Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-05, 15:05   #16
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Mycket snyggt! Kul med lite variation i form av spårvagnar!

Det finns en trafikregel som säger att om en spårvagn går mitt i vägen (alltså inte längst in vid trottoaren) och stannar vid en hållplats så har bilar stopplikt för att på- och avstigande ska kunna röra sig säkert. Hade varit en kul finess i denna rutt.

Likaså går många spårvagnar på räls i mitten av vägen. Då är det numera vanligt att man sår gräs längs spåren för att minska bullret. Även det vore en finess.

En annan detalj som hade varit kul är hållplatsutrop. Eftersom spårvagnschauffören till skillnad från lokföraren sitter inne i vagnen så borde det höras.

Lycka till med fortsatt byggande! Ser fram mot att köra rutten!

Per
Göteborgare
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 15:37   #17
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

vfp420b: Ja, meningen är att den ska släppas när den är klar. Men när det blir är ett ?. Har just börjat med den och det är mycket kvar att göra!

DJ Clinton: Mycket bra namnförslag. Tackar! Där hittar jag nog hållplatser till hela rutten....


http://pirpen.cjb.net/
Okej, då har vi nått att se fram emot[]

M.V.H Tobias
år 2004!
------------------------
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 17:01   #18
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Knebert: Jag har tänkt mycket på det där med järnvägen. Hur utbredd den skall vara?????? Ena sidan av mig vill göra den väldigt enkel, men andra sidan vill göra mer. Vi får se vad det blir, när jag kommer dit!? Det dröjer ett tag!

Har du några bilder på spåret i Malmö?

pedeo: Jag har bara åkt spårvagn i Stockholm och Helsingfors, men inte sett det du säger om stopplikt för bilarna. På dom bilder jag sett ifrån Norrköping och Göteborg, har jag heller inte sett detta!???? Var finns det?

Att så gräs i MSTS, blir att man får lov att sätta ut transfers. Det är inte bra att sätta ut mycket av dom, för allt börjar flimra av dom.... Jag har tänkt att lägga två vägar (med ett litet mellanrum)brevid varann istället, med spåren imellan vägarna.

Kan man bygga i 3d, så kan man skapa gräsplätten som ett objekt, men jag kan inget 3d-program!

Dom som kört Wiener U-bahn, har hört utropen. Så det går att göra! Men har nån lust att spela in dom åt mig och göra så dom går att använda i MSTS????? Jag vet inte hur man gör?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 17:10   #19
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Jag kan spela in dom men sen vet jag inte hur man lägger in dom för att det ska funka... meningen är att ljuden ska vara inne i rutten så vilken spårvagn man än kör så ska det vara utrop.

/Mohammad, VD på CT Inc.

http://w1.500.telia.com/~u50025334/

DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 18:28   #20
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ja, utropen läggs ju in som sound source i rutten....

Nu några bilder ifrån slingan vid Alvik:






http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 18:30   #21
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Gör gärna ett uppställningsspår också så att man kan ställa vagnen där på natten när det inte är någon trafik.

/Mohammad, VD på CT Inc.

http://w1.500.telia.com/~u50025334/



EDIT: Du borde nog ändra hållplatsnamnet "Scandic" för på engelska så blir uttalet Skandick och som dom flesta vet så är dick ett slangord för k*k. Döp om det till Hotel Grand eller nåt.
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 18:50   #22
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Det blir vagnhallar i andra änden, komplett med vagnstvätt!

Ska jag döpa om det till Hotel Grand?????? Jag tänker ju använda Wases Scandic Hotell där....




http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 19:36   #23
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Stopplikt för bilar vid stillastående spårvagn vid hållplats mitt i vägen råder enligt lag och det är inget som markeras någonstans (annat än med traditionell hållplatsmarkering på trottoarkanten). Det är (som vanligt) upp till bilisten att stanna när han/hon märker att spårvagnen stannat vid hållplats för att släppa av folk. En jämförelse med amerikanska skolbussar som man inte får köra om kan göras. Vore kul med en hållplats mitt i gatan i rutten så får bilarna vackert stanna snett bakom vagnen. Detta förekommer på en del ställen i Göteborgs innerstad och mig veterligen stannar bilarna plikttroget. (Har i alla fall aldrig hört talas om olyckor.)

Stockholm och Helsingfors i all ära - men spårvagnsstaden nr 1 (Göteborg) är värd ett studiebesök!

En annan detalj från Göteborgs gatumiljö är särskilda vägbanor för bara spårvagnstrafik med särskilda spårvagnssignaler - kommer det att finnas på denna rutt? De bryter ofta den vanliga trafiken.

Denna rutten väcker många minnen till liv från prao-perioden på Göteborgs Spårvägar för 17 år sedan... T ex så ringer en klocka hos föraren när alla dörrar är stängda och vagnen kan åka - borde gå att ordna. Likaså låter en buzzer-ton när vagnens hjul slirar på rälsen, t ex vid för snabb acceleration.

Det kanske blir ett helt spårvägssystem av rutten till slut så man kan köra olika linjer?

Nåväl, ska inte gapa efter mycket... Ser mycket fram mot att köra rutten!

Per
spårvagnsentusiast
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 19:42   #24
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Hm, kanske har DJ Clinton rätt! Inte nog med att "-dic" låter som di*k, "scan" betyder också något - att "undersöka noggrant". Så Scandic låter lite som ett öknamn på urologen eller nåt.

Föreslår att hållplatsen får heta SAS Möwenpick istället...

pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 20:24   #25
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

pedeo: Ok där ser man. Ja, en annan har inte så mycket erfarenhet av spårvagnar, då det var ett tag sen vi hade några (Sundsvall).

Göteborg skulle jag gärna vilja besöka (likaså Norrköping), men det är ju en bra bit ner dit!

Visst kan man göra egna signaler. Men då krävs det att man behärskar ett 3d-program (TSM, Gmax m.fl.) och det gör inte jag.

Att få bilarna att stanna snett bakom, tror jag inte går att åstadkomma i MSTS!? Det går (vad jag vet!) bara att få dom att stanna som korsande trafik.

Klockan som ringer går att ordna, men det kräver att det läggs in filer i Sound-mappen i MSTS-mappen. Många som inte gillar det, då det skriver över filer som ligger där. Du får sen detta ljud i alla rutter!

När det gäller spårvägssystem, så börjar jag med denna linje. Sen får vi se!? Jag gjorde flera linjer i rutten Number One, men då blev aktiviteterna galna....spårvagnar fastnade här och där m.m.

Jag kan ändra namnet till Scandic Hotell. Den som fortfarnade tycker det låter lustigt, får väl skriva till "urologen" klaga!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-06, 15:05   #26
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nån som kan tyska? Behöver en översättning av denna readme:

Hi Leute.
Ich bin in erster Linie ein " Nostalgie-Optiker".
Dort wo ich fahre, muss das Umfeld stimmen, also baue ich mir die fehlenden Objekte.
Das Objekt ist das Ziel,deshalb verschwende ich keine Zeit mit Cab und Sound.
Der T24 ist ein Kompromiss zwischen Wunsch und Möglichkeit.
Alles was mir möglch ist, wurde eingebaut.
Der Sound ist nur ein Grundsound um den Download klein zu halten.
Wer einen besseren Sound möchte, einfach den vorhandenen Soundordner gegen den Soundordner des
TM 36 austauschen.
Die T24 Reihe ist ein Geschenk.Was Ihr damit macht, ist allein Eure Sache, nur nicht gegen Entgeld weitergeben.
Wer glaubt etwas verbessern zu können, kann es tun , ohne mich zu fragen.
Wer einen Fahrer möchte, sollte diesen als TSD-dst-file veröffentlichen und seinen Wunsch äussern, dann kommt noch eine Tram mit diesem Fahrer.
Viel Spass
Nandi

Installation:
„T24“ in den Trainset-Ordner kopieren
Con-Dateien in den Consists-Ordner kopieren

Tog och målade om hans T24:



Försökte också med hans TW2990, men den verkar det vara nått fel på!???? Jag får send/don´t send när jag väljer den i MSTS....

Ni hittar vagnarna här: http://www.trainsimworld.de/



http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-06, 15:09   #27
LarryB
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Jonsered, Sweden.
Inlägg: 329
Skicka ett meddelande via MSN till LarryB
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev pedeo

Stopplikt för bilar vid stillastående spårvagn vid hållplats mitt i vägen råder enligt lag och det är inget som markeras någonstans (annat än med traditionell hållplatsmarkering på trottoarkanten). Det är (som vanligt) upp till bilisten att stanna när han/hon märker att spårvagnen stannat vid hållplats för att släppa av folk. En jämförelse med amerikanska skolbussar som man inte får köra om kan göras. Vore kul med en hållplats mitt i gatan i rutten så får bilarna vackert stanna snett bakom vagnen. Detta förekommer på en del ställen i Göteborgs innerstad och mig veterligen stannar bilarna plikttroget. (Har i alla fall aldrig hört talas om olyckor.)
...
Per
spårvagnsentusiast
"Mitt-i-gatan-hållplatserna" i Göteborg utrotades slutligen på 90-talet. Den sista hållplatsen utan refug var Skolgatan som låg på Södra Allégatan ett par kvarter öster öm Järntorget. De sista åren hade den t.o.m. gula blinkljus vör att väcka dönickar i bil som inte såg varken spårvagnar eller folk.

/Lars B
LarryB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-06, 17:02   #28
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Här kommer en översättning från tyskan:

.................................................. ..............
Hej alla!
Jag är i första hand ”nostalgioptiker“.
Där jag kör måste omgivningarna stämma och därför bygger jag de objekt jag saknar. Objektet är målet och därför slösar jag ingen tid på cab och sound. T24:an är en kompromiss mellan önskan och möjlighet. Allt som är möjligt för mig att bygga bygger jag. Ljudet är bara ett grundljud för att hålla downloaden liten. Den som vill ha ett bättre ljud byter bara medföljande Sound-mapp mot TM36:ans soundmapp.
T24-serien är en present. Vad ni gör med den är upp till er, men den får inte vidarebefordras mot betalning.
Den som kan göra förbättringar får göra det utan att be om tillstånd.
Den som vill ha en förare (?) kan publicera denna som en TSD-dst-fil och uttrycka en önskan om detta, för då kommer det en ny spårvagn med denna förare (?).
Mycket nöje!
Nandi

Installation:
”T24” kopieras och infogas i Trainset-mappen
Con-filen kopieras och infogas i Consist-filen.
.................................................. .............

Det enda jag är osäker på är det om "Fahrer" men jag tolkar det som att man kan få en förare in i vagnen, men är inte säker. Fahrer på tyska är ju den som kör, men det kan också vara tysk msts-jargong. Jag kan för lite för att avgöra detta och har konstaterat att msts är i stort sett människolöst.

Kul att kunna bidra med en översättning när man ännu inte behärskar tekniken

pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-06, 17:05   #29
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Aj då! Är inte uppdaterad på Göteborgs gatumiljö och uppgiften om att mitt-i-gatan-hållplatserna försvann på 90-talet stämmer säkert för det var då jag lämnade stan för betydligt södrare breddgrader (Skåne). Vill också passa på att nämna att det jag skrev om olika signaler hos föraren gällde M21rna, de gamla vagnarna. Hur det är med nyare modeller vet jag inte. Drabbades bara av en nostalgikick när jag såg de snygga bilderna på spårvägen!
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-06, 17:57   #30
alaska
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 177
Skicka ett meddelande via MSN till alaska
Standard

"Fahrer" är helt rätt förare eller chaufför.
Om man vill ha en vagn med förare kan man få det.
alaska besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lokaltrafik i Düsseldorf? Erik Götborg Virtuella Tågbolag 2 2004-06-14 22:01
Lokaltrafik numera modererad Fredrik Lokaltrafik 4 2003-06-19 09:09
Aktiviteter på Suköping Lokaltrafik Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2002-12-12 22:24
Upplands lokaltrafik X10 Burge 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 6 2002-07-17 15:54
SL, Sackholms Lokaltrafik uppdaterad! SoftOrre Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 11 2002-05-25 13:59



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009