Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-17, 21:24   #1
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard Hjälp!

När jag skulle "submit edits" bå en vag kom följande fönster upp har kollat kuid nr och allt är som det ska, varför fungerar det inte, hur löser jag det?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg erreo.JPG (30.3 KB, 111 visningar)
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-10-17, 22:33   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Kontrollera igen att kuidnumret är korrekt. Kolla också att config-filen ser korrekt ut (kontrollera att inga { eller } saknas osv).
Har du ökat versionsnumret på kuiden? I så fall kommer TANE att klaga, brukar få detta felet själv då. Borde vara samma sak om du sätter ditt eget kuid på någon annans asset som är open for edit.
Enklaste lösningen på det problemet är att gå upp ett steg till editing-mappen och dra in hela asset-mappen för vagnen till CM så att den installerar den som en ny version.

Hittar du inget fel och om du inte med mening ville ändra kuid-numret så är det nog bara att reverta och försöka igen. Du kan ju alltid göra en kopia av assetmappen om du gjorde många ändringar, så kan du jämföra sedan när du kör open for edit på den igen och se vad som blev fel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 16:28   #3
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kontrollera igen att kuidnumret är korrekt. Kolla också att config-filen ser korrekt ut (kontrollera att inga { eller } saknas osv).
Har du ökat versionsnumret på kuiden? I så fall kommer TANE att klaga, brukar få detta felet själv då. Borde vara samma sak om du sätter ditt eget kuid på någon annans asset som är open for edit.
Enklaste lösningen på det problemet är att gå upp ett steg till editing-mappen och dra in hela asset-mappen för vagnen till CM så att den installerar den som en ny version.

Hittar du inget fel och om du inte med mening ville ändra kuid-numret så är det nog bara att reverta och försöka igen. Du kan ju alltid göra en kopia av assetmappen om du gjorde många ändringar, så kan du jämföra sedan när du kör open for edit på den igen och se vad som blev fel.
Okej, får testa o kolla.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 16:44   #4
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Har testat nu med det du skrev Korvtiger men får ej det ej att fungera.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 17:33   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Kan du visa en bild på config filen, så att man kan se vad som är fel (tror jag vet vad det är ).
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 18:12   #6
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Detta är det som jag har ändrat på i configen.

jag skulle försöka bytta ut dragspels bälgen till en gummi bälg som jag snodde ur "SJ B8´s" config & placera på "SJ BCo11b"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg error.JPG (112.6 KB, 93 visningar)
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 18:41   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Du saknar tre stängningsmåsvingar, alltså }, för b_vulst, effects och textures_e2.

Så lägg till tre slutmåsvingar i slutet av det inringade området. Alla öppningsmåsvingar {, måste ha en motsvarande stängningsmåsvinge }. Dessa markerar var så kallade block börjar och slutar så att Trainz vet hur configen skall tolkas.

Har man en enklare parser som skall tolka filen, som i detta fallet, kan man få alla möjliga konstiga felmeddelanden som pekar på ställen i filen som inte alls är fel. Detta beror på att parsern kan se att det är något fel med måsvingarna (det finns flera öppningar än stängningar), men inte var det är fel. Det finns ju många ställen man skulle kunna sätta ut de saknade stängningsmåsvingarna och fortfarande få det korrekt med blocken. Så den pekar bara på något väl (eller inte i detta fallet) gissat ställe på var det är fel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 22:09   #8
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Du saknar tre stängningsmåsvingar, alltså }, för b_vulst, effects och textures_e2.

Så lägg till tre slutmåsvingar i slutet av det inringade området. Alla öppningsmåsvingar {, måste ha en motsvarande stängningsmåsvinge }. Dessa markerar var så kallade block börjar och slutar så att Trainz vet hur configen skall tolkas.

Har man en enklare parser som skall tolka filen, som i detta fallet, kan man få alla möjliga konstiga felmeddelanden som pekar på ställen i filen som inte alls är fel. Detta beror på att parsern kan se att det är något fel med måsvingarna (det finns flera öppningar än stängningar), men inte var det är fel. Det finns ju många ställen man skulle kunna sätta ut de saknade stängningsmåsvingarna och fortfarande få det korrekt med blocken. Så den pekar bara på något väl (eller inte i detta fallet) gissat ställe på var det är fel.
Ska {} sitta "runt" b-vulst, effects båda? & textures_e2.??
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 22:33   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Såhär ska det se ut:

Kod:
  b_vulst
  {
    mesh ...
    auto-create ...
    ...

    effects
    {
      textures_e2
      {
         kind ...
         texture ...
      }
    }
  }
} 

queue
{
...
De tre } markerade med fetstil är de du saknar. (Vet inte om det syns så tydligt med färgerna..) De stänger blocken textures_e2, effects och b_vulst respektive. Har färgkodat vilken måsvinge som stänger motsvarande block, så det kanske är lättare att förstå strukturen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 22:35   #10
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Nu ser det ut så här:

Fungerar inte nu häller.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg error.JPG (98.4 KB, 80 visningar)
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 00:00   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Du saknar fortfarande en slutmåsvinge! Det är en som ska stänga mesh-table också. Den startmåsvingen är mycket högre upp än de andra, så det är inte lika lätt att hitta! Jämför med mitt kod-block i förra posten.

Ett tips om du tänker redigera mer config-filer på olika sätt, är att du skaffar dig en vettig text-editor istället för Anteckningar/Notepad.
Mitt tips är Notepad++: https://notepad-plus-plus.org/
Den är lika enkel att använda som vanliga Notepad, men har massor av finuliga features som gör livet lite trevligare om man sysslar med programmering eller som här config-filsredigering.
I den så kommer motsvarande öppnings/stängnings-måsvinge att rödmarkeras om du markerar den ena av dem, vilket gör det lättare att hitta vilken måsvinge man missat.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 16:05   #12
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Nu har jag kommit så långt att jag kan submita o då kom denna error:

Hur löser jag nu detta?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Capture.JPG (39.1 KB, 68 visningar)
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 17:19   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

De första två felen säger att den inte hittar den mesh som du refererar till, dvs det som står under mesh-taggen, i ditt fall "b8_body/vulst.im". Om du lagt vulst.im-filen direkt i samma mapp som configen så måste du byta detta till bara "vulst.im".

De andra två felen säger att det inte finns någon attachment i meshen som heter a.groundzero eller a.groundzero_rev, vilka är de dina två vulst-mesher refererar till. Detta är lite svårare att lösa utan originalmesherna till vagnarna dessvärre...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 18:08   #14
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Okej, finns det något sätt att få en "30-talare" med gummi bälg på?
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 18:19   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det borde gå om man kan modifiera attachmentsen på vagnen, men då är vi inne på bekanta vatten för min del, där de andra (Ekan, Lan...) har bättre koll än jag på PEV Attachmentmaker. (Eller var det det vi kom fram till att man inte kunde modifiera?) Då kan du lägga till de två saknade attachmentsen i meshen och montera på bälgarna på dem.

Sedan begriper ju jag personligen inte varför man skulle vilja förfula 30-talsvagnar som ändå ser okey ut för att vara byggda på den här sidan 1929 med de där bedrövliga gummirören till bälgar, men, men.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009