Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-18, 21:18   #31
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hur jag bygger på enkelt sätt är att jag tar positioner och höjddata på exakt plats och placerar jag stor dansk flagga på landskapet. Sen följer jag efter flaggorna och lägger spår.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 00:04   #32
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
@Stenne - Min e-mail finns där!

Låter som en jädrans jobb. Men hur tusan fick du till linjerna på simulatorn? Ser också att det är bara höjdskillnad vid linjerna, annars är det platt!

Tror nog jag inte blir så noggrann av mig, men jag blir verkligen irriterad och tappar bygglust när jag märker att terrängen inte riktigt stämmer...
Jag gör så här med linjerna:
1. Jag skapar dom som banor i Google Eearth (inte GM som jag felaktigt skrev i förra inlägget) [Bild 1]
2. Sparar banorna (eller mappar med flera banor 10-15 i varje) som .kml fil i ... Railworks/Source/Provider/Product/RouteMarkers. Om du har flera banor i en kml-fil så får inte namnet på banorna sluta på en siffra. Då funkar inte indexeringen vid konverteringen till DCSV- och BIN-filer.
2. Sedan konverterar jag banorna till Route Markers med hjälp av RW_Tools (Här kan du välja färg på banorna)
3. Aktivera Route Markers i TS så ser du linjerna.

Bild 4 visar steg 1 i TS. Jag gör platåer med 5-meters intervall med linjerna som mall med hjälp av LEVEL-verktyget.
Steg 2 blir att jämna ut platåerna med hjälp av SMOOTH-verktyget. Detta syns tydligt på Bild 3 där jag har gjort enbart steg 1 längst upp i bilden och där platåerna är utjämnade längre ned i bilden.

En metod som jag kan tänka mig ger ett bra resultat är att importera ASTGTM-data, som hyfsat stämmer överens med de verkliga nivåerna, och sedan använda SMOOTH-verktyget för att jämna ut alla småtoppar och smådalar. Jag har inte provat den än men tänkte göra det på landskap som ligger längre bort från spåret. Närmre spåret vill jag använda min metod för att gradienter, genomgrävningar och banvallar skall stämma bättre med verkligheten.

Stenne
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 21:50   #33
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

okej! Tack för tipset!

Men skulle du skicka filerna, eller hur var det?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-19, 23:20   #34
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Se privat meddelande

Stenne
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 12:59   #35
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Kanske ett sent svar men...

Tack till Stenne, nu har jag fungerande ASTGTM-Data!

(Inte för att det blev någon nytta på dalabanan. Den blev för plottrig för mitt smak.)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-01, 17:26   #36
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Tack till Stenne, nu har jag fungerande ASTGTM-Data!

(Inte för att det blev någon nytta på dalabanan. Den blev för plottrig för mitt smak.)
Tack! Roligt att det funkade.

Har du provat att använda SMOOTH-verktyget? Med det skulle kunna få bort en del av plottrigheten. Förslag på inställning:
Brush size: 100-200 [Ju högre desto mera utjämningseffekt]
Brush fall-off: 1
Speed: 0.02 - 0,1 [Experimentera med den här inställningen. Börja lågt. Om den är för hög så kollapsar landskapet.]

Stenne
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-01, 18:15   #37
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Nej, jag ahr inte provat smooth-verktyget. Tänkte inte på det när jag provade landskapet.

Jag är inte så sugen på att jobba med landskapet. så DEm-Data och ASTGTM är en guldgruva, och tillsammans med Google maps-funktionen i simulatorn, en bra grund till ruttbygge, tycker jag.

-Det är bara att lägga räls och objekt sedan!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-30, 13:04   #38
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Unhappy

För mig fungerade det inte alls. Och då menar jag inte att det inte lyckades utan att det bara blev en massa kullar där det inte ska vara några. Är mitt i centrum av en stad och där är det plötsligt 5 berg...
Och när jag skulle göra undo på detta så crashade railworks.
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge

Senast redigerad av AlexSuperHD den 2015-06-30 klockan 13:05.
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-02, 08:20   #39
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Vad tror ni om en livesändning för att visa lite olika sätt att bygga med DEM och det andra?
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 12:49   #40
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard Marken höjs inte???

Hej!
Jag blev förtvivlad och överraskad att marken inte höjs längre trots filerna finns på plats. Vad tror ni orsaken?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mark.jpg (75.7 KB, 46 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 13:07   #41
Boye
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 17
Standard

Det kan vara så att det blivit något fel när de nedladdades. Du kan prova att ladda ned dem igen, eller inkludera flera närliggande (geografiskt) filer. Ibland kan någon zon vara inkluderad i närliggande filer istället för den korrekta, speciellt kring kanterna. Jag var tvungen att göra det vid något tillfälle.
Boye besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 14:18   #42
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Det gick inte.
Har tre hgt-filer N60E005, N60E006 och N60E007. I editorn Lat. 60.64058 Lon. 6.48287.
Simulatorn installerade i SSD, i våras låg de i 12 år gammal HD som började låta konstigt. Har två st SSD och en lagrings HD (5år). Första SSD till Win-system och andra SSD spelinstallationer.
För ett par veckor sen uppgraderade jag Win10 från 7.
Kan de vara orsaken av förändringar som...?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 16:01   #43
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Det är Bergensbanen som inte får markhöjning, men däremot Trollhattan funkar det.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 20:33   #44
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Prova att ladda ner det på nytt...

Jag hade liknande problem med att det fanns ett "Gap" i Hemfosa & Segersäng när jag byggde Nynäsbanan. Det var ett gap i ASTGTM-Datan, men det fick jag täcka upp med lågupplöst DEM-Data.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 20:41   #45
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Prova att ladda ner det på nytt...

Jag hade liknande problem med att det fanns ett "Gap" i Hemfosa & Segersäng när jag byggde Nynäsbanan. Det var ett gap i ASTGTM-Datan, men det fick jag täcka upp med lågupplöst DEM-Data.
Hur många gånger ska jag hämta, hämtade tre gånger hittills. http://dds.cr.usgs.gov/srtm/version2_1/SRTM3/Eurasia/

Senast redigerad av Totte den 2015-09-09 klockan 20:43.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009