Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-11-17, 14:32   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Vet någon något om nya Gmax 1.2 ännu?

Ohoj där!

Är det någon som kollat på nya Gmax 1.2 ? När man skall exportera så är det inte som i versionen före. Det finns bara ett filformat att välja på, förutom All fil, föstårs. Fast det funkar inte alls. Farmat im finns inte. Såvida jag inte gör något fel.

Vad det gäller Materialeditorn...ja. Den med de tre bollarna. Den är ju lätt att handskas med när man väl kommer på hur man skall göra. Det var ju bara att dra bilden till den yta man vill måla. Fast det här med att är en hel vetenskap bara det, förstår jag.

Har försökt att få in det där enkla huset Trainz fast inte lyckats ännu. Vet inte hur jag skall få in den riktiga Texturen som fanns med till videon om hur man exporterar. Alla filer läses inte in i mappen med bilder som jag har. Bara en del av dem. Fast det verkar som om det inte har någon betydelse om vad för format bilderna är sparade i.
Det som syns i editor kan vara både bmp/jpg.

Så här såg Config.txt ut.

KUID <kuid:78090:1001>
region Sweden
type house
asset-filename min_låda
username Min Låda

Vet inte om det är fel. Skulla vara kul om jag kunde få in det där huset i Trainz så jag vet att jag gör rätt.

Hälsn.

KAH



KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-17, 15:01   #2
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

jag håller själv på att lära mig hur man gör med hjälp av tom-sa, har kommit så långt som till textureringen.

Här är vilket kuid du ska skriva efter kolonet:
25000-25999 Buildings residential
26000-26999 Buildings commercial
27000-27999 Buildings industrial
28000-28999 Buildings railroad

Så ditt hus bör då ha kuid <kuid:78090:25001> eftersom det är ett hus.

Har du tankat ner Content Creation Procedures.pdf? Om inte, tanka ner och läs igenom den, står mycket nyttiga saker i den

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-17, 17:18   #3
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej igen.

Ja det var ju fint att någon håller med nya Gmax. Då kanske vi som är nybörjare i byggandet får lite hjälp när vi kör fast.

Skall prova det där med kuiden sedan. Fast först så får jag nog kolla upp så jag gör rätt med själva exporteringen.

Det skall vara två mappar med samma namn. Ex Min Låda. Jag gjorde så att jag skapade en ny mapp med det namnet i GamePack först och döpte den till Min Låda. sedan ritade jag huset, målade det, colapsade, och skapade övriga mappar och filser så som videon visar. Fast med det här nya Gmax så blev det bara en fil som har formatet P3D-fil. Och texturen.

Nåväl. Jag får väll hålla på så kommer maan väll på det så småningom.

Skall tanka ned Content Creation Procedures.pdf, som du sa. Fast jag hoppas att min AkrobateRader kan läsa det. Har haft problem med den i de tutoriels som finns där jag hittade det där om hue man exporterar.

Vill du vara snäll och ge mig länken till Content Creation Procedures.pdf

KAH




KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-17, 17:43   #4
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Här är url:en till content creation procedures:
http://www.auran.com/trainz/creation...Procedures.zip
Titta även här:
http://www.auran.com/trainz/contentcreation.htm
Där finns lite texturer och tutorials att tanka hem om du inte sett det tidigare.

Sedan ska du undvika att använda å,ä och ö i fil och mapp namn då du kommer stöta på problem om du gör det.

Skapa en mapp me namnet min_lada tillexempel. I den mappen ska .im och textur filerna ligga. Den enda mappen som ska ligga i min_lada mappen är en mapp vid namn night, men detta bara om du gör nightmode på huset (dvs att det lyser i fönstren på natten)

Jag tror det egentligen inte spelar någon roll vilket kuid du ger huset, men Auran har en lista på vilka kuid du ska ge olika objekt så det är bäst att hålla sig efter det så slipper man problem.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-19, 22:32   #5
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej!

Tack för tipsen!

Har gjort en del framsteg vad det gäller att exportera egen fil till Trainz. Visserligen kan jag inte se hur huset ser ut i den lilla rutan och när jag klickar på gräsmattan i mitt testscenario så händer det inget.
Fast det är inte illa att jag nu i Region Sweden kan se type House och att det faktiskt står att huset heter Emils Hus då man klickar på All-strängen i Region Sweden.

Jag är hundra på att jag gjort rätt med vad det gäller Tutoriels och med de tips jag fått från er.
I huvudmappen som heter Emils hus lade jag config-filen och i undermappaen med samma namn finns P3D-filen och textur-filen som är en bitmap. P3Dfilen heter Emils hus och textur-filen heter Textur till hus. Vet inte om det har någon betydelse.

Något jag vet är att det nya Gmax 1.2 inte skapar IM-filer. Det blir en P3D fil istället, verkar det som. Har inte läst igenom allt om Gmax 1.2 skall jag erkänna och undrar om det är någom ersättningsfil de satt dit. För det kan väll inte vara det som är felet?

Så här såg i min Config-fil ut.

KUID <kuid:78090:25001
kind scenery
region Sweden
type House
asset-filname Emils_Hus
username Emils Hus

Vet inte om det är något fel där eftersom det inte går att sätta upp huset så jag hoppas nu på nya tips från er om hur jag på kullens gräsmatta omgärdad med träd och buskar skall sätta upp mitt första hus dit man kan ta sig med både räls och väg hemma hos mig i Aurans Trainz Simulator.

LokKalle

Och du!

Hur gör man skärmskott? Spara bilder direkt från skärmen för utskrift och för att spara dem i mapp.
Har försökt med hjälp av det material som följde med datorn fast har misslyckats. Finns det någon länk/tutoriels om sådant. Kan ju ringa min Suport,förstås. Fast har du något tills hands så får jag det.

Tack.

LokKalle





KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-19, 22:41   #6
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Tryck på knappen "Print Screen" eller som det står på en del tangentbord "Print Scrn"

Brukar sitta till höger om F12.

Då skapas en bild på din hårddisk. Bilden går att hitta under

../Auran/Trainz/Screenshots/

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-19, 22:47   #7
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

filen måste heta .im för att det ska fungera.
När du ska exportera trycker du på "export" under file i menyn?
Om det finns en sak i drop down listan i rutan som kommer upp välj den och tryck save lr vad knappen heter. Om det inte finns en .im i drop downlistan åter kom och säg det.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-19, 23:22   #8
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej igen!

Nej! Det finns inte IM format-spara dropdown listen! Bara P3D och All-files!!! Vad gör jag då!?!

Hittade inte screeshots i Trainz. Får leta mera sedan.

LokKalle


KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-19, 23:31   #9
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

har du installerat Trainz asset creation studio?
om inte tanka hem och installera http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip så kommer det gå att exportera till .im format. När du gjort de så kommer huset dyka upp i Trainz

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-20, 22:52   #10
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej.

Jo visst hade jag installerat Gamepack. Fast jag laddade ned det en gång till och då blev det annat. Nu finns IM formatet.

Fast jag får inte fram huset i alla fall. Kan bara se att det skapas en sträng med namnet House i region Sweden och att jag med username skapar vad huset heter.

Har det någon betydelse om man inte skriver samma namn efter username som i asset? Har prövat båda. I alla fall så ser Config ut så här.

KUID <kuid:78090:25001>
kind scenery
region Sweden
type House
asset-filename Mina Hus
username Mitt 1a Hus

Den ligger i huvudmappen.

I den andra mappen finns en "textur till hus.texture" och den ser ut så här.

Primary=Textur till hus.bmp
Tile=st

Ser ut så här. (För mig totalt obegriplig).

JIRF Fast den är mycket längre. Fick visst inte med allt.

Texturen är ju bilden på det hela.

Och till sist så finns det en GMW-fil som heter Mina Hus
Ser ut så.... "inget blev det av det då jag skulle klistra in det jag kopierat. Fast det skall väll vara så för det fanns bara en rad med nollor.

Ja. Så ser det ut. En sak till!. I de sista försöken så har det inte det där fönstret kommit upp som det står2No invalid fil! eller nått...efter att jag klickat på Begin.

Något fel måste jag väl göra?

LokKalle









KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-20, 23:00   #11
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

det verkar som du gör fel med mapparna
Du ska bara skapa EN mapp. Låt oss säga att den heter Mitt_Hus

i mappen Mitt_Hus ska du lägga .im filen, configen och texturen och dess texture.txt fil.

i configen så ska raden asset-filename vara likadan som namnet på .im filen. Så om .im filen heter mitt_hus.im så ska det stå mitt_hus efter asset-filename ( asset-filename mitt_hus )

på username raden kan det stå vad som helst och har inget med namnet på asset-filename att göra.

.gmw filen är bara en temp fil som du kan ta bort.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-21, 17:43   #12
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej!

Naturliktvis! En mapp. Ja...Vet inte var ifrån jag fått det där med två mappar. I texten till videon står det att man måste ha ttvå mappar med samma namn. Fast det är väll bara om man t.ex. skall ha lampor tända på natten, hörde jag sedan.

Nu verkar det fungera. Har testat lite med en del enklare ting. Skriver man bara rätt så blir det bra.

En fråga jag har innan jag sätter i gång med Hällekis J.St. Tankade ned en bild från Lantmäteriet. Tänkte på något vis ha den som mall till att få landskapet så lokt verkligheten, vad nu det skall vara bra för.
Först skapade jag bara en tunn fyrkant och klistrade på bilden så som jag gjort med husen. Fast det blir bara vitt!?! Tänkte att det kanse lägger sig under efter som den bara var en centimeter hög och provade med en kub, lika sidor. Den blev också vit. Varför? Undrar jag. Går det inte att anväda fotografier som är sparade i bmp. Eller är det ett annat förfarande som skall till.

Här är bilden. ....!..????...Det var konstigt. Den går inte att kopiera. I alla fall så går det inte att klistra in den. Vad kan det bero på?

Nåja...Jag hör av mig framöver. Har ni något om ovan undringar så hör av er. Det var kul att äntligen få in ett litet hus Trainz.

LokKalle






KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Min pivot försvunnen från Gmax LokKalle 3D-design - Trainz 3 2005-08-17 19:04
Programmera till någon av tågsimulatorerna... axelsonic Allmänt om tågsimulatorer 5 2004-09-15 13:44
Har någon här provat tågsimulatorn Railsim? Rogge Off-topic 2 2003-01-05 22:28
Finns det någon svensk turitoal till Gmax?? prymikom 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2002-10-22 18:55
Lyckats fått in min V5:a i GMax!!! Zzarr 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 17 2002-10-22 01:33



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009