Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-10, 21:48   #91
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Fråga till totte: Vad heter rännorna som går parallellt med spåren och vart hittar jag dem i objekt set-filtret? (för jag borde ha den från asset-packen du har lagt upp)
Filter: JadsHome. Linjärobjekt: Cable Trough
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 20:39   #92
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

När man väl försöker!

@Totte: Tack! hittade dem!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20171212203321_1.jpg (186.8 KB, 152 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 22:03   #93
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
När man väl försöker!

@Totte: Tack! hittade dem!
Det var så lite!
Planterade du utländska träd? I sverige är det massor av tallar, granar, björkar, lönn och ek.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 22:17   #94
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Ja... Men det ör väl så i tyskland också?

Får studera vad fippe har för objekt...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 00:37   #95
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Ovan bild och det jag gjorde härom dagen försvann av nån kosntig anledning då fippes variant laddades in istället...

Ikväll har jag spenderat mycket av tiden med att Merga ihop min och fippes rutter. Det var inte helt lätt men jag fick till det till slut med en hel del buggar.

Jag gjorde kopior och backup av allting så jag kuinde göra om processen.

Vad jag gjorde var att jag lade in fippes variant i min variant, och
när det väl funkade så dök följande buggar upp:

-Alla Ej länkade objekt väster om Arboga (mot Örebro, Frövi, Fagersta, etc.) var helt borta. Det var bara signaler och hastighetstavlor, samt spår som fanns kvar! Allting mot Västerås-hållet fanns kvar!

- Koordinaterna i hela rutten stämmer inte överens med verkligheten, då koordinaterna för Västerås är satta till 0.0000, 0.00000 för long,lat, villket innebär att google maps inte fungerar! Går att rätta till snabbt!

- Hela spårområdet för Arboga station är borta!

- I Köping finns det skadade växlar!

- Mötesspåret i munktorp är borta!

- Närmar jag mig Västerås så kraschar spelet (Hände bara en gång)!

-Jag flyttade över alla filer från Frövi-varianten till Kolbäck-varianten och då kom alla objekt tillbaka som tänkt! då kollade jag efter fler fel västertut:

- Vid alväng så var spåret av fel typ i en kort sträcka, kunde snabbt rättas till med markeringsverktyget!

-Lite felrenderade växlar vid Hallsberg!

-De banvallssloften som fippe använder är inte ibokade i objekt-set-filtret på min version av rutt, och är därmed osynliga! Även andra typer av objekt längs fippes sträckning har samma problem! (och jag vet itne vilka objekt fippe har bockat i)

-Även landskapet längs fippes sträckning har återställts, så spåren går "in i jorden", men bara mellan Frövi och några km. norrut, samt kring Fagersta! Längre söderut från Fagersta (Mot Kolbäck) är marken helt platt!

- Buggen i Skinnskatteberg finns kvar, vilket gör att några hektar mark är helt platt och ett hål skapas. flera markbundna objekt har följt med.

- Mycket att reparera här både från min och fippes sida. Denna rutt är klonad så det kommer inte skriva över våra tidigare alster! Jag har en del spår att laga, fippe har nog mera landskap att fixa till. Det går att flöytta över landskaps- och objekt filer från orginalrutten, men ta gärna reda på vilka tiles det handlar om. T.ex. i Skinnskatteberg så är det följande tiles det handlar om (De är placerade relattive till Västerås, som är ruttens nollpunkt): -000047+000023, -000048+000022, -000047+000022 & -000048+000023. man kan se vart man är tile-mässigt genom att kolla i nedre vänstra raden längst ner i editor-läget!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2017-12-15 klockan 08:55.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 10:24   #96
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Helt otroligt att det blev kaos.
Jag lyckades merga Hønefoss till Bergensbanen i somras. Jag gjorde smärre justeringar i Hønefoss. Nu kollade jag Hønefoss och blev paff att den är försvunnen. Undrar nu, kan det vara TS uppdateringar som är orsaken.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 10:46   #97
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Svårt att säga. kan bara konstatera att TS har blandat ihop olika varianter av min resp. fippes "Mälardalen", vilket har försvårat det hela, men återställnignsarbetet har påbörjats och gått smidigt!

- Koordianterna har fixats till! så nu kan man läsa in Google Maps och DEM-data korrekt!

- All spår i Arboga, Köping och Munktorp har återställts till 99%. Bara småsaker som inte gick att få tillbaka, men det är lätt att reparera!

- All landskap mellan Frövi och Skinnskatteberg är återställd.

Kvar att göra:

-Saknade stationsmarkers längs fippes bana!

-Fippes banvall laddas inte in korrekt mellan Frövi och Skinnskatteberg!

-Läsa in DEM-data och återställa mark mellan Fagersta och Kolbäck.

-hittade vart mina arbeten från bilden längre upp har hamnat någonstans!

-Fick AlexSuperHDs Ostkustbana mellan Gävle och Tierp. Det ska läggas in men behöver göras om mycket spårmässigt! (Men jag tror jag väntar med att merga den)

-Scenariorna fungerar inte! De kommer att tas bort och ersättas med nya, så tåg kommer vara borta vid den fortsatta arbetet!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 11:20   #98
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej på Er!
OM det är på det sättet att TS uppdateringar "slår isär" banorna som Ni har satt ihop, borde Ni meddela Dove allra fortast.

Jag kan tänka mig, att Dove INTE har tänkt så långt, att byggare kommer så långt i byggandet och utvecklandet att slå ihop olika banor till en och samma.

Det kan ju finnas buggar som de EJ har tänkt på, men som uppträder vid avancerat byggande, uppdateringar och behöver åtgärdas. Kan också tänkas att andra byggare (utländska) hamnat i samma sits som Er men struntat i det hela.

Öppna en dialog med Dove. Kan tänka mig att de gillar att få feedback från ruttbyggare!!!
.

Senast redigerad av wase den 2017-12-15 klockan 11:30.
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 11:54   #99
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av wase Visa inlägg
Hej på Er!
OM det är på det sättet att TS uppdateringar "slår isär" banorna som Ni har satt ihop, borde Ni meddela Dove allra fortast.

Jag kan tänka mig, att Dove INTE har tänkt så långt, att byggare kommer så långt i byggandet och utvecklandet att slå ihop olika banor till en och samma.

Det kan ju finnas buggar som de EJ har tänkt på, men som uppträder vid avancerat byggande, uppdateringar och behöver åtgärdas. Kan också tänkas att andra byggare (utländska) hamnat i samma sits som Er men struntat i det hela.

Öppna en dialog med Dove. Kan tänka mig att de gillar att få feedback från ruttbyggare!!!
.
Nej, DTG slår inte isär de rutter jag har slagit ihop med hjälp av RW Merge (3:e parts program). men RW merge är väldigt buggigt, så det är väl den italienske utveckaren bakom programmet som bör feedbackas!

MEN, det ajg ahr problem med från DTG är att klona rutter, det har gjort att DTG har blandat ihop mina klonade rutter och orginalen. Så att den som står "Frövi-Fagersta-Kolbäck" hos mig är egentligen Frövi-Arboga-Västerås, och vice versa.

Men när jag har fått i ordning med en ihopslagna rutten så kommer ajg ta bort alla dessa kloner så jag o fippe bara har en ny rutt att jobba med.

PS. klona en rutt med RW_Tools. den är MYCKET bättre! Ds.!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 12:53   #100
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej.
Får man då föreslå, att Ni tar kontakt med den italienske program-makaren så Ni får ordning på programvaran. Det är ju synd att Ni ska behöva göra samma arbete två gånger och jag tror att han skulle uppskatta en kontakt...

Det är precis som med OR och TSRE5 där vi (Stockholmsgruppen) har konstant kontakt med båda parter för rapportering av buggar mm.

OR och GOKU är mycket tacksamma, när vi byggare engagerar oss i deras programvaror och ofta kommer det då uppdateringar efter ett par timmar.

Ibland sitter vi tillsammans i Skype testar saker i timmar, med exempelvis GOKU för att utröna vad som är fel.

Detta är dock unikt att uppdateringar kommer så fort men programmerarna vill ju inte ha buggar i sina program.

Nu önskar jag Er lycka till med att "merga" ihop Era banor till en megarutt!!!
.
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 14:19   #101
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jo tack, wase! Mergen är klar och med ett gott resultat!

Jag har dubbelcheckat och dubbelcheckat och allt är i sin ordning.

Det pilliga är att fippe har lagt stationsmarkers längs sin sträcka i scenarioläge, villket gör att dem finns bara i ett free roam scenario, och inte hårdkodad i rutten!

Avslutningsvis så ska jag lägga in mitt "förlorade" arbete i den mergade rutten och sedan lägger jag upp det i drive så fippe kan bygga sista biten ner till Kolbäck!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20171215134429_1.jpg (203.3 KB, 108 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 19:24   #102
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

...Avslutningsvis så lanserar jag mitt lösning på hur alla kan bidra till bygget av Mälardalen. Om ni följer denna länk: https://drive.google.com/drive/folde...WltWFZlOHJudjQ så ser ni alla uploads jag har där. vem som helst får ladda ner dessa, men endast de som vill bygga får lägga upp där och skriva i "SE HIT"-filen. för att vara delaktig så skickar du en redigeringsförfrågan i Drive. OBS! Gäller att du har ett gmail-konto för att det ska fungera, alt. bara be mig lägga reservationen åt dig.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2017-12-15 klockan 19:31.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-28, 23:13   #103
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard Ombyggnation!

Under kvällen så har jag arbetat med att bygga om och sätta ut lite vegetation osv, har främst hållt mig runt denna trakt!

Vart kan detta tänka sig vara????
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20171228230047_1.jpg (292.4 KB, 79 visningar)
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-29, 00:15   #104
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Kumla?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-29, 00:43   #105
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Kumla?
Nej, bra många mer mil norrut
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009