Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-11, 19:26   #61
bombardier (avregistrerad)
Avregistrerad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 156
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Fps betyder Frames per seconds eller bilder per sekund. I en normal TV så tror jag att den ligger på 50. Man kan utan större problem köra spel ned till 10 Fps men då rycker det litegrann.
Trycker du ned Shift + z så ser du hur många fps du har när du kör ditt tåg.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
För att vara ärlig så ligger det på runt 30fps på en tv
Bygger man rutter för morgondagen skulle det vara lite konstigt... Om du nu tänker dig att knappt KMJ flyter till 100%.

Med vänliga hälsningar Rodi



bombardier (avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-11, 22:41   #62
mralex
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 22
Skicka ett meddelande via ICQ till mralex Skicka ett meddelande via MSN till mralex
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev bombardier

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Fps betyder Frames per seconds eller bilder per sekund. I en normal TV så tror jag att den ligger på 50. Man kan utan större problem köra spel ned till 10 Fps men då rycker det litegrann.
Trycker du ned Shift + z så ser du hur många fps du har när du kör ditt tåg.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
För att vara ärlig så ligger det på runt 30fps på en tv
Bygger man rutter för morgondagen skulle det vara lite konstigt... Om du nu tänker dig att knappt KMJ flyter till 100%.

Med vänliga hälsningar Rodi



Nja, i Europa använder vi PAL-systemet och i det ligger FPS:en på 25. I USA och Japan där de använder NTSC ligger det på 29,97 FPS.
mralex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-25, 18:31   #63
Loktobbe
Junior Member
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Varför får jag upp "skicka skicka inte felmeddelande till mickrosoft" och "Ddhelp kommer att avslutas" när jag stänger av msts.
Jag har tagit bort aktiviteter och liknande från mapparna. Går det att fixa?[8]
Loktobbe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-25, 21:46   #64
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har du tagit bort innehållet i följande mappar: ACTIVITIES, SERVICES och TRAFFIC ? Då ska det funka!

Testa att lägga VHJ någon annanstans. Alltså utanför Microsoft Games mappen!

Funkar det inte då, då är det inte VHJ det är fel på....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 02:44   #65
Loktobbe
Junior Member
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Då funkar inte den banan alls eller? Problemen kom när jag la in den banan. Först alla trainsets som fattas, men det var visst normalt och lösning fanns. Men det här är skumt. Jag har testat lite nu och det är inte alltid det blir skicka/skicka inte. Det dumma är att installationsfilen som man kan ladda ner inte går att öppna. Så jag vet inte om vissa saker kanske hamnat galet. När jag la in banan så kikade jag hur dom andra rutterna var uppbyggda.

Sen är det konstigt att jag har problem att köra den i vinteläge. Det är fler rutter som är dåliga på vintern men eftersom det är jag som micklat nu så kan det ju vara jag som lagt någonting fel. Sen verkar en tall vara borta också. Iaf på hösten. Sommarbanan funkar bra.

Men iaf,, om någon sitter på en readme till rutten så läser jag den gärna.
Loktobbe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 13:42   #66
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Du beskriver olika problem, Loktobbe. Vissa verkar höra ihop med VHJ, andra med MSTS och vissa med Windows.

Med VHJ följer problem som är väldokumenterade här på forumet. De får man fixa till genom att klippa och klistra bland filerna och lära sig Activity Editor (saknade trainset löser man genom att skapa egna consist-filer till tåg man har). Det är värt den tid det tar - man får större glädje av MSTS om man kan mer än bara köra tågen.

Jag har löst i stort sett alla mina problem genom att söka och kopiera olika filer. Saknas t ex en gräsfil i en rutt så finns den garanterat under samma namn i någon anna rutt. Bara att söka med hjälp av Start > Sök i Windows. Skulle en specifik fil saknas, som för mig igår, soft_grass_256.ace så gick det lika bra med en omdöpt grass.ace.

Problem med kraschad dator vid vinterkörning hör till MSTS och i MSTS Troubleshooter (nås genom Start > Program > Train simulator) finns en lista med kända fel. Undviker man att köra i snöstorm så uppstår inget problem - det är lika roligt med regnoväder. Jag har förstått att det kan ha att göra med datorns prestanda också.

Slutligen, felmeddelandena som man ska skicka eller inte skicka till Microsoft när datorn hänger sig/kraschar dyker upp med jämna mellanrum oavsett program. Tidigare stod det: "Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att stängas" - i nyare Windows har man infört felmeddelanden.

VHJ är enligt min mening den bästa när det gäller att köra i svensk miljö tack vare sitt omfång och möjligheterna den erbjuder att skapa roliga aktiviteter. En förhoppning är att man kommer att kunna ladda hem rutten och aktiviteterna var för sig i framtiden, då det är aktiviteterna som krånglar när man inte har de tåg (och de consist-filer) som aktiviteterna kräver. En annan lösning är att de tåg som används på en rutt kan laddas hem som en separat nedladdning så man har alla de tåg aktiviteterna kräver. Det hade i alla fall hjälpt oss nybörjare.
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 16:23   #67
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Ja när skall Banbyggarna anamma RouteRiter, så att installationen går smärtfritt. [8]
Sen är VHJ väldigt buggig, om man inte noga följer installationsanvisningarna (Som f ö är väldigt luddigt skrivna!)
Sen är det ofta som aktivitetetna avslutas p g a "Brustna koppel"-buggen, så jag la VHJ i soptunnan och väntar på en update[8)]
Byggare Bob
  Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 17:50   #68
Loktobbe
Junior Member
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev pedeo

Du beskriver olika problem, Loktobbe. Vissa verkar höra ihop med VHJ, andra med MSTS och vissa med Windows.

Med VHJ följer problem som är väldokumenterade här på forumet. De får man fixa till genom att klippa och klistra bland filerna och lära sig Activity Editor (saknade trainset löser man genom att skapa egna consist-filer till tåg man har). Det är värt den tid det tar - man får större glädje av MSTS om man kan mer än bara köra tågen.

Jag har löst i stort sett alla mina problem genom att söka och kopiera olika filer. Saknas t ex en gräsfil i en rutt så finns den garanterat under samma namn i någon anna rutt. Bara att söka med hjälp av Start > Sök i Windows. Skulle en specifik fil saknas, som för mig igår, soft_grass_256.ace så gick det lika bra med en omdöpt grass.ace.

Problem med kraschad dator vid vinterkörning hör till MSTS och i MSTS Troubleshooter (nås genom Start > Program > Train simulator) finns en lista med kända fel. Undviker man att köra i snöstorm så uppstår inget problem - det är lika roligt med regnoväder. Jag har förstått att det kan ha att göra med datorns prestanda också.

Slutligen, felmeddelandena som man ska skicka eller inte skicka till Microsoft när datorn hänger sig/kraschar dyker upp med jämna mellanrum oavsett program. Tidigare stod det: "Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att stängas" - i nyare Windows har man infört felmeddelanden.

VHJ är enligt min mening den bästa när det gäller att köra i svensk miljö tack vare sitt omfång och möjligheterna den erbjuder att skapa roliga aktiviteter. En förhoppning är att man kommer att kunna ladda hem rutten och aktiviteterna var för sig i framtiden, då det är aktiviteterna som krånglar när man inte har de tåg (och de consist-filer) som aktiviteterna kräver. En annan lösning är att de tåg som används på en rutt kan laddas hem som en separat nedladdning så man har alla de tåg aktiviteterna kräver. Det hade i alla fall hjälpt oss nybörjare.
Jag gillar banan för den har vekligen trevliga inslag. bra tips det där med att söak på filer. Jag hade dom tankarna också men var osäker på om det bara var att byta. Men jag ska så fort jag får ett felmeddelande igen notera filen för en sökning.

Jag har kommit fram till,, efter en incident igår med ett X40 i hamnen. Spåret tog slut och jag åkte i havet (eller vad det är) Iaf så dök nämnda felmeddelande upp. Det är ju tydligt att datorn inte vet riktigt vad den ska göra. Och vem kan klandra den,,, tåg ska ju inte vara i vattnet. Kan det vara så att om man slutar en rutt på ett onormalt sätt att det då blir detta problem?
Jag har även klurat ut att Dd-help har med activeX att göra så jag tog hem den nyaste hos microsoft. Det är möjligt att det blev bättre, men det kommer ändå upp lite då o då i samband med avslut.



Kommer det en autoinstall på den här rutten nån gång? Eller det kanske rent av finns en?

I en tråd fick jag tips om consistbuilder. Det programmet funkar kalasbra. Men vad kan man göra mer med det?
Loktobbe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 18:22   #69
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Loktobbe

Kommer det en autoinstall på den här rutten nån gång? Eller det kanske rent av finns en?
Jag höll på att göra en autoinstallation med bla en komplett lista på vilka lok/vagnar man behöver för att slippa felmedelanden vid start. Jag delade också upp så att man kan installera aktiviteterna för sig om man vill, vilket ju en del vill.

Magnus valde dock att släppa rutten i zip:ar på julafton utan att berätta det för mig och då slutade jag självklart att jobba på autoinstallationen jag höll på med. Det kändes lönlöst att fortsätta jobba på autoinstallationen när rutten redan var släppt. Det var synd att det brast i kommunikationen. [xx(]


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 19:54   #70
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tycker man inte ska inkludera aktiviteter med rutter om man inte inkluderar tågen också. Däremot kan man skicka med packade aktiviteter tillsammans med en lista på vilka tåg som behövs (och var man hittar dom!).

Jag försökte att ge VHJ egna con-filer med tåg som jag har, för att kunna köra aktiviteterna....men gav upp, då felmedelandena aldrig slutade komma.

Synd att auto-installationen inte blev av, Rogge. Många har svårt att installera utan sånna! Men å andra sidan, har man installerat ett par rutter utan, så är det inga problem sen....



http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 22:06   #71
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Felmeddelanden är förvisso av ondo men de talar ju faktist om vad man behöver fixa till.

Jag hade också massor med felmeddelanden i VHJ men blev tipsad om Route Control Lite (Laddas hem från: http://www.howintheworld.com/routecontrol.shtml)

Det tog ett par timmar att fixa ihop tåg, consist och kopiera och döpa om filer. Det enda viktiga för datorn är att det finns en fil med det namn den söker. Mycket av det man fuskat ihop för att få det att fungera kan man göra rätt i efterhand.

Jag tycker inte att man ska kasta VHJ eller någon annan fin rutt på grund av att de inte funkar perfekt för då har man inte mycket annat att välja på än att köra Microsofts egna rutter. Många fina freeware innehåller en eller annan saknad fil.

Dessutom brukar det dyka upp många felmeddelanden för en och samma sak, så i slutänden är det inte så mycket man behöver fixa.
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 22:20   #72
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev pedeo

Felmeddelanden är förvisso av ondo men de talar ju faktist om vad man behöver fixa till.

Jag hade också massor med felmeddelanden i VHJ men blev tipsad om Route Control Lite (Laddas hem från: http://www.howintheworld.com/routecontrol.shtml)

Det tog ett par timmar att fixa ihop tåg, consist och kopiera och döpa om filer. Det enda viktiga för datorn är att det finns en fil med det namn den söker. Mycket av det man fuskat ihop för att få det att fungera kan man göra rätt i efterhand.

Jag tycker inte att man ska kasta VHJ eller någon annan fin rutt på grund av att de inte funkar perfekt för då har man inte mycket annat att välja på än att köra Microsofts egna rutter. Många fina freeware innehåller en eller annan saknad fil.

Dessutom brukar det dyka upp många felmeddelanden för en och samma sak, så i slutänden är det inte så mycket man behöver fixa.
Tycker dock att de utländska freewarerutterna innehåller väldigt lite fel jämfört med VHJ som på något sätt verkar "ihopstressad". Kanske beroende på att Banbyggarna lovade mer än vad de höll, samt att alla tjatade på när VHJ skulle släppas...

VHJ är en fin rutt, men den borde omarbetas och släppas i en uppdaterad version, packad med RouteRiter!

KMJ ver 3 är bättre ansser jag, eftersom novisen "ju fler kockar..."
  Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 11:06   #73
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

"Felmeddelanden är förvisso av ondo men de talar ju faktist om vad
man behöver fixa till."

Helt rätt, men för att man själv ska fixa dom får man ta andra filer och döpa om och det är ju inte rätt. Handlar det dessutom om marktexturer, så kan det förstöra rutten....

"Mycket av det man fuskat ihop för att få det att fungera kan man göra rätt i efterhand."

Hur då? Enda sättet det nånsinn kan bli rätt, är väl om byggaren rättar till felen? Och släpper en patch....

"Jag tycker inte att man ska kasta VHJ eller någon annan fin rutt på grund av att de inte funkar perfekt för då har man inte mycket annat att välja på än att köra Microsofts egna rutter."

Låter konstigt!???? Jag har KMJ, LGVmed m.fl. fina rutter, som jag inte behövt döpa om filer på. Så man behöver inte alls köra Microsofts egna rutter!

"Många fina freeware innehåller en eller annan saknad fil."

Ibland händer det, men då släpps oftast en patch som rättar till felet/felen ganska omgående.


VHJ fick jag att fungera efter jag tagit bort aktiviteterna. En fin rutt! Men en rutt ska inte ge så mycket felmedelanden, då är den inte klar att släppas!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 12:30   #74
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Det är väl en smaksak vilken rutt man vill köra på och inget man behöver munhuggas om! [8D]

Jag är fullt nöjd med VHJ och andra rutter även om jag fått trixa lite med dem för att slippa felmeddelandena. Hittills har rutterna bara fungerat bättre när jag trixat med filerna, dvs. felmeddelandena har försvunnit. Om det då blir något litet "fel" som inte påverkar användandet så är det ok för mig.

Vad handlar felmeddelandena i VHJ om egentligen? Jag har inte haft något problem med rutten i sig! Det är aktiviteterna som krånglar om man inte har de tåg och de consistfiler som aktiviteterna förutsätter. Likaså är det fel i någon path. Hur enkelt som helst att reparera! []

Jag har roat mig med att ladda hem Burgenland den sista tiden och satt in en del tyska regionaltåg, så jag håller inte riktigt med om att det är färre fel i utländska freeware. Det handlar väl om vilken service freewaretillverkarna har möjlighet att erbjuda hobbyanvändarna och var den övre gränsen för hobbytillverkning går.
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-27, 14:01   #75
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nej inte behövs det munhuggas om vilken rutt man vill köra på. Har det gjort det????? Man kör/använder självklart den/dom rutter man själv vill och tycker om.

Visst är det freeware rutter och man får inte ställa så mycket krav på dom (egentligen inga alls!), men när man bygger en rutt så brukar man normalt låta folk testa rutten och se att INGA problem uppstår innan den släpps. Nu vet jag inte hur fallet är med VHJ, men den känns framstressad. Det har ju även Rogge berättat, som inte hann göra klart auto-installationen m.m. till den....

VHJ är en fin rutt och dom enda problem jag fick gällde aktvivteterna, som jag till slut plockade bort. Men utan bra aktiviteter, tycker inte jag någon rutt är speciellt rolig att köra.

När du pratar om fel i rutter, verkar du mena fel i aktiviteterna!? Rätt eller fel? Då är det ju inte rutten det är nått fel på, utan istället aktiviteterna och det brukar oftast vara att man inte har eller hittar dom tåg det ska vara.

Du som fixat aktiviteterna i VHJ. Varför inte ta kontakt med byggaren och fråga om du får släppa dom (om du vill?)???? Det vore guld för oss som har problem med dom....och inte kan göra egna.


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009