Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-23, 21:30   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs down Hur hittar man på detta Forum ????

Efter Ekans "uppkastning av X8-tåget igår försökte jag hitta de trådar som relaterade till X5 (Xoa5) m.m. Det var inte helt lätt. Sökfunktionen på vårt forum är "något" begränsad. Man måste ha minst ett ord på fyra bokstäver i sökbegreppet annars inga träffar. Att söka på t.ex. "X5" är lönlöst, men när jag sökte på "Xoa5" kom det en del (se bild).

Jag tror att en del av problemen att hitta på detta forum beror på, dels, sökfunktionens begränsningar, dels, vår oförmåga att ge tydliga rubriker på våra inlägg.

Leta nålar i en höstack är inte speciellt uppmuntrande och skall vi få ordning på detta forum måste det nog till krafttag från ALLA HÅLL!!!!!!!


Vi får väl utveckla detta också
Bifogade bilder
Filtyp: jpg searching.jpg (194.1 KB, 341 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-10-23, 21:41   #2
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post Idéer

Hm, för att göra det lite lättare under Download trådarna skulle man ju kunna ha ett underforum för lok, vagnar, objekt o.s.v. Man skulle ju också kunna göra så att det bara är han som startade tråden som kan posta i den i download. Sedan har jag en till idé (lite halvgalen dock) , att man sorterar inlägg i download efter bokstav istället för ålder.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 12:14   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Ja, jag gillar idéen legotrainzman har. Det skulle verkligen underlätta en hel del.Jag kan tom ställa upp på att sortera upp allt i Downloads, i kategorier. Samt att lägga in bilder från alla objekt som finns om bilder saknas på det (om det är tillåtet att ändra i folk inlägg, såklart!). Men jag undrar bara, i MSTS kategori "Landskapsdesign" kan man se bifogade bilder utan att vara inloggad på e-buzz, vore det inte ett smart sätt att "locka in" fler personer hit, så dem ser vad vi utvecklar utan att vara medlemmar?

Bara lite tankar,
//Jocke

EDIT; om detta låter intressant för någon, så fixar jag det gärna. Skulle gärna fixa till lite i vår kära Downloads-kategori, så det blir lättare att hitta, och saker blir mer samlat.
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2012-10-24 klockan 14:41.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 09:42   #4
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Gillar idén med underforum skarpt. Detta forum är super, men att hitta i Download och att hitta äldre inlägg, det kan vara att riktigt helvete..
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 15:16   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
Gillar idén med underforum skarpt. Detta forum är super, men att hitta i Download och att hitta äldre inlägg, det kan vara att riktigt helvete..
Jag lyfter detta, och undrar om det verkligen inte finns intresse i underkategorier, så ser det ju ut på många andra forum/hemsidor med inriktning på Trainz, och jag tycker personligen man hittar betydligt lättare då, vilket verkligen skulle behövas här! Jag ställer, som sagt, gärna upp på det om det tycks vara en bra idé.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 18:55   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Jag lyfter detta, och undrar om det verkligen inte finns intresse i underkategorier, så ser det ju ut på många andra forum/hemsidor med inriktning på Trainz, och jag tycker personligen man hittar betydligt lättare då, vilket verkligen skulle behövas här! Jag ställer, som sagt, gärna upp på det om det tycks vara en bra idé.
Visst kan det vara bra med underrubriker, men så länge som vissa inte följer reglerna så blir det till slut kaos ändå. Se bara på dom onödiga kommentarerna som dyker upp i Downloads. Och alla som halkar in på en ny diskussion, som inte har med objektet att göra.

Vi har ett öppet forum för "downloads" så det är upp till oss själva att förvalta det. Alternativet skulle vara att alla "uploads" skulle gå genom en moderator, men stackars den...
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 19:26   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Visst kan det vara bra med underrubriker, men så länge som vissa inte följer reglerna så blir det till slut kaos ändå. Se bara på dom onödiga kommentarerna som dyker upp i Downloads. Och alla som halkar in på en ny diskussion, som inte har med objektet att göra.

Vi har ett öppet forum för "downloads" så det är upp till oss själva att förvalta det. Alternativet skulle vara att alla "uploads" skulle gå genom en moderator, men stackars den...
Fast går det inte att automatiskt låsa nya trådar som postas? Eller att bara trådskaparen kan posta nya/ändra inlägg?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 22:15   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Fast går det inte att automatiskt låsa nya trådar som postas? Eller att bara trådskaparen kan posta nya/ändra inlägg?
Den frågan har varit uppe tidigare. Jag vet faktiskt inte om det går, men det vore önskvärt. Den frågan bollar jag vidare till Fredrik.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 20:38   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Visst kan det vara bra med underrubriker, men så länge som vissa inte följer reglerna så blir det till slut kaos ändå. Se bara på dom onödiga kommentarerna som dyker upp i Downloads. Och alla som halkar in på en ny diskussion, som inte har med objektet att göra.

Vi har ett öppet forum för "downloads" så det är upp till oss själva att förvalta det. Alternativet skulle vara att alla "uploads" skulle gå genom en moderator, men stackars den...
Jag har länge funderat på möjligheterna att skapa ett slags register över download-innehållet med underrubriker, ex vagnar, person, gods, övrigt etc. Funderade ett tag att själv göra ett försök. Vid närmare eftertanke insåg jag dock, att då blir det inte tid med banbygge. Och fortfarande kan jag inte ett dugg om Forum-tekniken.

Du kan väl lära dig säger säkert någon. Jojo, lära gamla hundar att sitta.

Nej, ett sådant jättejobb har jag svårt att tro någon går iland med. Det är bättre att vara ombord.

Nisse4
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 20:49   #10
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jag har länge funderat på möjligheterna att skapa ett slags register över download-innehållet med underrubriker, ex vagnar, person, gods, övrigt etc. Funderade ett tag att själv göra ett försök. Vid närmare eftertanke insåg jag dock, att då blir det inte tid med banbygge. Och fortfarande kan jag inte ett dugg om Forum-tekniken.

Du kan väl lära dig säger säkert någon. Jojo, lära gamla hundar att sitta.

Nej, ett sådant jättejobb har jag svårt att tro någon går iland med. Det är bättre att vara ombord.

Nisse4
Det är väl just det som är hindret - det är 1136 trådar i Downloads just nu - och det ökar ju dessutom. Men mycket är saker som kanske inte har något där alls att göra. Jag kan ställa upp på det, och försöka rensa upp och sortera om så önskas. Men 58 sidor tar nog inte sådär jättelång tid att rensa, om man tar någon sida per dag så.
OT: Om det verkligen är ett/en objekt/lok/vagn i varje tråd, så har Svenska Trainz väldigt mycket downloads...!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-25, 22:29   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

För att underlätta sökningen av objekt så kan vi använda "taggar". Man kan lägga till ett eller flera sökord (taggar) i respektive ämne.

Ett exempel: Jag har lagt till en del sökord (kategorier) i några inlägg som gäller tunnelbanan.

Gör en sökning i Trainz - Downloads.
1. Sök i detta forum > Avancerad sökning.
2. I fältet Tagg (Sök med hjälp av tagg) skriv in ordet tunnelbana.
3. Gör en sökning.

I nuläget får ni fem resultat. I ämnesfälten efter rubrikerna kan ni se vilka sökord som lagts in för respektive ämne. Prova och sök med andra sökord som jag har lagt in (spår, motorvagnar, banor, tunnlar).

Som tillägg kan man i rubriken börja med att tala om vilken kategori det gäller (separat ord). Då kan man också söka på ett ord (kategori) i rubrikerna (avancerad sökning). DONJ - är ett bra exempel.

Om vi gör detta till rutin så kanske vi kan få lite bättre ordning i Downloads.

Jag ska börja städa rejält i Trainz - Downloads efterhand. Jag kommer bl.a. att ta bort ALLA överflödiga kommentarer. Ros, ris, hjälp och övriga kommentarer ska postas på annan plats.

Citat:
Ursprungligen postat av lan
Leta nålar i en höstack är inte speciellt uppmuntrande och skall vi få ordning på detta forum måste det nog till krafttag från ALLA HÅLL!!!!!!!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-11-26 klockan 00:05.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 23:31   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Det känns betryggande att ...

...Svenolov "blivit taggad" och tagit fram "Tomteskurborsten"! Sen är det verkligen upp till oss andra att skärpa oss! Jag kommer att försöka efterleva dessa enkla regler:

1. Försöka göra Rubrikenupplysnde det går (Bör innehålla namnet på Huvudfilens CDP och vilken Build den är gjord för).
2. Se till att de objekt jag laddar upp alltid har aktuell version i config.txt.
3. Alltid länka till någon tråd där man kan posta vad man behagar.
4. Aldrig posta annat än Uploads i Download-tråden.
5. Aldrig besvara frågor och annat i Download-tråden.

Vi måste hjälpas åt med detta!!!

"Unitied we stand, divided we fall"

Tack Svenolov!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 15:51   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Du glömde en viktig sak, Lennart. LÄGG TILL EN ELLER FLERA TAGGAR för ämnet. Det är inte bara jag som ska lägga till taggar, det kan vem som helst göra. Och det vore bra om fler kunde hjälpa till med detta. Alla taggar är publika, oavsett vem som lägger in dom. Det innebär att alla kan söka på dom.

Skriv gärna taggarna i pluralis. Se det från användarens perspektiv (den som gör själva sökningen). Och använd gärna redan befintliga taggar så långt som möjligt.

EDIT: En "tagg" måste bestå av minst fyra tecken, för att sökningen ska fungera. Å, ä och ö är tillåtna.

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
...Svenolov "blivit taggad" och tagit fram "Tomteskurborsten"! Sen är det verkligen upp till oss andra att skärpa oss! Jag kommer att försöka efterleva dessa enkla regler:

1. Försöka göra Rubrikenupplysnde det går (Bör innehålla namnet på Huvudfilens CDP och vilken Build den är gjord för).
2. Se till att de objekt jag laddar upp alltid har aktuell version i config.txt.
3. Alltid länka till någon tråd där man kan posta vad man behagar.
4. Aldrig posta annat än Uploads i Download-tråden.
5. Aldrig besvara frågor och annat i Download-tråden.

Vi måste hjälpas åt med detta!!!

"Unitied we stand, divided we fall"

Tack Svenolov!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-11-27 klockan 16:28.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 16:36   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det finns ...

... tre tagtyper! Vilken skall vi använda? Hur många är lämpligt?

Vilka kategorier skall vi använda. Sägatt jag gjort ett bryggeriekaipage med häst , vagn och Åssbon. Hur kategoriserar jag det?
I DLS Description hade jag väl haft orden Scenery, Static, Horse eller nått? Vi måste väl ha en klar kategoribeskrivning annars blir det väl en "Tag-röra" i stället !?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tag.jpg (168.8 KB, 84 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-11-27 klockan 16:45.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 16:51   #15
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

När du har postat ditt ämne så finner du längst ner i tråden en ruta där du kan lägga till eller ta bort taggar.

Bild 1. Klicka på Redigera taggar.
Bild 2. Skriv in nya taggar och/eller ta bort gamla taggar för detta ämne.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tagg 1.jpg (34.0 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg Tagg 2.jpg (68.8 KB, 84 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009