Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Visa resultat för omröstning: Vilken tågsimulator föredrar du?
Microsoft Train Simulator 97 46.19%
Trainz (spelar ingen roll vilken version) 111 52.86%
Kuju Railsimulator 0 0%
Jag väntar på MSTS-2 2 0.95%
Antal röster: 210. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-09, 21:33   #16
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Hur många minuter har du kört med TRS2004/TRS2006 med Svenska Tåg-skivorna?

5 min? 20? 1 timme? Tycker du själv att du klarar av att ge en rättvis bild när du inte tagit dig tid att se och testa funktioner?

För att ta några exempel som skulle vara oerhört bra att ha i andra simulatorer

-Tomas kontaktledningsstolpar. Sätt ut kontaktledning och sen med ett klick kunna ändra hur mycket rost det ska vara på stolparna. Texturen ändras automatiskt. Hur mycket tid sparar inte en sådan funktion för ruttbyggare.
Samma funktion går att använda på signaler, hastighetsskyltar, rälstextur

-Enkel multiplayer. Starta en bana och skicka ett tåg till din kompis som kör på samma bana

-Helautomatiserat växlingsvall. Växlar på rangerbangården lägg automatiskt och du kan rangera godsvagnarna precis som i verkligheten

-Animerade industrier som gör att du kan skapa godsflöden/passagerarflöden

Det var fyra funktioner som jag antar du aldrig ens sett än mindre testat i verkligheten.

Det finns ju mer än bara körning. De smarta script som Tomas och LLJ (Lars) gjort skulle jag gärna se i andra simulatorer för funktionerna är oerhört kraftfulla.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-03, 15:14   #17
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Cool

Citat:
Ursprungligen postat av Pson
- Kanske skulle ha yttryckt mig med ordet leksakskänsla istället.
"Leksakskänsla"!? Det är nog mer som hobbysak. Det är skillnad med leksak och hobby.
Jag har byggt Trollhättanrutt i tre år. Den kommer att vara toppenbra rutt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 09:32   #18
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Efter att ha läst en del av inläggen i denna tråd blir man nästan full i skratt.

Det finns skribenter som skriver ungefär: "Jag har visserligen aldrig provat Trainz men jag tror inte det är särskilt bra... och kommer bara en massa uppdateringar och Servicepacks hela tiden..." etc.etc.

Att det kommer SP:s och uppdateringar beror väl på en önskan att hela tiden optimera produkten. En avancerad produkt tar naturligvis sin tid att få fulländad. En produkt utan uppdateringar tyder väl på stagnation och ointresse och förebådar väl snarare att produkten är på väg bort...

Jag tycker själv att det har varit svårt att välja. Jag har valt Trainz och jag känner att mitt val är helt riktigt. Det innebär inte att jag känner något behov av att klanka ner på någon annan produkt genom att till exempel skriva ett korkat inlägg som lyder: "Jag har visserligen aldrig provat SMTS men tror inte att det är något vidare..."

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 14:43   #19
useruser
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 9
Standard

Jag gillar modelljv-känslan hos Trainz.

Om de bara hade släppt en modul för att programmera AI-förarna...
useruser besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 11:01   #20
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av useruser
Jag gillar modelljv-känslan hos Trainz.

Om de bara hade släppt en modul för att programmera AI-förarna...
Det går ju i trs2006
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 13:57   #21
useruser
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 9
Standard

Det låter mycket intressant, Arvid.

Efter mina nedslående erfarenheter med 2004an letade jag bland 2006-dokumentationen för att se om de hade förbättrat/utökat AI-driver-funktionen (som är helt värdelös i 2004an). Jag hittade inga omnämnande av denna funktion alls.

Då frågade jag för säkerhets skull på Aurans forum. Jag fick svaret att förar-AIn inte ändrats alls, och har därför inte köpt 2006an.

Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel!

Notera att jag nu inte talar om de nya funktionerna för att koppla loss vagnar och mer i detalj "fjärrstyra" loken etc. Det är trevligt men mest ögongodis.

Nej, jag menar specifikt sådant som hur AI-föraren reagerar när det spår "han" vill köra på är upptaget under en längre period. Då flippade 2004ans AI ur fullständigt.

Exempel: Skicka in 7 tåg på en bana med en säckstation som bara har sex spår (där alla tåg har minst ett ett stopp på sagda station), och förr eller senare kommer alla sju tågen att vilja stanna på denna station samtidigt, vilket istället för att tågen i god ordning väntar på varandra kommer braka ihop fullständigt, med allt ifrån dödläge, ihopkopplade tåg(!), tåg som kör emot riktningsinstruktionerna till tåg som spårar ur eller kraschar(!) som resultat.

Oavsett om detta händer i simulationskörningen efter en timme, en dag eller en vecka är det ju lika oacceptabelt. Eller hur?
useruser besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 10:48   #22
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik

-Helautomatiserat växlingsvall. Växlar på rangerbangården lägg automatiskt och du kan rangera godsvagnarna precis som i verkligheten
Det här har jag missat alldeles! Var hittar man det?

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 14:22   #23
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Det här har jag missat alldeles! Var hittar man det?

Håkan
LLJ gjorde en sådan funktion med automatisk avkoppling på vallen och växelläggning för TRS2004. Man kunde till och med samköra med en destinationsdatabas så den visste vilket spår varje vagn skulle skickas till!

Tyvärr slutade skriptet att funka i TRS2006 och jag vet inte om det uppdaterats sen dess

Har för mig att filerna fanns på DLS så kolla vad LLJ lagt upp där. Det fanns även ett forum med nyare versioner av hans grejer på http://www.trainzproroutes.com/ men nu har den sidan ändrats
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 17:29   #24
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

[quote=Deskgrunt]LLJ gjorde en sådan funktion med automatisk avkoppling på vallen och växelläggning för TRS2004. Man kunde till och med samköra med en destinationsdatabas så den visste vilket spår varje vagn skulle skickas till!

Tyvärr slutade skriptet att funka i TRS2006 och jag vet inte om det uppdaterats sen dess

Har för mig att filerna fanns på DLS så kolla vad LLJ lagt upp där. Det fanns även ett forum med nyare versioner av hans grejer på http://www.trainzproroutes.com/ men nu har den sidan ändrats [/QUOTE

Tack för tipset!
Jag skall se om det går att hitta något där något som fungerar idag. En annan sak som ju inte finns, men som skulle vara ganska häftigt, vore om man kunde lägga ut stoppskor på rälsen för att bromsa upp rullande vagnar.

Ett av höstens första projekt i rutten blir nog att försöka bygga upp en större rangerbangård, något som jag kommer ihåg att du höll på med.

Hälsningar,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 19:18   #25
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Jag har båda spelen och det är ingen tvekan vilket som är bäst.....Rösten går till MSTS!

Fler tillägg som t.ex. alla de tyska Pro Train-sträckorna och ännu mer internationellt. Dessutom kan man ju ladda ner massa routes på nätet.

Grafiken och ljudet samt känslan är obeskrivlig!

Fina landskap som ser realistiska ut.

Trainz däremot är ju bara en bana utan riktigt landskap då den är inom en rektangel (på kartan). Tycker inte jag om!

Dessutom ingen riktig styrkänsla.

Fast iofs har jag inte utforskat spelet riktigt än. Men det verkar iaf sämre än MSTS.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 19:34   #26
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Dessutom ingen riktig styrkänsla.
Ingen riktig styrkänsla?!
Då har du ju inte testa en Raildriver till Trainz? Det blir styrkänsla med en sån, det kan säkert fler hålla med om
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 19:35   #27
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Jag har båda spelen och det är ingen tvekan vilket som är bäst.....Rösten går till MSTS!

Fler tillägg som t.ex. alla de tyska Pro Train-sträckorna och ännu mer internationellt. Dessutom kan man ju ladda ner massa routes på nätet.

Grafiken och ljudet samt känslan är obeskrivlig!

Fina landskap som ser realistiska ut.

Trainz däremot är ju bara en bana utan riktigt landskap då den är inom en rektangel (på kartan). Tycker inte jag om!

Dessutom ingen riktig styrkänsla.

Fast iofs har jag inte utforskat spelet riktigt än. Men det verkar iaf sämre än MSTS.
Kanske onödigt att gräva upp denna tråden men men.

Vad är skillnaden på styrkänslan i msts och Trainz egentligen?
Det beror väl helt på vad du väljer för inställningar (cab eller DDC mode).

Om du vill se fina landskap i Trainz ska du titta på MatsH's bilder.
Det tror jag inte du kan skriva som utan riktigt landskap.
Det beror ju också på om du vill göra en så stor bana att den exempel tar 10mb.

Msts tycker jag är ett rätt roligt spel men jag tycker det är synd att det inte finns någon inbakad funktion för att bygga banor i (som i Trainz).
__________________
Arvid Nilsson

Senast redigerad av Arre den 2007-01-08 klockan 19:49.
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 19:47   #28
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Ärligt talat, jag tycker att du skall testa spelet ordentligt innan du yttrar dig om spelet över huvud taget. Ditt inlägg är från stor bokstav till punkt rent ut sagt barnsligt! Särskilt denna rad:
"Fast iofs har jag inte utforskat spelet riktigt än. Men det verkar iaf sämre än MSTS."

Förklara gärna detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Trainz däremot är ju bara en bana utan riktigt landskap då den är inom en rektangel (på kartan). Tycker inte jag om!
Fattar du inte att man ska lägga till flera "rektanglar" (basbord heter det f.ö.) och bygga en längre och längre bana tills dess att man tycker sig ha byggt tillräckligt? Dessutom MED landskap då! Titta i denna tråden http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=10907 och särskilt då MatsH's bilder. Återigen: Kom inte och prata skit om ett spel innan du ens vet vad man kan åstadkomma med det.

Tro nu inte att jag har något emot MSTS, för det kan vara roligt att spela det ibland, men de möjligheter som finns till att bygga en egen bana där är alldeles för dåliga.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 20:29   #29
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Bäste Schultz!

När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på ett ordspråk som min gamla mormor hade:
Ibland är det bättre att vara tyst och låta folk tro att man är en idiot än att öppna munnen och bevisa det.
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 20:48   #30
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Måste man på forumet smutskasta simulatorerna sinsemellan? Varför inte glädjas åt de fördelar som varje simulator har? Det är sådana här disskusioner som får en att tappa lusten för tågsimulering och att bygga & dona...
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009