Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-10, 17:27   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard TRS2019 Beta ?

Jag deltar som betatestare för TRS2019. Det råder total tystnadsplikt för betatestare men vore intressant att veta om fler än jag deltar bland oss svenskar ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 21:12   #2
Tjatte
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 263
Skicka ett meddelande via MSN till Tjatte
Smile hej

du får bra svara i DTG - Train Simulator 2015 - Allmänt (

Senast redigerad av Tjatte den 2018-08-10 klockan 21:14.
Tjatte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 02:33   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tror att Tjatte blandat ihop spelserierna lite här. Mamnförvirringarna kring förkortningarna på tågsimulatorerna har varit illa, eftersom alla heter nästan samma. Men det har nu precis blivit snäppet värre då de två stora spelserierna snart släpper varsin titel, med väldigt lika namn.

Auran/N3V Trainz har ju gått från förkortningen TRS (Trainz Railroad Simulator, TRS2004, TRS2006) till TS (Trainz Simulator, TS2009, TS2010, TS2012) till TANE (Trainz: A New Era) tillbaka till TRS (Trainz Railroad Simulator, TRS2019/TRS19).

Dovetail Games (DTG) TrainSimulator har gått från RW (RailWorks, RailWorks 2, RailWorks 3) till att "sno" Trainz förkortning TS efter att de dumpade den (Train Simulator, TS2013, TS2014, TS2015, TS2016, TS2017, TS2018) fram till idag då de snart släpper TS2019.

Denna beta är alltså Trainz med Z TRS2019 eller TRS19 som de också kallar den, vilken inte skall beblandas med Dovetails TS2019 även kallad TS19 som också är under utveckling.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 12:46   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag har avinstallerat TRS19 Beta p.g.a. att nästan ingenting funkar f.n.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 04:55   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Jag har kört TRS2019 under en lång tid utan större problem. Dock har spelet kraschat när jag
testade HNJ DEM banan efter över en timma. Varför? Jo, grafik processorn blev för varm
(över 94 grader = Definierad MAX gräns). Har även inträffat under TANE SP3.
Bor ju i Thailand och här är det konstant varmt, så nu tar jag och kollar grafik processorns
temperatur med jämna mellanrum och har dessutom en fläkt riktad mot PC:n.
Temperaturen ligger numera runt 70 grader.


Entusiasmen är stor på TRS2019 diskusions tråd under N3v forum, må jag säga. Jag håller med!


Tycker grafiken blivit mycket verklighetstrogen. Bilden jag bifogat är HNJ DEM banan UTAN några
ändringar avseende objekt. Jag kommer att ändra rälsen till MYCKET MYCKET bättre 3D räls som
följer med paketet. Liksom granarna i bakgrunden till Speedtree granar.
Grafiken är inställd till medium då min PC inte orkar med bättre kvalité. Försökte med ULTRA men då
gick det inte så bra. Grafiken blev utmärkt men ljudet kom endat stötvis.

Man har flera grafik nivåer att välja mellan från LOW till ULTRA då man skall sätta upp TRS2019 beroende
på PC:ns hårdvaru bestyckning.


Läs om detta här:

http://www.trainzportal.com/blog/vie...e-requirements

På denna sida kan ni också testa ut huruvida er PC passar till TRS2019.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2018-07-25 205648.jpg (183.8 KB, 174 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 12:39   #6
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Ser verkligen lovande ut, nu gäller det att verkligen börja sätta sig in i hur man skall uppdatera sina objekt till PBR.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 18:51   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Kan upplysa om att N3Vs utvecklare har sagt att TRS19 kommer flyta på lika bra som TANE med motsvarande inställningar (alltså utan de nya features som gräs och parallaxmapping aktiverade, som kommer med TRS19). Så samma dator ger samma prestanda, men vill man ha alla TRS19 features aktiverade kräver det lite mera av datorn, se som sagt länken som vovven länkar till.

----

Kraschar STL-koppel för dig vovven?
Man har gjort ändringar i scriptgränsnittet i TRS19, vilket gör att en del script (däribland STL Source) måste uppdateras, annars kraschar de. Jag jobbar för tillfället på att fixa det i TANE (som också innehåller ändringarna, men inte kraschar om man använder det gamla gränssnittet), men saknar själv TRS19 att prova i och kommer inte skaffa det förrän den stora officiella releasen senare i höst. Om det är någon här som tänker skaffa TRS19 nu till pre-releasen, eller har betan får ni gärna skicka ett PM så ni kan betatesta uppdateringen av STL Source för att se att den fungerar i TRS19 som tänkt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 04:00   #8
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
----

Kraschar STL-koppel för dig vovven?

Nej, och jag har ju kört Beta TRS2019 över en månad!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 14:02   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Vad får jag som svensk banbyggare för 500 kronor om året ut av TRS 19? Kollar jag N3v:s erbjudande så får man endast tillgång till Download Center. Bättre grafik kan man läsa i Forum.

Är TRS 19 ett självständigt program eller läggs det över TANE? Enkelt uttryckt: Ligger TANES icon kvar på Skrivbordet och man får ytterligare en ny icon

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 23:15   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

vovven: Märkligt, det borde inte fungera utan uppdatering av scriptet.

Nisse: TRS19 är en separat simulator, precis som TANE är en separat simulator från TS2010. Så fort STL Source är uppdaterat så bör allt som fungerar i TANE även fungera i TRS19, även om det verkar som att det fungerar redan nu i betan som vovven kör. Dock så behöver assets byggas för TRS19 standard för att verkligen få ut maximalt av grafiken i simulatorn.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 06:09   #11
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
vovven: Märkligt, det borde inte fungera utan uppdatering av scriptet.

Jo, jag kör med många många vagnar och dragfordon utrustade med STL koppel utan problem.

Skulle kraschen uppstå genast i TRS2019 då jag startar upp sessionen?
Eller dröjer det en stund och i så fall upptill en timma?!!!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 18:54   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Den sker direkt vid uppstart (mstrainmonitor.gs) och vidare varje gång två fordon kopplas isär (msvehicle.gs eller msmotorvehicle.gs). Det kan vara så att de fungerar hyfsat i alla fall, beroende på hur Trainz hanterar Exceptions.

Har du aktiverat debug-symbolen i spelet? Från TANE SP2 eller SP3 måste man ju kryssa i en ruta för att den "röda lusen" skall visa sig när script kraschar. (Trainz Settings>Dev>Show script exception notification) Antar att samma sak gäller TRS19.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 04:38   #13
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Den sker direkt vid uppstart (mstrainmonitor.gs) och vidare varje gång två fordon kopplas isär (msvehicle.gs eller msmotorvehicle.gs). Det kan vara så att de fungerar hyfsat i alla fall, beroende på hur Trainz hanterar Exceptions.

Har du aktiverat debug-symbolen i spelet? Från TANE SP2 eller SP3 måste man ju kryssa i en ruta för att den "röda lusen" skall visa sig när script kraschar. (Trainz Settings>Dev>Show script exception notification) Antar att samma sak gäller TRS19.
Testade med Lusen aktiverad och det kom lite Lusen meddelanden då och då. Jag hade turen att fånga
ett tillfälle då ett lok körde "runaround" kommandot och Lusen aktiverade direkt. Efter vad jag kunde finna ut,
så såg Lusen meddelandena alltid ut som bilderna nedan.
Men vid uppstart av sessionen fick jag endast Lusen meddelande från ett "Torv lok".
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (81.3 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg bild1a.jpg (58.0 KB, 71 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (83.7 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg bild2a.jpg (73.6 KB, 70 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 18:13   #14
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Hmm, mystiskt! Det där är inte alls samma fel som Lan fick i betan. Det felet heter "Legacy function call". Felet du får är något annat, som vi har fått även i TANE med jämna mellanrum, som verkar vara något som är fel i TANE.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 12:39   #15
portin
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Åsa, Sweden.
Inlägg: 45
Standard Betatest

Hej!
Deltager också som betatestare och kommer antagligen att fortsätta med alternativ 3.
d v s köpa spelet på det gamla vanliga sättet.

Portin
portin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009