Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-06, 03:03   #1
koolo
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 5
Arrow AI vs tkl och autopilot demo?

Man tackar Svenolov.. laddat ner filerna här nu och skall prova lite senare... Jag blir lite nyfiken här tror jag!!
-Du verkar vara en hejare på detta med AI...
-Har själv ibland fått lite problem när man testat, och trots att som i mitt fall.. inte varit ett enda lok, vagn eller annat objekt i vägen så har inte det för-b tågsettet börjat rulla.. ..waiting för clearence... fasen heller, på vem då!!

-Kollat spår, kollat växlar... justerat spåren.. justerat signalerna ..testat igen och sedan till slut fått växlat om manuellt.. och då minsann.. attans tågset.. -Ja, det är ju noga var man sätter signalerna också.. alltid noga!! -Men trots det... -AI lever ett eget liv ibland tycker jag!

-Svenolov.. -Du kanske är en hejare på triggers också.. -Har svårt ibland för att fatta alla dessa konstiga engelska fraser och formuleringar... Bättre om Auran hade haft så kallade "if"-satser i sina script, eller då i fönsteruppläggen när man editerar, och man kan välja hur man vill gå till väga i t.ex vid en stor järnvägsknut. Jag hade nog kanske fattat bättre då...
-Då ställer man bara sig i frågande-form när man editerar rutterna.. och då blir det genast lättare att få AI att fungera bättre!
-Eller finns det några mer manualer på svenska om just detta. -Har du några tips Svenolov??

Slänger in en länk här till min karta som jag jobbat på sedan början av 2009!!
Startade den med TRS2006 och nu fört över den i TS2009 sedan ett par månader!!
-Men fick givetvis massa problem när man förde över kartan!! ..kuids och andra "obsoleta" och "mesh" konstigheter vid övergöringen! -Konstigt att dom inte förbättrar detta.. man får ju göra allt för hand!! -Tröttsamt!!!

-Men trots det älskar jag att jobba i Surveyor!!

håll till godo..
koolo


Senast redigerad av koolo den 2010-04-06 klockan 03:09.
koolo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 18:10   #2
Fredrik1996
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
Standard

Jag får inte det att funka. Jag kan lägga ut det men alla lyser samtidigt vet ej hur jag gör att få dem att funka. Är det nån som vet
Fredrik1996 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 10:16   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av koolo Visa inlägg
...
-Svenolov.. -Du kanske är en hejare på triggers också.. -Har svårt ibland för att fatta alla dessa konstiga engelska fraser och formuleringar... Bättre om Auran hade haft så kallade "if"-satser i sina script, eller då i fönsteruppläggen när man editerar, och man kan välja hur man vill gå till väga i t.ex vid en stor järnvägsknut. Jag hade nog kanske fattat bättre då...
-Då ställer man bara sig i frågande-form när man editerar rutterna.. och då blir det genast lättare att få AI att fungera bättre!
-Eller finns det några mer manualer på svenska om just detta. -Har du några tips Svenolov?? ....
Den stora skillnaden mellen Trackmark och Trigger är som följer.

1. Trigger. Används ofta på industrier för att avkänna tåg. En trigger är inte riktningskänslig och har en radie (cirkel) som känner av fordon. Detta område kan inkludera flera spår om radien är stor.

2. Trackmark. En trackmark är riktningskänslig och kan känna av vilket håll ett tåg kommer ifrån. När en trackmark används i ett skript utnyttjas ofta den funktionen (den kan vara "osynlig" från det ena hållet). En trackmark känner bara av det spår där den är placerad på, och den kan bara "se" framåt eller bakåt utmed spåret.

If satser finns i Aurans GS (game script). Det är ett komplett språk mycket likt programspråket C. Som jag nämt tidigare kommer det nya komponenter med de svenska signalerna, som gör det möjligt att få fason på trafiken.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 10:20   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik1996 Visa inlägg
Jag får inte det att funka. Jag kan lägga ut det men alla lyser samtidigt vet ej hur jag gör att få dem att funka. Är det nån som vet
Innan jag kan svara på din fråga, vill jag veta vilken version och build du har av Trainz.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 10:28   #5
Fredrik1996
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
Standard

Jag har world build edition. Och build 41844
Fredrik1996 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 10:53   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik1996 Visa inlägg
Jag har world build edition. Och build 41844
Då ska det inte vara några problem. Den versionen har jag testat på. Om du inte har några "missing dependents" och "warnings" (gula pusselbitar eller röda utropstecken) så ska det fungera. Observera också. Du måste starta demo sessionerna från Driver, inte via QuickDrive från Surveyor.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 11:13   #7
Fredrik1996
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
Standard

Signalerna har inga gula pusselbitar jo en fast den har en röd pusselbit. jag har bara en session som inte har nån pusselbit och det är b9 Demo växling. dem andra har pusselbitar.
Fredrik1996 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 11:47   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik1996 Visa inlägg
Signalerna har inga gula pusselbitar jo en fast den har en röd pusselbit. jag har bara en session som inte har nån pusselbit och det är b9 Demo växling. dem andra har pusselbitar.
Om du markerar en röd pusselbit i CM2, och högerklickar på den och väljer "View Dependencies" från menyn, så får du upp en lista på det som saknas.

Har du laddat hem och installerat STW Signalbildsljus.cdp?
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Missing Deps.jpg (100.0 KB, 152 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-04-07 klockan 11:50.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 13:51   #9
Fredrik1996
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
Standard

Jag har redan gjort det. Men jag tror att det är msl signal library och en till som har ett varning symbol

Senast redigerad av Fredrik1996 den 2010-04-07 klockan 13:54.
Fredrik1996 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 15:07   #10
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

svenolov

Även jag har tyvärr problem med att få det att funka. Har laddat ned de tre delarna men när jag kör igång få jag följande meddelande:

Citat:
Map is missing or damage.
Har provat radera allt och även att ladda ned igen. Tyvärr samma resultat.

Jag använder TS2009, Vers.3, build 38411.


Som du säkert förstår så har jag stort intresse av att ta del av dina exempel. Det var ju jag som startade tråden om låsta växlar .


Mvh
Leif

Senast redigerad av Leif den 2010-04-07 klockan 15:57.
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 16:36   #11
Fredrik1996
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Tumba (Sweden)
Inlägg: 547
Standard

Jag har build 41844. Dem funkar bra för mig och inga fel medelanden.
Fredrik1996 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 16:50   #12
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Citat:
Jag har build 41844. Dem funkar bra för mig och inga fel medelanden.
Misstänker att min build 38411 är föråldrad i det här fallet. I så fall är det kört eftersom jag får diverse fel om jag uppdaterar .


Mvh
Leif
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 18:41   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Leif Visa inlägg
Misstänker att min build 38411 är föråldrad i det här fallet. I så fall är det kört eftersom jag får diverse fel om jag uppdaterar .


Mvh
Leif
Prova med att ändra trainz-build 3.1 till trainz-build 2.9 i configfilerna. Dessvärre måste du ändra alla filer som har trainz-build 3.1.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-04-07 klockan 18:48.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 20:56   #14
ngtutp
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Sävsjö
Inlägg: 16
Standard Problem

Har placerat ut signalerna i surveyor och där funkar allt men när jag går in i driver så ballar dom ur antingen lyser alla sken eller så är det rött över allt och vissa är släckta.

Ps: har blivit likadant i demorouterna som du skickade med i paketet, fungerade innan jag placerade ut signalerna i min route.

Har jag gjort nått fel?


Hälsningar Robin
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fel.JPG (29.9 KB, 53 visningar)

Senast redigerad av ngtutp den 2010-11-01 klockan 23:42.
ngtutp besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009