Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-20, 18:05   #46
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jo som det algoritmen är nu ut nu så är allting prickigt och sidor som är vända uppåt snötäckta.

Det går ju att vara kreativ med ytor dom är vända frammåt och/eller lite masker för snötäckta ytor om man vill ge intrycket av en linjemaskin som har gått igenom ett snölandskap.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-20, 18:23   #47
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jag tycker att man skall framhäva ...

--- det fantastiska pijonjärarbete som Bear gör!!!! Det är genom att experimentera man kommer framåt. Bear ser säkert också att det är väl prickigt (han är van vid snö). Men hur ser snö ut när det lägger sig på ett fordon Jag vet hur min bil ser ut men att texturera det för Trainz är en helt annan sak.


Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Vädligt snyggt! Men hur ser fronten ut på "snövarianten"? Jag antar att det bara är prickigt där med?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-20, 19:27   #48
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jättetack för kommentarerna. De visar också hur olika man se saker och ting. Just den effekten med rimfrost och snötäckta ytor tyckte jag var jättelyckad.

Loket kommer ju att komma med ett fullt reskinkit så det är fritt fram för var och en att täcka med den typ av snö som man tycker passar.

Vad gäller pionjärarbetet, så är min förhoppning att mycket av de månader jag har laggt ned på det här loket skall resultera i element som blir återanvändbara för att snabba upp framtida byggen. Om man återigen tar snön som exempel, så är det enda man behöver göra att räkna fram en worldspace normalmap, dvs en karta över vilka ytor som pekar i vilken riktning, och ge som indata till snöfiltret. Då kommer man att få ut ett texturlager med snötekningen. Det handlar alltså om några minuters arbete när man väl har konverterat modellen till OBJ format så att den går att importera i substance designer. Samma world space normalmap används också för att bleka lacken för övrigt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (112.5 KB, 144 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 16:11   #49
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Jättetack för kommentarerna. De visar också hur olika man se saker och ting. Just den effekten med rimfrost och snötäckta ytor tyckte jag var jättelyckad.

Loket kommer ju att komma med ett fullt reskinkit så det är fritt fram för var och en att täcka med den typ av snö som man tycker passar.

Vad gäller pionjärarbetet, så är min förhoppning att mycket av de månader jag har laggt ned på det här loket skall resultera i element som blir återanvändbara för att snabba upp framtida byggen. Om man återigen tar snön som exempel, så är det enda man behöver göra att räkna fram en worldspace normalmap, dvs en karta över vilka ytor som pekar i vilken riktning, och ge som indata till snöfiltret. Då kommer man att få ut ett texturlager med snötekningen. Det handlar alltså om några minuters arbete när man väl har konverterat modellen till OBJ format så att den går att importera i substance designer. Samma world space normalmap används också för att bleka lacken för övrigt.
Jag ser verkligen fram emot att få lite mera information kring din teknik, det verkar mkt intressant.
Vad använder du för övrigt för mjukvara? Jag trodde du var en Blender kille men då är väl inte OBJ bästa valet och finns det sustance designer där?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 09:25   #50
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Jag ser verkligen fram emot att få lite mera information kring din teknik, det verkar mkt intressant.
Vad använder du för övrigt för mjukvara? Jag trodde du var en Blender kille men då är väl inte OBJ bästa valet och finns det sustance designer där?
Sammanfattningsvis:

Sketchup för att plocka ut ritningar ifrån foton.
Blender för 3D modelleringen.
Gimp för att Editera pixelgrafik, mest hightmaps.
Substance designer för att generera texturerna.


Vad gäller OBJ så är det ett av formaten som går att importera i substance designer för att baka mapps och få preview. Just nu skapar jag OBJ filerna genom att konvertera ifrån Trainz format med 3D object converter.

Substance designer är ett fristående program, http://www.allegorithmic.com/product...nce-designer-4

Jag skall försöka få till lite tutorials närmaste månaderna för att visa hur jag har jobbat med det här. Det kan alltid vara till nytta för någon.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-19, 01:29   #51
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu när man börjar få lite ordning på loket så är det dags för lite vagnar också.

Återstår animering, last och LOD mesher men det får bli morgondagens problem. Säkert en massa som man upptäcker på vägen också.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (58.0 KB, 72 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-19, 01:47   #52
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Passade på att åka med tomtåget på vägen tillbaka.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (78.4 KB, 71 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009