Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-16, 17:16   #31
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Mystiken ökar

Ett exempel som visar att det finns något litet fel i STL:s vägskydd (som för övrigt är fantastiskt bra) :

Mellan två huvudsignaler - en 2-skens utfartssignal vid den ena stationen och en 5-skens infartssignal vid den andra stationen - finns ett komplett och välfungerande vägskydd, låt oss kalla det RydVSK1, med försignaler, v-signaler, krysstavlor och bommar. När jag byter namn på alla komponenter i vägskyddet och tilldelat dem ett gemensamt nytt vägskyddsnamn, RydVSK2, inträffar följande:

Utfarts- respektive infartssignalerna på de båda stationerna meddelar att det inte finns några huvudsignaler framåt respektive bakåt. Utfartsignalerna visar rött vid bägge stationerna. Tar jag sedan bort alla komponenter tillhörande vägskyddet RydVSK2 så fortsätter utfartssignalerna att visa rött.

Det verkar som om vägskyddet genom namnbytet förhindrar kommunikation mellan huvudsignalerna. Bansträckan kan inte användas, för utfartssignalerna kan inte slå om till grönt. Det torde finnas någon kod eller data från gamla RydVSK1 eller RydVSK2 som ligger kvar och stör.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 01:37   #32
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Smile Hmmm...

Jag återkommer när jag läst alla tidigare inlägg. Jag har varit "borta" ett år nu. Svar kommer...
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2014-12-17 klockan 01:39.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 05:07   #33
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag återkommer när jag läst alla tidigare inlägg. Jag har varit "borta" ett år nu. Svar kommer...
Välkommen tillbaka.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-17, 14:12   #34
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag återkommer när jag läst alla tidigare inlägg. Jag har varit "borta" ett år nu. Svar kommer...
Du är efterlängtad. Har verkligen saknat dig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-02, 12:55   #35
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har gått över tre år tillbaka i tiden och öppnat tråden STL Vägskydd i Forum (använd Sök, andra sidan, sjätte posten uppifrån). Anledningen är att jag gett mig i kast med stationsbommar, ett knepigt problem; gemensamt för tidigare Trainz-versioner och TANE

Det kan inte tillräckligt poängteras det självklara i att Osynlig klarerare ger osynliga signaler, att Osynlig master ger synliga signaler. En lokförare behöver synliga signaler för att se vägskyddet. Därav faller det att samtliga vägskydd på linjen omfattas av mastern. Det gäller dock inte för en stationsbom.

Jag har ägnat ett antal dagar (diverse avbrott, bl a fotboll) med att titta på bom-problemet. Förutsättningarna är att stationsbommen skall omfatta två spår med tre utgående spår, varav ett inte har något vägskydd När det gäller de två andra spåren finns vägskydd nära infartsväxlarna.

Det stora problemet med STL Vägskydd att det finns en bugg. Svenolov har påpekat det vid något tillfälle. Buggen yttrar sig på så vis att vägskyddets vsi inte riktar sig till försignalen utan till närmast liggande väggskydds bortre försignal. Detta innebär att en ringsträcka kan bli flera kilometer lång.

För mig med närliggande vägskydd blir ringsignalen över 1.500 m lång och då aktiveras bommen. Gående får vänta och kommer två mötande tåg blir väntan bra lång.

Den enklaste lösningen är, att bygga bommens vägskydd med mastern. Då utökas antalet synliga signaler på bangården med minst sex. Dessutom finns inga garantier för att buggen raderats.

Den andra lösningen är att använda klareraren. Det har dock visat sig att tågen stannar framför klarerarens försignal. Dessutom slår buggen till med full kraft.

Lösningar finns:

Bygg en gångbro över spåren. Lägg vägskydd framför infartsväxlarna. Det kortar ringsträcken. Installera samtidigt soffa och regnskydd vid stationsbommen.för gående.

Vad jag begriper finns ingen bra lösning för stationsbomseländer.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 12:15   #36
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Eftersom Nisse väckt upp denna gamla tråd så postar jag här:

När jag installerade Ekans Mod Vägskydd från hemsidan får jag två missing assets - se bilden. Var finns dom och vad är det ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mod Vägskydd.jpg (283.7 KB, 96 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 14:20   #37
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Icon + coronor, ledtråd (hehe) http://www.banbyggarna.se/stl/kuidlist/kuidlist.html.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 17:01   #38
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Jag la in en ny tråd igår om det är någon assets ni saknar...

/Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 17:05   #39
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Hehe, ja småmys du, men de tog ett tag att gräva fram (borde kanske Korvtiger försöka få med i paketet?)

Jag satte iallafall upp ett enkelt vägskydd bestående av ett spår, två osysnlig klarerare, två fällebommar och två kryssmärken och programmerade via propertyrutan - fungerar utmärkt.

Obs att bomlykta heter "bomlylta" på järnvägsbabyspråk (hehe), grusvägens vertex är höjda till 0.175 för att hamna på vägytan.

4 assets - 4 bilder, kanske kan hjälpa nån ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mod1.jpg (274.4 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg mod2.jpg (137.8 KB, 95 visningar)
Filtyp: jpg mod3.jpg (154.1 KB, 95 visningar)
Filtyp: jpg mod4.jpg (178.6 KB, 94 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 18:45   #40
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Det är faktiskt tre assets som saknas, två av dem råkar ha samma asset-kuid men olika author-id. Skall lägga till dem i paketet på hemsidan så man slipper leta!

Crille: Har du koll på om STLs kuid-lista finns med på den hemsidan? I listan verkar det bara vara TRS2006-delen av banbyggarna som finns där samt detta forum.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 16:13   #41
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Har helt klart för mig att även "Den nya STL" också finns med vid KUID-sökning

Har du något bra exempel så testar jag gärna.

//Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 18:37   #42
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Testa <kuid2:328014:3100:1>, som är en av mina kuider som lagts till i februari i år på STLs hemsida. Den finns inte här på forumet, eller någon annanstans.

Svara gärna i din tråd istället för i den här tråden, så försöker vi hålla oss till ämnet som är vägskydd.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 12:42   #43
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Som självutnämnd gnällspik ...

... tog jag mig före att förtydliga vissa saker i propertyrutan till de tre Fällebommar som finns så att det inte står STW Fällbom för de två moderna fällbommarna utan STL-X Fällbom resp STL-X Fällbom-vädrad. För korvtigers äldre fällbom står det nu STL-X Fällbom Äldre m. linstyrning.
P.s.s. med Kryssmärket och de två krysstavlorna.

Förvisso småsaker men lite ordning i den gulröda röran är ju inte fel?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2017-08-22 klockan 12:58.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
signaler, vägskydd

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009