Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > SST - Simulator för spårburen trafik > SST - Simulator för spårburen trafik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-06, 16:33   #46
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Tummen ner för din dator menar du
fregge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 21:44   #47
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Ärligt talat så ser inte jag att denna simulator skulle vara mer krävande än MSTS. Däremot så använder denna simulator Open GL och då får jag lite felmeddelande ibland i dosfönstret.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-07, 19:15   #48
mr_magnell
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 38
Standard

Är det bara jag eller finns det fler som har problem med ljudet? Det enda ljud jag får är ATC, inget motorljud hörs.

Jag har ett SB Audigy ljudkort kort
mr_magnell besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-09, 22:58   #49
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag tycker inte denna simulator är speciellt krävande av datorn. Det flyter på finfint, trots att min dator är långt ifrån nån värsting!

Kan det vara så att den funkar dåligt (hackar), bara för alla med geforce-kort?

Eller har ni för lite minne och/eller för liten processor????? Men då borde ni också ha problem med MSTS och/eller Trainz och andra spel/simulatorer....har ni det?

Kanske skulle vi haft en ny tråd där alla skriver om hur dom upplever flytet och vad dom har för dator!???? Då kan man se med vilka datorer den fungerar bra, OK och mindre bra på....och på det viset få fram om det är annat grafikkortet, mer minne eller mer processorkraft som behövs!?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-09, 23:11   #50
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Min dator klarar inte av SST. Det startar och allt, man kan köra, FPS: 5 - 10 om jag gissar

1500 MHz
384MB ram
ATI Radeon 9000Pro 64 MB
Inbyggt Ljudkort i moderkortet
Western Digital Caviar Special Edition 120 GB 8 MB Cache
Seagate Barracuda 20 GB

Det är grejorna som inte klarar av det bra.

i MSTS har jag runt 40 - 60 FPS i North East Corridor och 25 FPS i KMJ

MvH. Mson
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-09, 23:37   #51
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Lite tweaks man kan göra om prestanda är dålig:

1. Aktivera info-displayen som ger kontinuerlig information om framerate. Detta gör man genom att i ex. Ang.xml (om man startar där, annars i motsv xml-fil) se till att taggen <INFODISPLAY> inte är bortkommenterad.

2. I View3D.xml kan man sen under <DETAILSETTINGS> laborera lite:

2.1. DOUBLEMASKS="TRUE" -> DOUBLEMASKS="FALSE" : detta stänger av ett femte texturlager, vilket är ett måste på NVidia-kort och en del äldre ATI-kort.
2.2. VEGETATION="0.5" -> VEGETATION="X" där X är ett värde mellan 0.0 och 0.5. Helst ska detta också vara 1 / en tvåpotens, dvs 0.5, 0.25, 0.125 osv. Ju lägre värde desto mindre antal träd och högre prestanda.
2.3 TERRAIN="0.5" -> TERRAIN="X" där X är ett värde mellan 0.0 och 0.5 enligt ovan. Samma sak här, lägre värde ger högre prestanda.

4. Man kan också i View3D testa att sätta FAR="700" till något lägre värde (siktavståndet) och då sätta dimman <ATHMOSPHERE VISIBILITY="700" till motsvarade lägre värde.

5. Om man har lite internminne i maskinen kan det också vara lönt att testa att köra en mindre bit av banan i taget. Detta kan man göra genom att kommentera bort delar av de <BORDERNODE> taggar som finns längst upp i Track.xml. Dessa binder ihop de olika delarna av banan, så om man tex enbart vill köra mellan Huskvarna och Tenhult så räcker det med de två översta BORDERNODE-taggarna. Jag tror ni kommer förstå systematiken där om man testar sig fram lite.

/Jimmy
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 15:26   #52
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Jag får hålla med på att den är lite väl grafikrävande.

Erik Höglund
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 15:34   #53
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Det är ju ett medvetet val som beror på att vi vill ha så bra bildkvalite som möjligt för våra syften. Hårdvarukostnaden för ett antal värstingmaskiner är bara en bråkdel av kostnaden för mjukvaruutvecklingen inom projektet.

Så visst, SST kräver en speldator av senare snitt och för att det ska bli riktigt bra kanske man tom vill ha hårdvara som inte finns tillgänglig förrän om ett år.

/Jimmy
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 22:26   #54
hp
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 591
Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Man kanske ska tillägg och pointera att detta är absolut inte tänkt som en "spelsimulator". Tyvärr är det många som haft förhoppningar att kunna använda detta som ett "spel" men så är nog inte läget på ett bra tag!



HP
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
hp besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 13:25   #55
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

Skulle det gå att få en liten mätare för gas och broms och har loken riktiga bromsvärden, alltså bromsar den lika mycket som det riktiga rc-loket? I så fall är väl ungefär 10-20 % det man ska ha eftersom det blir väl ungefär 1/2 kg/cm2.
gec44-9w besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 13:15   #56
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Mätarna kanske kommer. Jag är inte riktigt med på vad du menar med 10-20% kan du förklara?
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 00:12   #57
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard

Jag har laddat ner Setupfilen, men den stannar när den håller på att ladda nåt som heter typ Windows Installer, sen måste jag avbryta för att programmet svarar inte. Är det nåt att jag kör på Win98 eller att jag bara har 350MB kvar på hårddisken?
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 00:40   #58
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

du måste ha en hel del utrymme kvar på c: för att kunna installera, tror att det ligger på runt 600-700mb ledigt.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 15:33   #59
HansB
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Det nämndes tidigare att det var en "patch" på gång för att ordna upp vissa problem med ATC. Finns det nått datum tänkt för en sån release?

Kan också berätta att vi labbat lite med koden och lagt till en trådad modul som via sockets tar emot kommandon från en annan dator. Sen sätter vi drivecommands på targetpoints och lyckas styra signaler i SST. På sikt kanske det blir en FJB-liknande panel för stationerna på sträckan.
Finns det några sådana planer eller andra tankar på gränssnitt för SST?
HansB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 16:58   #60
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Det blir nog ingen patch förrän januari i allafall, men det kommer. Kul att ni lyckats få igång koden och köra. För SST-projeket kommer det inte bli något tågtrafikstyrningsgränssnitt, men det kommer bli ett utökat stöd för att via PropertyMap-strukturer arbeta mot signalsystemet på samma sätt som de flesta andra moduler kommunicerar med varandra. Denna lösning gör att man kan köra olika moduler antingen på samma maskin eller på olika maskiner utan att modulerna själva behöver veta om detta. Det kommer på så sätt bli möjligt att skriva en egen signalstyrningsmodul som man kan använda mot SST på ett generellt sätt.

Jag kan redan nu säga att just DriveCommand-biten kommer att ändras i kommande releaser, eftersom den inte är tillräckligt uttrycksfull i dagsläget. Vi måste också förbereda för den typ av besked som kommer med framtida signalsystem typ ERTMS/ETCS.

Men som sagt, kul att ni fått koden att köra. Om ni får till något som ni tycker är bra och generellt användbart, så är det fritt fram att skicka in koden till oss, så kan vi ev. föra in den i kommande releaser.

/Jimmy
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009