera http://sporbust.com/, eller...?
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-26, 17:51   #27
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Tidigare fanns det fler modeller.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 09:59   #28
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Någon som lyckats använda CDP-katalogen?
Jag får inte igång den. Programmet vägrar att starta och ger mig bara detta:
Har det något att göra med att det inte är kompatibelt med Vista, kanske?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg CDPkatalogfel.jpg (27.8 KB, 38 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 10:38   #29
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Vet ej.
Jag har prövat den med XP och en 64 bitars Sjua. XP inga problem men det gick inte med Sjuan.
Jag har haft nytta utav programmet flera gånger så jag hoppas på att Svenolov blir intresserad.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009