Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-25, 12:11   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard Mitt GDJ

Kort historia. Gefle-Dala Järnvägsaktiebolag bildades officiellt 5 mars 1855. Redan 1841 undersöktes möjligheten för att bygga en hästdriven bana mellan Gefle och Storsjön i Gästrikland. 1850 hade förslaget utvecklats till att omfatta en järnväg hela vägen från Gävle till Falun och nu med lokdragna tåg. Man beräknade att 6 lok, 12 personvagnar, 6 paketvagnar, 150 lastvagnar och 4 snöplogar skulle behövas. I april 1851 gjordes en ansökan hos Konungen om lån för detta bygge. Denna ansökan avslogs av de 4 ständerna i Augusti 1851. Landet var ännu inte moget för sådana nymodigheter men det hände mycket under den kommande 5-årsperioden.

1853 påbörjades ett järnvägsprojekt mellan Västerås och Falun. Gefle stad var inte nöjda med detta utan arbetade redan på en förnyad ansökan för en bana mellan Gefle och Falun. Det var helt klart att endast en av dessa banor kunde komma ifråga för bygge. Efter en lång och bitter strid så beslutade de fyra ständerna och konungen i November 1854 att Gefleintresset vann. Med rösterna 81 mot 38 beslöts att ”för en annläggning af en till begagnande med lokomotiv afsedd järnväg mellan Falun och Gefle bevilja och till utbetalning från riksgäldskontoret anvisa ett statbidrag såsom lån af 1 600 000 riksdaler banko under de villkor och föreskrifter för öfrigt, som statsutskottet föreslagit och rikets ständer godkänt.” Bygget kunde börja. Allt detta och mycket mer står att läsa i boken Gefle-Dala Järnvägar 1855-1908.

Detta var starten för GDJ, den första längre banan som byggdes i Sverige. Denna bana tänker jag försöka bygga I TANE. Den är 92km lång. Det blir en enkelspårig järnväg från hamnen i Gävle till Gruvan I Falun (föruton Gävle till Hagaström) och tanken är att det byggs ungefär som det såg ut 1910. Då jag inte använder DEM-kartor och annat så blir den byggd på följande sätt:

1. En tile är 1 km lång. Det innebär att banan blir något kortare än verkligheten, ca 67km men vem vill sitta och köra och titta på skog mellan stationerna hela tiden?

2. Varje station läggs ut på sin rätta höjd och på ’rätt km/Tile’. Det innebär att lutningarna blir något brantare än i verkligheten eftersom samma höjdskillnad skall bemästras på färre kilometer mellan stationerna. Detta motverkas av att de flesta lok och vagnar i Trainz inte stämmer överens med verkligheten. loken är starkare och vagnarna väger mindre.

3. Platta landskap ger mig svår huvudvärk i alla tågsimulatorer. Som tur är så finns det en ’Randomise Terrain tool’ i Trainz. När man trycker Alt+ctrl+Shift+P så byggs kullar och sänkor. En varning är på sin plats här. Detta fanns redan i de första versionerna i Trainz och på den tiden när datorerna var långsamma så hade man ett antal sekunder på sig innan man får stanna denna procedur med Alt+ctlr+shift+z. Nu för tiden med dessa snabba datorer så är ca 1 sekund per tile det jag använder för annars så blir det djupa dalar och höga berg. Denna metod ger mig bara en mild huvudvärk men fungerar bra.

4. Stationerna byggs enligt ritningar från bangardar.se och är i allmänhet från första delen av 1900 talet. Landskapet plattas ut på varje station så den blir utan lutning. Dels på grund av växelläggning som underlättas och dels på grund att vi har obromsade vagnar på STLs hemsidan. 😊

5. Linjen dras sedan mellan stationerna så att de passa in i landskapet. Alla stora stigningar som Ryggenbacken, Granstandabacken och backen ut från Gävle mot Hagaström kommer att finnas. Kör man ångloken i reality mode så blir det en intressant körning. Kurvor och annat är inte som i verkligheten. Sjöar och liknande kan man dock lägga in på ett ungefär.

6. De industrier som fanns efter banan läggs in men kanske inte med samma laster som fanns då om jag inte hittar på rätt sorts fungerande industrier.

Fortsättning följer...
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-10-25, 17:15   #2
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Låter intressant lycka till!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-25, 18:44   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Kul att fler börjar bygga (eller kanske snarare visa sina byggen) banor! Skulle vilja lägga in en mild protest mot "de flesta lok och vagnar i Trainz inte stämmer överens med verkligheten. loken är starkare och vagnarna väger mindre". Det må hända att de flesta utomrikiska lok och vagnarna är sådana, men STLs lok och vagnar skall vara hyfsat realistiska!

Industrier är ganska enkelt att lösa (om man klarar sig utan animationer och sådant) med Multiple Industry New <kuid:-25:655> som är inbyggd i simulatorn. Där kan man sätta upp en industri som konsumerar eller producerar varor, eller till och med omvandlar en sorts vara till en annan om jag inte minns fel. Kika lite på den om du inte gjort det tidigare!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 09:58   #4
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Spännande, bor ju i Gävle så det gör ju det hela särskilt intressant. Eftersom jag bygger BLJ så finns det ju också en anknytning, Born -Ängelsfors var ju BLJ's föregångare och stationshuset i Stjärnsund flyttades ju från Born till Stjärnsund när BLJ byggdes.

Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 11:02   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag håller med. Våra lok är hyfsat realistiska om det inte vore för en sak och det är troligen inte ert fel. Jag kör bara ånglok och oavsett om jag använder de utmärkta Sb, E2 eller Lennarts fina ånglok så slirar dom inte som i verkligheten. Hade vi i verkligheten det greppet hela tiden så vore det bra men så är det inte.

Jag har en del bilder på hur jag gjort sträckan men dom är för stora för detta forum så jag måste vid tillfälle förminska dom. GDJ ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag är trafikchef på museiföreningen Gefle-Dala Jernväg och har tillgång till allt roligt som finns i Falun.

/Pursche
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 15:05   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Vi börjar med att lägga ut 92 st tiles och justerar höjden på dom efter ’möh’ i listan nedan. Listan på stationerna och andra lastplatser är som följer.


Trafikplats Anmärkning



Gä Gävle C Km 0, 2möh
Tolvfors Km 4, 24möh
Hg Hagaström Km 5, 32möh
Vb Valbo Km 9, 45möh
Kak Kallbäck Km 11, 50möh
Håde Håde Km 13, 63möh
Fb Forsbacka Forsbacka Km 16, 63möh
Margretehill
Jädran Km 21, 63möh
Snv Sandviken Km 23, 70möh
Kgd Kungsgården Km 32, 64möh
Myre Myre Km 34, 64möh
Sv Storvik Km 38, 72möh
Öfre Storvik Km 40, 78möh
Gad Granstanda Km 47, 172möh
Robertsholm Km 53, 185möh
Hfr Hofors Km 55, 167möh
Kor Korsån Km 59, 176möh
Born Born Km 63, 184möh
Lsj Långsjön Km 65, 182möh
Lottbo Km 68, 182möh (km70, 198möh)
Ryg Ryggen Km 74, 213Möh
Filö Fisklösen Km 78, 196möh
Hoö Hosjö Km 84, 116möh
Koä Korsnäs Km 87, 111möh
Fln Falun C Km 92, 112möh


......
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 15:08   #7
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

På bilden ser ni tile med rätt höjd, Det är som sagts 92 st västerut från Gävle. Tittar man på kartan så ligger Gävle, Falun och även Malung på samma breddgrad i princip. Var 10e tile så har jag lagt till två tiles norrut och söderut för att hålla räkningen. Dessa räcker till att börja med.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tane 2017-10-24 21-23-10-82_small.jpg (177.1 KB, 117 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 15:14   #8
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

För att få till terrängen använder jag nu ”randomise terrain tool” för att få lite mer höjder och gropar. De tiles ni ser på sidorna är bara för att hålla reda på var jag är.

Det vi nu ser är startpositionen Gävle gamla bangård 2 meter över havet. Det vi först inte ser är storleken på dessa kullar och sänkor. ”add random scenery” hjälper mig med detta och jag lägger ut en del träd. Jag använder de skogsdungar som vi har på STLs hemsida men först sparar jag även denna som en egen rutt med tilläggsnamnet _Hills. Dessa kan nu läggas ut på hemsidan så vem som helst kan ladda hem och ha en bas att jobba på. 92 tiles i öst-västlig riktning. Det är bara att börja bygga. Jag lägger även till några små gårdar.

Som ni ser så har jag gjort detta med träd och gårdar i en egen layer som jag kan stänga under arbetet om jag vill. Om man nu inte har en förebild att jobba efter så kan man med fördel använda ’add random scenery’ och lägga ut några olika sorters industrier efter banan. Sedan får man bygga spår och bangårdar för att länka ihop dessa. Bygger man då efter hur naturen ser ut, men med små justeringar, så kan man få intressanta banor. Jag har dock inte detta problem utan jag får leta i kartor, hemsidor och gamla bilder för att få ihop mitt GDJ. Berg och Vatten justerar jag nu.

Fortsättning följer....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tane 2017-10-25 08-18-51-68_small.jpg (156.5 KB, 116 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 17:17   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Jag håller med. Våra lok är hyfsat realistiska om det inte vore för en sak och det är troligen inte ert fel. Jag kör bara ånglok och oavsett om jag använder de utmärkta Sb, E2 eller Lennarts fina ånglok så slirar dom inte som i verkligheten. Hade vi i verkligheten det greppet hela tiden så vore det bra men så är det inte.

Jag har en del bilder på hur jag gjort sträckan men dom är för stora för detta forum så jag måste vid tillfälle förminska dom. GDJ ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag är trafikchef på museiföreningen Gefle-Dala Jernväg och har tillgång till allt roligt som finns i Falun.

/Pursche
Mig veterligen finns det inget sätt att få drivhjulen att slira vid start, skulle varit önskvärt - kanske kommer i en avlägsen framtid ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 18:24   #10
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Mig veterligen finns det inget sätt att få drivhjulen att slira vid start, skulle varit önskvärt - kanske kommer i en avlägsen framtid ?
Drivhjulen slirar sällan i verkligheten vid start.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 21:02   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Jag håller med. Våra lok är hyfsat realistiska om det inte vore för en sak och det är troligen inte ert fel. Jag kör bara ånglok och oavsett om jag använder de utmärkta Sb, E2 eller Lennarts fina ånglok så slirar dom inte som i verkligheten. Hade vi i verkligheten det greppet hela tiden så vore det bra men så är det inte.
Ah, detta håller jag helt med dig om! Det finns visst stöd för det, i alla fall rent fysiskt. Hjulen släpper och man förlorar dragkraft. Detta syns på att regulatorn eller om det är fyllningstalet blinkar i HUD:en. Detta styrs ju av adhesionsvikten i verkligheten, men hur denna beräknas av Trainz är högst oklart. Dock är det klart att det inte är fysikalisk korrekt. Denna gränsen ändrar nämligen på sig när man justerar dragkraften på loket vad det verkar, vilket gör det till ett hopplöst jobb att försöka balansera dragkraft med adhesionsvikt, som ju inte alls är kopplade till varandra. Vad mer mystiskt är, det finns en tagg i engine-configen som heter "adhesion", men den verkar inte användas till något!

Men vad verkligen saknas är de visuella och auditiva aspekterna. Om hjulen släpper vill man ju se hjulen spinna och höra maskineriet rusa! Detta borde vara något som de kan implementera i framtiden. Tyvärr kanske inte högst upp på prioritetslistan, men vi får väl se vad nästa Trainz har att erbjuda!

Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen Visa inlägg
Drivhjulen slirar sällan i verkligheten vid start.
Ja och nej. Ånglok är ökända för att vara extra känsliga mot att tappa greppet jämfört med elektrolok. Dels beror det på att friktionen mellan hjulen och rälsen i allmänhet är lite lägre på ånglok på grund av all olja som stänker runt kolv och slidrörelserna. Men jag skulle också gissa att den ojämna kraftfördelningen under drivhjulets varv kan ställa till det. Ett ellok drar ju ungefär lika mycket hela tiden, så ligger man precis under maximala dragkraftsgränsen så har du fullt grepp. Men på ett ånglok så får man ju en "spik" i dragkraften precis vid cylinderslaget. Om då spiken hamnar över det som adhesionen klarar av att hålla emot mellan hjul och skenor som börjar man slira. Då övergår statisk friktion till dynamisk friktion, vilket gör att man måste få ned dragkraften en bra bit under det man hade för att åter få grepp och statisk friktion åter inträder. Så på ånglok måste man passa sig och särskilt vid igångsättning när cylinderslagen är hårda för att inte dra på för mycket. Jag har hört att skickliga ångloksförare öppnar utblåsningsventilerna/pysarna vid särskilt känsliga uppförsbackar vilket kan verka lite bakvänt. Slösa bort ånga när man behöver den som mest? Men det gör "spikarna" i cylinderslagen mildare vilket gör att man kan hålla ett högre och jämnare medeltryck i cylindern och således få ut mer dragkraft utan att riskera att slira.

Men en duktig ångloksförare känner sitt lok och vet hur mycket hen kan plocka ur maskinen rent kraftmässigt innan man tappar greppet och bör därför nästan aldrig få maskinen att slira. Men är det halt och man har ett tungt tåg som ska dras igång i uppförsbacke så är det nog lätt att trilla över gränsen. Men jag skulle säga att det är sällan man märker av som passagerare att det börjar slira. En förare har full koll och känner precis när det släpper så att hen kan lätta på regulatorn och få grepp innan de flesta ens upptäckt att det slirade från första början.
Jag vet att jag sett ett bra klipp på Youtube när E2 1333 drar igång ett tåg i Landeryd, tror jag det var, en småregnig Tågdagarna. Där kan man precis höra att loket tappar greppet och börjar rusa maskineriet, men jag hade själv inte tänkt på det om inte någon annan kommenterat på det!

Väldigt intressant ämne det här måste jag säga! Klassisk mekanik möter verkligheten. Fysik när den är som bäst!
Men det här borde kanske en trafikchef ha bättre koll på än en fåtöljrallare som aldrig satt sin fot i ett påeldat ånglok...

---

Ursäktar för en lätt urspårad tråd, åter till ordningen!
Mycket intressant metod för banbygge! Hur gör du sedan med spårläggning rent lutningsmässigt? Använder du de lutningsvärden du kan räkna ut baserat på en hoptryckt veklighet, eller kör du på frihand?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 22:21   #12
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Först kör jag på frihand och lägger ut rälsen. Sedan vet jag på ett ungefär hur om dessa tiles går uppåt eller nedåt så när rälsen ligger så går jag in och ger dom X-antal % (från 0 till 2% ungefär. Sedan är det bara att klicka framför varje splinestart så justeras spåret. När allt är klart så justerar man enkelt underlaget och får 'naturliga skärningar eller uppbyggda banvallar. Bilder kommer på detta.

Det roliga med att börja i Gävle som är startplats för banan är att det är hur många spår som helst. De första 50 åren eller så så lades räls ut helt efter eget huvud för att det skulle passa just dennes ångsåg eller liknande upplag. Tittar man på spårplan för 1900 och 1915 så tror man att det är två olika världar så hur jag än lägger spåren skulle dom kunnat ha legat just så som jag gjort.

http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0386.jpg

Denna skall jag försöka gå efter till att börja med. Som ni ser så blir de byggda spåren längst till vänster längre än verkligheten medans de till höger passa bättre enligt förebilden på länken. Alla dessa ligger fast instöllda på 2möh så att jag kan lägga ut en "Slab" under för att bygga hamnen

http://www.gavle.se/PageFiles/151391...holmen-440.jpg




Det där får räcka för ikväll. Nu är det tre dagars jobb innan jag kan sitta och leka igen.

M v h
Hans Pursche
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tane 2017-10-26 20-54-39-53.jpg (88.5 KB, 105 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-26, 23:51   #13
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Intressant projekt, kan bara önska lycka till .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 09:56   #14
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Gävle.

Allting började i Gävle. All materiel och rullande material köptes in från Storbritannien och kom med båt till hamnen. Första loket som köptes in var ett begagnat lok som döptes till 'Norden'. När denna kom till Gävle med fraktskepp så var skeppet för djupgående för att kunna gå direkt in till hamnen. Man fick lyfta över den på en pråm en bit ut för att sedan få in loket och allt material till hamnen. I mitten av 1800-talet så bör detta ha varit en spännande operation.

Att bygga upp Gävle är en stor uppgift. Förutom GDJ så förbands ett antal andra järnvägar i Gävle år 1910 och alla hade sin egen godsbangård. Personbangården med plattformar och station användes av samtliga men ägdes alltid av GDJ. Följande anslutningsbanor fanns vid denna tid med Gävle:

1874 så anslöts Uppsala – Gefle Järnväg (UGJ). UGJ hade en bangård söder om GDJ-banan som anslöts. "Nya" Centralstationen i Gefle byggdes 1876-1877.

1884 öppnades Gefle – Ockelbo järnväg och anknöts Norr om Gävle med spår under GDJ för att komma förbi personbangården och vidare till UGJ. UGJ stod för driften från trafikstart.

År 1901 öppnades Sala- Gysinge – Gefle Järnväg. Sammanslutningen skedde vid Hagaströms station och det är därför vi idag har dubbelspår mellan Gävle och Hagaström.

Oskustbanan mot Sundsvall slipper jag i alla fall då den byggdes först 1927.

Stallområdet Västerut är GDJs och söder om den skall verkstaden byggas upp. Gävleån och personbangården är just nu lite för långt söderut jämfört med var hamnen är placerad. Tror jag......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Gävle_mini.jpg (68.5 KB, 79 visningar)
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2017-11-01 klockan 09:57.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 10:12   #15
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag har hittat en länk till första loket.

http://www.historiskt.nu/normalsp/gd...gdj_lok_4.html

Troligen byggt 1841. Det är 24 år innan Borlänge (där jag bor) "föddes" och blev något annat än en lite by med 4 bondgårdar inträngd mellan Domnarfvet och Stora Tuna Socken.

Jag blir lite imponerad av hela historien om GDJ.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009