Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > SST - Simulator för spårburen trafik > SST - Simulator för spårburen trafik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-04, 21:00   #31
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

jimmyroq: Kan jag göra nått för att kunna testa SST? Eller är det en annan dator som krävs?

Jag vet att det är en beta och freeware och att man inte kan kräva nått, men skulle hemskt gärna vilja testa.....

Har inte haft några problem med nån annan simulator/spel/program med denna dator!

Datorn:

AMD 2500+
ABIT NF7-S
1024 MB PC2700
ATI 9800 PRO
WD Raptor 74 GB
Windows Me

Som sagt är moderkortet ett nforce 2 kort och drivarna till det kan innehålla filer från NVidia!?????

Jag hade ett geforce4 ti4200 innan, men hårdisken är bytt efter bytet till ATI-kortet, så att det skulle finnas filer ifrån geforce-kortet kvar är omöjligt.




http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 22:15   #32
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Det hackar på min data också!
Vad är felet? Nån som vet kanske?

Jimmy Ringsell
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 23:51   #33
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Ni som har problem med att det hackar, testa att göra ändringen som står längst ned på sida 1 i denna tråd. Om det fortfarande hackar - vad har ni för hårdvara?

Som någon här skrev, ni som får hårddisken full med massa bmp-bilder (detta kan också vara en anledning till att det hackar!) har slagit på screenshot-dumpning.

Pierre, tyvärr är det väldigt svårt att veta vad som är fel. Den enda generella rekommendation jag kan ge dig är att testa på någon annan maskin med liknande setup, testa att byta delar av hårdvaran etc. Är det moderkortet som är problemet så är det ju svårt dock. Simulatorn har ju hittills inte testat på särskilt många olika datorer, så eventuella hårdvarukomflikter som påverkar SST kommer nog fram vad det lider. Inom projektgruppen har vi tex enbart kör under Windows XP och nästan uteslutande på P4 maskiner med olika chipset. Vet dock att vi har kört den på åtminstone en AMD-maskin, men oklart vilket chipset på moderkortet. Till skillnad mot mycket annat i 3d-världen så använder SST OpenGL istället för DirectX och det kan innebära att även om mycket annat fungerar så fungerar inte SST därför att man har en (av någon anledning) korrupt OpenGL-hantering. Testa med nånting annat som använder sig av OpenGL och se om det är samma problem där eller om det kan vara något annat.

DV12 - testa att ändra lite i Controller.xml. Det du ska göra är att byta axlar för pådrag och broms. Den enda rekomendation jag kan ge är att testa sig fram, till slut lyckas man förhoppningsvis.

/Jimmy
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 00:18   #34
HansB
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev jimmyroq

För er som har problem med NVidia-kort: det beror troligen på att multitextureringen inte fungerar på samma sätt som med ATI-kort. Man kan lösa det (förhoppningsvis) genom att ändra:
DOUBLEMASKS ="TRUE"
till
DOUBLEMASKS ="FALSE"

i View3d.xml

Man förlorar ett texturlager men prestandan borde bli acceptabel.

/J
Tackar, det gjorde susen, nu kan man köra... och joysticken funkar också. Den här simulatorn har potential.

// Hans

Ps. Finns det nån bugzilla eller liknande för felrapportering? Några små saker har jag märkt av efter några provturer.
HansB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 12:29   #35
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Spelar Return to casle Wolfenstein och det fungerar bra. Det är väl ett OpenGL-spel!?????

Hade hoppats på att jag bara behövt hämta nån/några filer och att det sen skulle fungera....men sån tur har man ju inte. Tråkigt att alla inte kan använda SST!

Byta hardware för att det ska fungera är inget jag tänker ge mig på....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 14:15   #36
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Pierre - jag tror inte det är något fel på din hårdvara, utan jag tror det är något med just din setup som krånglar och som visar sig med just SST. Vi har ju som sagt inte haft någon möjlighet att testa på alla tänkbara hårdvarukonfigurationer tidigare och simulatorn är ju att betrakta som en mycket tidig beta-version.

Jag har en misstanke om att det i ditt fall inte är grafiken, utan ljudet som ställer till det. (se tex: http://opensource.creative.com/piper...er/002452.html ).

En sak du kan testa är att i den konfigurationsfil som används (Ang.xml om du kör från Äng station tex) göra följande:

1. Hör du något ljud innan simuleringen kraschar?
2. Byt ut "SOUND" mot "SOUND1" (då hittar inte ljudmodulen någon SOUND-tag och kommer inte starta)
3. Kör igång simuleringen igen. Gjorde detta någon skillnad?


4. Byt tillbaks SOUND1 mot SOUND.
5. Byt ut taggen VIEW3D mot VIEW3D1.
6. Kör igång igen. Någon skillnad? Vad händer?

/J


jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 14:17   #37
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

HansB - ja, det finns en Bugzilla på Sourceforge, men vi har den enbart öppen för utvecklingsteamet än så länge. Det går däremot bra att skicka en buggrapport till mig (adress finns på hemsidan) så lägger jag in i bugzilla om det är något som vi inte redan vet om. Tala gärna om vad du har för hårdvarusetup och operativsystem i buggrapporten om det är buggar av den typen att detta skulle kunna påverka.

Tillägg: Buggar i ATC behöver ej rapporteras, dessa är vi fullt medvetna om.

/J
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 16:09   #38
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

jimmyroq: Det var ljudet som ställde till det. Efter jag hämtat och installerat uppdateringar, så funkar allt som det ska. Du ska ha ett stort tack!

Jag hade aldrig kommit på detta själv.... Det brukar ju vara grafikdrivarna man måste uppdatera, aldrig ljuddrivarna.

Får ni samma fel som jag fick!? Uppdatera era drivare till ljudet!

Simulatorn är visseligen en tidig beta, men den ger ett mycket lovande intryck. Grafiken är otroligt mycket bättre (tycker jag!) än både MSTS och Trainz tillsammans!

Är det bara jag som känner att vi fått en svensk BVE nu!?????




http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 18:17   #39
MarcusF
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 166
Standard

Mycket välgjort och trovärdig järnväg och svensk känsla. Redan i tidigt skeende ser man att detta kommer bli något fantastiskt. Jag antar att ni kommer lägga till mer hus och vägar senare och kanske realistiska gångegenskaper.

Själv kör jag Xp på en P3 900 Mhz, 256 Mb ram, soundblaster live och Asus Ati 9600xt. Vist hackar det en del men att det gick i gång och fungerar som det ska, får jag vara nöjd med. :-)

MarcusF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 19:22   #40
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Även hos mig flyter det på fint nu sen jag ändrat DOUBLEMASKS ="FALSE". Inga hack alls. Mycket trevlig simulator.

En joystick skulle nog gett mer känsla. Har ingen men väl en RailDriver. Kan man få igång den genom att ändra i någon xml-fil?

Jimmy: Jag laddade hem källkoden och försökte kompilera med Visual Studio .Net 2003. Fick något kompileringsfel som jag kunde ta mig runt men sen stupade länkningen på 'Unresolved external...'. Vilken Visual-version använder ni?

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 19:51   #41
DV12
Senior Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: , , Finland.
Inlägg: 651
Skicka ett meddelande via MSN till DV12
Standard

Nu fungerar joysticken som den skall för mig, tack skall du ha jimmyroq.


/Johan
DV12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 23:59   #42
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Vi har använt oss av Visual Studio .NET (VC 7.0). Det ska dock gå bra att kompilera med 7.1 (2003), men du får använda projektfilerna som ligger i 7.0-katalogen.

jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 00:15   #43
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

MarcusF: Jag tror inte vi kommer arbeta så mycket mer med den bana som medföljer, eftersom det helt enkelt tar väldigt mycket tid att bygga en realistisk bana. Vi kommer istället lägga så mycket tid som möjligt på programutveckling samt att komplettera upp signalsystemet och andra delar av sånt som är "järnvägsnära" till en sådan nivå att det är möjligt att bygga en realistisk bana förutsatt att man har tid och resurser.

Vi kommer under 2005 bygga en dubbelspårsbana, det lutar åt att det blir sträckan mellan Stockholm Central och Arlanda (med andra ord blir det tom fyrspår). Denna bana kommer bli mycket spartansk utseendemässigt och vi kommer istället satsa på att få fram en bra testbana för ATC2 och signalsystemet.

Det är dock inget som hindrar er att bygga egna banor för SST eller bygga på den befintliga med fler verkliga objekt m.m. Att placera ut "döda" objekt längs med spåret är väldigt enkelt. Att skapa banprofiler (det som ger terrängen) är något svårare, men full görbart för den som vill sätta sig in i det.

/Jimmy
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 15:47   #44
HansB
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev jimmyroq



Det är dock inget som hindrar er att bygga egna banor för SST eller bygga på den befintliga med fler verkliga objekt m.m. Att placera ut "döda" objekt längs med spåret är väldigt enkelt. Att skapa banprofiler (det som ger terrängen) är något svårare, men full görbart för den som vill sätta sig in i det.

/Jimmy
Stämmer, det tog mig inte många minuter att placera ut några extra kilometerstolpar längs spåret. *skryt*

Nyss hörde jag att Daniel lyckats kompilera också, var visst lite strul med att länka in tiny-XML.

Citerar: "Fick också fel när jag försökte länka projektet. Jag använde 2003 (7.1)-kompilatorn, och fick det att fungera när jag länkade med tinyxml_STL_71.lib istället för tinyxml_STL.lib. Gick in på properties på Main-projektet, Configuration Properties -> Linker -> Input -> Additional Dependencies"
HansB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 16:22   #45
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Tummen ner för denna simulator, alldeles för grafikkrävande,tyvärr...[xx(]
  Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009