Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-27, 15:11   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Obegripligt

Märkliga och obegripliga saker händer i TRS 2010;
Först en kort bakgrund: Jag har en befintlig helt klar bana (DVVJ, ligger ute i Forum f ö). Jag har sedan tagit ner en ny bana (Dalslands järnväg) via Radio Mobile. Båda banorna är DEM-banor. Nedladdningen från RM blev hellyckad. Jag har sedan mergat ihop banorna till en bana samt kört Spara som. Fungerade utmärkt, se bilden här under.

När jag körde Merge var grunden den nya RM-banan, sedan lades den gamla banan till. Då fick jag en ny Route men utan Session eftersom den inte följer med när banorna mergas.
Detta innebar att all konfiguration försvann ur DVVJ-banan, bl a 38 lutningsstolpar. Allt återställdes för ett par dagar sedan och den nya banan sparades; dels på Skrivbordet, dels i en extern hårddisk.

I förrgår och igår (onsdag, torsdag) justerade jag Melleruds kontaktledningar samt lade in lite hus och annat. Mellerud är förbindelsenavet för banorna och tillhör DVVJ-sträckan varefter banan sparades daterad med backup på Skrivbordet och externt.

I dag (fredag) har jag lagt in kilometertavlor och ett par lutningstavlor i den nya banan (DJ). Upptäckte plötsligt att all konfiguration försvunnit ur DVVJ-banan. Lade därför in den sparade daterade versionen från i går. All konfiguration i DVVJ-sträcken borta, men allt arbete jag gjort på DJ-sträckan i dag fanns med, liksom de två nya lutningstavlornas konfiguration.

Därmed en bra fråga: Hur bär sig Trainz åt att spara en ny DJ-bana i en gammal DJ-bana?

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Banan.jpg (80.6 KB, 90 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-06-27, 17:32   #2
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

jag fick också bekymmer med att en del saker som man väljer texturer osv på i properties rutan ändrades eller nollades...men som från ingenstans så var allt tillbaks igen helt plötsligt och nu har allt fungerat smärtfritt sedan dess...
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-27, 20:47   #3
zade62
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 8
Standard

kan ha att göra med de backup-filer som skapas så fort man editerar något, har själv haft liknande problem, men löste det genom att ta bort dessa backup filer innan jag sparade routen eller föremålet jag ändrade. Kör 12:an och där ligger mappen i UserData/backups. Hoppas du fått ordning på det Nils.
zade62 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-28, 11:05   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zade62 Visa inlägg
kan ha att göra med de backup-filer som skapas så fort man editerar något, har själv haft liknande problem, men löste det genom att ta bort dessa backup filer innan jag sparade routen eller föremålet jag ändrade. Kör 12:an och där ligger mappen i UserData/backups. Hoppas du fått ordning på det Nils.
Mycket bra tips, tack för det. I 12:an backups ligger filer om tillsammans 1,7 gb.

Men det ställer en bra fråga: Finns det motsvarande backups i 10:an? Har inte hittat något.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-28, 16:52   #5
zade62
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 8
Standard

Bra fråga! Installerade 10:an, och hittade ingen heller ingen backup, provade att klona en byggnad och då la sig det nya objektet i UserData/local i en av hashfilerna....öppnade för editering igen och provade att ta bort filen i hashmapen under tiden jag hade öppet för editering, och då blev det väldigt fel när jag skulle commit objektet..så du har helt rätt, verkar inte finnas någon backup map i 2010.
zade62 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-28, 21:33   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zade62 Visa inlägg
Bra fråga! Installerade 10:an, och hittade ingen heller ingen backup, provade att klona en byggnad och då la sig det nya objektet i UserData/local i en av hashfilerna....öppnade för editering igen och provade att ta bort filen i hashmapen under tiden jag hade öppet för editering, och då blev det väldigt fel när jag skulle commit objektet..så du har helt rätt, verkar inte finnas någon backup map i 2010.
Det troliga är att 10:ans backup-filerna/filen ligger i Autosafe på något sätt. Svenolov varnade för några år sedan just för Autosave och föreslog att stänga av det. Här ett recept, bättre sätt kanske finns: Öppna Options i Surveyor, välj Surveyor, leta rätt på Autosave interval och dra skjutreglaget till Disabled.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-28, 23:08   #7
zade62
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 8
Standard

Tack för tipset! Jobbar i 12:an och har nu stängt Autosavefuntionen. Vill passa på och tacka för dina ypperligt fina arbeten som du haft vänligheten att dela med dig till oss andra.
zade62 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009